ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nääs säteri, Skallsjö förs.  (läst 2431 gånger)

2002-04-06, 12:48
läst 2431 gånger

Essan Gradhman

Kanske ligger detta under fel rubrik men jag lyckades inte hitta igen var exakt det ligger. Det jag vill veta är ifall detta Nääs säteri fortfarande lever. Det beboddes vad jag förstått av en familj Johan Teodor Berg under 1800-talets mitt. Tacksam för alla upplysningar om säteriet och bäst av allt om familjen Berg.
MVH
Essan

2002-04-06, 15:23
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns en bok om detta: Peter Wilhelm Berg. Nääs slott och Nääs fabrik, av Ingvor Berg och Kerstin Sandberg, utgiven 1992. ISBN 91-630-1424-6.
 
Den verkar något romantiserad, men bygger på faktaunderlag, så där kan du kanske hitta något av intresse.

2002-04-06, 15:44
Svar #2

Essan Gradhman

Wow....Tack Elisabeth!
Den måste jag läsa. Jag har haft tur tidigare att hitta en del om släkten i böcker. Bl a hittade jag härliga personbeskrivningar i Cnattinius bok Ur Gotthard Werners minnen.  
Så det här ska bli trevligt att läsa.
Tack än en gång!
Mvh
Essan

2002-04-07, 01:01
Svar #3

Kristian Lindgren

Hej Essan,
Eftersom Peter Wilhelm Berg är min mfffff så har jag ganska mycket information om honom och släkten, både framåt och bakåt i tiden. Det finns t ex en släktbok skriven av Gunnar Berg som jag har en kopia av. Dessutom finns det vid Landsarkivet i Göteborg ett privat arkiv med dagböcker och brev från någon av Peter Wilhelms barn. Kontakta mig gärna per epost så kan vi talas vid och utbyta information.
 
Mvh,
Kristian

2002-04-07, 12:15
Svar #4

Carl Axel Hedström (Calle)

Hej Essan
 
Givetvis lever Nääs forfarande men inte som säteri. Titta på http://www.naas.se/ och gör ett besök om du har möjlighet.
Calle Hedström

2002-04-07, 22:06
Svar #5

Essan Gradhman

Tack Kristian och Carl Axel! Jag kontaktar dig Kristian per e-mail. Och  Carl Axel...jag har redan kikat på den föreslagna sidan...*S*  
Satt uppe halva natten och kollade sidorna om Nääs, Lerum och Tollered. Och kom själv underfund om att familjen tydligen bott på det som nu sägs vara ett slott, men tydligen såldes det så småningom. Så nu är jag nyfiken på vart familjen tog vägen sedan men det får jag kanske reda på av Kristian...
Mvh
Essan

2007-05-27, 14:37
Svar #6

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har fått ett album med en massa oidentifierade foton.
 
Flera av bilderna visar ett internationellt evenemang på Nääs 1910.  
På baksidan står det något som jag inte helt kan tyda;  
Engelska K...........s besök å Nääs sommaren 1910.
Känner någon till vad det svårtydda ordet ska vara?  
 
Bilderna visar bl a elva fanbärare och en massa människor som går över en välvd bro.  
Många är klädda i folkdräkter.  
Det finns även bilder på huvudbyggnaden och Källnääs.
Vad användes Källnääs till vid den tiden - lektionssalar eller rum åt kursdeltagare?
 
Förmodligen tillhörde många av fotona i albumet folkskollärare Johan Alfred* Andreasson, 1881-ca 1919. Han var (troligen något senare) lärare i Kålltorp, Fässbergs socken.
 
Mvh
Marianne

2008-11-09, 17:48
Svar #7

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
När det Gäller Nääs så vill jag lämna lite upplysningar om detta.
 
Enligt en bok som heter Skallsjöboken  skriven av Evald Widell  
en historik över Skallsjö församling före sammanslagningen med Lerums komun som skänktes till befolkningen som var bosatta i Skallsjö år 1968.
 
Siterar där ordagrannt ur boken på lite olika ställen som gäller för Nääs:  
Nääs säteri: Nääs gamla herrgård med sitt anrika och vackra slott ,
som har ett dominerande läge i den natursköna nejden var under lång tid det förnämsta och största säteriet i Skallsjö.
 På 1850-talet delades säteriet i 2 delar , varav den ena alltfort utgör Nääs stamgods:  
den andra egendomen Ekudden med Nääs fabrik .
Men det som troligen säkrast har med Dina foton att göra skedde efter år 1868 då Grosshandlaren August Abrahamsson köpte godset och innehadde det i 30 år .
Med honom som ägare ingick ett betydelsefullt skede i det gamla godsets månghundraåriga historia det blev en tid av nydaning och renesans -ideer och initativ av olika innebörd.
Främst gäller det för tillkomsten av Nääs slöjdlärareseminarium.
Abrahamsson blev tidigt änkeman och levde ensam i över 80 år.
Genom Testamente förordades av Abrahamsson om en stiftelse som i all framtid å egendomen Nääs skulle uppehålla fortsatt och utbildning av lärare och lärarinnor,   verka för uppfostran och bedriva slöjdundervisning .
August Abrahamsson är den siste som ägt detta anrika herresäte.
Hans gravplats är belägen på en kulle i slottsparkens nordöstra del.
Där vilar också hans systerson Otto Samuelssonsom var med och grundade Nääs Slöjdlärareseminarium.
Även den välvda bro som Du nämner finns kvar att både gå över och att skåda !
Jag vet inte om hur mycket Du vet om Nääs men kontackta mig gärna genom E-post. så skall jag försöka hjälpa till med det Du vill veta!
Då det blir förmycket att skriva ner allt här  
Ps. varje midsommar firas det en allmän midsommarfest på Nääs som är värd ett besök !  
Hälsningar från Maj-Brith bosatt i Leksand men uppväxt i Skallsjö och som varit mycket på Nääs i min ungdom !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna