ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-04-09  (läst 707 gånger)

2009-11-28, 11:33
läst 707 gånger

Sten Magnusson

Ragunda kyrkoarkiv, Husförhörslängder., SE/ÖLA/11087/A I/6 (1861-1872), bildid: C0036082_00186 (sida 285)
Här återfinns också ovanstående par med en dotter vid namn Anna Maria f. 1868 31/12 i Degerfors, Västerbotten.
 
Det ska tilläggas att i den husförhörslängd som nämns i mitt föregående inlägg har paret även barnen
Jonas Petter 1874 16/3 Degerfors
Sofia Nikolava 1878 31/8 Degerfors
 
Familjen inflyttar 1870 till Krångede från sida 144 (Krokvåg) i denna längd.
 
Ragunda kyrkoarkiv, Husförhörslängder., SE/ÖLA/11087/A I/6 (1861-1872), bildid: C0036082_00259 (sida 264)
Flyttade 1868 17/10 till Krokvåg från sida 264 (Näset) Dr. Nils Petter Hansson f. 1830 3/10 Nordmaling
Anges här inflyttad från sida 253 1861.
 
Ragunda kyrkoarkiv, Husförhörslängder., SE/ÖLA/11087/A I/6 (1861-1872), bildid: C0036082_00248 (Näset sida 253)
Dr. Nils Petter Hansson f. 830 3/10 Nordmaling (här anges inte något inflyttningsdatum, däremot utflytt till sida 264 1861).
 
Fortsättning följer.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-28, 12:42
Svar #1

Sten Magnusson

Fortsättning från mitt föregående inlägg.
 
Ragunda kyrkoarkiv, Husförhörslängder., SE/ÖLA/11087/A I/5 (1856-1861), bildid: C0036081_00232 (Näset sida 208)
Dr. Nils Petter Hansson f. 1830 3/10 Nordmaling, (sedan något suddigt) om äktenskapslöshet inte angifen? inflyttad 1860 från Grundsunda, Västernorrlands län.
 
Sedan finns han dock tydligen inte med i utflyttningslängden för Grundsunda.
 
Forts. följer.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-28, 15:33
Svar #2

Sten Magnusson

Degerfors kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010028/C/3 (1831-1850), bildid: C0034077_00024 (sidnuummer saknas).
Lisa Sofia Olofsdotter döps 1833 1/11 föds 30/10 Föräldrar Ol. Hansson, Anna Magd. Andersdr. från Kussjön. Faddrar tar jag ej upp här.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/3 (1825-1835), bildid: C0034058_00089 (sida 74)
Här återfinns Lisa Sofias föräldrar med familj i sin helhet.
bond. Olof Hansson 1782
Hustr. A. Magd. And.dr 1792
Fadren Hans Olsson 1756
med 9 barn varav det första föddes 30/10 1815 och det senaste var ovanstående Lisa Sofia.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/4 (1836-1842), bildid: C0034059_00115 (sida 102)
Här samma familj med följande skillnad.
Olof Hansson dör 1841 26/11 och hans far 1838 21/2.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010028/C/3 (1831-1850), bildid: C0034077_00175 (inget sid-nr)
Olof Hansson död 1841 1/11 eller möjligen 1/12? (Man har gjort en ändring direkt på siffran så det är väldigt kladdigt) Ålder 59 år.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010028/C/3 (1831-1850), bildid: C0034077_00172 (inget sid-nr)
Hans Olsson död 1838 21/2 Kussjön. 82 år. Ålderdom.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/5a (1843-1847), bildid: C0034060_00118 (sida 102)
Här i stort sett oförändrat med skillnad att modern till Lisa Sofia står som inhyses enka. De flesta strukna, dock ej Lisa Sophia som det står här.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/6a (1848-1857), bildid: C0034062_00150 (sida 137)
Här samma familj
Skillnad dock att det står om modern. Ol Hanssons Ea bör slippa utlega
Lisa Sofia utflyttar 1852 till sida 134. Tycker det står något som slutar på träsk.
 
Degerfors kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010028/A I/6a (1848-1857), bildid: C0034062_00147 (sida 134)
Kussjön
Här flyttar Lisa Sofia till sida 315?. Denna verkar dock inte finnas i ovanstående längd.
 
Fortsättning följer. Ha en skön eftermiddag och kväll.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-29, 09:33
Svar #3

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Vän av ordning funderar förstås över varför denna ekvilibrism i Ragunda & Degerfors kyrkoarkiv egentligen förevisas under Nordmaling...
-------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------
Jag upprepar : vad är för mening i att försöka (med storartade och fetstilta åthävor) sprida inte bara ofullständiga utan direkt felaktiga uppgifter?
 
Som i detta fall: Elisabet Sofia Olofsdr är född i Degerfors (inte som du  först uppger d.11 utan) 1833-11-01 och döddatum + orten är (inte som du anger d. 20 och ej angiven utan) d.26 i Krångede [C:3 resp. SCB,Nr22] ! Inte heller är det så att hon, som du (28 november 2009 - 15:33  ) uppger,  döps 1833 1/11 föds 30/10 - hon föds fortfarande [Degerfors C:3] d. 1/11 och döps d. 30/11!!
Du uppger dig ha hittat henne i HFL [Kussjö/AI:3,s79] men låter bli att vidarebefordra att hon även där skrivs född den 1/11,
vilket är korrekt medan ditt döps 1833 1/11 föds 30/10 alltså är dubbelt felaktigt !!!
 
Dottern Anna Maria enligt dig född i Degerfors - men återfinns i Ragunda FB/Scb,Nr75 född i Krokvåg!!  
Enligt din egen beskrivning flyttar föräldrarna från Krokvåg till Krångede 1870 - ändock ska de vara, enligt dig (men alltså inte FB-källorna), födda i Degerfors?!?  
 
Jag begriper inte heller att du ska ha så svårt för att läsa rätt: hur kan du inbilla dig att det skulle handla om Nils Petters äktenskapslöshet när det står Om äktenskapsledighet icke angifvet?
Ej heller kanske förvånande att han icke finns i Utflyttningslängd, som du vill ha det till, då han redan 1859 i Grundsunda tog ut attest som sjöman [AI:6,s308]?
-----------------------------------------------------
I Inlägget d. 28 november 2009 - 15:33   menar du dig ha funnit Lisa Sofias föräldrar med familj i sin helhet --- med 9 barn?
För det första står där 10 barn skrivna - sedan kan, t.ex. med hjälp av databas Kråken, en helhet med ytterligare 2 barn återfinnas: sammanlagt 12 alltså.
Du menar sedan att samma familj återfinns i AI:4,s102 - men där saknas förstås den döde sonen Anders; äldste sonen Hans har fått sitt födelsedatum ändrat till det felaktiga 23/10  !?!
 
Olof Hanssons dödsnotis i C:3 menar du skriver hans dödsdatum 1/11 eller 1/12 - men datumet står i begravningskolumnen
och eftersom han dödnoterats i HFL 26/11, så är väl det troliga att han begravdes 1/12?
 
AI:5a,s102: Här i stort sett oförändrat --- . Men sonen Hans har fått sitt felaktiga födelsedatum 23/10 återställt till riktiga 30/10!  
 
==========================================================
Sammanfattningsvis: du handskas i stor och fet stil med och läser originalkällorna som en viss potentat bibeln,
så frågan upprepas: vad är meningen med detta?

2009-11-29, 11:37
Svar #4

Sten Magnusson

Jag har inte hittat någon person i t.ex. Kussjö A I:3 då detta kyrkoarkiv ej existerar.  
 
Däremot orten/byn Kussjön i Degerfors kyrkoarkiv. Som alla läsare av denna diskussion ser, skrev jag att Lisa Sofia återfinns på sidan 74 i den längd som jag hänvisade till.
 
Beträffande Stig-Lennarts uppgift att Olof Hanssons dödsnotis i C:3 menar du skriver hans dödsdatum 1/11 eller 1/12 är detta felciterat av honom.
 
Vad jag skrev och alla läsare ser i mitt inlägg om Olof Hanssons dödsnotis var:
Olof Hansson död 1841 1/11 eller möjligen 1/12? (Man har gjort en ändring direkt på siffran så det är väldigt kladdigt) Ålder 59 år.

 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-29, 13:49
Svar #5

Sten Magnusson

Hej Patrik!
Med hänvisning till ditt inlägg om Olofsfors bruk 18/10-2009 kan du läsa mer på Ortnamnsregistret SOFI.
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s2ac001/b22314b1/p3/0000208a.pdf
 
Övriga ortsnamn på Olofsfors enligt Ortnamnsregistret.
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/phpform/_helareg1.php?socken=%25Hela+r iket%25&rubrik=%25olofsfors&lokal=%25&sockenort=%25&haradort=%25&lanort=%25&land skap=%25&avdnr=0&sprak=alla&formular=++S%F6k+++
 
I källorna:
Folkärna kyrkoarkiv, Dalarnas län, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11247/C/3 (1688-1761), bildid: C0012505_00218 (sid-nr saknas)/SVAR
Se även SE/ULA/11247 Folkärna  C:3 (1688-1761)  Bild 208 (sid-nr saknas)/Arkiv Digital
Maj 1735 Öhn
Johannes född 16/5 döpt 18/5 Föräldrar, Herr Befallningsman Fredric Rothof, Madame Catharina Schultze.
Faddrar tar jag ej upp här.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-11-29, 14:20
Svar #6

Sten Magnusson

Patrik! Diskussionen om Rothof kanske passar bättre här eller vad säger du?
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/17305.html?1200048788
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-12-01, 04:14
Svar #7

Sten Magnusson

Beträffande Nils Petter Hansson Styrs och Lisa Sofia Olofsdotters barn har jag efter en dubbelkoll efter Stig-Lennarts påpekande här och i diskussionen under Ragunda, Jämtland, kommit fram till att jag hade feltolkat texten så att jag fick förkortningen Ra att se ut som dito (d.v.s. Degerfors). Deras barn som jag nämnde i mina tidigare inlägg här ovan föddes alltså i Ragunda.  
 
Se här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/3500.html?1259582672#POST947062
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-12-19, 10:22
Svar #8

Maja-Stina Bylund

hej jag skulle behöva lite läshjälp, jag kan inte riktigt tyda vad som står i den här vigselnotisen, året är 1835. källa:Nordmalings kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/HLA/1010141/E I/1 (1827-1865) Nordmalings kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/HLA/1010141/E I/1 (1827-1865). SVAR sid 19

2009-12-19, 11:37
Svar #9

Utloggad vik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2019-02-05, 16:24
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
Junii 14: Bondesonen Anders Ersson i Ledesjö och Bondedottren Brita Elisabeth Pehrsdotter, därsammastädes, Syskonabarn. Enligt Kongl: Majsts Nådigste tillåtelse av d: 6 Maji sistlne vigde den 12 Julii. A Sundén.
 
(Meddelandet ändrat av vik 2009-12-19 11:39)

2009-12-19, 11:50
Svar #10

Maja-Stina Bylund

aha tack! första delen kunde jag tyda, men inte de där med syskonabarn.

2009-12-23, 11:39
Svar #11

Utloggad ulfsik

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil

2009-12-29, 17:21
Svar #12

Björn Eriksson

Hej!  
Smeden Erik Norman född 1837-09-03 i Gideå gifte sig med Katarina Svensdotter född 1844 i Själevad.  
 
Erik arbetade 1890 på Domsjö sågverk  
 
Paret fick sju barn i Själevad:  
- Erik Johan född 1869  
- Katrina Lovisa född 1871  
- Anna Henrietta född 1873  
- Beda Kristina född 1876  
- Sven Gustaf född 1878  
- Karl Otto född 1879  
- Brita Johanna född 1886  
 
Erik Norman föddes 1837-09-03 i Gideå.  
Hans far var Erik Norman född 1809. Erik var gift med Kristina Lovisa Isaksdotter Asplund född 1816-03 på Aspeå 5:2 i Nordmaling.
 
Vilket datum 1809 föddes Erik Norman?  
 
Med vänlig hälsning  
Björn
 
(Meddelandet ändrat av Ramnas50 2009-12-29 17:55)

2009-12-29, 17:35
Svar #13

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Enligt databas Kråken var födelsedagen d. 17:e och det verkar ju stämma
Erik Norman *1809-03-24 i Ställudden Norn [Hedemora/C:7,Nr33 + Norns Bruksfs,AI:3,s24/166]

2009-12-29, 17:46
Svar #14

Björn Eriksson

Tack Stig-Lennart!
 
-----
 
Vem var far till Erik Norman född 1809-03-24 på Ställuden i Norns bruksförsamling?
 
Erik o Kristina fick sonen:
- Erik född 1837-09-03 Gideå.
 
Erik gifte sig med Katarina Svensdotter född 1844 i Själevad och paret fick minst sju barn i Själevad.  
 
Med vänlig hälsning
Björn
 
(Meddelandet ändrat av Ramnas50 2009-12-29 18:07)

2009-12-29, 18:10
Svar #15

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Björn: det kan tilläggas att han finns även i FB som inflikats i Norns Bruksförsamling/AI:3,s79 som Nummer 2...
Men på båda ställen blott upptagen som oäkta.
 
Gott Slut! /StigLennart

2010-02-11, 11:32
Svar #16

Utloggad dalis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2017-10-30, 10:16
    • Visa profil
Hej
Är inte säker på att jag frågar på rätt ort men provar:
I ett dokument för en av mina anor Mårten Mårtensson född 1682 i Agnäs Nordmaling död nov 1774 i Rusele  Lycksele
finns en anteckning:  I AGN 1765,7/1 Länsrådsbestämmande står mycken historia om Mårten Mårensson
(Teo Sundin Ö-vik domstols avskrifter  Vad kan det stå för och är det något jag kan låna eller få avskrifter på?
tacksm för all hjälp.
Bengt Dahlbeck

2010-02-12, 01:37
Svar #17

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 19:00
    • Visa profil
Hejsan Bengt
 
Beteckningen AGN1765,7/1 finns ursprungligen enbart i Databas Kråken och denna beteckning har skapats av databas Kråkens upphovsman för att göra dessa domstolsprotokoll sökbara på ett enkelt sätt.
Detta innebär att du om du har rätt släktforskarprogram enkelt kan få fram alla som är nämnda i en viss årgång etc.
Dessa domstolsprotokoll har lästs av Teo Sundin och Nils Erik Molin och finns som en del av databas Kråken.
En hel del av dessa domstolsprotokoll finns också gratis på www.sikhallan.se och mera kommer att läggas ut det närmaste året fram till 1786 där Nils Erik Molin står för tolkningen av det lästa.
Databas Kråkens skapare har all dessa domstolsprotokoll från begynnelsen i början av 1600-talet fram t.o.m 1786 för Nordmaling och för Grundsunda fram till ca 1760. och det mesta finns redan inlagt i databas Kråken i texttabellen för de omnämnda personerna.
 
Databas Kråken ger följande för det du just nämner:
AGN1765,7/1,länsråbestämmande:
Vidare och att bestyrka än ytterligare dess påstådde Landt Rå skillnads sträckning, uppviste Renhorn Umeå Rådstufwu Rätts Protocolls extract av den 3. sistlidna December, neligt vilket Nämdemännen Olof Johansson i Brattfors, Jon Olsson i Arfträsk och Nybyggarne Mårten Mårtensson i Rusele och Jon Ersson i Björcksele, därstädes, jämlikt Deputationens utslag den 16 förvekne Julii, uti bägge Actorernes övervaro, edeligen blivit hörde, och berättat:
Mårten Mårtensson i Ruselet, född i Örträsk Nybygge Lycksele Lappmarck, 72 år gl.  har berättat, att han, under det han var Nybyggare i Örträsk, av sine företrädare därstädes, släkt, som bott i Agnäs och flere, hört berättas, att Lands rået skulle hava gått ifrån Ångerbahlen nederåt Änger Åhn till bron, och skall samma sträckning gått så, att netto Agnäs By kommit under Normalings Sochn, Vad Hwitberget angår, så har han aldrig hört att det varit Lands Rå, som det ock icke då för tiden haft det namnet, utan sedermera blivit så kallat av Byemännen, men att en Hwit Kläpp i Väst Söder om Ånger bahlen varit räknad för Rå, det har han hört berättas, yttrande sig vittnet vidare, att i den tiden Älgar funnos, hava Agnäs Byemän och flere Byar i Nordmaling räknat sig utan tilltal och varit frie när de skjutit någon älg ovanföre Bahlen....
 
Med varma hälsningar från Thailand
Susann

2010-02-12, 10:07
Svar #18

Utloggad dalis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2017-10-30, 10:16
    • Visa profil
Tack Susanna
Låter mysigt med varma hälsningar så här års.Men en solig lagom kall  vinterdag är också rätt mysig.
Tittade lite på www.sikhallan.se och det verkar finnas en massa av intresse, då man har den mesta delen av
anfäder i norra delen av Sverige. Som Färsking både på släktforskning och data kan, ibland vissa program verka
för komplicerade. Skall ta ett snack med min medforskare (lite bättre på data). Tack igen och ha det bra i
Solen !
Varma hälsningar från ett vintrigt Sollentuna
Bengt

2010-02-14, 12:51
Svar #19

Utloggad sallymolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 11:59
    • Visa profil
Jag ha7 en underlig efterlysning.
kan någon hjälpa mig  
Enligt släktsamtal skulle Karl Amandus Jonsson född 1915.07.11 i Ström Bjurholm polismördad i Råneå 1957.05.31
han skulle ha vuxit upp i en familj i Håknäs Nordmaling kan någon hjälpa mig med vilken familj. Är det någon som vet om denna polis var polis i Umeå innan han kom till Råneå
Tacksam för svar Med Hjärliga Alla Hjärtandags hälningar Sally

2010-02-14, 13:17
Svar #20

Utloggad jamska

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2018-11-07, 22:48
    • Visa profil
Sally, enligt CD:n Sveriges dödbok 1947-2006 var föd datum ett annat än det du anger.  Rätt ?
 
19151127-899
 
Jonsson, Karl Amandus
 
Rånbyn 10:60
 
Död 31/5 1957.
 
Kyrkobokförd i Råneå nedre kbfd, Råneå kn (Norrbottens län, Norrbotten).
 
Född 27/11 1915 i Bjurholm (Västerbottens län, Ångermanland).
 
Gift man (3/9 1944).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Råneå, Luleå kn (Norrbottens län, Norrbotten)
 
Födelseförsamling i källan:
Bjurholm (Västerbottens län)
 
Källor:
DB, FS / DOR 52-60

2010-02-14, 13:25
Svar #21

Utloggad sallymolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 11:59
    • Visa profil
bästa Karin .Tyvärr blev det en miss med datum  
 
Tyvärr var det inte det jag frågade efter utan var han var fosterbarn efter moderns död 1924 i Håknäs
mvh Sally

2010-02-14, 16:43
Svar #22

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 19:00
    • Visa profil
Hejsan Sally
 
Utdrag ur databas Kråken
Karl Amandus fanns
BJ/Ström,AIIA:5,7/9,s588,1916-23,son-intagen landstingets barnhem Kylören
 
Kylören ligger mellan Håknäs och Norrbyn och var förhållandevis stort vid denna tiden
 
Med Varma Hälsningar från Thailand
Susann

2010-02-28, 14:11
Svar #23

Utloggad margareta_lomfalk

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1183
  • Senast inloggad: 2012-06-16, 20:42
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Olof Jonsson född 1791 Stavstaholm Nordmaling. Han var gift med Brita Lisa Ersdotter född 17940513 Nordmaling
mvh Margareta

2010-02-28, 16:42
Svar #24

Utloggad klara

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2019-02-03, 21:27
    • Visa profil
Hej Margareta,
Nordmaling Födelse- och dopböcker C:3 (1789-1809) År 1791
finns en Olof fr. Stafsjö f. d. (inget datum) döpt? 17 april
Föräldrar: Jon Johansson H. Brita Olofsdr f.1765.
 
Hittar bara 1 Olof med fader Jon född detta året
 
Mvh / Berit
(dyker säkert upp fler uppgifter här)
 
(Meddelandet ändrat av klara 2010-02-28 16:43)

2010-02-28, 22:27
Svar #25

Utloggad margareta_lomfalk

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1183
  • Senast inloggad: 2012-06-16, 20:42
    • Visa profil

2010-03-28, 15:52
Svar #26

Utloggad sallymolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 11:59
    • Visa profil
Sven Erik Johansson!
Tyvärr har jag hittat fel på födelselistan för Nordmaling 1912 som är för Trehörningsjö mvh Sally

2010-04-08, 11:56
Svar #27

Utloggad ewasandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2018-03-08, 11:01
    • Visa profil
Vad hände med Maria Carolina Svensdotter f 1825-03-11 i Sunnansjö, Nordmalings sn? I hfl 1843-1852 noterades afförd på Häktet ? delaktig i ? mord (C 39860-128, s 128). Dömdes hon?  
Blev dottern fattigbarn i likhet med sin mor?

2010-04-08, 13:21
Svar #28

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 19:00
    • Visa profil
Hejsan Eva
 
Några utdrag ur databas Kråken
 
Maria Carolina Svensdotter f.1825-03-11 Sunnansjö,Nordmaling
ANTECKNING:
Gräsmyr,A1:11a,3/6,s128,1849-,lösa pigan
afförd på Häktet delaktig i mord  
Gräsmyr,A1:12b,s330,1853-bortförd på tukthus
 
Och beträffande dottern Anna Maria Svensdotter.
Källhänvisningar:
Notis nr 1 Gräsmyr,A1:11a,3/6,s128,1849,dotter-oäkta
Notis nr 2 Gräsmyr,A1:12b,s330,1853-,oäkta dotter-till 114
Notis nr 3 Bergsjö/Klöse,A1:12a,3/4,s114,1856-59,fosterdotter h. Jonas Efraim Svensson f.1828
Notis nr 4 Klöse,A1:12a,3/4,s111,1860,fosterd.h.Lars Johan Asplund f.1842
Notis nr 5 Bergsjö/Klöse,A1:12a,3/4,s114,1861-64,fosterdotter h. Jonas Efraim Svensson f.1828
Notis nr 6 Bergsjö,A1:13c,3/5,s690,1865-72,fosterd.h.Jonas Efraim Svensson i omgångar
Notis nr 7 Klöse,AI:13c,s686,1869,piga
Notis nr 8 Storfall,AI:13c,s696,1870,piga
Notis nr 9 Klöse,AI:13c,s686,1872,piga
Notis nr 10 Klöse,AI:14c,s727,1873,piga-dömd +6, Svensdotter
Notis nr 11 Olofsfors,A1:14c,3/6,s695,1874-75,hustru -dömd +6-Svensdotter
Notis nr 12 Klöse,A1:14c,4/6,731,1876-78,hustru
Notis nr 13 Klöse,A1:15c,4/7,s774,1880-90,hustru
Notis nr 14 Klöse,A1:16c,3/6,s913,1891-99,hustru
Notis nr 15 Klöse,AIIA:1A,8/8,s364,1900-07,hustru
Notis nr 16 Klöse,AIIA:2A,7/8,s300,1907-16,hustru
Notis nr 17 Klöse,AIIA:3A,s312,1917-25,hustru-änka-död
 
Vänligen
Susann

2010-04-09, 08:00
Svar #29

Utloggad ewasandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2018-03-08, 11:01
    • Visa profil
Tack Susann
Nu fick jag veta var Anna Maria varit mellan födelse och giftermål.  
Vet du, eller någon annan vart tukthuset låg? Om man kan få uppgifter om Maria Carolinas vidare öde.
 
Hälsningar
Ewa

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna