ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla sockenkartor från Västergötland  (läst 1581 gånger)

1999-01-19, 22:56
läst 1581 gånger

Utloggad Tage Kjellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2007-08-21, 10:12
    • Visa profil
Är det någon som känner till var man kan hitta gamla sockenkartor helst från tiden före enskiftet. Jag vill försöka få en bild hur de socknar jag forskar i såg ut på 1600-talet. Jag konstaterar att det måste ha funnits en massa stugor som är försvunna idag.
Mvh Tage

1999-01-20, 22:48
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Tage!
Jag tycker du ska ta kontakt med Lars-Erik Lycken i Mariestad. Han har jobbat inom lantmäteriet, och vet hur mycket som helst om allt sådant. Finns det sockenkartor så vet han! Jag lämnar av princip inte ut andras adresser via internet utan deras tillstånd, men du kan kontakta Skaraborgs släktforskarförbund för vidare upplysningar! Eller skicka mig ett mail så ska jag fixa kontakt.
 
Mvh//Lotta

1999-01-20, 23:54
Svar #2

Lotta Johansson

Tillägg!
 
Hej igen Tage!
 
Du kan också ta kontakt med Lantmäteriverket i Gävle naturligtvis! Det är bara att ringa och be dom tala om vad som finns om den socken du är intresserad av. Dom brukar vara väldigt hjälpsamma!
 
Mvh //Lotta

1999-01-21, 14:56
Svar #3

Utloggad Tage Kjellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2007-08-21, 10:12
    • Visa profil
Hej Lotta!
Tack för din hjälp!
 
Mvh Tage

1999-08-03, 20:48
Svar #4

Hans Lundborg

Hej  
Är det någon som känner till vart jag kan vända mig för att få uppgifter om indelta soldater i Västergötland, jag vet att det finns ett register på detta vid något regemente men har tappat adressen adressen

1999-08-03, 23:24
Svar #5

Lotta Johansson

Hej Hans!
Tror du är under fel rubrik med din fråga! Men...hör med Stifts- och Landsbiblioteket i Skara! Där finns soldatregister för Västergötland.  
 
Mvh//Lotta

1999-08-04, 18:58
Svar #6

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hans,
Kontakta Centrala Soldatregistret och Björn Lippold, han kan säkert hjälpa dig, han vet det mesta om de gamla knektarna.
Adr: Regementsmuseet P 4/Fo 35
Box 604
541 29  Skövde
a-mail bjorn.lippold@swipnet.se
 
Hälsningar och lycka till,
Calle Lindström

1999-10-03, 13:56
Svar #7

Jan Wallander

Ang Tage Kjellners fråga om sockenkartor. Jag kan inte låta bli att göra lite reklam för Lantmäteriverkets huvudkontor i Gävle där man har ett enastående fint arkiv med alla tänkbara gamla skifteshandlingar och kartor. Och en mycket kunnig personal som lotsar oss släktforskare fram i dom vackra handlingarna - vart och ett är ju som ett konstverk. Missa inte chansen att besöka dom!

1999-11-02, 12:13
Svar #8

Anette Rosberg

Finns det någon hembygdsförening som täcker in Sävare socken?
Jag håller på och forskar om en soldat vid namn Hed (1838-1915). Fyra av hans barn emigrerade till Pueblo, Colorado och jag har nu kontakt med en del av deras ättlingar. I ett fotoalbum som tillhört Augusta Elisabeth Hed, finns ett foto på en familj utanför ett hus som omissigenkännligt är ett svenskt hus. Finns det någon som skulle kunna säga om detta är ett hus i Sävare?
Vidare finns hos en av ättlingarna en blyertsteckning som skall vara Augusta Heds barndomshem, vilket då torde vara soldatbostället vid Skattegården, Torstorp i Sävare sn. Känner någon till detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna