ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Själevad  (läst 9198 gånger)

2015-12-28, 15:49
läst 9198 gånger

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hejsan Per!
Ja vad gjorde jag utan dig? Jag har hittat att Pål Johanssons första hustru skulle kunna vara Kerstin Nilsdotter (inte Elisabet), född ca 1640 och död ca 1680 i Gälven, Själevad. Kerstin var född i Tjärn, Själevad med far Nils Jonsson / Jönsson som var Bonde på Tjärn 1.  
 
Pål Johansson och Kerstin Nilsdotter fick sonen Östen Pålsson, levde 1670-1697 (kallas Östen Pålsson Gielf på Ancestry, var han kanske soldat? Båtsman?), sonen Nils Pålsson född 1672 i Gälven 5 och död 1708 på Överhörnäs 4 (som då skulle vara min Nils), döttrarna Brita Pålsdotter som föddes ca 1675 i Gälven och dog i Själevad socken 1718, och Lisa Pålsdotter född ca 1675.  
 
Mina källor är bla Alf Nilsson http://www.alfnilsson.nu/Webbkort/ps98/ps98_384.htm
och Jens Lindström http://www.jenson.se/000/0027/354.htm  
samt Ancestry.  
Dvs inga ursprungskällor
 
Vad tror du Per (eller annan) om Kerstin Nilsdotter ifrån Tjärn 1 som min Nils Pålssons mor? Pappa Pål Johansson och andra hustrun Sigrid Anundsdotter skulle då gift sig ca 1685 och få barnen Johannes 1686-1709, Kerstin 1690-1747 och Anund 1693-1722.  
 
Att Nils Pålssons hustru Anna Anundsdotters syster Sigrid skulle ha gift sig med Annas svärfar Pål Johansson känns lite knepigt. Men inte olagligt väl?  
 
Tack igen för all din hjälp Per!
säger
Katrin
 
PS Så just nu ser mitt träd ut så här efter revidering
 

2015-12-29, 06:39
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
När det gäller Pål Johanssons första hustru så skulle man kunna säga att det är jag som är primärkällan. Uppgifterna du hittar på nätet är hämtade från den CD som säljs av hembygds- och släktforskare Nolaskogs. Äldre upplagor var en databas som använde Erik Nylanders reviderade familjregister som underlag samt kompletterad med uppgifter från kyrkobokföringen 1785-1820. Revisionen stod Erik och jag för gemensamt 1991. För ca 10 år sedan förde jag in de uppgifter jag hade från tiden 1535-1681 på CD:n. Namnet på Pål Johansons första hustru förekommer inte i den enda källan som står till buds för gifta och ogifta kvinnor (änkors namn kan finnas i mtl m.fl. skattelängder) från den tiden, nämligen domböcker. Underlaget har jag redovisat i det tidigare inlägget. När jag studerar de indicier som kan finnas på hennes namn och härstamniing så har jag ändrat mig. Hennes namn bör vara Eisabet, inte Kerstin. Det är namnen på Nils Påhlssons döttrar, de enda av mig kända barnbarnen till Påhl Johanssons första hustru, som är underlaget. De har döttrar med namnen Elisabet och Kerstin i den ordningen. (Men då har jag varit tvungen att identifiera en Anna f 1699 i fb med en Kerstin Nilsdr som dog i Gallsätter, kom dit 1749 till sin bror som var bonde där, enl nekrologen i Skogs bb född 1689 i Överhörnäs, dtr t bonden Nils Pålsson ohh Anna Nilsdr. Att hon verkligen hette Kerstin kan möjligen bekräftas av Skog AI:1 s 40 rad 12)
Huvudregeln för tillåtna äktenskap är att kontrahenterna inte fick vara kusiner. Och det var ju inte Nils och Anna. Anna var syster till Nils styvmor.

2015-12-30, 13:16
Svar #2

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Tack igen Per!
Jag hade tänkt köpa CDn men min Mac klarar inte av program utvecklade för PC. Jag har köpt en extern CD läsare enkom för KRÅKEN (och CD läsaren fungerar med andra skivor jag testat). MEN Trots massor av hjälp har jag ännu inte lyckats öppna KRÅKEN CDn som jag köpte ifjol. Jag är liiiite försiktig med att ge mig på ännu ett CD köp innan jag fått KRÅKEN att fungera. Jag har föreslagit att allt släktforskningsmaterial, tex program, filer, böcker mm läggs ut som betaltjänster på nätet alternativt att man kan ladda ned allt till sin dator. Någon tyckte sådana filer var för stora men kan man ladda ned GBytes kan man väl ladda hem en sådan CD utan problem? Externa hårddiskar som tar TBytes finns för några hundralappar. Tänk vilka mängder plast och papper man sparar!
 
Nog om mina tekniska problem.
 
Ett annat av mina problem är att hitta det du Per hänvisar till. Exempel 1, Per, du skriver... db 1697 ht §29 vilket torde vara en dombok. Men den finns inte i Arkiv Digital, i alla fall inte som jag kan se. Eller någon annan stans på nätet. Exempel 2, Per, du skriver...  mtl först 1690 vilket torde betyda Mantalslängd, vilken jag hittar för Själevad år 1941 på Arkiv Digital. Inte 1600-talet. Jag vet, patetiskt, Men jag är ganska ny även om jag hållit på med släktforskning flera år nu.
 
Ha det gott på Nya året!
Och tack igen för ovärderlig hjälp!!
Katrin

2015-12-30, 13:34
Svar #3

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
För att hitta mantalslängderna skall du ställa in Avancerad sökning i arkiv digital så här.
 

2015-12-30, 13:47
Svar #4

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hej Katrin
 
Beträffande Mac och Kråken
 
Kråken är en databas som körs i Anarkiv 8.0 i Windows
 
Jag har aldrig använt Mac och är fullständigt nollställd i det fallet
 
Men jag pratade med en kompis som säger
Ingen skiva går att köra direkt under Mac-OS, men idag finns möjlighet att installera gratisprogrammet VirtualBox. Det skapar en area på dinhårddisk där du kan installera någon lämplig Windows-version,exempelvis Windows 10 (eller annat operativsystem), och därefter installera de önskade skivorna i boxen. De kan du sen köra som om det var en Windowsdator.
 
Har själv ingen uppfattning och har själv ej prövat om Anarkiv fungerar i detta, jag har ingen Mac
 
Men du kan ju sedan ladda ner gratisversionen av Anarkiv 8.0 från www.anarkiv.se och testa enligt ovan om det fungerar
Om Anarkiv 8.0 fungerar i Mac kan du lägga in Kråken
 
Har du prövat ovanstående?
Enligt uppgift har det fungerat för vissa
Det skulle vara intressant att höra från andra hur detta fungerar
 
Vänligen
Susann

2015-12-30, 17:34
Svar #5

Lennart Altin

De renoverade domböckerna för Ångermanland finns för 1600-talet under Gävleborgs län. Några tidigaste år i andra län.
År 1680 börjar serien för Västernorrlands län.
Sedan faller domböckerna tillbaka några år till Gävleborgs län.
De åren är 1692, 1693, 1695, 1696, 1697 och 1699. Det år som söks finns på Arkiv Digital; Gävleborgs län EXIe:3184.
 
För mantalslängderna fungerar liknande funktioner, så åren före 1762 finns i Gävleborgs läns Landskontor.
Mantalslängder före år 1695 finns endast på SVAR. Se i NAD.

2015-12-30, 18:06
Svar #6

Lennart Altin

Det finns mantalslängder för Ångermanland även före 1762 i Västernorrlands läns Landskontor; EIb.
De finns ännu inte att ses på SVAR, men samma år finns bland mantalslängderna 1642-1820.

2015-12-31, 06:11
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag minns att Carl Szabad var notorisk motståndare till cirka-årtal. Han påstod att ett antagande kunde lätt förvandlas till en sanning på det sättet genom att ordet cirka ramlade bort i hanteringen. När jag studerar utdraget ur Katrins antavla här ovan hittar jag inga skillnader på exakta  och cirka-årtal. Det jag skulle vilja ha ändrat, förutom att grafiken för antavlan skulle tillåta ordet cirka (om det finns i databasen som Katrin använt som underlag för utskriften av antavlan) är cirkaårtalet för Pål Johansson första hustru, som alltså bör heta Elisabet Nilsdotter. Hon bör enligt det resonemang jag fört ovan ha dött före 1679 (och efter 1673). Årtal för hennes död fanns inte på i min databas och kan därför knappast finnas på original-CD:n som gjorts på grundval av min databas, utan har tillagts av någon annan i den egna antavlan för fullständighetens skull innan den lagts ut på webben. Jag tror att hon dog ca 1677 av anledning att då grasserade någon slags epidemi som gör att många ångermanlänningar dog just det året, och att 1677 verkar rimligt med tanke på antalet kända barn.

2016-01-04, 21:05
Svar #8

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Per, angående mina Cirkaårtal som jag använder. Jo, jag skriver ABT årtal där ABT får betyda About (eftersom jag har många släktingar med Engelska som modersmål). Sen specificerar jag i mina anteckningar hur jag kommit fram till året, med källor om så finns. Jag vet att detta inte syns i översikten av släktträdet som syns som första sida på Ancestry (som är det jag tagit en skärmbild av och visar i grafiken här ovanför). Men, för varje person som jag har frågetecken på står detta ABT innan något datum överallt i mitt träd annars.
 
Jag började med detta ABT istället för att lämna tomt av tre olika orsaker. Dels har jag (och min man) väldigt många i våra anor som har samma namn varannan generation. Olof Kjelson - Kjel Olofsson - Olof Kjelsson - Kjel Olofsson (Gällö, Jämtland)... Eller de jag jobbade med igår, Elias Månsson - Måns Eliasson - Elias Månsson - Måns Eliasson (Hötjärn 1, Lövånger, Burträsk, Västerbotten)... eller varför inte kvartetten av Olof Olofsson, son, far, farfar och farfarsfar med samma namn! Jag har lite lättare att hålla isär männen och kvinnorna om jag har en uppskattning om när de föddes och/eller dog.
 
Den andra orsaken är mer personlig, jag vill se vilka som levde ungefär samtidigt och lära mig mer om den tiden. Jag har (så sent som idag) sett exempel på uppskattningar av födelseår som jag inte alls kan förstå, för en släkting som ligger i en annans träd står det födelsen uppskattas till mellan 1492 och 1612. Om jag inte hamnar på max 5-10 år när i min uppskattning med tanke på vad jag vet så lämnar jag tomt.  
 
Den tredje orsaken är mer av praktisk art. Eftersom jag lägger ned väldigt mycket tid att leta igenom kyrkböcker är det bra att ha cirka år att utgå ifrån. Intressant är att jag ofta gissar ganska bra. Tex, om jag beräknat ABT 1820 så hittar jag oftast personen inom några år runt mitt gissadatum, så facit säger 1823. Då ändrar jag till det rätta datumet och tar bort ABT (och känner mig duktig). Självklart har jag haft fel också. Jag minns speciellt en kvinna i min mans träd ifrån gården Nors på Gotland. Jag uppskattade att hon dog ABT 1850 (då hon slutade synas i HFL). Senare fann jag henne på ett av Norsgårdens torp Nors på Grundet, dit hon flyttat och där hon bodde till år 1878 när hon dog...
 
Det är nog olika mellan olika släktforskare. Jag är noga med att gå tillbaka i kyrkböcker mm där jag kan och kontrollera orginalkällor. Det är därför jag hittar sådana fel som när jag härom dagen kunde konstatera att det inte var Elias Nilsson som begravdes den där dagen 1762 utan sonen Nils Eliassons moder (Karin Jacobsdotter) som tidigare hade okänt dödsdatum (i alla fall som jag inte kände till). Jag kan slå vad att många släktforskare med mer erfarenhet än vad jag har inte tycker om ABT årtal, de har kanske sett att de blir sanningar alldeles för lätt. Men jag vill ha dem än så länge i alla fall.
 
Vidare om Pål Johansson första hustru. Jag har ändrat förnamnet till Elisabet med dödsdatum ABT 1677 och skrivit in dina ord här ovan som källa. Jag tackar dig (än en gång) så fantastiskt mycket för all din hjälp!

2016-01-04, 21:30
Svar #9

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Angående Kråken och Mac, Eva Susann Johansson, jag tackar för dina förslag!
men...
På min Mac har jag lagt in ett program som heter Parallels vilket fungerar som VirtualBox bortsett ifrån att Parallels kostar pengar. Med Windows 7 som operativsystem (som också kostade mycket pengar) och med inlagt Anarkiv 8.0 blev det totalt sett dyrt (extern CD-läsare, CD-skivan med Kråken, programmet Parallels och operativsystemet Windows) och riktigt uruselt eftersom jag likt förbask** inte får igång KRÅKEN. Någon annan som har fler förslag? (och varför ska det alltid vara så svårt att jag känner att en IT/Dator människa skulle behövas i hemmet?)
Vänligen och tack igen Susann!
Katrin

2016-01-04, 22:33
Svar #10

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hej Katrin
 
Kråken och Anarkiv är inte gjort för Mac utan för PC, men vissa påstår att man kan köra det i Mac
Själv har jag inte sett det och min make Sven-Erik avråder från det om man inte är mycket datakunnig
 
Detta är viktigt för min PC och Windows 7, 8 och 10  
Har du lagt Kråken under Bibliotek och Dokument, om på annat ställe fungerar det ej i det riktiga PC Windows 7, 8 och 10  
Anarkiv skall ligga under Program (x86)och i det riktiga PC Windows 7 lägger sig programmet där automatiskt  
 
 
Vänligen  
Susann

2016-02-04, 11:59
Svar #11

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Hjälp!
Nybörjare i släktforskning. Jag letar efter min fmfmf; Johan Olof Nyberg 1827(1/4?)-1910. Han dog i Sundsvall efter en tid som boktryckare och redaktör på tidning. Men det visar sig att han var född i Själevad i Ångermanland (något som är nytt för mig). Jag har tittat i Kråkens reg. som visar på många generationer Nyberg från Själevad, men hittar där inget som stämmer in.
Tacksamt för minsta svar. Thomas.

2016-02-04, 12:27
Svar #12

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hejsan
Jag tittade i Födelseboken Själevad  
C:4 (1807-1844) Bild 144 / sid 140 (AID: v122254.b144.s140, NAD: SE/HLA/1010173)
 
och hittade Jan Olof född den 1 april 1827, med far Båtsman Jonas Nyberg i Norrlungånger och moder Greta Lisa Olsdotter.
(se bild nedan från Arkiv Digital)
Modern var 38 år vid sonens födelse så troligtvis hade han flera syskon. Jag kan titta i Husförhörsboken för Norrlungånger om du vill?
 
Vänligen
Katrin
 

2016-02-04, 12:50
Svar #13

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hej Thomas!
Jag kunde inte låta bli att kika i HFL... Jag hittade familjen under ordinarie båtsmän i Själevad. Och Jan Olofs pappa Jonas var bara 20 år (född 27 juli 1806) när sonen föddes! Hustrun Greta Lisa Olofsdotter hade en tidigare dotter som står som Styfdotter men inga andra syskon.
Själevad AI:3b (1824-1830) Bild 219 / sid 214 (AID: v122221.b219.s214, NAD: SE/HLA/1010173)
 
Tänk vad man kan hitta!
Katrin
 

2016-02-04, 15:24
Svar #14

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Hej Igen
Jag har letat efter Jan Olofs mor och far. Jonas Nyberg har jag inte hittat, år 1806 finner jag ingen födelsebok för, Själevads födelsedagsbok börjar med 1807 och en sida med faddrarna för år 1806 vad JAG kan se.
Modern Greta Lisa Olsdotter hittar jag inte heller...  
Styvdottern Greta Magdalena har jag dock hittat! I Arnäs församling föddes en  dotter Greta Magdalena den 8 augusti 1814 till Pigan Greta Lisa Olsdotter ifrån  Ström (ort, by, hus?). Greta Lisa står här som 27 år gammal, hon skulle då vara född 1787 (dvs vara 40 år då sonen Jan Olof föds år 1827 om jag räknat rätt...)
Arnäs C:3 (1786-1835) Bild 177 / sid 171 (AID: v120945.b177.s171, NAD: SE/HLA/1010007)
 

2016-02-04, 15:26
Svar #15

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hej Tomas  
 
Jan Olof fanns ej med, men vid nästa uppdatering av www.kråken.se och www.kråken.com kommer han att finnas med tillsammans med sin familj  
Jonas Hanssons hustru Margareta Elisabet finns dock med på www.kråken.se och com  
Gå in och sök på Margareta Elisabet 1786-07-14 och här finns det anor ner till 1500 talet i huvudsakligen Arnäs och Nordmaling  
 
Jonas Nyberg är en ganska besvärlig sak, men www.kråken.se kommer att kompletteras vid nästa uppdatering för att inkludera även denna familj  
 
Men du har Jonas Nybergs mor i Kråken, sök på Sara Katarina f.1782-06-28 och här finns det anor ifrån huvudsakligen Umeå och Arnäs i början av 1600-talet och slutet av 1500  
 
Vänligen  
Susann
 
(Meddelandet ändrat av evasus 2016-02-04 15:55)

2016-02-04, 15:31
Svar #16

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Susann
Skulle Jan Olof Nyberg född 1 april 1827 vara gift med Margareta Elisabet 1786-07-14?
41 år äldre hustru verkar lite mycket. I och för sig var Jonas Nybergs hustru Greta Lisa Olsdotter väsentligt mycket äldre än Jonas, (Jan Olofs mamma och pappa) men 41 år?
Katrin

2016-02-04, 16:33
Svar #17

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Katrin
 
Det är Jan Olofs far Jonas Hansson Nyberg som är gift med Margareta Elisabet
Bevis för detta finns i Arnäs när de får sitt första barn där syskonon till henne är dopvittnen
 
Vänligen
Susann

2016-02-04, 19:24
Svar #18

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Susann
Men Jan Olof Nybergs moder heter Greta Lisa Olsdotter, titta på mina två inlägg idag (4 febr) klockan 12.27 och 12.50.
Där står tydligt att Jonas Nybergs hustru heter Greta Lisa Olsdotter. Finns det två Båtsmän med namnet Jonas Nyberg? Eller dör Greta Lisa och du skriver om Jan Olofs styvmor?
Katrin

2016-02-04, 19:26
Svar #19

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Susann
Eller är Margareta Elisabet kortat till Greta Lisa ...
(det gick upp en liten talgdank)
Katrin

2016-02-04, 19:42
Svar #20

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Katrin
 
För att göra en större databas rimligt sökbar måste man normaliser namnen i annat fall har väl de flesta svårt att hitta någonting
 
Dessutom varierar namnen många gånger och i synnerhet vid om man flyttar runt och vilket namn skall man då välja av tex Elisabet :Lisa, Lisbeta, Lisbet, Elisabet, Elsa, Lisken, Elisabeth
 
Detta framgår på www.kråken.se under rubriken Personnamnen är normaliserade en bit ner på första sidan
 
Vänligen
Susann

2016-02-04, 21:38
Svar #21

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Hej.
Tusen tack för hjälpen Katrin och Eva Susann.  
Det blev lite snurrigt...var Jan (Johan) Olofs mamma (Greta Lisa) 18 år äldre än hans pappa (Jonas)???  
Det känns mycket bättre nu när man kan förklara varifrån grundaren och redaktören till västernorrlands allehanda och sundsvalls tidning har sina rötter. Vad jag visste sedan förrut var att Johan Olof Nyberg var gift med Brita Katarina Bergqvist från Medelpad.  
Tar emot med tacksamma armar all information som kan tas med i Kråkens databas om Johan Olof Nybergs släkt.
Med vänliga hälsningar, Thomas

2016-02-05, 06:32
Svar #22

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Båtsmän stod långt ned på den sociala rangskalan och kunde inte välja fritt bland socknens ungmör. Greta Lisa Olofsdr kallas vid vigseln piga men hade som nämnts ovan en 10-årig dotter Greta Magdalena sedan förut. Greta Magdalena var född s.k. oäkta.  
Här är en kopia av en ansedel hämtad från Stefan Söderlunds Själevadsdatabas:  
ANSEDEL Jonas Hansson Nyberg  
 
Jonas Hansson Nyberg  
* 1806-07-27 Själevad (Y) Svedjeholmen  
? 1861-01-02 Själevad (Y) Norrlungånger  
-------------------------------------  
F: Hans Jonsson Hörling * cirka 1785  
M: Sara Cajsa Johansdotter * 1782-06-28 Nordmaling (AC)  
 
 
 
g: 1806-04-13 Själevad (Y)  
-------------------------------------  
Fam:  
Greta Lisa Olofsdotter * 1786-07-14 Sillviken 1:1 ? 1862-02-06  
g: 1825-03-06 Arnäs (Y)  
1 65605 Johan Olof * 1827-04-01 Själevad (Y)  
2 65590 Pehr Eric * 1831-04-02 Själevad (Y) ? 1866-02-17  
-------------------------------------  
Yrke: Båtsman  
BURI SOUR F:4  
Utvandring: ABT 1823 Sund, Själevad (Y) AI:2A s51  
Invandring: ABT 1823 AI:2A s51  
EVEN Ordinarie båtsman Nyberg, antagen 14 MAY 1823 Rote 110, Själevad (Y) KL:Bå s43, AI:3B s214  
EVEN Bor som båtsman BET 1823 AND 1824 Sörlungånger, Själevad (Y) AI:2B s64  
EVEN Bor som båtsman BET 1824 AND 1850 Norrlungånger, Själevad (Y) AI:3B s214, :4B s187, :5 s635  
EVEN Får avsked som båtsman p.g.a. defekt finger 1850 Rote 110, Själevad (Y) KL:Bå s43, AI:6B s5  
EVEN Avskedad båtsman BET 1850 AND 1852 Norrlungånger, Själevad (Y) AI:6B s532  
Utvandring: som avskedad båtsman med hustru 1854 Hörnett, Själevad (Y) AI:7A s113 Sjv, F:3 Sjv  
-------------------------------------  
Ändring: 3 FEB 2009 00:12:00  
EVEN Avskedad båtsman BET 1857 AND 1861 Norrlungånger, Själevad (Y) AI:7B s890  
EVEN Avskedad båtsman BET 1856 AND 1857 Hörnett, Själevad (Y) AI:7A s113  
Invandring: som avskedad båtsman med hustru 1854 Arnäs (Y) AI:7A s113 Sjv, F:3 Sjv  
 
EVEN Får avsked som båtsman p.g.a. defekt finger 1850 Rote 110, Själevad (Y) KL:Bå s43, AI:6B s532  
 
EVEN Bor som båtsman BET 1824 AND 1850 Norrlungånger, Själevad (Y) AI:3B s214, :4B s187, :5 s635, :6B s532  
 
Stefan har även följt upp Johan Olof och här finns hans ansedel:  
ANSEDEL Johan Olof Nyberg  
 
Johan Olof Nyberg  
* 1827-04-01 Själevad (Y) Norrlungånger  
?  
-------------------------------------  
F: Jonas Hansson Nyberg * 1806-07-27 Själevad (Y)  
M: Greta Lisa Olofsdotter * 1786-07-14 Arnäs (Y)  
g: 1825-03-06 Arnäs (Y)  
-------------------------------------  
Fam:  
Brita Catharina Bergqvist * 1820-11-03 Bergsåker  
g: 1849  
1 65611 Johanna Catharina * 1848-03-08 Sundsvall (Y)  
2 65612 Jonas Olof * 1851-03-02 Sundsvall (Y)  
3 65613 Olivia Euphrosyne * 1855-11-17 Härnösand (Y)  
4 65622 Johan Bernhard * 1858-08-29 Härnösand (Y)  
5 65614 Brita Elisabeth * 1861-01-08 Sundsvall (Y)  
6 65615 Viktor Emanuel * 1862-11-20 Sundsvall (Y)  
-------------------------------------  
Yrke: Boktryckare  
CHR SOUR C:4  
Utvandring: som gosse 6 NOV 1842 Norrlungånger, Själevad (Y) AI:5 s635 Sjv, F:3 Sjv  
Invandring: som gosse 6 NOV 1842 Sundsvall (Y) AI:5 s635 Sjv, F:3 Sjv  
Utvandring: 23 OCT 1855 Sundsvall (Y) AI:15a s172 Hsd  
Invandring: 23 OCT 1855 Härnösand (Y) AI:15a s172 Hsd  
EVEN Boktryckeri faktor BET 1855 AND 1861 Härnösand (Y) AI:15a s172, C:4 barn  
Utvandring: 19 APR 1860 Härnösand (Y) AI:15a s172 Hsd  
Invandring: 19 APR 1860 Sundsvall (Y) AI:15a s172 Hsd  
EVEN Boktryckeri faktor / Boktryckare BET 1861 AND 1880 Sundsvall (Y) C:1 barn, FoRäk 1880

2016-02-05, 08:54
Svar #23

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Hej
 
Enligt databas Kråken är ovanstående familj med Jonas Nybergs och Margareta Elisabet Olofsdotters familj inte komplett utan deras första barn Sara Kristina född 1825-09-22 i Arnäs och Kvaved fattas
Här finns också de egentliga bevisen på vem Margareta Elisabet är via hennes syskon som är dopvittnen
 
Vänligen
Susann

2016-02-05, 10:58
Svar #24

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Om jag räknat rätt så var Jan Olofs mamma (Greta Lisa född 1786-07-14) 20 år äldre än Jan Olofs pappa (Jonas född 1806-07-27). Jag blir också fundersam lite på Jonas ålder eftersom när paret gifter sig 1825-03-25 står Jonas som Kronobåtsman Jonas Nyberg i Själevad och då är han 18 år (får man gifta sig så ung utan särskilt tillstånd? Men det står inget om hans ålder) MEN när paret får dottern Sara Stina den 22 september 1825 står det 35-40 under föräldrarnas namn, siffror där som jag alltid tolkat som att de anger föräldrarnas ålder. Det borde stått 19-39. Eller?
 
VIGSEL se Arnäs C:3 (1786-1835) Bild 395 / sid 385 (AID: v120945.b395.s385, NAD: SE/HLA/1010007)
Dotter se Arnäs C:3 (1786-1835) Bild 267 / sid 257 (AID: v120945.b267.s257, NAD: SE/HLA/1010007)

2016-02-05, 11:08
Svar #25

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Katrin
 
Siffrorna 35-40 var ett intervall för moderns åldern, för statistiska ändamål. Jämför andra uppgifter i födelseböckerna.

2016-02-06, 00:38
Svar #26

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Oj. Hur ska jag nu tacka för mig?
Med sakuppgifter kan man räta till rykten och få ordning. Att Johan Nyberg kom ensam som ung till Sundsvall var på släktens tungor, men inte att han var så ung som 15. Han undvek att tala om sina anor i detalj. Boktryckaren Johan Nyberg var en månfrestande man sade hans dotter Olivia.  
 
Så Jonas Nybergs far hade namnet Hörling (patronym?), kan det innebära att även han tjänsgjorde som båtsman? Ö-vik hade väl troligen ett större rote, eller vad det kallades för?  
 
Per, vad betyder 'avskedad' i detta sammanhang? Jag kan tänka mig att man kunde vara bråkmakare, 'avskedad', och sedan nöja sig med första lediga piga i byn som är nästan lika gammal som föräldrarna (skämtar).  
 
Tusen tack, Thomas.

2016-02-06, 07:18
Svar #27

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Örnsköldsvik är ett senare påfund. Socknen hette Själevad. Enligt indelningsverket bestod Själevad av 35 båtsmansrotar. På den 12:e rotan kallades båtsmännen Nyberg och han antogs som båtsman 1823 14/5. Men kanske under felaktiga premisser. Han skulle ha varit född 1804 och kallas där Johan Andersson Nyberg! Jonas tjänstgjorde som framgår av Stefans databas (som bara gör anspråk på att omfatta Själevads socken, därför fattas dottern som inte finns i Själevads hfl) till 1850 och var väl lite bråkig. Kyrkoherden Carl Johan Holm var noga med att anteckna sina församlingsbors vandel, och skrev in i AI:3b; lefver mindre ordentligt, i AI:4b mindre ordentlig och mindre väl känd samt en på latin negligens et morum depravatus.  
Fadern Hans Hörling fanns på 11:e rotan och dog i Finska kriget 1808. Modern gifte om sig 1820 med en Meliam Gabrielsson från Ryssland, troligen en desertör, men då var Jonas redan utflugen.

2016-02-06, 10:26
Svar #28

Utloggad Katrin Lundstedt-Enkel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2022-11-21, 00:29
    • Visa profil
    • www.acurebio.com
Jonas Nybergs patronymikon ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Patronymikon ) var Hansson eftersom Jonas pappa hette Hans Jonsson Hörling. I sin tur hade Hans patronymikonet Jonsson dvs Hans fader hette Jon. Hörling tror jag var Hans Jonssons båtsmansnamn och Nyberg var Jonas.
 
Du Thomas skämtar lite om att Jonas blev avskedad och sedan nöjer sig med första bästa piga... Men tänk då på att Jonas blir båtsman 1823 (då han ännu inte fyllt 17 år), gör Greta Lisa med barn vintern 24-25, gifter sig med henne i mars -25 (då han är 18 år) får dottern Sara Stina 22 September samma år, får sonen Jan Olof 1 April 1827, sonen Per Erik 2 April 1832, och är hela tiden Båtsman på samma rote, 110 i Själevad.  
 
Jonas får avsked som båtsman p.g.a. defekt finger år 1850, dvs han är 44 år gammal och har då varit båtsman 27 år sedan han var 16 år! Avsked kallades det när man inte dög som båtsman längre och var på den tiden inte något konstigt, det finns massor av exempel på orsaker till avsked, i min familj ofta kopplade till hälsan... Man kunde också själv begära avsked om man ansåg att soldatlivet/båtsmanslivet inte var OK längre. Hur det gick till rent praktiskt vet jag inte men i min familj finns många exempel på båtsmän som är båtsman från ung ålder till ca 25-35 då de via arv får en gård, blir bonde och i samband med detta också gifter sig och slutar vara båtsman.
 
Jonas dog år 1861 när han var 55 år, 11 år efter avskedet som båtsman. Vad han gjorde under det decenniet vet jag inte. Men han var fortfarande bosatt i Norrlungånger. Hans 20 år äldre hustru Greta Lisa dog året efter, 1862, då hon var 76 år, så det var krut i den gumman!
 
Per, vad kunde ligga bakom en sådan fras som negligens et morum depravatus? Jonas blev alltså faderlös som 2-åring. Man kan självklart undra hur hans uppväxt var utan far.
 
Det var starkt av den 15-årige Johan Olof Nyberg att ta sig till Sundsvall och göra en sådan karriär. Jag antar att han i stort sett var utan skolning, och att då bli boktryckare och grunda tidningar var berömvärt!
 
Jag läser på Wikipedia att Sundsvalls tidning grundades 1841 under namnet Alfwar och skämt, så Jan Olof Nyberg kan inte ha grundat ST eftersom han då fortfarande bodde i Själevad, eller? Men kanske han var med och utvecklade tidningen?  
 
Jag läser i alla fall om Västernorrlands Allehanda 1874 - kom första nummer ut i Härnösand. VA startades av Johan Olof Nyberg och hade två utgivningsdagar i veckan. Då var Johan Olof 47 år gammal och hade levt i Sundsvall/Härnösand i drygt 30 år. Skulle vara intressant att få reda på mer om hans liv då, hur skaffade han skolning, vad drev honom mm?
 
Kul att leta lite utanför alla mina bönder! Tack för det Thomas!
Katrin

2016-02-06, 14:58
Svar #29

Utloggad Thomas Wikström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-09-09, 12:16
    • Visa profil
Fantastisk information.
Tack så mycket Per. Båtsman Hans Hörling blir då min fm fm ff f. På min moders sida har jag kronobåtsman Marcus Frunk som är min mm mm f, han var från Valla i Ångermanland och tjänstgjorde 1808. Tänk bara tanken om dom möttes här utanför var jag nu bor vid havet i Helsingfors....
 
Tack Katrin för all vänlig information. Det stämmer, Johan Nyberg grundade inte ursprungs versionen Norrländska Korresondenten av Sundsvalls tidning men tog sig an den regelbundet utkommande numret som verkställande direktör (eller chefredaktör). Det är oklart var han studerade i Sundsvall, men enligt hans dotter utbildade han sig vidare i Stockholm (yrkesskolan ?) och inom bokhantverk. Kom tillbaka till Härnösand och tog sig an tidningen Härnösands-posten. I Sundsvall gjorde han sig en aning rik, gick till hotel Knaust (heller hotel Nord som det hette då) och rökte pipa med 'träbarorerna' och kunde påkosta sig ett större hus vid Selångersån. 1888 brann hans hus ner med hela Sundsvall. Hans första barn Johanna Katarina (f.1848) är min farmors farmor. Från båtsman torp till rikemans hem.
 
Med vänliga hälsningar, Thomas.

2016-02-06, 19:35
Svar #30

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Neglegens = vårdslös, slarvig, oaktsam, försumlig, hänsynslös. Depravatus = vanställd, förfelad, förvänd, oriktig. Morum troligen felläst, det står väl något annat.

2016-02-26, 13:16
Svar #31

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil

 
Min farfar Jonas Rudolf Forsgren född 1881, Mo, Mo sn, var rättare ev från 1911 till 1925 i Domsjö herrgård. Troligtvis 1925 blev han avskedad från sin tjänst, enligt min faster efter illvilliga uppgifter från en Karlsson, framförda till Kempe. Det blev mycket skriverier om detta i bl a Örnsköldsviks allehanda. Folk blev bestörta över att han hade blivit avskedad. Utklippet, som jag bifogar ska vara från Nord Sverige har min faster skrivit, men ska väl vara Nordsvenska någonting?
 
Kempe ändrade sig, men min farfar ville inte stanna kvar, utan flyttade den 12/11 1925 till Norrmesunda, Anundsjö, där han blev handelsman.
 
Det skulle vara intressant att läsa vad som skrevs i ÖA från den här tiden. Så om någon som söker i gamla ÖA-tidningar och då från 1925, råkar stöta på detta, skulle det vara intressant att få veta vad det stod.
Ann-Mari Bäckman

2016-02-26, 18:18
Svar #32

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Ann-Mari
Jag kan titta på Kungliga biblioteket, där finns alla landsortstidningar. Det kan dock ta någon vecvka innan passar att gå dit
Hälsningar
Lars

2016-02-26, 20:20
Svar #33

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack snälla Lars, gör dig ingen brådska! Jag hoppas det var 1925, men efter det som hade hänt, har jag svårt att tänka mig att han väntade från 1924 ända till november 1925 med att flytta till Anundsjö.
 
Jag har en bok Domsjö Såg och lastageplats under 200 år, där står det på sidan 119, att Jordbruket gick alltid med förlust. Mjölken lämnades till subventionerat pris och rättaren hade inte förstånd att ta ut marknadsmässiga priser för de tjänster jordbruket utförde. Carl Kempe meddelade att han måste lägga ned ladugården i Domsjöänget, vilket också skedde 1924. det fanns ytterligare en ladugård, om det var den förra, som min farfar var rättare över vet jag inte. Det står i alla fall att han var rättare för Domsjö Jordbruk från 1909-1925.
 
Jag ser på utklippet att det står att han inte skulle vara rättare efter den 1 maj i år 1925?
 
(Meddelandet ändrat av ines 2016-02-26 20:24)
Ann-Mari Bäckman

2016-02-27, 15:25
Svar #34

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Tidningen Nordsverige täcker Sollefteå, Anundsjö och Kramfors. Den kommer nu ut på torsdagar men det kan ha varit annorlunda förr. Ska kolla i även denna

2016-02-27, 23:08
Svar #35

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars, utklippet jag har lagt in är från den tidningen!
Ann-Mari Bäckman

2016-04-03, 19:58
Svar #36

Utloggad Erika Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-04-28, 17:02
    • Visa profil
Har kört fast i Själevads socken där jag har rötter till en Mats Gabrielsson Kruskopp (båtsman) och dennes hustru Sara. Kopplingen är via dottern Catharina, född 1788, men då hfl inte sträcker sig så långt bakåt har jag bara hittat i födelsebok och Mats död i dödboken. Vet ngn mer eller kanske själv forskat runt dessa? Det är så tråkigt när det blir stopp i linjerna...

2016-04-04, 06:19
Svar #37

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Så här ser en ansedel ut i min Anarkiv-databas:
ANSEDEL Mattias Gabrielsson Hägert

Mattias Gabrielsson Hägert
* 1757-03-04 Vibyggerå Backe
† 1789-01-11
-------------------------------------



-------------------------------------
  Fam:
 Sara Eriksdotter * 1757-08-22 Norrvåge o19Flink † 1837-12-05
  g: 1784-05-31 Själevad
    1 17666 Gabriel * 1785-12-17 Själevad † 1786-02-19
    2 5841 Catharina * 1788-07-25 Själevad † 1851-10-18
-------------------------------------
Yrke:  Båtsman o3Kruskopp 86-89
-------------------------------------

Mats är alltså från Vibyggerå, fadern fönsterbyggare, och Sara båtsmansdotter från Norrvåge.

2016-04-04, 07:52
Svar #38

Utloggad Eva Susann Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 380
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:20
    • Visa profil
Om ni går in på www.kråken.se och söker på Sara Eriksdotter 1757 så finns det ytterligare anor

Vänligen
Susann

2016-11-19, 18:52
Svar #39

Utloggad Thomas Sidenbladh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-04-11, 15:13
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har en fråga som gäller en anfader i Själevad i slutet av 1700-talet. Enklast börjar jag med en text ur Bygdéns herdaminnen för Själevad om kyrkoherden Andreas Nensén:
"---------------. Ett redan hos fadern spåradt anlag till
periodisk sinnesförvirring hade ärfts af sonen, och ett svårt förebud härtill
hade inträffat redan 1789, då han ss. regementspastor låg med regementet i
Bohuslän. Här uppe kom sjukdomen till utbrott år 1796, då han lät en
landtmätare och kvinnor förrätta husförhör, i vildhet slog sönder fönster,
gömde kläder i en brunn, stoppade sängkläder i sin släde och förde bort
dem till Domsjö by o. s. v. Domkapitlet fann sig i anseende till khdens
uppdagade sinnessvaghet föranlåtet att skilja honom från pastorssysslans
förvaltning och förordnade komm. J. Genberg till v. pastor. Häröfver
klagade Nensén, och Svea hofrätt upphäfde domkapitlets beslut 17 apr.
1798, men Själevadsborna yrkade på, att domkapitlets beslut måtte
vinna K. M:ts stadfästelse. Efter några år återvann Nensén, trots befarad
obotlighet, sitt förstånd, och uppnådde den höga åldern af 87 år 2 mån.,
innan han afled 14 jan. 1822."
Min undran är vad som låg bakom detta.  Min förfader Per Abraham Fougt
var lantmätare och bodde sedan 1795 i Själevad. Var det hans agerande
som utlöste galenskapen, och vad hade hänt? Är det någon som har tittat
på frågan tidigare? Protokoll från kyrkovisitationer har inte gett mig någon
ledtråd.
Tacksam för varje tips.
Thomas Sidenbladh

2016-11-19, 21:47
Svar #40

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag vet inte vilken källa som Bygdén använt, men det finns som jag ser det ingen anledning att betvivla berättelsens sanningshalt. Det verkar alltså som om det fanns någon ärftlig psykisk svaghet hos Nensén som kom i dagen vid några tillfällen. Och det yttrade sig denna gång i att han ålade personer utan behörighet därtill förrätta husförhör, bl.a. lantmätaren Fougt. Men det finns ju ingenting i herdaminnet som antyder att det var lantmätarens beteeende som utlöste utbrottet av sinnessvaghet utan tilltaget att låta Fougt m.fl. förrätta förhör var en av de omständigheter som förmådde domkapitlet att förordna Genberg som vice pastor istället för Nensén.

2016-11-22, 11:32
Svar #41

Utloggad Thomas Sidenbladh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-04-11, 15:13
    • Visa profil
Hej Per!
Nej, jag betvivlar inte Bygdéns uppgifter, de är säkert tagna från någon rapport från Genberg (eller ev. Fougt) till Domkapitlet. Av personliga skäl är jag dock intresserad av vad som ligger bakom. Samlingen av aktioner är sällsam, husförhör, gömma kläder, åka släde till Domsjö, m.m. Möjligen kan Nenzén har blivit mycket upprörd över något som han tyckte inkräktade på kyrkoherdens område och skrikit att här behövs tydligen ingen präst, jag flyttar och lantmätaren och pigorna kan väl förrätta husförhör istället.
Nämnas bör också att Fougts dotter 1810 blev gravid med kyrkoherdens yngste son och födde en dotter som senare dog i Umeå. Sammanlevnaden mellan den världsliga och kyrkliga överheten var inte alltid så lätt.
Om ingen har mer kunskap om detta får jag försöka finna domkapitelprotokollet från 1796.
Hälsningar
Thomas

2017-05-08, 18:12
Svar #42

Utloggad Charlotte Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-08-26, 16:08
    • Visa profil

Hejsan!


Jag har ett dilemma enligt utflyttningslängden i Nordmaling sida 20 så flyttade August Theodor Molander född 1867-05-31 i Hyngelsböle, Nordmaling tillsammans med sin bror Johan Erik och hans familj till Själevad den 17 november 1885. Hittar dock bara hans bror och hans familj i inflyttningslängden Själevad den 30 mars 1886 sida 136. Han flyttade till Domsjö. Men vart tog August Theodor vägen är det någon som vet? Behöver hjälp.


Hälsningar Charlotte Andersson

2017-05-08, 19:28
Svar #43

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Hej!
August Theodor finns kvar i Nordmaling, se Nordmaling AI/15c sid 823 och AI/15b sid 823.

Anita

2017-05-08, 20:09
Svar #44

Utloggad Charlotte Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-08-26, 16:08
    • Visa profil

Hej Anita!


Tack för hjälpen men jag hittade inte honom i AI/15b sid 823 är det rätt?

2017-05-08, 21:30
Svar #45

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Förlåt, fel av mig!
I AI/15b ska det vara sid 423.

Anita

2017-05-09, 18:35
Svar #46

Utloggad Charlotte Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-08-26, 16:08
    • Visa profil

2018-01-28, 17:58
Svar #47

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Urmakaren Petter Norman uppges på Själevads-CDn (2008) som född 1740 i Danmark. En hänvisning till ENy görs, d.v.s. Erik Nylander. I sin bok för Själevad har denne dock inga uppgifter om vare sig Normans födelse eller härkomst.
Norman avled 1796 i Torps socken och sägs i dödboken vara från Värmland. Åldern har där ursprungligen varit 70-någonting, men ändrats till 74. Hfl. har emellertid födelseåret 1724.
Hans änka Karin Nilsdotter avled 1802 (efter ett omgifte) och anges vara 60 år gammal. Hon var ju från Östansjö enligt vigselnotis. Men, finns det andra indikationer/bevis än adressen att hon var identisk med namnen född 1746, som bok och CD hävdar ?

2018-01-29, 06:50
Svar #48

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Var han är född vet jag inte. Men hänvisningen ENy är nog till Erik Nylanders reviderade familjeregister som kom ut 1991 i endast ett fåtal exemplar. Och det skapades av Erik i samarbete med mig. "Danmark" är jag skyldig till. Första gången han förekommer i mtl är 1768, och då är hans titel "danske urmakargesällen". Och så beskrivs han till 1782 då han (antagligen året dessförinnan) påstås ha flyttat till Hälsingland.
Normans alla barn föddes troligen i Östansjö och en av faddrarna till äldsta dottern heter pigan Kierstin Nilsdr i Östansjö, en syster till Per Normans hustru. När dottern Karin föddes var Zakris Olofsson i Haffsta ohh faddrar, hustrun kusin till Normans hustru. När sonen Olof föddes var Johan Olofsson i Östansjö ohh faddrar, hustrun Karins syster. Slutligen hade Nils Nilsson på Östansjö 2 två döttrar i 1770 års mtl (måste vara Karin och Kierstin), 1771 endast en (bör vara Kierstin). Jag känner mig hyfsat säker på att Östansjö 2 är rätt födelseadress för Normans hustru. Däremot känns Värmland som en troligare beskrivning av varifrån Norman kan vara.

2018-01-30, 07:17
Svar #49

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, det måste ju vara så här:
Jag tror att Värmland är fel. Jag glömde att dansk kan vara norsk. Han heter ju Norman! Kanske nära Värmlandsgränsen.

2018-02-13, 13:08
Svar #50

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 781
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:25
    • Visa profil
Den försvunna Brita Kristina Halin, (Anbytarforum, Själevad 2005-08-25), flyttade till Arnäs:
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=45504.0

Arnäs (Y) AI:5 (1816-1825) Bild 84 / sid 77, Jerfed
Arnäs (Y) AI:6 (1826-1835) Bild 84 / sid 76, Jerfed, en systerdotter från Nysätra (AC)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna