ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bryggerikullor  (läst 791 gånger)

2000-10-24, 21:28
läst 791 gånger

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Hej,
Jag har störr på anor från Dalarna, som kom till Stockholm och fick arbete på bryggerier.
Jag undrar om det finns någon forskning gjord på dessa, och vad som finns skrivet.  
Mvh
Anna

2000-10-25, 14:04
Svar #1

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Anna!
På Söder-skivan finns en avdelning som redovisar bryggerierna på Södermalm, i en del fall även med anställda och deras födelseorter. Åtskilliga var kullor. Om du inte har skivan själv så får du gärna e-posta dina namn till mig (eller redovisa dem här) så ska jag kolla.
 
Hälsningar, Ingemar Goliath;  ingemar.goliath@swipnet.se

2000-12-25, 18:45
Svar #2

Stefan Sörensson

Jag har uppgifter om att Ivars Kerstin Hansdotter, född 1838 i Orsa, skall ha vandrat på herrarbete till Stockholm och arbetat på Carnegie-bryggeriet där. Hon nämns också som Stina eller Kristina Hansdotter. Detta skall ha varit någon gång under 1850-talets slut. Det finns en blyertsteckning av henne från 1859, gjord av en konstnär vid namn Fuhrlandt. Alltså var hon verksam där 1859. Det finns inga anteckningar i Orsa husförhörslängder om att hon varit i Stockholm, annat än att hon varit frånvarande vid 1857, 1858 och 1859 års husförhör. Troligen har hon då varit på herrarbete i Stockholm.
Mvh, Stefan

2005-01-19, 13:55
Svar #3

Utloggad Hållås Stefan Sörensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2014-05-04, 16:57
    • Visa profil
Tillägg:
 
Ovanstående konstnär Fuhrlandt, skall vara C. Suhrlandt. Verksam i Stockholm på 1850-talet.
 
Mvh,
 
Stefan Sörensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna