ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frälsebonde, lantbonde, Brukare, hemmansägare  (läst 2028 gånger)

2010-08-13, 11:29
läst 2028 gånger

Utloggad Nicklas Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2014-06-26, 00:12
    • Visa profil
Hur är dessa termer relaterade?
Min anfader (fffffff) Anders Jonsson(född1714) är listat i bouppteckning som Frälsebonde på Munkgården i Forshem, Munkgården låg under Hällekis.  
 
Munkgården verkar sedan ha ärvts Lars Andersson(ffffff född1766) som står som lantbonde i sin bouppteckning.
 
Gården tas senare över av Johannes Larsson(fffff född1806)och i husförhören står det Br(antar att det betyder brukare)
 
Munkgården verkar ha många olika delar i sig då det också är namnet på Roten det står 1/2 framför mina anfäder så jag gissar att det betyder att det är 1/2 mantal som mina anfäder brukade.
 
1854 (i samband med Laga skifte?) Flyttar släkten och Johannes blir lantbrukare på Hulorna i Lugnås.
1859 så flyttar Johannes till Siggagården och listas som 1/8 Hemmansägare.  I hans bouppteckning så finns det två fastigheter listade Siggagården 1/8 och Ambjörn Persgården 1/16, betyder det att Johannes ägde båda och att den som bodde på Ambjörnpersgården arbetade åt honom?
 
Så till mina frågor.
1) Är det samma sak att vara Frälsebonde, Lantbonde och brukare på munkgården.
2) Var det ett avancemang att byta upp sig till hemmansägare för 1/8 mantal från att vara frälsebonde på 1/2 mantal. eller blev de tvingade att lämna då Hällekis vill driva gården på annat sätt.  En av Johannes äldre bröder och en av hans yngre systrar stannade på munkgården men som backstugesittare.

2010-08-15, 23:44
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Frälsebönder och lantbönder var arrendatorer,  
så visst bör det ha varit  ett avancemang att köpa sig en egen gård och bli hemmansägare.
 
/Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna