ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2011  (läst 4381 gånger)

2011-04-10, 23:09
läst 4381 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kurt!
 
Grels kan vara son till Henrik Grelsson i Krokfors (el. Bruket, som det också heter).
 
Han noteras i Ljusnarbergs första hfl (A  I:1, 1708-1721, s 152). Men i efterföljande hfl hfl (A I:2, 1722) är han borta. Och Grels skrivs vid Löa just 1722. Men jag har dock inte funnit någon födelsenotis på honom.
 
Kanske en öppning?
 
Mvh
Leif

2011-04-11, 02:51
Svar #1

Kurt Sandberg

Hej Leif.
Tack för uppmärksamheten. I dödsboken över Grils hustru Bjuråker C:5 sid 258 står att Grils kommer från Kopparberg. Jag har även, som du granskat Ljusnarbergs husförhör A:1/1 sid 152-153 men inte riktigt vågat tro på det, då jag inte finner hans födelsedatum. Dock, där står Grels utan ikryssning av aktiviteter, på sid 152 med Henrik Grelsson och Elisabeth Zakrisson som föräldrar. På sid 153, i en sammanställning, står han tillsammans med sina bröder och systrar. Jag har även granskat deras födelsedatum. DVS Henrik 1693 (3/1), Johan 1695 (12/1),Olof 1702 (16/12) finns ej på sid 153, Elisabet 1705 (26/3) osv.  Mellan 1696-1701 föds alltså inte några barn hos familjen Grelsson i Ljusnarsberg. Grils borde vara född 1701 eller i kring, som jag skrivit tidigare. Grils får tre barn. En av dem Henrik Grelsson tar sig till bruket i Hedviksfors i Hälsingland som kolare. Han flyttar även en kort tid till Åvike bruk i Ångermanland och sedan tillbaka till Hedviksfors. Finnar i Bergslagen vid den här tiden , har jag läst,  gärna flyttar på sig längre sträckor. Alltså har Grils sannolike fader Henrik Grelsson haft ett arbete utanför Ljusnarsberg 1696-1701.?
Grils är min farfars mors farfars far. Vi är ett antal personer som släktforskar om Hälsingland och alla stupar vi vid Grils.
Mvh
Kurt sandberg

2011-04-11, 14:17
Svar #2

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Strålande Leif
 
 
Henrik Henriksson hade naturligtvis söner och bröder med samma namn och Elgenstjärna var inte tydlig med vilket. Nu kan man ana hur det hänger ihop.
 
Om man antar att Henrik Werre blev gammal 1642 när han försvinner ut mantalslängderna kan han ha bott som inhyses i ett pörte i Rällen 1632-1672, så att sonen Anders kunde ta vid tills han dog 1680, även han inhyses. Övriga söner måste ha bott utanför socknen.
 
Återkommer om Lukas.
 
Jag har ett par pusselbitar till:
 
Här är en ganska svårläst vigselnotis:
 


 
 
Jag får det till: den 26 juni vigde jag ett par i Vintermossen hos Anders Henriksson (?) i Tappen (Tappändan?)
Henrik (eller Anders?) Henriksson
brudens namn oläsligt
 
Jag tror inte han är son till Henrik Werre men ville nämna den i allafall.
 
Vidare så hade Eskil Fransson i Norrsjön från Livland en sonson och sonsonson som hette Werre. Sonsonen hetter Erik Henriksson född 1673. Vet inte hur han fick namnet.
 
Till Kurt: Efter Grels i husförhörslängden står tjänar. Han blev nog fosterson i en annan familj innan prästen hunnit förhöra honom. Det finns också en dotter född 1697 och död 1698, men Grels får plats däremellan.

2011-04-11, 14:59
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja Kurt, det är ju alltid frustrerande när man kör fast på detta sätt. Här har du i alla fall ett möjligt eller, för att inte säga, troligt släktsamband. Men det går ju inte att vara säker när födelseuppgift saknas och Grels senare befinner sig i en annan församling.
 
Det kan, precis som du antyder, mycket väl vara så att familjen bodde i annan församling under den period Grels föddes. Folk kunde flytta för sin försörjning också på den tiden. Och även om de inte var finnar.
 
Krokfors ligger i SV av socknen, på vägen till Hällefors. Det kan därför vara så att Henrik tagit tjänst vid någon av de många hytt- och hammarställen som fanns i NO Nora eller NV Lindesberg. I Lindesberg har du t ex Guldsmedshyttan, Gränshyttan, och Nyberget som inte ligger så förfärligt långt i från Krokfors. Jag känner till folk från Ljusnarberg som tog tjänst vid Guldsmedshyttan (t ex Per Hansson redan 1628).  
 
Så jag kan rekommendera att du också undersöker omkringliggande församlingar; Lindesberg och Nora. Och vid Hällefors fanns ett silververk som drog folk. Dessutom fanns t ex Hällsjö hytta i Norrbärke, på gränsen till Ljusnarsberg i NO, som hyste bruksarbetare även från Ljusnarberg. Men jag skulle först satsa på Lindesberg och Nora.
 
Peter!
Jag kan verkligen inte se vad det står på den här bilden du lagt ut. Sedan har du inte gett något årtal så jag vet inte när det är skrivet. Ge mig bara året så ska jag kolla. Återkommer sedan.
 
Mvh
/Leif

2011-04-11, 19:35
Svar #4

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Söker info om en Gustaf Holmberg f.30/5 1852 som flyttade in till Ljusnarberg 1883 (nr104). Vart hamnade han och dog han där eller emigrerade? För jag hittar han inte i 1890 el 1900.

2011-04-11, 22:17
Svar #5

Kurt Sandberg

Hej Leif
Återigen tack för tipsen. Som Peter Arnstberg skriver fanns en dotter 1697-1698, vilket står i dödsboken Ljusnarsberg C:3 (1695-1704)  efter 10 trefaldighetdagen(28 aug).   ”Henrik Grelsson dotter vid bruket 1 år drygt” dock inte i någon födelsebok så vitt jag kan se 1697-1698. Det är väl inte heller ovanligt att barn som är tidigt döda enbart står i dödsboken.  

Jag använder Gröna kartan för att orientera mig i bygderna och ortnamnen som står i husförhören m.m.  Jag har undersökt Nora och Lindesberg i avseende på födelseböcker, men inte funnit Grils. De kan dock undersökas igen. Jag behöver även gå vidare med de orter som du ytterligare nämner. Jag använder idag SVAR och AD men finns annat material (CD m.m.) om Ljusnarsberg och trakterna där omkring som kan bringa ljus över Grils Hindersson??  .
Mvh
Kurt Sandberg

2011-04-11, 22:32
Svar #6

Kurt Sandberg

Hej Peter Arnstberg
Tack för upplysningen om dottern 1697-1698. På sid 152 i Ljusnarsberg A1:1 (1695-1704)och Krokfors (bruket)  står ”son Grels” samt ytterligare mindre text Är det det du tolkar som tjänst och varför han inte är registrerad?

Bra tolkat om jag förstått det hela rätt.
Mvh
Kurt Sandberg.

2011-04-11, 23:37
Svar #7

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Ursäkta Leif
 
Jag skrev årtalet 1644 i bildtexten men det syns bara när pekaren ligger över bilden. Visste inte detta.
 
Det går att förstora bilden om man kopierar till clipboard och klistrar in i lämpligt bildbehandlingsprogram. Men den är lite grynig så det är bättre om man har en mer högupplöst bild.
 
Hälsn Peter

2011-04-12, 00:40
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ingen fara Peter! Sådant händer. Men jag kan inte använda bilden oavsett hur jag kopierar och behandlar den. Bilden är för liten från början så skärpan blir alldeles för dålig. Och nu har jag inte längre AD OnLine utan bara SVAR. Och i s/v är det hart när omöjligt att få en helhetsbild, som går att tolka. Så om du vill ha min tolkning får jag be dig att skicka mig en större bild, helst i tif.  
 
Apropå Eskil Fransson så uppmärksammade jag att han också, som av en händelse, gifter sig 3 februari samma år:
 

4 februarj wigdes här ett
finskt folk ifrå Norsiöön,
Eskill Fran(t)zson
Karin Hindersdoter
 
Måhända att Karin är en dotter till Henrik Henriksson Werre och att sonsonen senare tog sig tillnamnet Werre, som då kan sägas vara ett släktnamn? Och kanske var även Henrik Henriksson på krigsuppdrag i Livland och då tog sig namnet Werre?
 
Så en sökning på tjänstgörande knektar i Livland under senare delen av 1630-/början av 1640-talet kanske skulle komma närmare ett svar på dessa frågor.    
 
Hälsningar
Leif

2011-04-12, 00:58
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kurt,
 
Det finns hfl från tiden, men de är lite svårforcerade.  
 
Sedan har du mantalslängder (hos SVAR) för att se om det plötsligt dyker upp någon Henrik Grellson i dessa byar. Men eftersom han i så fall bor tillfälligt på platsen, är det inte alls säkert att han registreras med sitt namn utan som en i bruksfolket. Vid sekelskiftet 1700 är mtl bara uppställda i kolumner, med en siffra för olika kategorier av familjemedlemmar. Kan ändå vara värt att pröva.  
 
Jag känner i övrigt inte till någon CD o dyl med källmaterial. Vet dock att Gunilla Didriksson, ledamot i förbundsstyrelsen, har gjort CD-skivor med både Lindesbergs och Ljusnarbergs befolkning. Men de stäcker sig inte längre än till sekelskiftet 1700.  
 
Har Henrik utflyttat i slutet av 1690-talet, är det ändå några år som kan vara intressanta att undersöka i dessa renskrivna mantalslängder.
 
Mvh
Leif

2011-04-12, 01:45
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Kurt!  
 
Jag har kontrollerat mtl. Och Henrik flyttar aldrig ut från församlingen, är skriven i Krokfors hela tiden mellan 1695-1704. Så du behöver inte söka honom i andra församlingar!
 
Men varför inte Grels registreras i födelse- och dopboken förstår jag inte. Har prästen glömt att notera honom? Det förekommer. Men det står en intressant notering om Henrik Grelsson 1699:  
 


 
 sielf siukl. - - -  Hindrich Grelsson - - - oskattl. 1
Källa: RA, Mantalslängder 1642-1820, Örebro län 57, 1699, s 2186.
 
Henrik är alltså sjuk detta år och liksom flera, oskattlagd. Noteras därför inte själv. Kan detta då vara anledningen till att sonen Grels tienar? Jag har inte stött på uttrycket förut. Jo, att en dräng tjänar hos en annan familj, i en annan by. Men det ska väl ändå inte vara anledningen till att pojken inte registreras när han föds & döps? Har någon annan fört honom till dopet och blivit antecknad som fader av misstag?? Tål att fundera på!
 
Mvh /Leif

2011-04-12, 11:15
Svar #11

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 23:59
    • Visa profil
Hej Lian!
 
I Infl står det att Gustaf Holmberg finns på sid 535
 
Ljusnarsberg AI:21b 1882-1891 s.535
Gustaf Holmberg med hustru och dotter
familjen flyttar till Hyltinge (D) 1884 11/5
 
Hyltinge AI:19 1881-1885 sid 78 Gillingsstugan
där har tydligen hustrun tidigare varit fosterdotter.
 
i Hfl och utfl står att familjen flyttar tillbaka till  
Ljusnarsberg 1884 17/11.Hittar inget i Infl Ljusnarsberg
Kanske får du söka på utvandrade till Amerika som du skrev.
 
Mvh Anita

2011-04-12, 21:39
Svar #12

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil
Hej! Försöker hitta död datum Erik Jansson och hustrun Maja Lotta Jansdotter, finner dem i Ljusnarsberg AI:20b Sid 347, men finner inte på dem i senare hfl.  
Tacksam för hjälp, Mvh Krister

2011-04-13, 16:32
Svar #13

Utloggad Staffan Tronestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2012-12-05, 16:29
    • Visa profil
Hej Krister!
 
På AI:21A s 287 i Rejsko finns familjen. Erik Jansson dör där 1884-04-06. Hustrun Maja Lotta Jansdotter emigrerar till Amerika 1890-05-12. Två av barnen hade emigrerat före Maja Lotta. Hon emigrerade tillsammans med dottern Carolina Albertina f 1876-08-27.
 
Mvh Staffan

2011-04-13, 20:09
Svar #14

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil

2011-04-14, 19:42
Svar #15

Kurt Sandberg

Grels Hinderssons hemvist före 1722.
Åter tack för tipsen Leif Gson Nygård. Tyvärr har vi haft nedgång i servern Tele2, där jag bor, varför mitt inlägg fördröjts. Ja har granskat mantalslistorna i SVAR åren 1692-1725 för Ljusnarsberg. Mellan 1692 och 1709 finns Henrik Grelsson och Elisabeth Zakrisson Fase med, utom 1699, då Henrik Grelsson var sjuk, vilket också Leif Gson Nygård skrivit om. Året 1705 fattas i SVAR.  Mellan 1710-1719 saknas makan, men söner finns med mellan 1715-1719, i huvudsak 2 stycken.  1720 och 1723-1725 finns båda makarna med. Åren 1721-1722 fattas i SVAR.
Första dottern, utan namn i dödsboken (1697-1698(28/8), finns ej i födelseboken.  
Sonen Grels ev. född 1699-1702 finns inte i födelseboken.
Däremot finns Olof född 1702/12/16-1719/3/25 med och övriga barn därefter.
I husförhöret i Krokfors Ljusnarsberg 1708-1721 sid 152 finns :
Henrik 1693/1/3-1731/8/23,  
Johan 1695/1/12-1769/3/1,  
Grels,
Elisabet 1705/3/26-1770.
Saknade:
Första dottern 1697-1698/8/25
Olof 1702/12/16-1719/3/25
Margareta 1707/7/14-1707/11/13
Zackris 1711/2/25-1742/10/31
Erik 1713/3/15-
I husförhör 1722 Ljusnarsberg A 1/2 1722, sid 217,  finns ovanstående med utom Grels. Antagne sonen Grils finns  noterad i Västra Löa 1722, som jag skrivit om i mitt första inlägg.
Familjen har tydligen haft ekonomiska problem och varit sjuka, eftersom makan varit borta så stor tid, om jag tolkar mantalsskrivningen rätt. Man har tvingats att få inkomster från annat håll. Jag kan inte finna någon notering om varför makan inte är hemma . Under dessa omständigheter finns skäl att tro att Grils och de andra unga i familjen och hustrun arbetar på annat håll. För en så stor familj, på den tiden, kunde det då vara svår att hålla kontakten med prästen, och att prästen också hade svårt att nå dem.  
Prästen har på sidan 152 i A 1/1 skrivet ”sonen Grils i tjänst”, men uppenbarligen glömt att kontrollera om han var skriven i födelseboken i Ljusnarsberg , vilken kan bero på ovanstående orsaker.  Andra tänkbara skäl finns naturligtvis, som att prästen glömt bort, förväxlat som Leif Nygård antyder.  En annan sak är själva kvaliten på husförhören i A 1/1 1708-1721, d.v.s. om den är avsevärt sämre än husförhör i Ljusnarsberg efter 1721.??
Familjen är alltså mantalsskriven i Ljusnarsberg, under Grils antagna födelse mellan 1699-1702. Henrik Grelsson är sjuk 1699 enligt mantalsskrivningen, men han är kanske dålig redan då dotter föds 1697 och att man däför missar första dotterns och Grils registreringar i födelseboken.?  
Jag kommer söka vidare bland socknarna i husförhören i Ljusnarsberg 1708-1728 och för att se om man i familjen arbetade någon annanstans?  Finns andra sätt att finna Grils Henrikssons hemvist?
Ok, vi har inte kommit längre än tidigare, men vi som släktforskar på Grils har fått en bättre inblick i omständigheterna kring Grils Hinderssons tid före 1722.  
M.v.h
Kurt Sandberg

2011-04-15, 18:14
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kurt,
 
Ett annat angreppsätt är att söka i sockenstämmohandlingar eller kyrkans räkenskaper. Om familjen var i nöd kan socknen eller kyrkan bidragit till deras uppehälle. Dessa handlingar är dock inte mikrofilmade utan förvaras på Landsarkivet i Uppsala.
 
Sedan kan deras öde framskymta i domstolshandlingarna; protokoll från ordinarie ting. Och när det gäller Grils kan det kanske ha förekommit någon arvstvist efter föräldrarnas död, 1739 resp. 1742. Det är ganska vanligt. Och där brukar barnens namn och andra data framkomma.
 
Kan i sammanhanget nämna att jag har gjort en CD med alla domstolsprotokoll för Ljusnarberg under 1600-talet. Mejla om du vill veta mer om detta!
 
Mvh
Leif

2011-04-16, 00:52
Svar #17

Anna-Lisa Göransson

Leif Gson Nygård.
 
Jag är mycket intresserad av din CD även jag. Går det för sig.  
 
Anna-Lisa

2011-04-16, 11:21
Svar #18

Kurt Sandberg

Hej Leif.
Jag vill först tacka dig för värdefulla tipps , senast igår 15.4 2011 i anbytarforum Ljusnarsberg och om mina ana Grils Hindersson. Jag beställer gärna CDn av dig.  Cdn kan kanske även ge ytterligare information om Grils och hans son Henrik i Ramsberg och Lindesberg.
 
Mvh
Kurt Sandberg

2011-04-17, 20:39
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Karl!
 
Jag hjälper gärna till om jag kan. Ljusnarberg ligger mig särskilt varmt om hjärtat.  
 
Inte bara för det är roligt, är Örebro läns till ytan största församling, har en mycket intressant historia och hyser den högsta toppen – se bild tagen av mig från Kindlahöjden ovan – utan också därför att min far var född och växte upp där.
 
Apropå kyrkoråd och sockenstämma så upptäckte jag att protokollen från deras sammanträden faktiskt finns hos SVAR. Även så bergtingsrättens protokoll. Och jag ”bläddrade” som hastigast i de senare. Och då fann jag en s k partalslängd från 1700:
 


 


 
Källa: Nya Kopparbergs bergsrätts domböcker SE/ULA/10102/A I aa/1 1681-1700.
 
De tillämpade samma system för organisering av kopparbrukets drift som vid Stora Kopparberg. Alla bergsmän på orten skulle involveras i hanteringen av denna ädla malm. Staten ville därigenom trygga en säker inkomst och förhindra att enskilda köpmän berikade sig.  
 
Enligt Odelstierna var sedan gammalt antalet fjärdeparter 104 uppdelade på 26 par. År 1700 var hela pargången fördelad mellan 84 bergsmän. (En karta över Ljusnarberg från 1700- eller 1800-talet visar hur hela socknen består av långa strängar eller ”tårtbitar”, med koppargruvan som utgångspunkt).  
 
Som synes upptecknas Henrik Grelsson i Krokfors som den femte bergmannen i partalslängden och är innehavare av en ¼ i Part 2, tillsammans med fru Elisabeth Funck (Saleboda) och Anders Andersson Lund (Björklund). Det är tre (3) partalsägare i nr 2 istället för vanligtvis fyra (4). Och det beror på att fru Funck äger 2 st. ¼. Därutöver äger hon ytterligare 5 hela parter i gruvan år 1700. Hon var m a o en förmögen kvinna. Och det har sin grund i att fru Elisabets Funcks make Johan Funck, assessor i Bergskollegiet, varit en stor intressent och på väg överta hela ”anläggningen”, då ha avled 12 januari 1679. Om det hade blivit så, skulle alla bergsmännen fått sluta som kopparbergsmän med delar i gruvan (”småföretagare”) till att bli kolböner under Funcken. Så de var glada för det som skedde. (Källa: Harald Carlborg, Ljusnarbergs malmtrakt. 1934).  
 
Men ändå kom änkan Elisabet Funck att bli ägare av betydande delar i gruvan; då hela pargången år 1700 bestod av 29 parter, och hon var ägare till nästan 6 hela parter, betyder det att hon ägde ca 20 % av koppargruvan.
 
Vad jag vill komma fram till med denna lilla historik är att jag inte tror att Henrik Grelsson med familj i Krokfors befann sig i särskild stor nöd, även om Henrik var sjuk under några år och inte kunde delta i den dagliga driften vid gruvan. För i det gamla bondesamhället ställde man upp för varann. Jag tror därför att någon hjälpte honom att upprätthålla ¼-parten i gruvan, dvs. gick in åt arbetade åt honom mot en mindre ersättning, vilket säkert kunde vara i naturaförmåner t ex ull och tyg. Dessutom arbetade fru Grelsson kanske hos änkan Funck vid Salbo med allehanda sysslor i hushållet och på så sätt bidra till hushållskassan. (Kanhända det är därför hon inte under perioder noteras i mantalslängden?). Och sonen Grells tjänade tydligen i en annan gård, vilket bidrog på samma sätt.
 
Vi ska också komma ihåg att Elisabet Sakrisdotters far var Sakris Olofsson Fase vid Fasegården, uppkallad efter Olof Nilsson Fase, en av de bergsmän från Falun som kom till Ljusnarberg under senare delen av 1630-talet för att utveckla driften vid det nya kopparbruket. Så Henrik och Elisabet kunde nog räkna de stöd också från hennes släktingar. Jag ger utdrag från min antavla här:
 
Anfäder
Elisabet Sakrisdotter
 
 
 
     
Elisabet Sakrisdotter. Född 1670 Heden, Ljusnarsberg(T) 1). Döpt 1670-12-21 Heden, Ljusnarsberg(T) 1). Död 1742-09-18 Krokfors, Ljusnarsberg(T) 2). Begravd 1742-10-03 Krokfors, Ljusnarsberg(T) 3). Far: I:1 Sakris Olofsson Fase. Mor: I:2 Elisabet Eriksdotter. Elisabet Sakrisdotter blev högst 72 år.
 
   Familj med Henrik Grelsson (Född omkring 1664 4). Död 1739-07-22 Krokfors, Ljusnarsberg(T) 2).)  Vigsel 1691-10-04 Ljusnarsberg(T) 5).
 
 
 
Generation I
 
   I:1  f
Sakris Olofsson Fase. Bergsman. Född 1643 Ljusnarsberg(T) 6). Döpt 1643-02-26 Ljusnarsberg(T) 7). Ingen platsangivelse. Men då åldersangivelsen indikerar att han skulle vara född ca 1641, och ingen annan födelsenotis finns för Sakris, måste detta vara Olof Nilsson Fases son som föds. Död 1699 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 8). Begravd 1699-11-26 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 9). Far: II:1 Olof Nilsson Fase. Mor: II:2 Barbro Ingemarsdotter. Sakris Olofsson Fase blev högst 56 år.
 
Noterad som bergsman i bl a mtl 1695.
 
   Familj med Elisabet Eriksdotter (Född 1647 Heden, Ljusnarsberg(T) 10). Död 1713 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 11).)  Vigsel omkring 1667 Ljusnarsberg(T) 12). Sakris skrivs som måg till Erik Eriksson 1668. Men då mtl saknas mellan 1666-1667, kan giftemålet ha skett något av dessa år. Familjen bosätter sig på Ängsgården 1674 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 13). Från att ha varit måg till Erik Eriksson på Heden - från 1668 enl. mtl - skrivs familjen detta år för första gången vid Ängsgården, vilket utgör bosättningsår.
 
   Barn:
   
   Katarina Sakrisdotter. Född omkring 1666 14). Död 1740-06-24 Kolheden, Ljusnarsberg(T) 14).  
   Johan Sakrisson. Född omkring 1667 15). Död 1751-05-14 Utanheden, Ljusnarsberg(T) 15).  
   Elisabet Sakrisdotter. Född 1670 Heden, Ljusnarsberg(T) 1). Död 1742-09-18 Krokfors, Ljusnarsberg(T) 2).  
   Olof Sakrisson. Född 1673 Heden, Ljusnarsberg(T) 1). Död 1741-06-04 S. Finnfall, Ljusnarsberg(T) 16).  
   Erik Sakrisson. Född 1677 Heden, Ljusnarsberg(T) 1). Död 1756-09-15 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 17).  
   Brita Sakrisdotter. Född 1680 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 1). Död 1750-09-16 Källtjärn, Ljusnarsberg(T) 18).  
   Anna Sakrisdotter. Född 1682 Heden, Ljusnarsberg(T) 1). Död 1764-01-22 Björkäng, Ljusnarsberg(T) 19).  
   Barbro Sakrisdotter. Född 1684 Ljusnarsberg(T) 1). Död 1738-12-20 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 20).  
   Sakris Sakrisson. Född 1685 Ljusnarsberg(T) 1). Död 1747-02-08 S. Finnfall, Ljusnarsberg(T) 21).  
 
   I:2  m
Elisabet Eriksdotter. Född 1647 Heden, Ljusnarsberg(T) 10). Döpt 1647-07-25 Heden, Ljusnarsberg(T) 22). Död 1713 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 11). Begravd 1713-09-20 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 23). Far: II:3 Erik Eriksson Hök. Mor: II:4 Karin Jonsdotter. Elisabet Eriksdotter blev högst 66 år.
 
 
 
Generation II
 
   II:1  ff
Olof Nilsson Fase. Bergsman. Bosatt 1642 Finnkullen, Ljusnarsberg(T) 24). Ingen platsangivelse i mtl. Men då han senare skrivs vid Finnkullen lär det vara där han från början är bosatt. Och bosättningsåret är detsamma  som första året paret registreras som särskild enhet i mantalslängden. Sedermera får gården hans namn; Fasegården. Uppgiften av Odelstierna är uppenbarligen fel eftersom han själv är den förste, och inte sonen Nils, som nedsatte sig på platsen. Nils, liksom övriga barn, föddes ju i Finnkullen/Fasegården. Död 1651 Finnkullen, Ljusnarsberg(T) 25). Begravd 1651-04-23 Finnkullen, Ljusnarsberg(T) 26). Ingen platsangivelse. Men han är enl. mantalslängden skriven vid Finnkullen så det måste vara där - eller närmare bestämtFasegården - han bor också vid dödsfallet.
 
   Familj med Barbro Ingemarsdotter (Född Falun, Stora Kopparberg(W) 27). Död 1675 Ljusnarsberg(T) 28).)  Vigsel 1636-06-08 Ljusnarsberg(T) 29). Kyrko- och byggningshjälp 1645-08-17 Ljusnarsberg(T) 30). Den nya kyrkohjälpen 1648-05-11 Ljusnarsberg(T) 31).
 
   Barn:
   
   Nils Olofsson Fase. Född 1637 Ljusnarsberg(T) 32). Död 1669 Finnkullen, Ljusnarsberg(T) 33).  
   Harald Olofsson Fase. Född 1638 Ljusnarsberg(T) 34). Död 1720-04 Nytorp, Ljusnarsberg(T) 35).  
   Johan Olofsson Fase. Född 1640 Ljusnarsberg(T) 36). Död 1669 Finnkullen, Ljusnarsberg(T) 33).  
   I:1 Sakris Olofsson Fase. Född 1643 Ljusnarsberg(T) 6). Död 1699 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 8).  
   Claes Olofsson Fase. Född 1645-01 Ljusnarsberg(T) 37). Död 1691 Skräddartorp, Ljusnarsberg(T) 38).  
   Elias Olofsson.  
 
   II:2  fm
Barbro Ingemarsdotter. Född Falun, Stora Kopparberg(W) 27). Enligt kyrkoherden Erik Hammarströms genealogiska notiser kommer hon ifrån Falun, där hon sannolikt också är född. Död 1675 Ljusnarsberg(T) 28). Begravd 1675-11-10 Ljusnarsberg(T) 39).
 
   II:3  mf
Erik Eriksson Hök. Bergsman. Född omkring 1617 Falun, Stora Kopparberg(W). Bosatt 1642 Heden, Ljusnarsberg(T) 40). Kallades också Hökgården efter svärfadern, och inte Erik Eriksson Hök själv, vilket avviker från Odelstierna.  Året innan, dvs. 1641 är han noterad som måg till Jon vid Heden (i mtl i Roterings- och utskrivningslängder) men namnet framgår inte. Så bosättningsåret är detsamma som första året familjen registreras som särskild enhet i mantalslängden. Erik anges samtidigt som husman och markeras i kolumn för svärfolk (S.folk).  Enligt Bergsjordeboken var han bergsman 1644 och införd uti 1660-års Partlängd för en 4:de part. Egendomen kom sedan till delning mellan sönerna Jan och Erik. Död 1676 Heden, Ljusnarsberg(T) 41). Begravd 1676-01-23 Heden, Ljusnarsberg(T) 42). Erik Eriksson Hök blev ca 59 år.
 
Sonen Per föds i Heden 1672, döps 1/5. Och det är sannolikt han som dör 1677.
 
Eriks barn N.N. dör 1657 och 1 dlr betalas i testamente. Möjligen är det Sara f. 1652  som dör? [Källa: ULA, Ljusnarsberg kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 3, 1646-1696, s 26v].
 
Han får uppenbarligen ytterligare ett barn N.N. som dör 1658. Testamentspeng 1 dlr 8 öre betalas vid begravningen. [Källa: ULA, Ljusnarsberg kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 3, 1646-1696, s 28v].
 
   Familj med Karin Jonsdotter (Död 1675 Heden, Ljusnarsberg(T) 41).)  Vigsel 1639-11-03 Heden, Ljusnarsberg(T) 43). Kyrkohjälp 1645-04-28 Heden, Ljusnarsberg(T) 44). I jämförelse med vad andra har bidragit med är 15 daler ett stort belopp.
 
   Barn:
   
   Göran Eriksson. Född 1643 Heden, Ljusnarsberg(T) 45).  
   Kerstin Eriksdotter. Född 1646 Heden, Ljusnarsberg(T) 46).  
   I:2 Elisabet Eriksdotter. Född 1647 Heden, Ljusnarsberg(T) 10). Död 1713 Ängsgården, Ljusnarsberg(T) 11).  
   Sara Eriksdotter. Född 1650 Heden, Ljusnarsberg(T) 47).  
   Erik Eriksson Hök. Född 1652 Ljusnarsberg(T) 48). Död före 1718 Utanheden, Ljusnarsberg(T) 49).  
   Johan Eriksson Hök. Född omkring 1654 Heden, Ljusnarsberg(T) 8). Död 1698 Heden, Ljusnarsberg(T) 8).  
   Per Eriksson. Född 1672 Heden, Ljusnarsberg(T) 1).  
   N.N. Eriksson. Död 1677 Ljusnarsberg(T) 41).  
 
   Familj med Kerstin Eriksdotter  Morgongåva 1639 Heden, Ljusnarsberg(T) 50). På höger sida av uppslaget, bland de genealogiska notiserna av kh Erik Hammarströms hand. Kyrkohjälp tillsammans med svärfar 1645-08-10 Heden, Ljusnarsberg(T) 51). Vigsel 1675-10-31 Ljusnarsberg(T) 5). Det måste vara Erik Eriksson Hök d. ä. som blir omgift på ålderns höst. För om sonen redan som 23-åring gifter sig, skulle Kerstin vara död innan han blir omgift med Anna Knutsdotter. Och jag hittar ingen notis om detta, inte heller i kyrä. Och sonen Erik skrivs ensam - utan hustru - i mantalslängden såväl 1677 som 1678, vilket inte skulle ske om han var gift.  Sedan blir en änka Kerstin Eriksdotter omgift 10/3 1680 med Lars Larsson i Älgfallet, vilket kan vara Erik Hööks andra hustru.
 
   II:4  mm
Karin Jonsdotter. Död 1675 Heden, Ljusnarsberg(T) 41). Begravd 1675-03-21 Heden, Ljusnarsberg(T) 52). Far: III:7 Jon Arvidsson Hök. Mor: III:8 N.N..
 
 
 
Generation III
 
   III:7  mm f
Jon Arvidsson Hök. Bergsman. Bosatt Heden, Ljusnarsberg(T). Död 1651-12-05 Finnbrohyttan, Heden, Ljusnarsberg(T) 53). Begravd 1652-03-07 Ljusnarsberg(T) 54).
 
   Familj med N.N. (Död 1658 Heden, Ljusnarsberg(T) 55).)  Kyrkohjälp tillsammans med mågen 1645-08-10 Heden, Ljusnarsberg(T) 51). Den nya kyrkohjälpen 1647-02-07 Heden, Ljusnarsberg(T) 56). Betalar testamentspeng för brodersonen 1648-06-04 Heden, Ljusnarsberg(T) 57). Det här betyder att Jon har en broder som heter Sven Arvidsson, och som sannolikt är död vid tidpunkten. Annars skulle knappast Jon betala för brodersonens begravning.
 
   Barn:
   
   II:4 Karin Jonsdotter. Död 1675 Heden, Ljusnarsberg(T) 41).  
 
   III:8  mm m
N.N.. Död 1658 Heden, Ljusnarsberg(T) 55).
 
Personer
 
, N.N. (- 1658)   III:8
Eriksdotter, Elisabet (1647 - 1713)   I:2
Fase, Olof Nilsson (- 1651)   II:1
Fase, Sakris Olofsson (1643 - 1699)   I:1
Hök, Erik Eriksson (~1617 - 1676)   II:3
Hök, Jon Arvidsson (- 1651)   III:7
Ingemarsdotter, Barbro (- 1675)   II:2
Jonsdotter, Karin (- 1675)   II:4
Sakrisdotter, Elisabet (1670 - 1742)   
Källor
 
1)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 2, 1669-1695.
 
2)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 152: Ibm, Död- o begr. bok, F 1, 1724-1745 [1739 nr 44].
 
3)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 152: Ibm, Död- o begr. bok, F 1, 1724-1745 [1739 nr 44].
 
No: 63 - Död: Sept. 18 - Begrafne, 21 Trinitatis den 3 Octobris: h:o Elisabet Zachrisdot:r i Krokfors. Åldren, Åhr/M./W./D:r/: 73 / - / - / - /
 
4)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 1, 1724-1745 [1739 nr 44].
 
5)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Lysnings- o vigselbok, C 2, 1669-1695.
 
6)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 48r.
 
7)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 48r.
 
26 dito Kom ett Piltebarn ifå
Oluff Nilsson och bleff Christ-
nat med Nampn Zacharias
G. fad: Bengt Månsson, Zacharias Olaj
G. mod: H. Margreta Clemetz, H. Elisabeth Matz Jönsson
 
8)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 3, 1695-1704.
 
9)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 3, 1695-1704.
 
Zacharias Olsson i Ängesgården - 58 åhr.
 
10)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 70v.
 
11)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 4, 1705-1714.
 
12)   RA, Mantalslängder 1642-1820, Örebro län 27, 1668, s 106r.
 
13)   RA, Mantalslängder 1642-1820, Örebro län 33, 1674, s 408v; E. Odelstierna, Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget opstäld år 1780, med ändr. o tillägningar för år 1781, s 5.16.
 
Ängs Gården  (458)
 
Kallas Egellsgården i Kronans Jordebok. Zakris Olsson ifrån Fasegården, måg åt Erik Höök på Heden, feck harstädes af swärfadren et jordstycke, Som hördt under Hökgården, på hwilket han bygde, antog 1690 en 4de part och dog 1699. Sohnen Erik Zakrisson blef 1756 död i sitt 80:de år. Dess sohn Zakris Ersson war då redan förut afgången, Så at hans äncka infördes i Partlängden efter Swärfadren och yttermera Zakris Erss. Sterbhus alt til 1776, då Sohnen den senare Erik Zakrisson inkommer.
 
14)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 11; Ibm, Död- o begr. bok, F 1, 1724-1745 [1740 nr 125].
 
15)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 2, 1746-1774 [1751 nr 30].
 
16)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 1, 1724-1745 [1741 nr 48].
 
17)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 2, 1746-1774 [1756 nr 62].
 
18)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 2, 1746-1774 [1750 nr 72].
 
19)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 2, 1746-1774 [1764 nr 17].
 
20)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 1, 1724-1745 [1738 nr 78].
 
21)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, F 2, 1746-1774 [1747 nr 10].
 
22)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 70v.
 
25 dito Kom et Pigebarn ifå Erik
Eriksson på Heeden, och blef Christnat
med N. Lisbetha
G. fad: Michill Hindersson, Matz Johansson
G. mod: H. Brijta Gunnarz, Elza Jochinsdotter
 
23)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 4, 1705-1714.
 
H:o Elisabeth Erichzdotter i Ängesgården 67 åhr  
 
24)   RA, Mantalslängder 1642-1820, Nora el. Järla län 1, 1642, s 149; E. Odelstierna, Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget opstäld år 1780, med ändr. o tillägningar för år 1781, s 8.1.
 
Abrahams och Fasegård  ( 5 )
 
Uppå själfva Fasegården Som på 1690 - talet räknades til Finnkullen och numera til åbygnaden är förswunnen, nedsatte sig aldra först Nils Olss. Fase kommen ifrån Falun tillika med bröderne Clas och Harald Fasar. Han antecknades 1661 d. 25 febr. för Grufdräng Samt tillika 1664 d. 25 apr. såsom priviligerad Krögare vid Bruket och blef död 1669. Änkan geck uti nytt gifte med Anders Bertilsson förut Borgare i Arboga. Han åter dref 1670 två 4 de parter och dog 1677, Finnande man sedan Änkan för detsamma skrefwen til 1689, då hon antog 3 ne, hwilka wäl 1699 antecknades på Sohnen af förra giftet Jan Nilsson Fase, men följande året 1700 omflyttades in uppå halfbrodren Abraham Andersson Nyman som meste jorden innehade. Thetta 4 de parts hemman kom therefteråt, Anders Bertils änckas barn emellan, på det sättet til Klyfning att;
 
I Jan Nilsson Fase Sexman, qvarstadnade på gamla tomten och antog 1701 en af dess förut til halfbrodern öfverdragne 4 de parter, Utaf hwilken hälften år 1711 transporterades til Sodtbo. Så at ifrån den tiden allenast 1/2 4:de part åtföljt först Fasegården ensamt och sedan denna tillika med Abrahams Gården gemensamt. Jan Nilsson dog 1729. Sterbhuset skrefs däruppå i Partlängden til 1738, widare Sohnen Olof Jansson Fase och 1752 war Fasegården i mät gången til Rådman Erik Westeén (Sen) i Arboga, Samt såldes Så af honom til Sexm. Jon Lund på Heden, och af sistnämnde til halfsvågern Bokhållaren Olof Westerman enl. efteråt utfärdat Kjöpebref undert. 10 marti 1756.
 
I I Abraham Nyman bvgde sig ut på den efter (honom) kallade och ännu warande Abrahamsgården, hade flera egendomar, dref förut 3 4:de parter, 1712 Segv. 2-3 dito; men 1719 Segs, allenast den ena som åtföljde Risåhn. Han dog 1721. Änkan efterträddes sedan af mågen Kronogrufstigaren och Klockaren Jacob Abelin som d. 23 sept. 1749 afstod Abrahams Gården i byte emot Kopparslagartorp No: 203 til förut nämnde Rådman Westeén, hwilken sålde til Bokh. Olof Westerman. Blifvande uti dess hand hela egendomen. Slutligen förenad och 1751 igenom Protokollet afgjordt at den ej kunde tåla mera än 1/2 fjerdepart. Westerman dog i början af år 1762 och hade wäl 2 år tilförene gjordt ett steg til 2/3 delars försvinnande af egendomen til Länsman Erik Wilhelm Furst, men hwilket igenom sexmannen Lunds handel med Furst och det handlades åter opplåtande til Westermans Äncka Madam Catharina Nyman, kom tilbaka i sitt förra rätta skick.
 
25)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140; Ibm, Död- o begr. bok, C 1, 1635-1655, s 77r.
 
26)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140; Ibm, Död- o begr. bok, C 1, 1635-1655, s 77r.
 
23 dito, Bleff Oluff Nilsson Fasi Begraff. - 1
 
27)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140.
 
28)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140; Ibm, Död- o begr. bok, C 2, 1669-1695.
 
29)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Lysnings- o vigselbok, C 1, 1635-1655, s 13r.
 
Den 8 Junij Sammangaff iag tu paar
Jionlagh, som bådha haffuer tient
W. Haraldh Oluffsson, Swenska N.
1/ Oluff Nilsson, födder i Gifle Sandh.
Barbro Ingemarzdot:r, föd widh G. Koper.
[...]
 
30)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 2, 1642-1648, s 51ff.
 
Anno 1644 den 27 Maij;
Bleff af hella församblingen, be-
williat och samptÿkt, på en
frij Sochstämmo, Kÿrkian till
hielp och bÿggningzhielp 1 dlr
koper mÿnt på hwar Torpare
och Bergzman, och på hwar
husm, gäster och arbetzkarll 2 dlr.
[...]
Oluff Nilsson Fasi
 
31)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 2, 1642-1648, s 53v.
 
Oluff Nilsson Fasi, Nÿa Kyrkiohielpen - 1 (dlr).
 
32)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 29v.
 
33)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140; Ibm, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 3, 1646-1696, s 48 [Testamentzpenning:r].
 
34)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140; Ibm, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 33r.
 
35)   Erik Odelstierna, Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget opstäld år 1780, med ändr. o tillägningar för år 1781, s 8.14; ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 5, 1715-1723.
 
36)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 38v.
 
37)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 58v.
 
38)   Erik Odelstierna, Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget opstäld år 1780, med ändr. o tillägningar för år 1781, s 6.10; ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 2, 1669-1695.
 
39)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 140; Ibm, Död- o begr. bok, C 2, 1669-1695.
 
D. 10 Nouem begroff hustruu
Barbroo Ingmarsdot:r
Salig Oloff Fases eftterlåtn
 
40)   RA, Mantalslängder 1642-1820, Nora el. Järla län 1, 1642, s 149; E. Odelstierna, Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget opstäld år 1780, med ändr. o tillägningar för år 1781, s 5.8.
 
Heden  (149-155)
 
[...]
(150)
Kallas Specielt Hökgården Erik Hök den äldsta man wet omthala. Han war Bergsman 1644. är införd uti 1660 års Partlängd för en 4 de part och dog 1676 en Hedersam och vacker Bergsman :/Se Kyrkoboken/: Kommande ägendomen först til delning emellan dess Söner Jan och Erik:
 
No 150 Jan Ersson Hök uppå sin hälft, dog 1698 och änckan gifte sig ånyo med Petter Persson Stor ifrån Löa, Som dog 1733. Sohnen Jan Persson hemma gift, blef förut död 1723 och dess äncka feck Erik Perss. Sundberg Som efter Petter Persson emottog hemmanet
och dog 1736, följande theruppå dennes måg Anders Perss. Borg ifr. Kyrkobacken.
 
Erik Ersson Hök bygde Utanäng och sålde sin hälft härstädes d. 28 Dec. 1697 til Per Perss Sundberg Denne dog 1720; Änckan först och sedan Sohnen Sexm; Anders Persson styrde ther uppå för hemmanet, men det frångeck (honom) för skuld, och infriades slutet af Brodren och Mågen...
[...].
 
41)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 2, 1669-1695.
 
42)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 2, 1669-1695.
 
Dnica Septuagesima, Eric Ersson på Heden,
en hedersam och wacker Bergzman.
 
43)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Lysnings- o vigselbok, C 1, 1635-1655, s 19v.
 
44)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 2, 1642-1648, s 19v.
 
28 dito, aff att Erick Eriksson på Heden - 15 dlr
 
45)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 48v.
 
46)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 61v.
 
47)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 81v.
 
48)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Födelse- o dopbok, C 1, 1635-1655, s 86r.
 
49)   RA, Mantalslängder 1642-1820, Örebro län 75, 1718, s 1022r.
 
50)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Husförhörslängd,  A I 1, 1708-1721, s 22.
 
Vigda hos Jon Arfvids på
             Heden.
g. 1639 m. Carin Jonsd. if. ...
M. gåf. 1 Skpd garKoppar
1 Engelsk klädning och
10 st ungerska Gyllen.
 
 
51)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 2, 1642-1648, s 23v.
 
aff Jön Höök och hans mågh på Heden kyrkiohielp - 2 dlr
 
52)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 2, 1669-1695.
 
Dnica Judica, Begrof hu:o Kahrin, Erich Erssons Höökz hustr:o på Heden
 
53)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 1, 1635-1655, s 10v.
 
54)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Död- o begr. bok, C 1, 1635-1655, s 10v.
 
7 Martij, Begroffz Jon Arffuesson Hök på
Heeden, som omkom af Finnbrodzhÿttan på
Heden den 5 Decemb. 1651 och igenfantz den
24 Februa: 1652 - 1.
 
55)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 3, 1646-1696, s 28v [Uppbörder].
 
Erich Erichsson Höök Testm:t efter sin swärmodher - 3 dahl:r  
 
56)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 2, 1642-1648, s 41v.
 
dito, upt. aff Jon Arfwesson dhen Nya kyrkiohielpen - 2 (dlr), 2 (öre).  
 
57)   ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkensk. för kyrka o församling, L I a 2, 1642-1648, s 54v.
 
4 Junij, Upburit af Jon Arffwedsson på Heeden, Testament efter hans broderz son Johan Swensson - 2 (dlr).
 
*   *   *
 
Angående mina CD-skivor så kan du bara söka på ”Nygård” i Litteratur-Sök på denna sajt, så får du direkt upp 3 skivor till hjälp för den som forskar på Ljusnarberg. Och söker du på ”Lindes Bergslags häradsrätt 1612-1699” ser du också ett register till domboken för Ramsbergs-bor under 1600-talet.
 
Men mejla mig när det gäller CD-skivorna, tack!
 
Med vänlig vårhälsning
/Leif G:son Nygård

2011-04-18, 22:47
Svar #20

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Hej!
 
Christina/Stina Andersdotter är född 1764-12-14. Föräldrarna heter Anders Andersson och Maria Jansdotter och bor vid Östra Bergsgården, C:10, 1787-1802, Ljusnarsberg, Örebro, genline. Är det någon som vet var i Ljusnarsberg det kan vara?  
 
Jag undrar också om någon kan läsa var Stinas man, Samuel Persson, f 1759, enligt husförhöret, AI:11, s 75 är född?
 
Mvh Linnéa

2011-04-19, 21:11
Svar #21

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Linnéa!
Samuel Persson läser jag vara född i Norrbärke.
 
Jag vet inte om du med frågan om Östra Bergsgården menar att du inte hittar den i hfl eller om du undrar var den fysiskt är belägen.
 
Gäller det hfl så finner du Östra Bergsgården med Anders Andersson och Maria Jansdotter i
AI:6 s 126 1757-1757 (här finns även Anders Andersson föräldrar)
AI:8 s 49 1762-1769
AI:9A s 79 1769-1774
AI:10A s 74 1775-1784

 
Mvh Birgitta

2011-04-19, 23:37
Svar #22

Kurt Sandberg

Grils Hindersson
I Ljusnarsberg husförhör 1708-1721 A1:1 tolkar jag överstrukna texten på sid 37 vid Blåmansbäcken till Drängen Grils Hindersson i Löa samt i slutet Lit L 1/2 xxxx alltså det sist skrivna kan jag ej tyda. Är det rätt tolkat och vad står i slutet??.
På sid 5 i mitten vid ”Lundh”  ”gossen Grels Hindersson v” och även husförhörsregistrering kan det vara rätt tolkat. Raden avslutas med   ”Lit 1 boot ps”. ?? Här har jag redan fått en personligt svar från Leif Gson Nygård  
då jag beställde Cd av honom: Det kan vara rätt Grels. Jag tycker sedan det står lit. bortpl. vilket skulle kunna betyda att han är bortplacerad. Dvs. att han tjänar hos någon annan familj.






2011-04-20, 10:45
Svar #23

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Tack för hjälpen Birgitta!  
 
I Norrbärke, Kopparberg, år 1759 hittar jag två Samuel, 02-01 och 06-03 men jag tycker inte att någon har en far som heter Per.  
 
Kan det stå något annat än Norrbärke? Norr Börstil? (genline Ljusnarsberg, Örebro, AI:11, s 75).
 
Hälsningar Linnéa

2011-04-21, 00:55
Svar #24

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Linnéa!
Om du går till vigselboken står där att
Samuel Petersson ifrån Snöån uti Norrberkes församling ....
Ljusnarsberg E:2 1781-09-27 (nr 11 för 1781)
 
En Samuel f 1759-12-30, döpt 1760-01-01 finns i Snöån med föräldrar Petter Persson och Anna Ersdotter.
Norrbärke C:4 1760 nr 2.
 
Mvh Birgitta

2011-04-21, 19:05
Svar #25

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 318
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 12:54
    • Visa profil
Tack, vad duktig du är Birgitta!  
 
Att det kunde vara så på håret (året) tänkte jag inte på. Hittade dem dessutom i AI:4, s 68.
 
Trevlig helg
 
Linnéa

2011-04-22, 14:02
Svar #26

Kurt Sandberg

Grils Hindersson ev. hemvist före 1722 och info om kopparberg före 1721. Uppgift om födelse saknas.
Föregående inlägg om Grils utgår pga dåliga bilder.  
Före 1722:
 
På sid 5 i mitten vid ”Lundh” ”gossen Grels Hindersson v” och även husförhörsregistrering kan det vara rätt tolkat. Raden avslutas med ”Lit 1 boot ps”. ?? Här har jag redan fått en personligt svar från Leif Gson Nygård  
då jag beställde Cd av honom: Det kan vara rätt Grels. Jag tycker sedan det står lit. bortpl. vilket skulle kunna betyda att han är bortplacerad. Dvs. att han tjänar hos någon annan familj.




 
I Ljusnarsberg husförhör 1708-1721 A1:1 tolkar jag överstrukna texten på sid 37 vid Blåmansbäcken till Drängen Grils Hindersson i Löa samt i slutet Lit L 1/2 xxxx alltså det sist skrivna kan jag ej tyda. Är det rätt tolkat och vad står i slutet??.






 
1722:
Vid Grils Hindersson 1722,högra kolumnen, vistelse i Västra Löa Ramsberg A1:4 1711-1722 sid 164, tolkar jag att han kommer från Nya kopparberg.


 


 
1768:
Njuparne Hälsingland och hustruns dödsbok Bjuråker C:2 1755-1792 sid 259 står Grels  hemvist
Från Kopparberg


 
M.v.h.
Kurt Sandberg

2011-04-22, 15:29
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Kurt,
 
Om du tittar i motsvarande hfl för Krokfors - Grils föräldrahem - så ser du att för dotter Lisken (Grils syster) finns en liknande marginalnot. Jag tyder den så här: lit. L½ hustafl. eftters.. Och ovan, för Johan, är först notert 1/4 hustafl. för att sedan vara överstuket med notisen L. Hela H. T., vilket torde betyda en hel hustafl.. Och hustafl. bör väl betyda hustavla.
 
Och eftersom det är en längd över husförhör måste dessa notiser röra kristendomskunskaperna. Och eftters. för Lisken kan betyda att hon utflyttat från församlingen och attest på kristendomskunskaperna har eftersänds till den nya församlingens pastorat (Ramsberg?).  
 
Men jag är ingen expert på dessa små marginalanteckningar, ofta bara förkortningar, så mina tolkningar ska tas med en nypa salt. Kanske någon annan har bättre tolkningar & föklaringar?
 
Det är ändå otvetydigt att du här har hittat en Grels Hindersson som flyttat till Löa. Sedan tidigare har du uppgifter på att han tjänar dvs. är dräng hos andra familjer. Och i Löa att han kommer ifrån Nya Kopparberget. Det enda kvarvarande frågetecknet - som har blivit mindre - är alltså om just den här Grels är rätt person eller om det finns flera Grels Hindersson i Löa som flyttat från Ljusnarsberg.  
 
Så för att vara på den säkra sidan måste du nog plöja igenom hfl för att se om det finns fler drängar Grels i Ljusnarsberg, som försvinner/utflyttar, och motsvarande aktuell tid i Ramsberg som inflyttat.
 
Grad Påsk!
 
/Leif

2011-04-22, 16:41
Svar #28

Kurt Sandberg

Hej Leif
Åter tack för dina synpunkter. Går vidare med hfl i Ljusnarsberg och Ramsberg. En detalj dock som jag undrar över. I bilden ovan från Västra Löa står Från Nya kopparberg Tyt------- 111.25 eller 10.25 och därefter aug och dec, dvs normalt husförhörens datum eller kan annat datum stå först här, dvs ankomstatum om det är fötsta gången han registreras här.??  
 
Glad Påsk
M.v.h.
Kurt Sandberg

2011-04-22, 17:58
Svar #29

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Det står inte Tyt utan Test.. Och det är den latinska förkortningen av Testimonium; intyg, betyg, vitsord.  
 
Så här står det om nattvard  Kyrkböcker - innehåll (Demografiska databasen, Grunddokument 2), s 13: ...Skriftemål (bikt) skulle föregå nattvarden. I skriftemålet ingick också ett kommunionförhör. Detta skulle ske, om så var möjligt i samband med anmälan till nattvarden, och ägde rum antingen dagen innan eller samma dags morgon.
 
Det verkar som att bara de nyanlända till församlingen måste bikta sig med sina kristendomskunskaper innan de får nattvarden. Husförhören för de bofasta i byn anges i kolumnerna till vänster, under Examinati. Det är därför prästen bara skriver Test. för dem som kommer från andra församlingar. Det gäller inte dem som t ex flyttar till Löa från andra byar i Ramsberg.  
 
Jag tolkar således den första sifferkombinationen som II.28, dvs. att Grels genomgår det första husförhöret och nattvarden den 28 februari 1722.  
 
Mvh
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna