ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-10  (läst 3780 gånger)

1999-08-15, 22:56
läst 3780 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Gustaf Edvard Axelson var troligen lektor på läroverket i Karlskrona och dog där 1899, enligt osäker uppgift. Han disputerade i Uppsala 1888 på en avhandling om Tillståndet i Sverige på Karl XII:s tid. Jag skulle gärna vilja veta något om hans familjeförhållanden, var han var född, om han var gift, barn etc?

1999-08-26, 08:22
Svar #1

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej,Thomas Sverker
Du skriver inte vilken titel Gullik Olofsson har. Han finns inte bland de båtsmän som tvångsförflyttades till Blekinge år 1680-82. Var han underofficer redan 1680? Flottans officersrulla för år 1692 finns på mikrofiche, i den står även födelseort eller landskap. Med ledning av namnet Gullik skulle jag tro att han kom från Västernorrland/Jämtland. Ang. Bengt Gröning undrar jag om han kan ha varit båtsman 1697 eller tidigare. Hör av dig i så fall, för då har jag uppgifter om honom. Jag har tyvärr inte haft tid att sortera detta material än.
Med vänliga hälsningar
Mikael Lejdeby

1999-09-10, 23:48
Svar #2

Kerstin Nilsson

En tjej i Usa söker släkt i Sverige.
Vill ha tag i släktingar till Jenny Elisabeth
och Klas Johan Hugo Manfred Rydell född 1889 07 22
Födda i Berga (G)
De flyttade till Karlskrona 1916.
Vet du något om dessa personer?

1999-09-11, 23:34
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Elisabeth!
Sent omsider några perifera uppgifter om lektor Axelsson, hämtade ur Karlskrona högre allmänna läroverk 1900-1960, s. 50-51.
Den som skriver är f. justitieministern och hovrättspresidenten Karl Schlyter (ur hans Skolminnen) och han ställer mot varandra minnesbilder av två lärare i modersmålet och historia: I modersmålet nådde vi de högre rymderna med inträdet i gymnasiet, där Carl Magnus Uno Eggertz tog hand om vår undervisning. Han var den konträra motsatsen till den andre modersmålslektorn, den vida yngre Gustaf Edvard Axelson, som hösten 1892 ankom till staden med kappsäcken packad med den digra avhandlingen ´Sveriges tillstånd...etc\ att utdelas till kolleger och andra nya bekanta. Eggertz och Axelson bildade omedvetet var sin skola bland pojkarna, en av hänförda Karl XII:s beundrare och den andra av dem som stodo mera kritiskt till hjältekonungens samhällsnytta. - - - Medan Eggertz var den lysande skolpoeten, som vid officiella högtider strängade sin lyra, var Axelson i all sin vederhäftighet en personifikation av prosan.
 
På s. 51 finns ett foto av kollegiet från 1896, där Axelson synes vara en mycket prydlig, spenslig liten man.
M v h
Eva

1999-09-12, 12:42
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack! Eva för detta. Han var gift med min brors svärmors mor, Hedvig Kindgren, i hennes första gifte, och ska ha dött i Karlskrona 1899, i spanskan(!?), möjligen samtidigt med ett eller annat barn. Det påstods att han tillhörde adliga ätten von Axelsson, men det gör han nog inte, finns inte med i Elgen. Men jag har inte hittat någon uppgift om var och när han var född, så om du kunde hitta detta, vore jag fasligt tacksam.

1999-09-15, 23:12
Svar #5

Birgitta Svantesson

Jag söker Frithiof Hjalmar Pettersson född 18950924 i Karlskrona amiralitets förs. Kan ej hitta honom i kyrkböckerna. Han var anställd på lotsångaren Malmö ca 1919.Känner någon till honom eller om det finns en förteckning över anställda vid lotsverkets fartyg är jag tacksam för upplysningarna.

1999-09-15, 23:40
Svar #6

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Elisabeth! Gustaf Edvard Axelson var född 1851 i Filipstad som son till handlanden A.G. Axelson. Detta enligt noteringar i Liljas arkiv på Blekinge museum.
Lilja hänvisar också till Bergqvist, Lunds stifts matrikel (1893), s. 14 för någon sorts CV.  
Han var en stor djurvän! Var ordförande i Karlskrona djurskyddsförening 1897-99. Han dog f ö 1/3 1899.
Eftersom min far verkat inom Djurskyddsföreningen i ca 70 år (han är 94), gick jag till min bokhylla och plockade ner Karlskrona allmänna djurskyddsförening: minnesskrift 1893-1943, Karlskrona (1943). Där finns ett mycket stiligt foto av G.E. Axelsson (i boken genomgående stavat med 2 s!)
Boken innehåller en annan uppgift som jag inte vill undanhålla dig: (s. 34) En annan småskrift, som även den gått ut över hela vårt land, har också karlskronaursprung, nämligen ´Skydda småfåglarna!´. Detta behjärtansvärda upprop har till författare lektorn G. E. Axelsson ... en livligt intresserad djurskyddare.
Vad det handlar om är att få slut på bruket att fånga och sälja s k kramsfågel, som allmänheten räknade som delikatesser. Nuförtiden tycker vi att t ex italienare är barbariska som fångar och käkar upp våra små gulliga flyttfåglar när de passerar förbi, men för ca 100 år sedan var ju vi inte ett dugg bättre!
Mycket tack vare Axelsons lilla skrift upphörde den här hanteringen inom några år på 90-talet. Redan 1894 förekom skriften i så gott som samtliga landets skolsalar.
Säg till om du vill veta mer!

1999-09-17, 23:10
Svar #7

Daniel Larsson

Söker fadern till Otto Hjalmar Lilja, född i Karlskrona sfs 1882-05-06. Alla uppgifter om hans morfar, Carl Gustaf Johannesson Lilja född 1823-09-23 i Agunnaryd sn och försvunnen från husförhör i Karlskrona 1866, är också av högsta intresse!

1999-09-23, 20:27
Svar #8

Utloggad Berit Nottberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-01-26, 19:58
    • Visa profil
Jag söker information om bröderna Nottberg som verkade i Kalskrona c:a 1824-56. Gustav Nottberg var bryggare på Arkleiemästaregatan och dog av koleran 1853.Han kom från Tysken 1828. Var det tyska förs. (hittar inget där) eller kom han från Tyskland ? Hans yngre bror Carl Peter Nottberg var handlanden (i vad?)och med i sociteten i några år. Sedan händer något med hans status i samhället. Carl Peter får 12 barn med hustrun Johanna Fredrika Mu^ller och ska enl. husförhörslängden blivit dömd till fästning för balans av uppbördsmedel 1856. Inget kan dock hittas i fångrullorna eller domböcker.CP lever till 94 års ålder.

1999-09-23, 23:36
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Eva, jättetack! för alla uppgifter om Edvard Axelsson, som särdeles min bror kommer att uppskatta, då det varit en del fantasier om honom i familjen.

1999-09-28, 15:22
Svar #10

Roland Nilsson

Någon som stött på namnet Collin kring 1740?
 
Jag söker efter födelseplats och datum för en av mina anor som hette Kajsa (Katarina) Pettersdotter Collin. Hon skall vara född omkring 1740. Hon hade också en syster som hette Greta Beata som föddes ca 1745. Föräldrarna hette Petter Collin (född Olofsson) och Maria (Maja) Sjöberg. Föräldrarna bodde fram till ca 1735 och efter 1745 i Tutaryd socken (G). I mellanperioden så har familjen bott någon annanstans. Petter Collin var vid perioden efter 1745 häradsskrivare.
Anledningen till att jag söker just i Karlskrona är att jag fått ett tips om att Greta Beata skulle vara född där.
 
Hälsningar Roland Nilsson

1999-10-30, 22:56
Svar #11

Ingrid Vallin

Hej!  Söker min mans rötter i Karlskrona om   någon läser detta hör av er.Gerts farmor heter    Mimmi Svensson.En farbror till min man heter Sven Sverlinger vilken har en son som heter Sven-Olof  Sverlinger.    Min mans far heter Henry Svensson  Tacksam för hjälp!  MVH.Ingrid

1999-10-31, 19:21
Svar #12

Christian Andersson

Hej Ingrid.
 
Jag skulle vilja föreslå att du som alla andra släktforskare börjar med att leta i de vanliga källorna. Efter vad jag förstår av din fråga har din man såväl sin far som farmor kvar i livet? Börja med att intervjua dem.  
 
Använd telefonkatalogen, det finns tre stycken Sverlinger enbart i Karlskronadelen.
 
I Sveriges Dödbok 1968-1996 finns en SVERLINGER, SVEN VIKTOR REINHOLD, född 17/1 1907 i AMIRAL-F. (Blek län), död 4/11 1973 i samma församling.
 
Födelseboken för denna församling är säkerligen ett utmärkt ställe för vidare efterforskningar.
 
Slutligen, ditt efternamn gör mig lite nyfiken, har du möjligen själv någon anknytnung till Blekinge?
 
Mejla mig gärna om du behöver ytterligare hjälp.  
 
Lycka till - Christian Andersson

1999-10-31, 21:20
Svar #13

Elsie V. Martin

Hej Rolland,
Undrar om Du eftersökar Collinfamiljen som är släkt till mig.  Jag uttforskar Jeppe Collin, son av hemmansåboen Hans Andersson och Cecilia, född i N. Vram 20 Dec, 1740, gift med Katrina Maria Sinius f. 1766-1831, dotter av Samuel Sinius, född i Brunnby, 13 Juni 1723.
Mvh,
Elsie V Martin
Minneapolis, MN

1999-11-01, 12:11
Svar #14

Ingrid Vallin

Hej Christian!  
 
  Tack för att du hittat min mans farbror,det     stämmer med namnen.Min mans farmor och far lever  inte.Kontakten är bruten.Därför skulle det vara   roligt att söka hans anor.Vad beträffar mitt efter namn så återkommer jag.   MVH.Ingrid

1999-11-01, 14:43
Svar #15

Christian Andersson

Hej Ingrid.
 
Jag skulle behöva lite utförligare information om din mans far och farmor för att kunna hjälpa dig att komma vidare. Exempelvis födelse- och dödsdata (datum/plats). Skicka gärna som mejl, om du inte vill lägga ut det här på webben.
 
Christian

1999-11-01, 18:39
Svar #16

Ingrid Vallin

Hej Christian!  
 
 Henry Svensson född  
 omkring 1910 omkom i  
 Stockholm 1939/1940
 begravd på Sånga    
 kyrkogård därstädes.
 
 Mimmi Svensson var
 född omkring 1867
 var vet jag ej.
 Skulle tro att Henry
 var född i AMIRAL-F.
 Karlskrona liksom hans
 bror.
 
 Hälsningar Ingrid

1999-11-03, 18:52
Svar #17

Christian Andersson

Hej Ingrid.
 
* * * * *
 
Amiralitetsförsamlingen i Karlskrona
 
Den 6 januari 1915 föddes och den 11 april döptes  
Henry Evert Sigvard, son till daglönaren Olof  
Viktor Svensson och hans hustru Ingrid Maria  
Larsson. Faddrar: Fröken Ida Larsson och fru  
Bertha Svensson.
 
* * * * *
 
Olof Viktor Svensson, 1:e klass sjöman, daglönare  
född 10/10 1879 i Karlskrona stadsförsamling
död?
 
gift 1906 med
 
Ingrid Maria Larsson  
född 10/11 1882 i Sofiedal, Rödeby församling
död ?
 
* * * * *
 
Jag har ytterligare uppgifter till dig som jag av intregitetsskäl inte vill lämna här. Mejla mig så skickar jag dem till dig.
 
Christian

1999-11-05, 19:38
Svar #18

ewa sundberg

Hej
Jag undrar om någon har information om Frans Johan Pettersson f. 1836 02 19 i Karlskrona. Han dog i december 1917 och var underofficer i flottan.
Hans fru hette Anna Katarina Eriksson f. 1835 01 14.
Vänligen
Ewa

1999-11-11, 19:55
Svar #19

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej  
Har ett olöst mysterium som intresserad gärna får bita tag i. Föräldrarna till Carl Ludvig Andersson född 1855-02-26 i Amiralitets -församlingen är Loth Andersson och Maria Sofia Andersson. Föräldrarnas vidare öde efter sonens födelse är obekant snälla hjälp mig.

1999-11-23, 11:28
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Är det någon som har vet något om föräldrarna till Johanna Ulrika Karlsdotter Ekengrön, förmodligen född runt 1699 i Karlkrona. Hon flyttar senare till Öckerö i Bohuslän, där hon hinner vara gift fyra gånger, innan hon dör som änka vid åttio års ålder. Första gången är hon gift med en båtsman och anges då komma från Karlskrona.
 
Tacksam för svar
Anders Ryberg

1999-11-26, 21:33
Svar #21

Morgan Mojje Nilsson

Hej någon som vet något om Jöns Svensson, jag har en kista målad av Udd med detta namnet, Kanske är en släkting till oss,
 
Jöns Svensson är född 1833-12-09 i Söndraby.  
 
Vore bra om ni kunde maila mig hem.
 
Tack för svaret
 
Morgan Mojje Nilsson
morgan.nilsson@araby-dalbo.com
 
Söker även Olof Olsson född i jämshög 1875-08-24

1999-11-27, 00:59
Svar #22

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Mojje!
Dina efterlysningar har nog hamnat på fel ställe!
Söndraby ligger väl knappast ens i Blekinge, och i varje fall inte i Karlskrona!
 
Och Olof Olsson bör du efterlysa under socknen Jämshög!
 
För övrigt mycket intressant att höra om din kista målad av Per Olsson Udd (hette han väl?) Har någon museipersonal tittat på den, så att den är registrerad s a s? Det finns ju folk som har skrivit om Udd och hans verk.
M v h
Eva M K

1999-11-29, 23:59
Svar #23

Morgan Mojje Nilsson

Hej Eva Mårtensson!
Tack för din insats, men var fasen ligger Söndraby, får väl slå upp det i kartan. Nej det är ingen som tittat på min kista ännu, den är förövrigt signerad, vilket endast 4 st eller 7 är. Har tänkt kontakta museet men har inte hunnit,  
 
Tack så väldigt mycket.
 
Morgan Mojje Nilsson

1999-12-01, 01:37
Svar #24

Agne Smith

Till Morgan Mojje Nilsson
Om Du inte hittat Söndraby ännu så ligger ett vid Bromölla utanför Sölvesborg och ett vid Klippan i Skåne.

1999-12-05, 17:02
Svar #25

Leif Mörkfors

Lundström!
Är det någon Karlskronaforskare som stött på familjen Lundström. Jag är intresserad av kaptenen i Amiralitetet, Anders Lundström f 1756 och hans som riddaren och kommendörkaptenen på Kastellet i Karlskrona Petter Andreas Lundström 1797-1872 som bl a fick St Stanislav ordern av den ryske tsaren. Även andra barn till Anders liksom Anders bakgrund är av stort intresse !!!
Leif M

2000-01-09, 17:53
Svar #26

Jan-Anders Ackring

Min mf var Emil Axel Wilhelm Jönsson f. 1884-03-27 i Karlskrona Stf (CI:6 kort 12/21).
Emils föräldrar var  
Axel Ludvig Jönsson f. 1857-05-11 i Karlskrona AM-förs d. ? i Karlskrona Stf och
Emmy Augusta Josefina Ljunggren f. 1858-08-16 i Karlskrona AM-förs d. ? i Karlskrona Stf.
 
Axel och Emmy bodde på Björkholmen där Axel idkade skomakaryrket i den lilla stugan på Nordensköldsgatan 5A.
Emmy var tvättförestånderska på badhuset.
 
Axel o Emmy gifte sig 1883-05-02 i Karlskrona AM-förs.
 
Är det någon som kan säga något om Axels o Emmys härkomst och varför byter man församling? När skedde detta församlingsbyte?
 
Jan-Anders Ackring, Varberg

2000-01-09, 21:16
Svar #27

John Sidén

Hej Jan-Anders!
Eftersom jag har en kompis som är kyrkoherde i Kungliga Karlskrona Amiralitetsförsamling (den bär faktiskt detta pampiga namn) ska jag föröska svara åtminstone till en del på din fråga.
Amiralitetsförsamlingen bestod och består väl fortfarande av personer som på något sätt är anknutna till amiralitetet d v s sjöförsvaret (örlogsbasen) i Karlskrona. Min gissning är att Axel och Emmys föräldrar på något sätt hade anknytning till amiralitetet, det kunde vara som hantverkare eller arbetare, de behövde inte nödvändigtvis vara militärer. Varför både Axel och Emmy bytte församling är svårt att säga, det måste du gå till husförhörslängderna för både Amiralitetsförsamlingen och Stadsförsamlingen för att se. Idag kan man välja att stå kvar i Amiralitetsförsamlingen trots att man inte arbetar i amiralitetet men det kan ha varit annorlunda på Emmys och Axels tid. Men församlingsbytet måste ha skett efter 1883 åtminstone för Emmys del. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med deras härkomst. Men jag hoppas att du är lite hjälpt av de uppgifter jag kunde ge.
Med vänlig hälsning
John Sidén
präst i Veta på Östgötaslätten

2000-01-09, 22:57
Svar #28

Christian Andersson

Hej Jan-Anders.  
 
Karlskrona Amiralitetsförsamling är icke-teritoriell församling vilket inbär att medlemmarna kunde bo var som helst i Karlskrona (inom Karlskrona stadsförsamlings territorium). Numera kan man även vara bosatt inom kringliggande församlingar och ändå tillhöra Amiralitetsförsamlingen. I församlingen inskrevs personer som hade anknytning till flottstationen men även tjänstefolk hos desamma. I judiciellt hänseende lydde församlingens ledamoter under Karlskrona stads magistrat och rådhusrätt.
 
Åtminstone någon av Axels respektive Emmas föräldrar i ditt exempel hade säkerligen någon anknytning till flottan, antingen som anställda eller som tjänstefolk. Att Axel och Emma sedan som gifta hamnar i stadsförsamlingen är helt naturligt under förutsättning att Axels yrkesutövning som skomakare var av civil natur.
 
Mvh Christian Andersson

2000-01-10, 12:27
Svar #29

Peter Wulf

Detta är en fundering jag haft ett tag. Undrar om det var så att man även kunde vara bosatt i socknarna runt omkring Karlskrona men ändå tillhöra amiralitetsförsamlingen. Då och då i min forskning i Karlskrona verkar det som om familjer ibland försvinner därifrån för att efter några år återkomma och då med fler barn än tidigare. Det skulle inte förvåna mig om det var så att t ex timmermän, repslagare etc var skrivna i amiralitetsförsamlingen men i själva verket egentligen bodde kvar i sin by? I en bouppteckning över en gammal anmoder till mig verkar det som om hon är bosatt i norra Flymen vid tiden för dödsfallet men hon står i dödboken i amiralitetsförsamlingen som död 1810-12-31. Noterat står även i kanten att hon är utförd till Augerum, vad kan det stå för?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna