ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06  (läst 3513 gånger)

2000-02-29, 19:16
läst 3513 gånger

Utloggad Swen-Erik Öhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 16:52
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker föräldrar till nedanstående:
 
Sven Persson, född 1807 den 15 jan. i Runsten eller Ålem (Öland), död 1883 den 3 jan. i (Bröttorps Västra Malm) Norra Möckleby. Reste till Gotland 1853. Hemkom på hösten 1878 efter 9 års bortavaro (makarna var oeniga).
Gift 1833 den 13 nov. i Norra Möckleby med Anna Greta Andersdotter, född 1812 (Blomstermåla) i Ålem.
 
Finns det någon uppgift till vilken församling på Gotland Sven Persson reste till 1853 eller vilken socken han kom ifrån 1878?

2001-02-07, 21:46
Svar #1

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Jag tittade idag på in-och utflyttningslängden för N Möckleby när det gällde året 1878  och fann ingen Sven Persson.
 
Kanske flyttade de dit senare.
 
Mvh
Agneta

2001-06-20, 17:34
Svar #2

Utloggad Jill Elfström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 383
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:51
    • Visa profil
Hej
 
Jag letar efter uppgifter om Johanna Charlotta Pettersson eller Pettrfon född 1849-02-11 i Norra Möckleby. Jag är intresserad av allt om henne och hennes släkt.
 
Mvh
 
Jill Karlsson

2001-08-07, 17:02
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Enligt en uppsats om släkten Blix i Personhistorisk tidskrift skulle en Simon Olofsson Blix ha sin gravsten i gamla Möckleby kyrka på Öland. Eftersom han tydligen bodde i Bröttorp avses förmodligen Norra Möckleby. Texten ska lyda enligt Abraham Ahlquist - Ölands historia (1827): Härunder hwilas Ereb. ok Wälbet. Simon Olofson Blix fordom Befaldningsman öfwer Öland, hwilken i Herranom afsomnade på Bröttorp den 22. Febr. 1655 sampt k. hustro Dygderik Matrona H. Maria Langlitz, som dödde den 23 Sept. 1658, hwars Sjelar Gud ewinnerligen frogde ok forlen kroppane en frogdeful upstandelse.
 
Stämmer detta och vet någon något mer om denne Simon Blix? Finns någon vänlig själ i närheten som kan kolla om gravstenen fortfarande finns kvar, och i så fall också om texten är korrekt återgiven?
 
Jag misstänker nämligen att han kommer från Multrå i Ångermanland, då det finns en Simon Olofsson där som brukar jord en bit in på 1600-talet, tidigare tillhörande Peder Månsson Blix, landsskrivare i Ångermanland, och därefter dennes bror Olof Månsson, laxfogde.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-14, 10:46
Svar #4

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl  
 
Jag ska kolla om texten stämmer. Jag är född i Norra möckleby.  Jag  ska ha en kopia av bouppt. som jag såg en gång för många år sen. Ska kolla var jag lagt den.  Sinom Olofsson Blix ägde de flesta gårdarna flera Bröttorp, Norra Möckleby på Öland.
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-15, 12:30
Svar #5

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl Z
 
 Enligt sockenboken Norra Möckleby från 1978 finns stenen i kyrkans vapenhust  Uppgift Norra Möckleby En Ölandssocken förr och nu sid.98  
 
Inskription =  med  det du ovan skrev. Hustrun  hade fadersnamnet Hansdotter
 
Det framgå att Befallningsman  Simon Olofsson Blixt ägde skattegården i Bröttorp.  1646. Nr:6 enl. senare numering  som kom först 1717-18 Byamål 36, Utsänder tunnor  8 1/2  äng lass hö 30  
 
 1683 satt Erland Simonsson på samma gård skattewrak  3 1/2 åker tunnland,  4 lass hö Kanske en son ?  
 
Jag fann bouppt efter Simon Olofsson Blixt och tog en kopia för många år.  Namnet Simon (son) fanns  under 1700-1800-talet i Norra Möckleby- Bröttorp-Bettorp. Kanske det är ättl. till Befallningsmannen Simon Olofsson Blixt  
 
Jag ska kolla med kyrkvaktmästaren i Norra Möckleby om stenen finns kvar.  Vi Kyrkvaktmästaren och jag  är sysslingar så det gå säkert bra
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-15, 15:20
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Sweneric! Tack för hjälpen! Bouppteckningen borde vara intressant, speciellt som de är ovanliga så tidigt. Om det går att hitta hans ursprung så vore jag tacksam att få veta det.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-16, 11:43
Svar #7

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
Carl
 
  Bouppt från 1659 den 1 maj upprättad av Borgmästaren johan Ericsson Rosenlund.  Personer som  kallades till denna dag. Stadens Borgare Johan skräddare , Bengt Larsson och landets länsman Thore  Stafansson ? i Bostorp Nämndeman Jöns Olofsson i spjterum  till att Inventera    sal. Simon Olofsson i Bröttorp, Norra Möckleby  sn på Öland.
 
Texten är  delvis svårläst. Jag ta en kopia och skicka över till dig. Den är på 13 sidor.
 
1683 finns en Erland Sinomsson på Bröttorp nr:6 skattegård. Kan var en sonson. I bouppt finns en Simon Simonsson Blix. 1700 finns en Lars Simonsson i Gunnarstorp, Norra Möckleby.  Det skulle vaa intressant och se om man kan koppla ihop släktleden
Fbu för Norra Möckleby börja först 1677 (76) och är inte så fullständig. Mantl. äventuella domböcker kanske man kan knytta ihop släkten.  
 
Talade med min syssling i Norra Möckleby, kyrkvaktmästaren Kjell som skulle kolla upp stenen. Troligen hänger den på väggen i vapenhuset. Under Kjells tid har inga gravstena tagits bort och han övertog  tjänsten i början av 80-talet efter sin far.
 
MVH
 
Sweneric
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-17, 15:22
Svar #8

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Ni som forskar på Öland. Kolla gärna våra häften Ölandssläkter del 1-8 med ung 275 tavlor proband samt 4 gen.  
 
kontakta gärna Ölandsforskarna
 
Sweneric Andersson, Täljstensv 7 c, 752 40 Uppsala tel. kvällstid 018/51 87 93
 
e-post Sweneric.Andersson@kemi.slu.se
 
och  
 
Folke Nilsson, rörsväg. 5, gårdby, 386 95 Färjestaden på Öland.

2001-08-17, 23:17
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sweneric,
 
Jag tycker nog inte att det passar sig med din reklam för dina böcker på dessa sidor. Håll dig till reklamsidorna och betala för det.
 
Mvh Janne

2001-08-18, 14:36
Svar #10

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Jan Jutefors
 
Jag be om ursäkt om du känner det stöttande med upplysning om min/vår släktforskning. Det finns många som berätta om sin släktforskning i olika dela av landet.Ska det vara fel att berätta om forskning på Öland ??? När så många ställer  frågor om släkt på öland ??? Men man får väl sluta att svar på frågor och lägga det åt sidan. Tack för upplysningen .  
 
SWA
PS enl. reglerna får man inte gå ut med negativa omdömmen om andras forskning. Du kunde skickat e-post istället.

2001-08-19, 14:24
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Snälla Sweneric,
 
Jag har inte uttryckt mig negativt om din forskning, men att skicka in tre inlägg om dina böcker är väl inte en enkel upplysning. Dessutom har du ju med jämna mellanrum skrivit här om böckerna.  
Jag avslutar denna diskussion härmed.

2001-08-20, 10:57
Svar #12

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Jan Jutefors
 
  Jag beklaga att det blev en upprepning, men det är mera en teknigs miss från min sida.  
 
Jag var inne på  Öland och socken där jag frågade man efter sina rötter och släktingar på Öland. Märkligt nog fann  jag ochså att många av svaret fanns i våra Ölandssläkteroch funderade på om man hade hämtat svaren där.  En god regel är att man alltid ange källan där man hämta uppgifterna vilket ochså stå angivet i böckerna.
 
Jag frågade mig. Känner man inte till vår Ölands-sforskning. Då är det hög tid att informera om detta. Kanske  finna något guldkorn. Vi har Värmlandsforskning. Dalaforskning m.m.
 
Är man missnjöd med någon annan amatörforskare kan man göra det i enskilt rum.d.v.s. via e-poste
 
MVH
Sweneric

2001-08-22, 13:08
Svar #13

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl  
 
Bouppt (Inventering) efter befallningsman Simon Olofsson blix kommer från Jönköping  Kungl. Göta Hovrätts arkiv. såg bouppt 1974 och tog en kopia  då den dels var från 16oo-talet och från min hembygd Norra Möckleby.  Borgaren Johan Erichsson Rosenlund i Kalmar var  gift med Simon olofsson Blix dotter Maria simonsdotter blixa.  
Se Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet av Gunnar Håkansson sid. 213  och Öländska personminnen av Gunnar Håkansson sid 192  
 
Om befallningsman Simon Olofsson Blix hade varit adlig Då skulle han suttit på frälsejord och inte skattejord . Men det där känner du till och kanske redan  kollat dessa källor Äen Ölands historia av Abrahamn Ahlquit  del 2 band 2 sid 14. Troligen samam uppgifter som ovan.  
visst stå det på sida sidan i (bouppt.) Simon Simonsson Blix?
 
MVH
Sweneric
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-22, 13:18
Svar #14

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 
Carl
 
Beklaga att några bostäver föll på fel plats. Namnet Ahlquist  ej Ahlquit. Glasögon behövs jämt.
 
MVH
 
Sweneric
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-22, 14:46
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Texten i Öländska personminnen (Gbg 1942), sid 191-192 lyder:
 
Nr 590 (i Norra Möckleby)
Gravhäll av kalksten, inmurad i vägg i kyrkans vapenhus. L 248, B 150 cm. Hällen är skulpterad. Ram och i fältet bevingade kerubhuvuden, som äro placerade i hörnen. Upptill i fältet rektangulär kartusch. I fältets mitt cirkelrund bladkrans och i densamma vapensköld. Nedtill i fältet oval kartusch. Fältet är rikt ornamenterat. I dekoren ingå dödskalle och timglas. I den övre kartuschen inskrift i ristning:
 
HÄR : VNDER : HVILAS : EHRL : OK : WÄHLBET : / SIMAN : OLOFSSON : BLIX : BEFALD- / NINGSMAN : ÖFVER : ÖLAND : HVILKEN : I : / HERRANOM : SOMNADE : PÅ : BRÖTORP : DEN : / 22 FEBRVAR. 1655. SAMPT : HANS : K : HVSTRO : / DYGDERIK : MATRONA : MARIA : H?S : D : L?GLITZ : S? : / DÖDDE : DE. 23 SEPT. 1658. HVARS : SIELAR : .... / EWINNERLIGE : FRÖGDE : OK : FÖRLENE [KROPPARNE] / EN FRÖGDEFVL : UPST?DELSE.
 
Vapenskölden för som sköldemärke tre blixtrar. I den nedre kartuschen ingen inskrift synlig.
 
Petrus Frigelius har antecknat denna sten, som på hans tid låg på stora gången. Han har tecknat sköldemärket och skriver Om thenne Blix varit af adelig stämma ifrån Norge, som de andre Blixar, eller icke, är obekant. Ordet KROPPARNE i inskriftens 7:e rad i enlighet med hans uppteckning.
 
Abr. Ahlquist har även antecknat stenen (Ölands Historia och Beskrifning, del 2, band 2, sid 14) och uppgiver att densamma låg på stora gången, men sedermera användes som trappflisa utanför kyrkans västra sidodörr, d v s framför den nuvarande sydportalen. (Där låg den till år 1922, då den restes mot väggen i vapenhuset). Stenen var tecknad med ett vapen. Inskriften återgives och hustruns namn har antecknats som Maria Hans d. Langlitz. Även Erik Ihrfors återgiver inskriften i Oelandica Sacra men har felaktigt antecknat hustruns namn som Maria Hasd. Seglitz.  
 
Inskriften är nu mycket nött och svårläst.
 
Simon Olofsson Blix var fogde över Ölands södra mot under åren 1632-1635 samt fogde över hela Öland 1638. Från denna befattning avgick han år 1644 men blev ånyo fogde, denna gång över Ölands norra mot, den 27 augusti 1650. Antagligen innehade han tjänsten till sin död 1655. Blix var gift med Maria Hans Dotter Langlitz, död 23/9 1658. Maria Simons Dotter Blixa, gift med häradshövding Joh. Eriksson Rosenlund i Torslunda, var deras dotter.  
 
Det är anmärkningsvärt, att samtliga äldre upptecknare av gravstenen i fråga såsom Ahlquist, Löfgren, Behrendz, Ihrfors och författaren av 1830 års inventarium för Norra Möckleby ha skrivit Ehreborne och wälbetrodde Simon Olofsson Blix, ehuru det dock synes vara inhugget orden Ehrl: ok Wälbet:. Stenen är visserligen mycket nött och sliten och detta särskilt å det ifrågavarande inskriftstället, varför inskriften numera är svårtydd. Om det verkligen stått Ehreborne skulle detta innebära, att Blix verkligen varit adelsman. Epitetet Ehrlig däremot tillkommer icke adeln. Nu är emellertid det å stenen inhuggna vapnet icke identiskt med det vapen, som tillhör den på Riddarhuset under nummer 1189 introducerade ätten Blix. Då härtill kommer, att Blix i mantalslängderna icke står upptagen såsom ägande frälsejord utan endast skatte är det fullt tydligt, att han icke varit medlem av en svenska adeln. Det antagliga är därför, att han själv låtit komponera skölden som en hänsyftning på sitt tagna efternamn.
 
Abr. Ahlquist omtalar, att graven öppnades vid kyrkans ombyggande. Den var murad med tegel och inneslöt två större och en mindre kista.
 
Mvh//
Lotta
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-23, 00:19
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lotta, Du skriver: Ehreborne skulle detta innebära, att Blix verkligen varit adelsman. Är tveksam till den tolkningen. Hade det däremot stått välboren hade ett adelskap kunnat vara för handen.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar
Vänligen,
Olle Elm

2001-08-23, 11:36
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Olle!
 
Jo, jag reagerade också på det. Men det jag skrev ovan är bara en avskrift direkt ur boken. Alltså inte mina egna teorier. :-)
 
Mvh//
Lotta
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-28, 10:59
Svar #18

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Lotta/ Olle
 
  Angående Blix. befallningsman Simon Olofsson Blix  
 
Dottern Maria Simonsson Blixa var gift med  borgaren Johan Erichsson Rosenlund.  En son vid namn Simon Simonsson Blix nämns i (bouppt.)
Jag fråga mig. Fick man ta ett namn som redan var upptagit när det var adligt ?  
 
Han ägde en skattegård i Bröttorp, Norra Möckleby
och en i Dörby, Norra Möckleby. Om han var adlig skulle han sitta på frälsejord. Men  fanns det något hinder för en adlig att köpa skattegård som kanske köpte åt söner ? Namnet Sinomsson finns i Norra Möckleby under slutet av 1600-talet -1700-tal o.s.v.  Erland Simonsson ( möjligen en sonson) sitte på skattegården i Bröttorp och får barn 1679- 80 fbu  för Norra Möckleby början 1677.
Om Befallningsman Simon Simonsson Blixhade varit adlig. Då skulle väl även barnen behållit namnet Blix  Inte bara barnen utan även barnbarn etc.  
Eller ?
 
Jag vill gärna försöka se släktskap mellan befallningsman Simon Simonsson Blix och Simonssonssläkten under 1600-1700-talet etc.
 
MVH
Sweneric
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-28, 12:33
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Tack alla för hjälpen!
 
Vad gällde adliga namn så fick man inte ta sådana.  Simon Olofsson är dock inte av adlig ätt för då hade han titulerats välborne i bouppteckningen och där står han bara som Sal. Simon Ollsson. Inte ens med namnet Blix eller att han varit befallningsman.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-28, 16:29
Svar #20

Per-Åke Borssén

Hej Carl! Enligt en av mina anfäder (fffmffmff) kyrkoherden Gulich Blix i Råneå;f 1648, d 1725; var Simon Olofsson Blix hans farfar. Simon var en fattig bonde och gemeen Snickare och Swarfvare, för att citera herr Gulich. Simon var son till Olof Månsson Blix, som var laxfogde i Ångermanland. Denne var farbror till Mårten Blixencrona. Simon var gift med Maria Hansdotter och bodde uti Bröttorp på Öland 1650 (Palmsköld). Hans son Simon Simonsson Blix var skrivare i kammarkollegium och fick avsked som sådan 1657. 1662 för skuld till Chronan rymbt af rijket (Palmsköld). Olof Månssons föräldrar var kyrkoherden i Undersåker, Måns (Mogens)Karlsson Blix (1532-66) och hh Inga Hansdotter från Norrala i Hälsingland. Måns far var Karl i Kloxås, nämndeman, och benämnd Karl Larsson i Härnösands stifts herdaminnen. Har Du eller någon annan uppgifter om Simon Olofssons farmor, Inga Hansdotter från Norrala vore jag tacksam att få ta del av dessa.  
 
Namnet Blix kan icke härröra från herr Mågens fäderne Kloxåssläkten utan bör ha antagits från mödernet. Modern är okänd till namnet men kan ha varit dotter till en Mogens Blix, omnämnd 1499 som ombudsman i en rättegång inför lagmannen i Trondheim (Sollied). (B Hasselberg Supplement till herdaminnet, s 220f)
 
En Magnus Blixe omtalas som vittne, då allmogen i Jämtland 1410 utfärdar skuldbrev till domprosten Jöns Nilsson i Uppsala å domkyrkans och drottning Margaretas vägnar, lydande på 600 mark penningar, som ännu icke betalts av den skatt som Jämtland blivit pålagd (SD 1278).
Mvh
PåB
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-30, 14:17
Svar #21

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl Z/ Per-Åke B
 
Förlåt om jag lägge mig i. Men Visst är det samma person. den sal. Simon Ollsson som bouppt gäller. och befallningsman Simon Ollsson Blix.  
 
Om Simon Ollsson  Blix inte var adlig  varför tog han ett namn som tillhörde adeln?  nl. Per Åke B. fanns namnet Blix  i flera generationer bakåt.
fadern Olof Månsson Blix. Måns Karlsson Blix  
 
Jag har inte kollat om namnet Blix finns med i något lexikon om adelsnamn
 
1650 års mtl(JB) nämns Simon Olsson (ej Blix)  Tycks ej varit bosatt i Bröttorp detta år, men har 2 drängar och 2 pigor. medan övriga bönder nöje sig med en 1 dräng och 1 piga. Endast prästen har 2 drängar och 1 piga.  
 
1660 års Specification för södra Ölands mots kyrko tionde stå Johan Erichsson Rosenlund som givare  
9 skäppor  råug och 15 skäppor korn och är därmed  den störst givaren detta år inom hela Norra Möckleby härad. För Dörbygården  gav han 1 skäppa  korn 2 k.  Skattegården i Bröttorp  var troligen ganska stor.  Om Rosenlund bodde på gården vet jag inte just nu  En kolla  från 1661-och framåt behövs.  
 
Jag skulle vilja veta om det fanns (finns) ättl från befallningsman Simon Ollson Blix och och dottern Maria Simons dotter Blixa -Johan Erichsson Rosenlund. Deras barn bör väl bära namnet Rosenlund eller Johansson (dotter)  
1670-talet satt Erland Simonsson på skattegården. Är han möjligen  en sonson till Simon Ollsson Blix eller Simon Simonsson Blix ? Det måste jag  undersöka närare.  
 
Kanske det finns bouppt efter Rosenlund?  
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-31, 11:48
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Per-Åke och Sweneric! Först vill jag poängtera att mina kunskaper om hela släkten Blix är tämligen bristfälliga och hänför sig till de i och för sig utmärkta artiklarna från 1929 och 1931 i Norsk slektshistorisk tidskrift och PhT. På den tiden var det vanligt att man klistrade in ett släktnamn på personer som aldrig skrev sig så själva. Således skrev sig befallningsmannen troligen bara Simon Olofsson med dåtidens varierande stavningar. Över huvud taget förekommer namnet Blix ytterst sporadiskt före 1600-talet i källmaterialet, man använde bara patronymikon.
 
1689 adlades Magnus Joensson Blix varvid hans namn även blev ättenamnet. Innan dess var det inte skyddat på något vis. Troligt är dock att Simon Olofsson fått med sig namnet någonstans ifrån.
 
Bland gäldenärerna i bouppteckningen finns dock en Simon Simonsson Blix som är skyldig 100 RDr för en skuta, så att de är far och son är högst troligt, om än inte 100%-igt bevisat den vägen. Dock finns tyvärr ingen förteckning på arvingarna i bouppteckningen.
 
Enligt boken Öländska personminnen som tidigare omnämnts i diskussionen var Simon Olofsson fogde på Öland redan på 1630-talet. Då faller alltså min ursprungliga teori att han var identisk med sin namne i Multrå som förekommer i mantalslängderna där ända fram till 1653. Det underliga är bara kombinationen Simon+Olofsson+Blix som är en stark indikation på släktskap med den norrländska släkten. Det vore också intressant att se vilket sigill han använde, om det finns likheter med de norrländska prästernas.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-31, 12:55
Svar #23

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl Z
 
 Simon Ollssoon i Bröttorp tycks ej varit bosatt i Bröttorp  året 1650 stå bara  som ägare och hade två drängar och två pigor. Andra  bönder stå markerat att dom bor på gården med sin familj. Men det gör det inte för Simon Ollsson . Skattegården i Bröttorp var kanske från början en tjänsterbostad för befallningsman. Undrar om det är någon som vet hur kronas folk hade det med tjänstebostad-gård
 
Om Simon Simonsson blix var en son till Simon Ollsson är naturligtvis inte 100%  enligt  bouppt som inte är en vanlig bouppt. Det är igentligen bara en inventarielista över Simon Ollsson efterlämnade kvarlåtenskap och egendom  tycks övergått till mågen Johan Erichsson Ronsenlund som var gift med dottern Maria Simonsdotter blixa. Om familjen Rosenlund bodde i Bröttorp vet man inte. Kanske sommarstuga för borgaren. Synd att kyrkoböckerna börja först 1677.  
 
CARl Simon Ollsson kanske bara stå som ägare 1650- men den sköttes av hans drängar-pigor och själv bodde han i Multra 1653. Hur ska man klara ut detta? Domböcker ?  
 
Nu är jag så nyfiken  att Jag  gärna vill se om det finns släktskap till senare generationer med namnet Simon (son/dotter) och kan man knytta ihop släktleden bakåt till släkterna som Per Åke  skriver om ovan är det bra.  
 
MVH
Sweneric  
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-08-31, 17:17
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Sweneric! Inventarium är ett äldre ord för bouppteckning.
 
Det råder motstridiga uppgifter om de olika släktleden. Bygd?n hävdar i Hernösands stifts herdaminne att kyrkoherden i Torp Magnus Simonis Blix far var en landsskrivare i Ångermanland Simon Blix, men sonen Gulich Blix säger att hans farfar hette Simon Olofsson och var en fattig bonde och gemen snickare och svarvare. Troligen är det sonen som har rätt eftersom den uppgiften är hämtad ur en bevarad handskrift av honom själv. Och då är det rimligtvis den Simon Olofsson som bodde i Multrå, inte befallningsmannen.
 
Frågan återstår således vem befallningsmannen var son till.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-09-01, 15:12
Svar #25

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl Z
 
Det är ine lätt när källorna är dåliga eller sakans helt.
 
kyrkoböckerna i Nora möckleby har så mycket lyckor  på 1600-talet även om de börja 1647
 
Bonden Erland Siomonsson som satt på samma skattegård 1683 nr:6 enl sockenboken vilket är ganska osäker. nummeringen började först 1717  
 
Erland Sinomsson tycks avlidit 1689 och begrad 28 april  ingen ålder
Jag skulel vilja se om Släkterna med namnet Simonsson kan knyttas till befallningsman Simon Olsson. Han nämns  i Iventarie listan för kyrkan på 1650-tal(1654?)  som befallningsman  
 
I Långlöt två socknar norr om Norra möckleby finsn namnet Simonsson som jag själv stamam ifrån.
Erland Simonsson kan vara vem som helst
Undra om domböckerna kan berätta något.
 
MVH
Sweneric
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-09-05, 14:18
Svar #26

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
Agneta Sköld
 
Angående  Bröttorps bröderna Johan och Olaus Andersson
Har du kollat bouppt efter föräldrarna? I så fall fanns det inga uppgifter om dessa bröderna Andersson.
 
Olaus Andersson flyttade till  Frösslunda by i Stenåsa sn   1862 ? som du mycket riktigt skrev Gick igenom HFL för aktuell tid  utan resultat. Jag vill  ochså få tag in bröderna Andersson från Bröttorp eftersom det tillhör klockaren Anders Larssons ättll.Klockaren född på 1680-talet i Hulterstad sn på Öland.
 
MVH
Sweneric Andersson

2001-09-18, 10:16
Svar #27

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Carl Z
 
Enligt  Kurt Lundgrens bok om Öland under Carl Gustaf och christina 1650-1680 sid 119  Den vackra APOLlONIA BLIX 1 maj 1665 fick hauptman Lars Assarsson ta hand om ett märkligt fall som gällde den vackra APOLLONIA Sinomsdotter Blix Anklagad för  att haft ihop det med sin broder och fött ett barn och nedergrävit det i kyrkogården vid Norra Möckleby.  Men det var en skrivare vid namn Erik Olofsson som var barnets far  och något barnamod hade hon ej begått. vidare skriver Kurt Lundgren på samma sida Att  APOLLONIA (ovanligt namn) dömdes att i båle brännas, men hon blev till livet benådad, skall däremot kåkstrykas och förvisas av riket   Då fråga jag mig.  
 
Namnet ovanlig  utvisas ur riket tyder väl på att hon inte var av svensk härkomst, kanske släkt med  befallningsm. Simon Olsson Blix i Bröttorp eftersom hon vistades där  ?
sid.120 nämns Abbuleua Simonsdotter förutom APOLLONIA Blix  
 
Jag undrar om denna vackra kvinna APOLLONIA Simonsdotter Blix var en dotter till befallningsman Simon Olsson Blix i Bröttorp, Norra Möckleby eller släkt eftersom som hon vistades i Bröttorp, Norra Möckleby sn. Händelsen är några år efter Simon Olsson Blixs död, men släkt  fanns kvar som ägare till gården Maria Simonsdotter Blix g.m. Johan Erichsson Rosenlund
 
Källor : ? Domböcker ? Kurt Lundgren är Historiker och journalist.
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-09-18, 11:03
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Sweneric! Så här står det om Apollonia i Rötters namnlista: Apollonia latinskt av grekiskt ursprung; känt i Sverige från 1300-talet, övergick på 1500-talet ofta till former som Abluna (se detta), men återupptogs på 1800-talet i sin ursprungliga form Apollonia.
 
Det är således inget unikt namn, även om Roland Otterbjörk märkligt nog missat båda Abluna och Apollonia i sin Svenska förnamn. I Ångermanland är det inte ovanligt vid den tiden, vilket återigen antyder ett släktskap med den ursprungliga släkten Blix.
 
Förvisning ur riket var ett underligt straff för förment barnamord, men där kanske någon juridiskt sakkunnig kan utveckla frågan. Ska det inte vara förvisad ur landskapet (landet) eller pastoratet? Det straffet har jag stött på.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-09-18, 14:30
Svar #29

mats

Det hör ju inte hit, men kan vara roligt att veta ändå: Apollonia är tandläkarnas skyddshelgon.
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-09-19, 14:22
Svar #30

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Mats  Trevligt med upplysningar. hade ingen aning att tandläkarna  hade en egen skyddshelgon så hårda som dom är när man sitter där. Man blir aldrig förgammal att lära sig något nytt. Tack
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar

2001-12-15, 12:12
Svar #31

Kenneth Johansson

Hej!
 
Jag letar efter föräldrarna till Caisa (Karin) Olsdotter.
Gifte sig med Daniel Persson i Bröttorp 1805 24/11 och bosatta i Bröttorp.
Caisa dog 1817 1/1.
Tacksam för all information.
Mvh Kenneth

2001-12-15, 15:59
Svar #32

K-A Björklund

Hej Kenneth!
Jag undrar om du inte läst fel för den som gifter sig med Karin Olofsdtr heter enl min uppfattning Daniel Larsson. Han är född 29/9 1778. Sockensmed i Möckleby. Paret fick 3 barn, Olof 6/9 1806, Anna 6/5 1809 och Lars 30/4 1812.
Han gifter sig sedan - 3/8 1817 - med Kerstin Jaensdotter från Störlinge, Gärdslösa, och får med henne dottern Karin, född 19/6 1819.
Daniel kan vara son till sockensmeden Lars Andersson i Möckleby och hans hustru Anna Danielsdotter.
Mvh
K-A Björklund

2003-10-29, 22:41
Svar #33

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
Eva  
Från Gärdslösa till Norra Möckleby via Runsten.
 
Familjen Nils Magnus Nilsson född 20/3 1842  
gift 5/6 1864 med
Christina Jönsdotter född 28/5 1837 i Gunnarstorp. Norra Möckleby. Familjen bodde på västra Malmen, Bröttorp.  
 
Barn Karolina Josefina f.18660925 i Bröttorp  
flyttade  till Runsten 1890 enl.HFL
Hilda Gustafva  f. 18640626 till Runsten 18821031
Christina Albertina f.18710408
Johan Martin f. 18780201
 
Karolina Josefina son John Albin f. 18891116 enl.HFL  enligt en annan källa jag har född 16/1
För säkerhet skull ska jag kolal mikorkortet i fall fall det finns en John Albert Nilsson född 16/11.  
och gift 19140626 med Olga Rut Constance Anna (Kallades för Anna ) f. Nilsson född 18960818 i Norra Möckleby.
4 barn.
 
Kanske Ni redan fått svaren Låt. Hör gärna av er.
MVH
Sweneric

2003-10-31, 06:53
Svar #34

K Carlsson

Hej Sweneric
Jag följde ditt svar till Eva hit till N Möckleby. Eva kanske också har undrat men uppgifterna om Nils Magnus hör också ihop med min fråga om Kajsa Maria Nilsdotter. Vad jag förstår av Lenas (från Gärdslösasidan) och ditt svar var Kajsa Maria och Nils Magnus syskon m.a.o. är deras barn kusiner o.s.v. Mycket intressant. Vi har alltså fått fram att Kjelle har/haft släkt i dessa trakter, kanske några finns kvar ännu idag. Nils Magnus rätta födelsedatum kan ju vara bra att ha om vi skall gå vidare. Stort tack till Sweneric och Lena för utförliga svar. Trevligt att ni tar er tid.
Mvh
Eivor och Kjell (Nynäshamn)

2003-12-06, 01:24
Svar #35

Lars Fredriksson

Hej !
 
Jag letar förtvivlat efter Anders Gustaf Andersson Gina som ska vara född på Möckleby (vet ej om det är norra eller södra) den 13/9 1835 enligt födelsebok för hans barn samt i Blekinge Båtsmansregister. Jag kan inte finna honom i någon av födelseböckerna för norra och södra Möckleby. Jag finner honom i HFL i Blekinge dit han flyttar och bildar familj men jag kan inte hitta honom bakåt i tiden för hans födelseplats.
 
Finns det någon som kan ha uppgifter om honom?
Vilka var hans föräldrar?
 
Hälsningar Lars

2003-12-06, 11:48
Svar #36

Birgitta Ohlsson

Hej Lars
 
Om du söker på Gina, Anders Gustaf på denna sida:  
 
http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49
 
så står det att han är född i Torhamn, Blekinge 1835-09-13. Det måste väl vara din ana?
 
Mvh
 
Birgitta

2003-12-06, 22:09
Svar #37

Lars Fredriksson

Hej Birgitta!
 
Jo detta är Anders Gustaf Gina men han är inte född i Torhamn utan på Öland i Möckleby församling. Vid tiden för inskrivningen bodde han i Steneryd i Torhamn och var där Båtsman vilket är orsaken till att han är med i Soldatregistret. Så mycket vet jag men när jag letar i födelseregister och hfl i norra och södra Möckleby så finner jag inte honom där! Inte ens i födelseregistret för hans födelsedag eller dagarna runt omkring där.  
 
Tack ändå Birgita!
 
Mvh
 
Lars

2003-12-06, 22:37
Svar #38

Birgitta Ohlsson

Hej Lars
 
Ok, jag har hela tiden trott att det var födelseorten som stod i soldatregistret för det har stämt på mina anor. Jag har även kontrollerat en CD-skiva med alla födda - döda och vigda på Öland men tyvärr inte hittat honom.  
 
Mvh
 
Birgitta

2003-12-07, 14:21
Svar #39

Lars Fredriksson

Hej Birgitta!
 
Ok, ja inte är det omöjligt men som sagt i folkräkningen 1890 står han som födelseort Möckleby men igår läste jag igenom hela födelseboken för norra och södra Möckleby utan att finna honom. Jag läste även igenom
husförhörslängden 1819-1860 AI:2 södra Möckleby sid 132 i Genline och fann en Anders Gustaf med far som heter Anders men födelsedatum stämmer inte, bara årtalet så jag tvivlar att denne är den rätte.
 
Det kan nog vara som du säger att denne Anders kan vara född i Torhamn. Jag får ta en titt där men då får jag ta mig till Riksarkivet då Torhamn inte än finns i Genline.
 
Tack Birgitta!
 
Lars

2003-12-07, 21:14
Svar #40

Birgitta Ohlsson

Hej Lars
 
Du har inte möjlighet att låna kort från SVAR? Tittade lite snabbt på Torhamn där och såg att de hade födelseböcker från 1701-1887 det verkar inte som om det fattas några år heller. Tyvärr har jag inte korten själv annars hade jag gärna kollat upp det åt dig.
 
Mvh
 
Birgitta

2003-12-09, 20:43
Svar #41

Lars Fredriksson

Hej Birgitta
 
Jo jag kan låna från Svar men jag jobbar ganska nära Riksarkivet i Arninge så egentligen är det enklare om jag åker dit en em, och börjar leta igenom födelseböckerna. Men visst, kanske det är mer praktiskt att låna volymerna från Svar och titta igenom dem hemma i lugn och ro. Jag har microfisch läsare hemma.
 
Tack ändå Birgitta,
 
Lars

2003-12-25, 12:13
Svar #42

Håkan Leijding

En liten pojke 8 ar gammal blev fosterson till
nagon familj i N.Mockleby ar l899,hans namn var
Frans Wilhelm Leijding f. l89l i Katarina fors.
Sthlm han emigrerade l9l0 l9 ar gammal till Quebec
i Canada. Men vem var hans familj pa Oland??
Hans bror Carl August Leijding f. l900 kom ocksa
till Oland som fosterbarn senare, var det ocksa till samma familj dar??
Nagon Olands forskare som kommit kors dessa 2 namn? och vet dessa pojkars vidare oden?

2003-12-25, 13:44
Svar #43

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Hej Håkan, här kommer Ölandsfamiljen angående Frans enligt 1900 års folkräkning
 
Norra Möckleby församling    Visa källa  
Frans Wilhelm Lejding f. 1891 Katarina Stockholm  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Norra Möckleby
Hemort: Socknens Allmänna Planer
Kontrakt: Ölands medel
Län: Kalmar
 
Födelseår: 1891
Födelseförs: Katarina Stockholm
 
Familjest: f.s.
Famstkod: Barn (B)
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 084016  Kort nr: 6
Sida: 18  Rad: 27
Fam nr: 1
Anders Peter Andersson f. 1839, Snickare
Anna Kajsa Olsdotter f. 1843
Frans Wilhelm Lejding f. 1891  
 
Mvh och god fortsättning
Lisbeth

2003-12-28, 08:01
Svar #44

Håkan Leijding

Bock och TACK, Lisbeth.
Vi hittade Frans W.Lejding i USA ocksa och nu med
namnet Frank Layding i Pennsylvania,dit han kom fran Canada.
Undrar vad som hände hans lilla bror,Carl August
f. l900? Alböke ar det nara N.Möckleby?
MVH
Hakan

2003-12-28, 09:06
Svar #45

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Hej Håkan, jag har inga spår efter Carl August.
 
mvh/Lisbeth

2003-12-28, 19:21
Svar #46

Håkan Leijding

TACK,Lisbeth.
Vi fann Carl August f. l900. Han gifte sej l96l
och bodde i RYD,Skaraborgs län dar han dog l974.
Brodern som flyttade till USA via Canada och tog namnet Frank Layding adopterade en dotter,Betina
f. l9l0 6/9 dod 2000 2/2. Sen fick han en son i aktenskapet med May/Mae fran USA  
Rickard f. l92l l/7 dod l979 Mars.
Sonsonen i USA har vi nu fatt kontakt med och vantar pa uppgifter hur det gatt for familjen.
Och alla nya Laydingar.
Kan inte prisa detta forum tillrakligt for alla mojligheter som det oppnar.

2003-12-28, 19:53
Svar #47

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Hej Håkan, nu hittade jag honom och hans hustru också:
 
Lejding, Agnes Teresia 19061210
Lejding, Carl August 19000401
 
 
1900-04-01
Lejding, Carl August
 
Kantorp Helås pl 4176
534 00  Vara
 
Kyrkobokförd i Ryda (Vara kn, Skaraborgs län, Västergötland), distrikt 01, fastighet 50213. Mantalsskriven på samma ort.
 
Född 1/4 1900 i Katarina (Stockholms stad, Uppland).
--------------
Källa: Mtl Skaraborgs län 1971
 
19061210-4323
Lejding, Agnes Teresia
 
Tornfalksg 4, v
552 69  Jönköping
 
Död 12/8 1981.
 
Kyrkobokförd (1977) i Ljungarum, Jönköpings kn, Jönköpings län. Mantalsskriven (1977) på samma ort.
 
Född 10/12 1906 i Malmö Sankt Johannes (Skåne, f d Malmöhus län).
 
Änka (30/7 1972).
--------------
Födelseförsamling i källan:
S:T JOHANN. (Malmöhus län)
 
Källor:
SPAR 90, RTB 81

2004-02-04, 14:47
Svar #48

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
I en bouppteckning från 1898 efter torparen Anders Jönsson i Bröttorp nr 7 står bl.a mågen Johan August Svensson upptagen som hemmansägare i Bröttorp nr 9.Är det någon som känner till om det hemmanet finns kvar idag och något om ägandeförhållandet. Vad jag vet så emigrerade alla barnen till Nordamerika utom den yngsta dottern som hette Eugenia Johansdotter Svensson,f 1883-09-02 i N Möckleby.Hustrun till Johan August hette Maria Andersdotter (Svensson) f.1839-01-30 i N Möckleby
Hälsningar
Agneta

2004-02-05, 22:23
Svar #49

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
 Agneta  
 
  Anågend  Johan August Svensson född 1836 7/8  i Elghult (G) enl. hFL  gift 1868 5/7 med Maria Andersdotter född 1839 30/1 i Norra Möckleby.
 
Barn  Eugenia Mathilda f. 1883 2/9. Norra Möckleby
 
De ägde 1/24 mtl av Bröttorp nr:9.Om den gården finns kvar vet jag inte  just nu.
Nr: 9 i Bröttorp ägdes 1922 Julius Olsson och i dag sitter sonsonen på gården
1869 ägdes gården av Nils P Bengtsson se sockenboken.
Det har delas och köps ihop.   Själva gården där Johan August Svensson - Maria Andersdotter ägde  kan man väl gissa är bort. och jorden ingår troligen i Julius Olssosn gård. d.v.s sonsonen.  
 
Enl. HFL 1902-1928 finns inte  familjen kvar i Bröttorp  De kom till gården 1896. Kanske  de Du skriver att barnen utv. Har du uppgifter om dem. ?
 
MVH
Sweneric

2004-02-06, 20:07
Svar #50

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Sweneric
 
Jag har inga mer uppgifter om barnen som emigrerade. Äldste sonen Anders Gottfrid,f 1863, for 1882, pappan Johan August for efter 1887 och resten av familjen reste 1890. Föräldrarna och yngsta dottern Eugenia kom tillbaka till Bröttorp 1895 och sedan vet jag inte mer än det som stod i bouppteckningen efter Anders Jönsson
 
Men jag har lite mer uppgifter om de andra syskonen till Maria Andersdotter om du är intresserad. Jag vet att du har anförvanter på samma sida
//Agneta

2004-02-06, 23:20
Svar #51

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Agneta
 
 Visst Andersson ta i mot alla tänkbara släktuppgifter.  
 
På tal om släkt i USA. Du har inte varit ute där och lagt in någon annons.Har du någon adress till någon av Marias ättl.iUSA.?
 
mvh/Sweneric  
PS Känner du till Ölandssläkter. Ny bok på gång. ?

2004-10-31, 12:11
Svar #52

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har inte forskat i släkten Blix, eller om Simon Olofsson för den delen, och är inte besläktad (ännu åtminstone). Däremot har jag forskat om andra ämbetsmän, bl a en häradsskrivare under Simon Olofsson. Under den aktuella tiden är Simon Olofsson så närvarande i räkenskaper och korrespondens, så det är svårt att undgå honom.
 
Därför kan jag lämna följande lilla bidrag: det fanns på 1640-talet definitivt en befallningsman som med egen hand tecknade sig Simon Olofsson Blix. Nästa gång jag stöter på honom ska jag kolla sigillet, som ofta finns bevarat, eftersom man arkiverade även kuvertet.
 
F ö har jag noterat hans förekomst såväl i norra som i södra motet och undrat om det är samma person, men inte haft anledning att utreda saken.
 
Jag kan berätta att det finns skriftligt bevis för att en person utnämndes av generalguvernören (med begränsad lokalkännedom) genom förväxling med en namne, vilket kommenteras av kamreraren med illa dold förtjusning i ett brev - så det gäller att se upp i denna gamla materia !
 
Lars-Olov
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar
LOE

2004-11-15, 23:47
Svar #53

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag kan nu berätta att jag påträffat åtskilliga brevunderskrifter av Simon Olofsson. Namnteckningen lyder till synes alltid Simon Olof?on Blix.
 
Jag har också påträffat ett par välbevarade brevsigill. Lekmannamässig beskrivning av sigillet:
 
'S O B' ovanpå en liten sköld med två krysslagda, i båda ändar pilförsedda, blixtar med en lodrätt stav igenom, två likadana blixtar diagonalt utstickande upptill.
 
Om någon är intresserad kan jag skicka ett foto på den ena förekomsten och exakta hänvisningar till båda.
 
För övrigt kan jag nämna att häradsskrivaren, i befallningsmannens frånvaro, som ställföreträdare den 20 september 1645 skriver till Amiralitetskollegiet. Han hänvisar därvid till att denne, som bekant, är hemrest till Tjust på några dagar. Kan detta vara något ?
 
Lars-Olov
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar
LOE

2004-11-25, 20:29
Svar #54

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag fortsätter väl att debattera med mig själv....
 
Jag måste korrigera ett villospår, som jag oavsiktligt gett spridning åt. Simon Olofsson Blix kom inte från Tjust !
 
Jag drog den slutsatsen av en bisats i ett brev från häradsskrivaren till Amiralitetskollegiet, där denne förklarade sitt brevskrivande med att befallningsmannen var hemåt till Tjust. Jag har nu satt mig bättre in i skeendet 1644-1645 och inser att den han syftar på är Simons efterträdare, en viss Jöran Olofsson. Simon hade tappat greppet om sin uppgift och successivt gått ner sig i skatterester, som han enligt tidens bruk hade att peronligen garantera (tillsammans med sina borgensmän). Han såg ingen annan utväg än att säga upp sig och sluta, men så lätt kom han inte undan, utan han fick vara kvar under lång tid för att reda ut sina räkenskaper och driva in utestående fordringar från tidigare år (utan lön).  
 
Han var alltså kvar, när brevet skrevs, det var t o m så att man delat upp Öland, som tydligen blivit en man övermäktigt. Vid denna tidpunkt fanns det alltså tre befallningsmän och det kom ibland till Jalousi dememellan (dvs vad skulle de fattiga tillgångar som man lyckades pressa ur allmogen anses vara - ordinarie eller extraordinarie ränta, årets uppbörd eller förra eller förrförra årens, Cammarens penningar eller Ammiralitetets penningar !
 
Lars-Olov
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna