ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aspeboda , Falun - Stråtenbo  (läst 3342 gånger)

2003-10-25, 18:07
läst 3342 gånger

Harald Stråth

Från Kulturförvaltningen och från Ordf. i Kyrkonämnden har jag fått fin information om STRÅTENBO, där min Anfader Anders Persson Stråt - ibland kallad Straaben - kom ifrån. Troligen född omkring 1600. Han flyttade till Ljusnarsberg /T och uppförde en Bergsmansgård med namnet Stråtgården år 1632.Se nedanstående personbeskrivning.
Eftersom jag är intresserad över  vilka som kan ha byggt Stråtenbo i Aspeboda och vilka som kan ha varit boende där under dom drygt 400 åren är min fråga?
Är det någon som har någon kunskap eller kännedom  
över Stråtenbo? Enligt ordf. i Kyrkonämnden skulle det funnits studiecirklar över Aspeboda fs.
 
MMVH/Harald
---------------------------------------------
 
Persson Straaben Stråt, Anders (2921). Nämndeman Domare,Rådman. Född 1600 i Aspeboda, Falun. (Stråtenbo, Aspeboda fs, Falun(W)). Död 1672-03-10 i Heden, Ljusnarsberg(T) (Odelstjärnas jordebok).  
Levnadsbeskrivning  
Levde 1642 i Heden nr 153(Stråtgården), Ljusnarsberg(T).Intagen uti. 1660 års partlängd, har varit första åbo. Anders Persson Stråt förekommer flera gånger i Nya Kopparbergs domböcker i olika ärenden  
------------------------------------------------

2003-10-25, 18:57
Svar #1

Anna- Lisa Göransson

Harald Stråth!
Om det kan vara av något intresse, så har jag en ana vid namn Daniel Hansson, också kallad Tun Danil och som en tid bodde i Stråtenbo tillsammans med sin hustru Britta Månsdotter, född i Aspeboda ca 1641 och Daniel var f. ca 1645 i Tuna sn. Sonen Hans Danielsson Kabbe föddes i Stråtenbo 1669. Ja det är allt jag har.
Mvh. Anna-Lisa

2003-10-25, 22:43
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Stråtenbo i Aspeboda är belagt som ortnamn redan på medeltiden. Harry Ståhl upptar som äldsta belägg i sin bok Ortnamnen i Kopparbergslagen (1960), s. 17, ett pergamentsbrev i Riksarkivet från 1391 15/6.  
 
Ortnamnet är bildat av sjönamnet Straterna, nuvarande Stråtjärnen. Strå syftar på vass och terne på tjärn, allt enligt Ståhl.  
 
Om de medeltida ägarna av Stråtenbo hittar du uppgifter i Anders Winroths artikel Vem var far till Jöns Ingemarsson? i Släkthistoriskt forum 3/1986, s. 25-29.

2003-10-25, 22:49
Svar #3

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Anna-Lisa,
Min mm mf fm mm mf var Tun-Daniel Kabbe.  Vad mer har du på honom och Britta Månsdotter?  Min ana är hans dotter Karin f. 1676 i Grangärde/W, Ludvika Bruk.   När bodde Tun-Daniel i Stråtenbo?
Dina källor?  
Mvh
Eva Barchas

2003-10-26, 08:31
Svar #4

Leif Mörkfors

Harald Stråth ! Det stämmer att det pågår studiecirklar kring Aspebodas historia. Vad jag vet så är inte det främsta syftet att dokumentera samtliga innevånare utan mer att skriva den av cirkeldeltagarna muntligt dokumentationsbara delen av historien i ämnen liknande som exvis helg- o högtidsfirande, jord- och skogsbruk, bebyggelse, föreningsliv och liknande.

2003-10-26, 17:24
Svar #5

Anna- Lisa Göransson

Eva Barchas!
Han torde väl ha bott där 1669 när sonen Hans föddes. Om detta tror jag Torbjörn Nääs vet mera.
Min ana är sonen Måns f. 16800629.
Mvh. Anna-Lisa

2003-11-15, 18:10
Svar #6

Harald Stråth

Bästa Torsten Berglund!
Tack för tipsen om Jöns Ingemarsson och Om ortsnamnen enligt Kopparbergslagen. Dessa handlingar har jag rekvirerat via Biblioteket. Ortsnamnet på Stråtenbo kommer säkert från beskrivningen i handlingen. Vad beträffar de boende under åren verkar detta vara spännande fortsat utredning. Tack även till Anna-Lisa för din rapport.
Jag har kontaktat Stora Kopparbergs Bergslags AB och dess Centralarkiv för ev. vidare information.
 Även Landsarkivet i Uppsala har jag talat med och jag hoppas det finns mer beskrivning kring Aspeboda och gruvdriften samt Stråtenbo från dessa.
 
Tack alla bidragsinformatörer.
MMVH
Harald

2003-11-15, 21:06
Svar #7

Anna- Lisa Göransson

Torsten Berglund!
Är mycket intresserad av den artikel som Anders Winroth skrivit 1983 i Släkth. Forum och som du nämner ovan, men jag vet inte hur jag får tag i den. Går den att köpa?
 
Harald Stråth! Tror att Britas far hette Måns Månsson och om jag minns rätt bodde i Stråtenbo.  
Han bör väl vara född omkr. 1610-talet.  
Är mycket intresserad ifall du någonsin råkar på honom.
 
Anna-Lisa Göransson

2003-11-15, 22:14
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anna-Lisa!
 
Äldre nummer av Släkthistoriskt forum kan du köpa från Sveriges Släktforskarförbund. Om det aktuella häftet (1986:3) finns kvar i lager vet jag inte. Om inte, så kan du säkert beställa kopia av artikeln från förbundet, eller via ditt bibliotek.

2003-11-16, 16:04
Svar #9

Anna-Lisa Göransson

Torsten Berglund!
Tack för tipset.
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna