ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket glasbruk?  (läst 2644 gånger)

2001-09-19, 07:48
läst 2644 gånger

Berith Svantesson

Hejsan! Jag hittade en gammal (?) flaska som är lite annorlunda. De som ser den säger att den kallas kinnekulle och jag skulle vilja veta varför och vilket glasbruk den kommer ifrån. Det är en brun 1-liters flaska utan stämplar eller andra märken men med en kulle som går upp i botten.
 
Berith, Svantesson

2001-09-20, 07:51
Svar #1

Sten Strand

Hej Berith!
Såvitt jag har mig bekant är det själva upphöjningen i flaskan som kallades kinnekulle. Uttrycket har förekommit i Stockholm också förr om vissa vinflaskor med en sådan där kraftig kulle i botten. Bulan var till för att 1. buteljen skulle hålla bättre (glasmassan var inte alltid så perfekt), 2. vin-grumset vid klarningen inte skulle spridas ut jämnt över flaskbottnen (och kanske röras upp när man tömde buteljen) utan hålla sig runt kanterna där det lättare sedimenterade. Detta om själva namnet.
 
Om det sedan fanns något glasbruk kring Kinnekulle, har jag tyvärr ingen aning om.
Mvh
Sten

2001-09-20, 20:22
Svar #2

Berith Svantesson

Hej Sten! Jag trodde att just uttrycket kinnekulle skulle göra det lättare att identifiera glasbruket och att jag skulle få veta ungefär hur gammal flaskan är. Tack i alla fall.
 
Berith, Mariestad

2001-09-20, 22:34
Svar #3

Birgitta Persson

Hej Berith!
Det fanns ett glasbruk i Årnäs som hör till Forshems församling. Det finns böcker om detta glasbruk och bibl. i Mariestad kan säkert lämna uppgift om dem. Det fanns även glasbruk på Bromö.
Hälsningar från Birgitta.

2001-09-21, 16:58
Svar #4

Berith Svantesson

Birgitta! Tack för tipsen om Bromö och Årnäs. Jag visste redan om dom, och hade väl hoppats att min flaska skulle vara ett riktigt fynd från något av de glasbruken. För att få veta var min flaska är gjord får jag alltså ta reda på vilket/vilka glasbruk som gjorde just den modellen. Kanske att det var flera och då blir det ju svårare igen.
 
Förresten har jag en stor glasklump som kommer från Bromö glasbruk. Jag fick den av nån som fått den av nån som fått den av nån... och inte ville ha den längre! För ett tag sen köpte jag en liknande klump i en second hand-affär. Personalen visste inte från vilket glasbruk den kom, men den ser likadan ut som den från Bromö.
 
Berith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna