ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Nårunga  (läst 1418 gånger)

2009-05-27, 22:37
läst 1418 gånger

Utloggad ulla_christina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1387
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 15:12
    • Visa profil

Hej Gunilla !!!
 
Jag hittade inte heller Alexander i dödboken ....
och inte i Holmared Töllsjö Husförhörslänger ....
 
Men Stort Tack ändå...
Jag får leta vidare...
MVH
Ulla

2009-05-28, 08:25
Svar #1

Utloggad mala

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3196
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 17:46
    • Visa profil
Hej på er, Ulla m fl!
Alexander dog inte den 8/2 1835 utan han döptes denna dag.
Hälsningar
britt-marie

2009-05-28, 09:00
Svar #2

Utloggad mod_vastergotland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 762
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ulla och ni andra som är engagerade i Hoffman-gåtan!
 
Jag vill passa på att tipsa er om att det finns filer med inlästa husförhör för både Nårunga och Töllsjö (och många andra socknar) hos Alingsås Släktforskarförening. Ni hittar filerna under Fil & kyrkoregister på http://www.alingsasslaktforskarforening.se/.
 
Hoppas ni hittar något av intresse!
 
Hälsningar,
Viktoria Jonasson

2009-05-28, 10:03
Svar #3

Utloggad ulla_christina

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1387
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 15:12
    • Visa profil

 
Tusen Tack för tipset ....!!!!
Då ska jag kolla där !!
 
MVH
Ulla K.

2010-07-27, 11:10
Svar #4

Utloggad evakje

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2015-04-17, 11:59
    • Visa profil
Tarabo,en gård i Skogsbygdens församling.Söker foto på samt upplysningar om  det huset.
Vet att det brunnit ner,men när?
(Det lär finnas en CD med gårdar i Älvsborgs län)
Var sommarbarn där 1953.

2011-05-09, 09:44
Svar #5

Utloggad dajptw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 14:09
    • Visa profil
Nårunga C:4
 
Undrar om någon känner till var soldaten Anders Dahl är född 1821  
 
Enligt Älvsborgs regementes generalmönstringar 1849-1849 (bild 203), 1853-1853 (bild 268) och 1857-1860 (bild 268) finns den ovanliga uppgiften att Anders Dahl förut kallad Anders Johansson, född i Örunga socken den 7 december 1821. Antagen 17 oktober 1846.
 
Kan inte hitta någon Anders, som har en fader Johan det året.
 
Undrar om någon har träffat på soldaten.
Tacksam för all hjälp.
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

2011-05-09, 12:29
Svar #6

Utloggad cissis_matte

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Ann-Charlotte. Kan detta vara den Anders Dahl du undrar över?

Enligt Sveriges befolkning 1880 nedan

 
Dahl, Anders
Soldat f.d.
 
f. 1821 i Nårunga (Älvsborgs län, Västergötland)
 
Gift man, far i familjen
 
Eriksås
Bredared (Älvsborgs län, Västergötland)
 
Registrerad födelseort: Nårunga Älvsborgs län
 
Familjen såg ut så här
 
Dahl, Anders   1821   Far
Svensdotter, Sara Maria   1846   Mor
(Barn), Klas August   1859   Barn
(Barn), Robert Henning   1871   Barn
(Barn), Johan Fredrik   1875   Barn
(Barn), Gustaf Hjalmar   1878   Barn
(Barn), Karl Linus   1880   Barn
 
Denna familj ovan bodde i Eriksås, Bredared 1880

2011-05-09, 20:05
Svar #7

Utloggad dajptw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 14:09
    • Visa profil
Hej!
 
Ja, det är min Anders Dahl. Hans andra fru är min släkting.
Saknar bara uppgifterna om hans födelse och föräldrar. Framåt har jag  
följt honom och hans barn.
 
Då det inte hör till vanligheten att soldatens tidigare namn och
exakt födelsedatum anges i GMR, så är det extra irriterande att inte kunna finna detta.
 
Ann-Charlotte Lindberg

2011-05-10, 13:14
Svar #8

Utloggad cissis_matte

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Ann-Charlotte. Vilket exakt födelsedata har du gällande Anders Dahl. Månad och dag? Han lär vara född 7/12 i Nårunga enligt dödboken men detta datum föds ingen Anders med far Johan eller Johannes i Nårunga. Jag hinner inte kolla detta just nu men ber att få återkomma och det enda är att backa på honom i tid. Var bodde han när han var gift första gången?

2011-05-10, 15:39
Svar #9

Utloggad cissis_matte

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Detta tror jag är Anders föräldrar och syskon i Ornunga (avskrivna husförhör källa nedan).
 
C 3/32 mtl
Jonas Johansson f 1762
h Elin Svensdotter f 1774 i Spångakil B se ovan
s Johannes f 1795 se nedan
d Anna f 1797 död 1805
s Sven f 1805 död 1811
d Stina f 1811
 
1/16 mtl
Johannes Jonsson f 1795 se ovan
h Ingeborg Andersdotter f 1797 i Nårunga
d Anna f 1819 t Tämta 34
s Anders f 1821
s Johannes f 1823
s Carl f 1827
d Christina f 1830
1825 till torpet Ryet
 
Ryet Spångakil
hit 1825 från Spångakil
Johannes Jonsson f 1795 i Spångakil död 1858
h Ingeborg Andersdotter f 1797 i Nedre Kvarn Nårunga
d Anna f 1819 ogift
s Alfred f 1847
d Albertina f 1856
s Anders f 1821 t Ljur 36
s Johannes f 1823 t Stockabo Kvinnestad 39
s Carl f 1827 t Nårunga Prästgård 44
d Christina f 1830 ogift död 1893
d Ella f 1833 död 1841
d Clara f 1840 struken u a
s August f 1842 död 1847
 
Källa: http://www.alingsasslaktforskarforening.se/tages/ornung2.pdf
 
I Ornunga (Spånga Kil) föds en Anders 1821-10-07 med dessa föräldrar ovan Johannes Jonsson och Ingeborg Andersdotter. Det kan vara en felskrivning i kyrkoboken när det gäller Anders födelsedag (i husförhör anges han född månad 12 men i födelseboken månad 10. Någonstans är det felskrivet, antingen i husförhören (troligast) eller i födelseboken gällande månad. Siffran 10 kan bli siffran 12 som hänger med under hela personens levnad. Denna Anders 1821-10-07 är född i Ornunga men noterat i kyrkoboken Nårunga. Jag tycker detta spår verkar relevant och mycket troligt.  
Nårunga C:4 (1779-1842) Bild 140 / sid 273

2011-05-10, 16:23
Svar #10

Lotta Nordin

Hej Ann-Charlotte och Solveig,
det är rätt Anders som Solveig hittat. Men att bara kopiera av så där gör att det verkar som om Johannes och Ingeborg hade fler barn än dom hade, och dessutom kan man luras att tro att Ryet och Spångakil är detsamma, vilket det inte är.
 
Följer man Anders genom längderna så upptäcker man också när födelsemånaden blir fel. Han flyttar till Fristad från Tämta Backegården 1840, Bredared B:1 bild 47(AD), och tills dess har han rätt data, och även i hfl i Fristad, AI:9 sid. 75 står det rätt. När han flyttar från Fristad till Bredared 1845 har han fått fel data i utflyttningslängden, Torpa (Fristad) B:1 sid. 104. Sedan hänger den felaktiga födelsemånaden med resten av livet.
 
Anders är noterad i Ornunga i födelseboken. Ornunga ingår i Nårunga pastorat och födelseboken omfattar hela pastoratet men varje socken har sin egen rubrik.
 
Mvh//
Lotta

2011-05-10, 18:34
Svar #11

Utloggad dajptw

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 14:09
    • Visa profil
Hej Solveig och Lotta!
 
Tusen tusen tack för de spännande uppgifterna, som jag fått. Skönt att slutligen få ett slut på de felaktiga födelseuppgifterna, som förföljer Anders hela livet.  
 
Hade precis kommit till flyttuppgifterna i Torpa B:1 bild 98, till Bredared 1845, där det fortfarande var fel uppgifter om när han föddes. Skall nu följa honom baklänges.
 
Det var ju verkligen oturligt, att när födelsegifter och tidigare namn fanns med i tre st generalmönstringsrullor,GMR, så var de felaktiga.
 
Nu måste jag fråga Dig Lotta Nordin. Är Du släkt här, då det förhåller sig som så att,
 
 
Anders Dahl, soldat 1144, vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1821 gifter sig för andra gången med  
 
Sara Maja Svensdotter. född 1846 i Eriksås soldattorp Bredared, död Östra Haga 8, Borås 1919. Hennes fader var
 
Sven Andersson Dahl, soldat 1144 vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1806 Eriksås soldattorp, Bredared, död 1849, Kärret Bredared. Sven Dahls hade en broder
 
Elias Andersson Nord, soldat 1123 vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1805 i Gravryd, Bredared, död 1855  Borås. Fader till Sven och Elias var
 
Andreas Olofsson Bäck, född 1742, Tradared, Torpa, soldat 1144 vid Vedens kompani, Ålvsborgs regemente, död 1806, Seglora, Hans fader var
 
Olof Eriksson Björkdahl, soldat 1140 vid Vedens kompani, Älvsborgs regemente, född 1742, Trandared, Torpa, död 1806, Seglora. Hans fader var
 
Sven Eriksson, född 1712 Hellered, Sandhult, död 1771, Äspholmen, Sandhult. Inget militärt här. Hans fader var
 
Sven Olofsson
 
Tillbaka till
Elias Andersson Nord, som hade en son
 
Johannes Anders Nordin, född 1830  Seglereds soldattorp, Seglora, död 1900, Falköping-Ranten. Han hade en son
 
Frans Oscar Nordin, född 1863 Jönköping, död 1912 Falköping-Ranten, som var gift med
Elin Charlotta Berglund, född 1877 Bosebygd, Nykyrka, död 1967, Lund. Deras dotter
 
Ruth Nordin född 1905 Falköping-Ranten, död 2002 Lund gifte sig med  
 
Gustaf Strömbäck, född 1897 Fränninge, död 1978 Lund
 
Ruth och Gustaf är mina föräldrar.
 
Det var långt och invecklat. Kommer Du in här någonstans??
 
Kvällshälsningar
Ann-Charlotte

2011-05-10, 19:03
Svar #12

Lotta Nordin

Hej Ann-Charlotte!
 
Nej, jag är inte släkt. Mitt efternamn gifte jag mig till, och det kommer från en annan del av landet.  
 
Mvh//
Lotta

2012-02-20, 21:50
Svar #13

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Soldaten Johannes Jonasson Fredman flyttar 1871 efter hustruns död med tre barn från Åred Västergården till Ornunga (se Nårunga AI:8 sid 78) men var finns han där?
 
Rolf

2012-02-21, 08:32
Svar #14

Utloggad sverker_i

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2019-02-19, 21:43
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Familjen flyttar till Skjutshagen, Ornunga.
Du hittar dem i hfl Ornunga AI:9, sid 71.
 
Mvh Sverker

2012-02-21, 19:06
Svar #15

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Tack för detta. En bit vidare har jag kommit men äktenskapet blev inte så långvarigt, då Johannes avlider där 1876.
 
Följande har jag oklart (Ornunga AI:10 sid 79):
Sonen Karl Axel Ludvig Fredman f 1862 flyttar till Nårunga enl notis i Hf - kan ej finna i Infl.bok. Vart har han tagit vägen? Ev flyttar även hans styvmor med till Nårunga.
 
Sonen Emil Fredman, f 1865 finns upptagen som fosterbarn i Spetalen 1876 (Ornunga AI:10 sid 99) men vad händer sedan? Kan ej finna honom i nästa Hf.
 
Har någon uppgifter att komplettera med?

2012-02-21, 19:16
Svar #16

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Tack för detta. En bit vidare har jag kommit. Äktenskapet blev ju inte så långvarigt då Johannes dör där 1876.
 
Följande är oklart (Ornunga AI:10 sid 79):
 
Sonen Karl Axel Ludvig Fredman, f 1862 flyttar 1876 enl notis i Hf till Nårunga. Kan ej finna någon inflyttning. Vart tar han vägen?. Ev flyttar han tillsammans med sin styvmor.
 
Emil Fredman, f 1865 är upptagen som fosterbarn i Spetalen 1876 (Ornunga AI:10 sid 99). Kan ej finna honom i nästa Hf. Vad händer?
 
Har någon uppgifter att komplettera med?
 
Rolf

2012-02-21, 19:25
Svar #17

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7742
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 15:02
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Rolf,
Karl Axel Ludvig Johansson finns i Nårungas inflyttningslängd, se B:2 (1878-1895) sid 7. Enligt hfl emigrerar han 31/12 1883 till Amerika (Nårunga AI:10 (1881-1896) sid 54).

2012-02-21, 19:30
Svar #18

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7742
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 15:02
    • Visa profil
    • Gensvaret
Brodern Emil hittar du här: Ornunga AI:11 (1878-1894), sid 77 och 83.

2012-02-21, 20:26
Svar #19

Utloggad cheery

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 14:11
    • Visa profil
Även Karl Axel Ludvig Johansson finns på sid 77 Ornunga AI:11.

2013-03-13, 20:31
Svar #20

Utloggad toveschultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-08-14, 11:34
    • Visa profil
Hejsan,  
 
Andreas (eller Anders) Larsson född den 1 Maj 1831 i Nårunga, Älvsborgs län och död den 27 December 1913 i Örgryte, Göteborg och Bohus....... känner någon Nårunga forskare till denne man? Jag har hitta honom ifrån att han gifte sig 1873 med sin hustru Albertina Charlotta, som var min morfars mormors mormor.  
 
Tack på förhand.
/Tove

2013-11-02, 16:01
Svar #21

Utloggad annac

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 01:27
    • Visa profil
Hej!
 
Söker information om:
Nils Andersson f 1667 i Klevhult Skogsbygden  
 
Han bodde på Östergården, Bälinge, tillsammans med sin hustru Elin Svensdotter (f 1663, död 1739), samt sonen Sven f 1707 och dottern Britta.
 
Källa:
http://www.alingsasslaktforskarforening.se/tages/balinge2b.pdf
(sid 33)

2014-10-10, 18:55
Svar #22

Kurt Johansson

Hej!
 
Jag söker dödsdatum för Nils Andersson 1767-08-10 Nårunga.
Han dog 1838 i Mörkabo, Nårunga, men finns inte med i dödboken.
Har även gått genom bouppteckningarna utan att hitta honom.
Nils var bonde i Hasselhagen och bodde ett tag hos sin son.
Finns det någon därute som har de uppgifter som jag saknar?
 
Med vänlig hälsning  
 
Kurt Johansson

2015-11-04, 18:30
Svar #23

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Avsk soldaten Per Skön - inflyttning
 
Per Skön, f 1773-06-24 i Nårunga (Bredared AI:4 sid 9), med familj flyttar 1814-04-19 från Bredared till Nårunga (Bredared B:1 AD bild 12).
 
 - var kan jag återfinna familjen i Nårunga?
 - återfinner inte Per i födelselängd för Nårunga - när/var kan han vara född?
 
Rolf

2015-11-04, 19:47
Svar #24

Utloggad gunillap

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1165
  • Senast inloggad: 2019-02-19, 21:03
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Enl- AD Online Bredared AI:3(1787-1812) Bild 73/sid 137
 
Per Skjön bodde i Sköttning med sin familj.
Där är angivet att han var född i Ornunga.
Vet ej om det stämmer, men kolla upp det.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2015-11-04, 20:45
Svar #25

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Hej Gunilla
 
Riktigt - han är född 23 juni 1773 i Ornunga.
 
Frågan varthän de tar vägen i Nårunga 1814 kvarstår.
 
Rolf

2015-11-04, 21:50
Svar #26

Utloggad sverker_i

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2019-02-19, 21:43
    • Visa profil
Hej Rolf
 
Du hittar familjen här på Sjölid under Djurbergshult
Nårunga AI:3 (1823-1833)  Bild 33 / sid 29
 
Hälsningar Sverker

2015-11-05, 14:56
Svar #27

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil

2015-11-18, 22:11
Svar #28

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Ludvig Andersson f 1858-09-17 i Nårunga
 
Ludvig flyttar enl Nårunga AI:10 sid 55 till Brattneby? 1883-01-04, nr 1.
Flyttningsnotis nr 1 1883 stämmer inte, ej heller kan jag finna Brattneby? varken som församling eller som ort i Nårunga.
 
Kan någon ge ledtrådar varthän Ludvig flyttar.
 
Rolf

2015-11-18, 23:21
Svar #29

Utloggad g_johan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-03-11, 15:38
    • Visa profil
Hej Rolf.
 
Han flyttar till Bråttensby socken.

2015-11-18, 23:22
Svar #30

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 16224
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 15:55
    • Visa profil
Enligt sidan du hänvisar till hette han också Norgren. Han flyttade till Bråttensby men inte förrän i januari 1884. Här finns han med hustru och barn:
Bråttensby AI:8 (1881-1901) Bild 56 / sid 47 (AID: v43167.b56.s47)

2015-11-19, 09:16
Svar #31

Utloggad hjalmo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 555
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 10:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen.
 
Det är inte lätt med alla olika församlingsnamn, som inte alltid är läsbart skrivna.
 
Rolf

2016-02-26, 09:42
Svar #32

Utloggad angerheim

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 20:48
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-74480321/angerheim
Hej,
 
Jag är på jakt efter anor till min farmor Anna Valborg Maria Johansson (gift Andersson/Ängerheim) 1915-1970. Hon ska vara född i Nårunga (Gongstorp?) Föräldrar August Sanfrid Johansson (död runt 1930?) och Ada Josefina Johansson (död runt 1950?)
Farmors syskon hette (alla Johansson) Eskil 1897-1952, Axel 1900-?, Karl-Erik 1904-1973, Gunborg 1905-1979, Edith 1913-2000, Harald, Bertil, Martin och Mattias.
August mamma kan heta Birgitta och Adas föräldrar Gustav och Klara. Detta är dock osäkra uppgifter.
 
Tacksam för alla uppgifter om denna släkt.

2016-02-26, 17:54
Svar #33

Utloggad landh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2018-05-10, 17:38
    • Visa profil
Hej Pär !
 
 
Trots att varken f-år eller namnen stämmer helt med din fråga tror jag att detta är din farmors familj.
Asklanda AIIa:1 1900-1940 Bild 1250 / sid 116.

- - -
Johan Augusts familj
Grude AI:4 1862-1874 Bild 8 / sid 1

 
Arkiv digital.
 
Hälsningar
Marianne

2016-02-26, 21:39
Svar #34

Utloggad angerheim

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 20:48
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-74480321/angerheim
Hej Marianne,
 
Stämmer mycket bra med släkten och Evert var mycket riktigt min farfar. Många tack
/Pär

2018-08-17, 08:47
Svar #35

Utloggad katarina_s

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2926
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 16:51
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Tillfällighetsfynd

År 1784 den ____ juli förrättades bouppteckning efter hökaren Andreas Lundgren, som avled barnlös den 27 maj sistlidne och efterlämnade änkan Maria Kleberg.

Arvingar

Sambrodern bonden Jonas Andersson i Kullings härad, Nårunga socken och gården Måssabo
dito Anders Andersson den äldre i Mjöhult, samma härad och socken
Inspektoren på Näs säteri Nils Lundgren
bonden Anders Andersson den yngre i Ladåhs dito härad och socken
dito avledne brodern Per Andersson i dito härad och socken, efterlämnade barn
samsystern änkan Inga den äldre och
Inga den yngre gift med bonden Lars Bryngelsson, alt i Kullings härad och Nårunga socken


Göteborgs Rådhusrätt och Magistrat före år 1900 (O) EIIIa:19 (1766-1792) Bild 190 / Sida 369 (AID: v67665.b190.s369, NAD: SE/GLA/12098)

med reservation för ortnamnens stavning
(inlägget tidigare felaktigt publicerat under läshjälp)

mvh Katarina
Katarina Sohlborg

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna