ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västra eller Östra Tunhem?  (läst 847 gånger)

2005-09-16, 18:53
läst 847 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Om man i kyrkböckerna (Hfl) i trakterna runt Grästorp i början av 1800-talet har noterat född i Thunhem  - vilket Tunhem avses? V. Tunhem omfattade ju t ex delar av nuvarande Trollhättan ca 15 km väster om Trökörna, Ö. Tunhem ligger nordost (?) om Trökörna.  
 
/Kaj A.

2005-09-16, 19:28
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Västra Tunhem (i Väne härad) ligger nästgårds, visserligen skiljd från Grästorpsbygden av en länsgräns, men ändå nära.
 
Östra Tunhem (i Gudhems härad) ligger i samma län som Grästorp, men ändå längre bort än Västra Tunhem; närmare bestämt vid Falköping, cirka 6 mil från Grästorp.
 
En icke alltför vild gissning blir alltså att det gäller Västra Tunhem.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-16, 20:50
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag delar din uppfattning Jörgen. Och satsar alltså på att börja med V.Tunhem...
Tack,
 
/Kaj A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna