ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bad-Tölz-Wolfratshausen, Bayern  (läst 3117 gånger)

2015-03-15, 11:54
läst 3117 gånger

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Denna tydligt angivna plats i Bayern  står som härstamning för några av mina anor från 1560 resp. 1430 i södra Dalarna. Inget annat gemensamt, vad jag kan se. Lite svårt att belägga födelseplatsen så därför undrar jag om någon känner igen sig?  
Hälsn. Bertil Johansson

2015-03-15, 15:16
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Om vilka personer handlar det och var i södra Dalarna var de skrivna?  
Wolfratshausen ligger ca 2-3 mil söder om M?nchen, öster om sjön Starnberger See och Bad Tölz ungefär 2 mil SSO om Wolfratshausen. Båda städerna tillhör idag storkommunen (Landkreis) Bad Tölz-Wolfratshausen, men det vet du kanske redan.
Mvh
Samuel Simonsson

2015-03-15, 17:05
Svar #2

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Hej Samuel Simonsson,
Känner till lite om platsen och personerna är följande:
Cordt Christophersson Tysk 1560-1630 Finnbo Norrbärke
Hans i Starbo 1430 Norrbärke.
Elin,  f 1550,hustru till Erland Algutsson Gonäs Grangärde.
Årtal är förstås cirka-tal.  
Du kanske har nåt intressant att meddela?
mvh
Bertil Johansson

2015-03-15, 18:14
Svar #3

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Bertil,
 
alla nämnda personer finns bland mina anor, dvs från Hagge har jag båda bröderna, bergsmannen Godsven Hansson och prosten Widichinnus Johanni Grengius. Så vitt jag vet finns ingen Hans i Hagge i bevarade dokument, men fadern till Godsven och Widichinnus hette naturligtvis Hans eller Johannes. Namnen Godsven ( försvenskning av Gozwin) och Widichinnus (Widukind) pekar tydligt på tyskt ursprung, men hur långt tillbaka det låg vet vi nog inte.
Cordt var säkert tysk eftersom han fick tillnamnet Tysk, och dessutom är förnamnet tyskt. Han kan ha varit en första generationens invandrare.
Om Erland Algotssons hustru Elin vet jag inget.
 
Varifrån finns uppgiften att de, eller några av dem, skulle härstamma från Bayern?  
 
Mvh
Samuel

2015-03-15, 22:11
Svar #4

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 16:18
    • Visa profil
Samuel,
Känner igen alla namnen. Det finns tydligen en tysk anknytning. Ingen egen forskning, tyvärr. Kommer från ansedlar från olika håll. Ska fundera på dina uppgifter.Tänker också att det kom ju faktiskt en del folk från Tyskland till bergsbygderna sen länge tillbaks.
Tack så mycket för det du lämnat.
mvh
Bertil

2015-03-16, 09:52
Svar #5

Utloggad Christina Weigel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1453
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 16:41
    • Visa profil
Hej!
 
Har ställt samma fråga här en gång då jag också har Erland Algotssons hustru Elin i mina anor. Uppgiften kommer från ancestry där någon amerikan lagt ut denna uppgift ...

2015-03-16, 10:42
Svar #6

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
I Dalarnas dombok den 23/1 1598 bjuder Erland upp 2 brodersdelar och en systerdel i Ludvika köpt av Göran Larsson, Jöns Larsson och Karin Larsdotter för 22 läster osmundsjärn. Det kan men behöver inte betyda att de var Elins syskon och att fadern var en Lars med jordinnehav i Ludvika. Det sägs att hon var över 60 år gammal när hon begravdes den 21/12 1629 enligt Grangärde C:1, men inte om hon var Erlands enda hustru. Det är naturligtvis möjligt att han tidigare varit gift med en Larsdotter.

2015-03-23, 00:49
Svar #7

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej! Jag har fått DNA-träff på FTDNA med just en person som har en antavla därden där orten i Bayern nämns. Det är Lars Nilsson som anges vara född i Bayern, far till Hans Larsson född 1550 i Grangärde och död 1634 i Grangärde. Då jag nu har sett på flera andra dnaträffpersoners anträd att det är fel på dem. Troligen hr felen uppkommit när man har skickat in dem? Nej, jag skulle skrota den uppgiften.  
 
Skicka ett mejl till mig så får ni veta vad personen heter, initialerna är E. S. Denne är amerikan med delvis svenskt påbrå.
 
Christina Weigel.har amerikanen initaler E. S.? Då är det nog samma person poch den bör man då fråga.  
 
Många gånger han man inte brytt sig om att kolla/rätta anträden misstänker jag.  
 
mvh Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna