ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 4.10.2001  (läst 3707 gånger)

2001-09-10, 11:36
läst 3707 gånger

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
På gården Fagerhult levde 1571 Nils och hans far.
Nils och hans hustru dör båda 1612. Jag har intresserat mig för gården och dess människor. Finns det någon annan med samma intresse så sänd mig ett mail eller svara här.
 
Mvh/Lilian

2001-09-10, 19:22
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Lilian!
 
Vilken är källan till ovanstående uppgift? Är det Älvborgs Lösen 1 från 1571, eller är det en skatte- eller tiondelängd från Landskapshandlingarna?  Jag antar att det inte finns någon uppgift om faderns namn.  
 
Jag härstammar från såväl Nils som från Per Jönsson, vilken bebodde Fagerhult exakt 100 år senare, alltså från och med 1671.

2001-09-10, 19:31
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Olle!
 
Jag tror ändå att det kan röra sig om Råstorp. Du skrev den 1 sept: Föraren under Rytteriet i Råstorp dreng. Uppenbarligen har Råstorp en hel del med rytteriet och ryttare att göra. Att det sedan står Tråstorp, kan mycket väl vara en ren felskrivning. Det är fullt möjligt att skrivaren blandat ihop Råstorp med Tråstorp i Vårdnäs. Skrivarna var inte alltid från orten, och fel av denna typ är ingalunda unika i handlingarna.

2001-09-11, 08:04
Svar #3

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik
 
Trevligt att Du svarade på mitt inlägg. Uppgiften om 'Nils och hans far' finns i del 2 av 'En bok om Kisa socken' i Thomas Aurelius artikel  
'Medeltid och äldre Vasatid' underrubrik'Gårdarna'
I källhänvisningen till artikeln refereras både
till landskapshandlingar och ÄL 1, 1571. Jag har
själv ej ännu haft tillfälle att kontrollera originalkällan. Där kanske vi kan få hjälp av någon av Kisa-forskarna. Uppgiften om dödsåret  
för Nils och hans hustru finns i kyrkoräkenskaper-
na (gåvolängden, tp.) Nils i Fagerhult är min
ffffffmmmff (bl.a.)
 
Till Per Jönsson, som levde på Fagerhult 1671-1690
har jag ej (vad jag vet nu) någon direkt anlinje.
 
Gården Fagerhults historia är för mig spännande,
inte minst 15-1600-talet, där jag börjat samla
uppgifter och ordna dem i kronologisk ordning.  
 
Mvh/Lilian

2001-09-11, 11:27
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I ÄL 1571 står under Kisa sn, skatte gods,
 
Nils i Fagerhult  (därunder)
Mz sin fader
Han uppger:  
Sölff 9 lodh kop. 3#  ox d(?) 2 st koo 12st
3 års nöt 1st 1 ars 3 st får 4 st swin 8 st hest  
skiut 2 om 20 (?-tecken)
 
Om man betraktar längden som en taxeringskalender och bara noterar silvret, ligger Nils i Fagerhult i ett mellanskikt med sina 9 lod. I toppen, i Kisa sn, ligger Haral i Höckhult och Waste i Torpet med sina 30 lod. Man kan jämföra detta med hr Magnus petri in Eneby som deklarerar 23 lod.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-12, 07:40
Svar #5

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Tack för den fina uppgiften om Nils i Fagerhults
taxering. Mycket intressant.
 
Mvh/Lilian

2001-09-13, 12:22
Svar #6

Henrik Lönnqvist

Så hoppas jag nu att en tilltrasslad historia äntligen ska få sin lösning. Men det hänger på ett par detaljer som jag hoppas få utredda här.
 
I diskussioner under såväl Kisa som Motala och Risinge har figurerat två personer, tvenne befallningsmän med namnet Vaste Kindström. Den enes patronymikon är känt; Svensson. Och han är son till Sven Persson från Bollkind i denna socken. Den andres patronymikon icke känt, men dock hans dödsdatum och åldersuppgift.
 
I normala fall borde man väl anta att antalet samtida befallningsmän i Östergötland med namnet Vaste Kindström borde vara högst en! Men visst, kanske det kunde finnas två även om det syntes mig orimligt och osannolikt redan från början.
 
Dock fanns ett par kritiska uppgifter som gjorde gällande att vi måste bestämma att de verkligen voro två. Fast, pga missförstånd har vi nog för hastigt dragit den slutsatsen.
 
Min far har i ett inlägg i Motala den 22/11 1999 angivit att vår Vaste Kindström, namnet skrev han själv Kinström, frälsefogde hos familjen De Geer på Finspångs bruk i Risinge (E), begravts 28/4 1736. Därför kan han enligt Olle Elms inlägg samma dag inte ha skrivt ett kvitto 1737 som det talas om i Kinda härads dombok. Emellertid är min fars uppgift olyckligtvis inte riktig i inlägget. Risinge-Vaste begrovs den 28/4 ja, men först 1738! Han kan därför mycket väl ha skrivit ett kvitto 1737 så klart.
 
Men Olle Elm skriver också att en frälsefogde Vaste finns nämnd i domboken 4/5 1738, dvs han finns någon vecka efter sin begravning. Min vädjan till Olle nu är att dubbelkolla den uppgiften. Stämmer datum och årtal? Kan han vara nämnd i domboken vid denna tidpunkt trots att han avlidit tidigare? Här finns alltså behov av att uträta ett frågetecken, även om somligt ses klarare nu.
 
I Risinge dödbok anges Risinge-Vaste vara 64 år gammal, dvs född omkring 1674. Okänt var.
 
Bo Lindwall har som allom känt är publicerat en redigerad upplaga av Kisa födelsebok. Åren 1650-1699 som jag inte läst tidigare innehåller uppgiften om Sven Perssons och Botilla Nilsdotters son Vaste, enligt Bo född 1674! Den senare, Kisa-Vaste, är alltså född samma år som Risinge-Vaste.
 
Men nu måste det väl ändå vara samma person det är fråga om?! Min fråga till Bo är, hur uppgiften om Kisa-Vaste född 1674 är känd. Finns den i Kisa originalfödelsebok eller är den bearbetad av dig på något sätt?
 
En lustig poäng i sammanhanget är att anledningen till att min far och jag ånyo knöt Risinge-Vaste till Kisa var ett sammanhang i en antikvarisk skrift om bygden som min far kommit över. Där står att finna att en viss organist Lars Kinström av för oss synes oförklarliga skäl är anlitad som konsult i ett orgelärende i bygden. Varför i hela friden far en Stockholmare (Lars var från 1737 Hedvig Eleonoras förste organist, efterträdd av sin systerson Mathias Lundbom) till Kisa i ett sådant ärende om det inte finns någon relation till bygden? Lars är son till Risinge-Vaste, och född och uppvuxen i Risinge.
 
I ett annat inlägg i Rötter, minns inte vilket nu men det är väl sökbart, finns ett köpebrev nämnt där Jacob, Karl och Johanna Kindström 1739 säljer ett arv till faderbrodern Erik Svensson Kindström. Den senare Kisa-Vastes bror. I Risinge födelsebok finns barnen Jacob, Lars och Johanna Catharina som barn till Risinge-Vaste. Min gissning är att Karl ovan antingen är en felskrift eller en feltolkning av Lars. Köpebrevet är i så fall ett starkt indicium på att vi inte har att göra med två befallningsmän utan en.
 
För så är det väl?
 
Henrik Lönnqvist
PS Känt är också att Vaste Svensson Kindströms farbror Nils Persson Kindius var organist. Ett yrke som väl barnlöse Nils kan ha vidarebefodrat till sin brorson Lars?

2001-09-13, 20:25
Svar #7

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Henrik! Någon födelsebok för Kisa från 1670-talet finns inte bevarad så Vaste Kindströms födelseår är uträknat från åldersuppgiften i Risinge dödbok. Jag har utgått från att det rörde sig om samma person. Påståendet att Nils Kindius var barnlös måste jag starkt ifrågasätta. Jag är själv bekant med några av hans många ättlingar.

2001-09-13, 20:40
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Henrik,
Här kommer domboksuppgifterna för vidare analys. (Tagna ur den handskriva avskriften förvarad på Kinda kommunbibliotek)
 
1738, 15 febr, laga vinter ting
Lars Mårtensson i Ballskin in lefwererade ett af frälsebefallningsman W: Kindström d. 12 Febr 1737 utgifwit qvittence på 150 Dr. Kmt emottagne på Kiöpe Skillingen för 1/3 del uti Skattehem.. Ballskin med försäkran att så snart hela köpe skillingen blifwer betald, skulle formellt kiöpe Bref meddelas på 1/3 delen uti Ballskin:  Wti anledning hwaraf så wäl som ?? W: Kindström å sedermera slutit kiöp med sin Broder Hr Kiörkioherden Kindström om thenna 1/3 del, han anhåller om Inteckning på bemälte 1/3 del för ofwannämnde summa: Hwilket för thenna gången eij kan bewiljas, utan communicerar thenna begiäran enl.. Rättegångs Balkens 7 Cap. 1§ med W: Kindström at wid nästa Ting inkomma med sin förklaring öfwer fordrans ricktighet.
 
1738, 4 maj (förmodligen en fortsättning på det laga sommarting som anges starta den 2 maj):  
drängen Lars Mårtensson i Ballskin, som förledne Ting undfått Rättens Communication till frälsefogden Waste Kindström, angående 150 Dr Kmt han annammat på kiöpe skillingen för 1/3 del uti samma hemman uppwijste nu Botwid Wretmanh och Håkan Bengtsson i Ba(?)storp attest af d. 13 Martii förledne, thet samma Communication richtigt blifwit Kindström uti händer lefwererad; Men som han till thetta Tinget eij inkommit med svar, anhålles om Inteckning huilcken bewiljades …….
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-15, 18:48
Svar #9

Henrik Lönnqvist

Först måste jag förstås be alla Nils Kindius ättlingar om ursäkt. Varför jag i all hast fick för mig att han var barnlös går ej att förstå. ;)
 
Dessutom är ju organisten Lars Kinström icke hans brorson, men likväl hans brors sonson.  
 
Olle Elms inlägg bekräftar alltså att Kisa-Vaste levde 1737, men av någon anledning inte inkommit med svar till tinget den 4/5 1738. Om han är identisk med Risinge-Vaste kan vi alltså förstå varför. Sedan en vecka tillbaka i tiden låg han i den risingska myllan.
 
Bos besked stöder alltså inte identitetshypotesen. Olles förkastar den i vart fall inte.
 
Vi kommer nu att gå vidare med bruksbokhållaren Jacob Kindström i V Ed. Om denne visar sig vara född i Risinge 1712 kommer frågan att vara löst!
 
Vilket den väl nu i praktiken ändå känns vara?
 
Tack!
 
Henrik Lönnqvist

2001-09-17, 20:13
Svar #10

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Ang Waste Kinström (Risinge) och Waste Svensson Kinström (Kisa).
 
1. Låt mig börja med att bekräfta, vad min son Henrik upptäckt, nämligen att jag skrivit fel i tidigare diskussion ang Kinström, att Risinge-Kinström begravdes den 28 april 1738 i en ålder av 64 år. Detta innebär att han är född ca 1674.
 
Han noteras första gången i Risinge den 6 dec 1703 som dopvittne och kallas då befallningsman Kindström på Finspong. Som sådant förekommer han flitigt till juni 1724. Han anges då leva i Finspång, medan husförhörslängderna anger honom , eller åtminstone hans hustru, från 1707 bosatt i Gammaltorp i Risinge (namnet på den församling där Finspång ligger).
 
Den 10 oktober 1705 nämnes hans blivande hustru Rebecca Wetterström för första gången i Risinge, då som dopvittne. Hon benämnes jungfru, hemvist anges ej.
 
De båda ingår äktenskap i Risinge den 29 nov 1706. Hon nämnes ej särskilt ofta i kyrkoböckerna. Den 14 nov 1720 begravs hon då skriven i Gammaltorp.
 
2. De får enligt kyrkobokföringen för Risinge fem barn tillsammans.
 
Ett icke namngivet barn, enligt senare forskningar kanske dottern Lisken, föddes 1707, en son Petrus 1709. Samma år dör ett icke namngivet barn. Troligen dör båda dessa barn unga eftersom det inte går att finna uppgifter om dem senare. Lisken finns dock som dopvittne 1726 i Risinge.
 
Sonen Lars föds 1710, Jacob år 1712 och dottern Johanna Catharina 1716, alla i Risinge.
 
Lars blir senare organist i Strängnäs domkyrka och sedan i Hedvig Elenora i Stockholm, och även klavermakare och orgelmakare.  
 
Johanna Catharina är min ana. Hennes som Matthias Lundbom efterträder Lars som organist och klavermakare, och har sin anor på fädernet i Risinge, med efternamnet hämtat från Lundby gård därstädes. Beträffande Lars avkomma, liksom Johannas, finns fakta tillgänglig, dock ej betr Jacob.
 
3. Waste (Risinge) har som uppgift som befallningsman att sköta de Geers affärer betr gårdar och egendomar. Han för i dessa sammanhang de Geers talan vid tinget. Av den anledningen finns han vid flera tillfällen nämnd i domboken, även citerad. Han lämnar efter sig en hel del dokument om sina affärer betr köp, försäljningar och lån, och av dessa kan man se att han antagligen inte var så lätt att ha att göra med, troligen lagkunnig, helt säkert räknekunnig, och självklart skrivkunnig. Han bör ha gått i en högre skola.
 
I dessa handlingar skriver han själv sitt efternamn Kinström, medan det förekommer att andra skriver det Kindström. Han skriver sitt förnamn Waste, medan andra ibland skriver Wadste.
 
4. Beträffande Rebecca vet vi inget. I Risinge omnämnes dock samtidigt som hon en bruksskomakare Magnus Wetterström och hans far byskomakaren Petter Wetterström.  
 
Dessutom finns i Risinge som dopvittne vid ett tillfälle jungfrun Johanna Wetterström, utan känd vistelsort..
 
I Motala finns ett par släkter Wetterström, men Örnbergs bok ger inget svar på vem Rebecka är.
 
5. Kinström förekommer i Mönsterås, i Östra Tollstad och i Rångedala i Västergötland förutom i Kisa.
 
6. I Kisa finns enligt information på internet, Rötter, också en inspektor, fogde, Waste Svensson Kinström. Han nämnes bl a i Häradets dombok februari 1738.
 
Den av Olle Elm citerade domhandlingen har jag idag läst i original och kan verifiera att avskriften är korrekt. Det innebär sålunda att Waste Kinström (Kisa) sålunda lovat två personer att få köpa en del av gården Ballskin i Kisa, dels Lars Mårtensson och dels Wastes bror kyrkoherden Erik Kinström i Västra Ed. Detta enligt tinget februari 1738. Man begär en förklaring av honom.
 
Vid Tinget i början av maj 1738 har han ej hört av sig trots att man tillsett att brevet personligen kommit honom till del. Beror det på att han inte ville svara eller beror det på att han avled före tinget, dvs han kan därmed vara identisk med Kinström i Risinge.
 
Inget står i tingshandlingarna om var Waste befinner sig. OM han är identisk med Risinge-Kinström så kanske han inte har svarat för att han är tillräckligt lagklok för att veta att han inte skulle få rätt i tinget, eller annars för att han av hälsoskäl inte kunnat svara. Dock bör noteras att han Waste infunnit sig vid tinget så kunde de båda Waste inte varit samma person.
 
Forskaren Bo Lindwall förutsätter, utan bevis, att de är samma person. Det kan inte jag göra.
 
7. I Kisa lär även en fastighetsaffär skett för Waste Svenssons tre barns räkning, med hjälp av farbrodern Erik Kinström. Trots sökande under dagen har jag inte kunna finns köpebrevet i rättens handlingar.  
Enligt detta skall Waste i Kisa ha tre barn, Jacob, Karl och Johanna.
 
Tacksam för hjälp om någon vet var köpebrevet finns i original.
 
8. Vasto Svensson inskrives vid Trivialskolan i Linköping den 13 December 1684. Han uppges vara 11 år, dvs född ca 1673. Hans far är ”Rusticus”, dvs bonde. Han är den ende Waste som skrivs in under rimlig tid, dvs om Waste i Risinge är en annan person bör även han finnas inskriven ungefär samma år.  
Åldersuppgiften för denne Waste ger ungefär samma ålder som för Risinge-personen.
 
Den inskrivne eleven uppges vara född i Kijsa sn, i en ort som ej var tydbar men som tycks ha 8 - 9 bokstäver och varav de 5 sista helt säkert är ”llsiö”.
 
Han skrivs in i klass 1. Utifrån mina forskningar om skolan i Söderköping kan det innebära att Waste vistas vid trivialskolan i ca 6 år, dvs han lämnar den ca 1690, och då kanske för yrkesverksamhet eller för fortsatta studier vid gymnasiet eller vid universitet. Jag har inte funnit honom fram till 1696 som inskriven vid gymnasiet i Linköping. Tyvärr saknar elevmatriklarna i Linköping uppgift om utskrivningarna.
 
9. Jacob Kinström fann jag enligt följande i kyrkoböckerna:
 
Västra Ed 1738: Vigdes den 14/11 (?) bokhållaren Jacob Kinström på ????????? med .. Anna Catharina Wigia i Hälgenäs.
 
Västra Ed 1741: Föddes Johan Waste Kinström vid Bruket den 9/2, döptes den 10/2. Fader: Bokhållaren Jacob Kinström, modr: Hustrun Anna Catharina Wigia. Bland vittnena fanns Prosten Hr Erik Kinström.
 
Västra Ed 1745: Föddes Rebecca vid Bruket den 27/5, döpt den 28/5. Fader: Bokhållaren Jacob Kinström, moder: Hust Anna Catharina Wigia. Inga vittnen som för närvarande ger någon ledtråd.
 
Frödinge 1833: Avled enkan Rebecca Hjertstedt, född Kinström, från Långbrötska., född på Eds bruk 27/5 1745. Föräldrarna bruksinspectören Jacob Kinström och H Fru Anna C Viging.
Gift 14/12 1769 med quartersmästaren H P  G Hjertstedt och med honom en son som överlefver. Enka 13/9 1828. 89 år, död av ålderdom.
 
Dessutom flera uppgifter om de senare boende.
 
10. Sedan tidigare har vi i Kisas hembygdshistoria läst att organisten Lars Kinström från Stockholm år 1759 inspekterat den nya orgeln i Kisa, kring vilken det varit en del bråk.
 
Vi kontroll av sockenstämmohandlingarna för Kisa, vilka finns i volymen för Västra Eneby, finner jag att Lars Kinström, organist vid Ulrika Eleonora i Stockholm var i Kisa den 5/9 1758 och att hans synpunkter fördes fram på stämman den  28/1 1759.
 
Att denne Lars är Risinge-Kinströms som är ställt utom allt tvivel. Varför valde man honom som inspektör? Var han så kvalificerad eller hade han släktingar som kände till honom?
 
OM Kisa-Kinström och Risinge-Kinström är samma person, så är kyrkoherden Erik Kinström i Västra Ed, inte så långt från Kisa och Västra Eneby, hans farbror, dessutom finns i Kisa Isak Nilsson Kindström, kyrkvärd och kusin till Lars. och i Västra Ed dessutom brodern Jacob, gift med Anna Catharina Wigia, dotter till Erik Kindströms företrädare i Västra Ed. Nog finns det många som bör känna till honom i så fall och hans kvaliteter.
 
11. Indicierna är nu så starka att allt pekar på att de båda WASTE är en och samma person!
 
Vad jag dock nu skulle vilja veta är:
 
Vad står det i köpekontraktet som angivits ovan? Vad heter barnen enl detta?
 
Kan man koppla Jacob i Västra Ed till Jacob i Risinge? Var fanns denne Jacob före sitt giftermål? Vart tog han sedan vägen? När och var avled han?
 
Finns det några bouppteckningar som nämner några av dessa Kinströmmare? jag har ännu inte funnit några!
 
12. Sedan återstår Wetterström, men det är en annan forskningsuppgift.
 
Ola Lönnqvist

2001-09-17, 21:34
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ola Lönnqvist,
Här kommer en del av den domboksuppgift Du efterfrågar:
 
Anno 1739 d 1. Junii … Sommarting … i Kijsa
… et Kiöpebref … d. - Febr. 1739 af Mårten Joensson å thes omyndige Barns Swen, Annicka, Brita och Maj(a?) Mårtensdöttrars wägnar, Pehr Mårtensson i Biörndahl, Lars Mårtensson i Ballskin, samt Jacob Kindström å egna och thes Syskons Carl och Johanna Kindströms wägnar underskrifwit, hwari the med förbehåld, at Säljarens fader och Moderbroder Kiyrkioherden ährewördige och Wällärde Hr. Erik Kindström theras ärftliga andelar uti 1/3 ding af 2/3 delen uti Skatte Cronohem.. Ballskin 1 helt
(Källa: Den handskrivna avskriften).
Tydligen har avskriften fortsatt på baksidan av detta blad, men jag har missat i kopieringen.
I den maskinskrivna, bearbetade varianten framgår att köpeskillingen var 333 d 10 2/3 km t. Maskinavskrivaren har också fattat texten så att det skall finnas ett förbehåll att säljarnas far och mormor (sic!) erhåller undantag. (Detta är ytterligare ett exempel på de misstag som finns i den maskinskrivna varianten!)
Du återfiner texten i originalet Kinda A1:21 sid 1 270, om jag inte misstar mig.
I mina gamla anteckningar efter att ha studerat domboksavskrifter och domböcker under många år, har jag i en uppställning under Vaste Svensson Kindström, inspektor, angivet med en pil och ett frågetecken: Jacob, Carl och Johanna Kindström. Som syskon till denne Vaste har jag antecknat: Erik Svensson Kindström, komminister i Västervik 1731, Nils Svensson i Ö, Carl Svensson i Bollkind och NN Svensdotter gift med Mårten Jonsson. Om jag letar har jag säkert fler uppställningar och uppgifter om de som levde i Kisa med omnejd, men Bosse kan säkert fylla i om jag missat något.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-17, 22:17
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Kisaforskare!
 
Bara några kommentarer till ovanstående:
 
Du skriver, Ola: en son Petrus 1709. Samma år dör ett icke namngivet barn. Som av allt att döma borde vara identisk med just denne Petrus, som fortsättningvis inte nämnes.
 
Barnen till Risinge-Waste heter Lars, Jacob och Johanna Catharina, medan barnen till Kisa-Waste heter Karl, Jacob och Johanna. Just Lars och Karl/Carl blir mycket ofta fellästa och sammanblandade i 1600- och 1700-talstexter, i synnerhet när de exerperas och utläses av personer, som inte har tillräckligt lång erfarenhet av dessa textarter. Det troligaste är, vilket Henrik också antyder, att det rör sig om antingen felskrivning eller felläsning.
 
Efter de indicier som givits ovan, kan det enligt min åsikt knappast röra sig om något annat än en och samma person.
 
m.v.h.
Carl-Fredrik Hanzon,
ättling till såväl Waste Kindstrands farbror Erik Persson i Örsebo (162(8)-1708), som hans fars kusin Erik Gabrielsson i Bollkind (1639-1684)

2001-09-18, 23:33
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Carl-Fredrik,
Vi har tidigare diskuterat ryttare i Kisa. I Rulla 1635, Thure Oxenstiernas kompani, Kinds och Ydre härader står: Ifuer Suensson i Knoppetorp och Tråstorp.
Antingen följer felskrivningen rullan eller rider denne sventjänare(?) för dessa båda gårdar.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-20, 08:07
Svar #14

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
NILS I FAGERHULT
 
Hej!
 
Då även jag härstammar från Nils NN i Fagerhult som diskuterats ovan så kan det kanske vara av allmänt intresse att få hans kända barnaskara publicerad här i anbytarforum. Finns det någon av Kindaforskarna som kan göra det?! En av mina härstamningar från honom finns här
 
MVH
 
/Magnus

2001-09-20, 12:29
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vivan Jönsson i Helsingborg fann i sin forskning om Hult och Fagerhult en dom i lagmansrätten 1690 17/9, vilket fynd hon genröst delade med sig. Innan fyndet av den domen var vi flera som gissade hur släktskapet till Nils i Fagerhult såg ut och om man någonsin skulle få reda på vad hans båda till förekomsten kända barn hette. Det var nämligen svårt att utläsa ur de anteckningar som fanns i Kinda härads dombok. Bifogar här ett ofärdigt försök till renskrift av domen. Kanske något att börja med för de som ytterligare vill tolka skriften.
fagerhdom
 (13 k)

I mina gamla anteckningar om Kisa sn finns bara två av Nils i Fagerhults barn kända till namnet:
1) Sven Nilsson, bonde och saltpetersjud i Skördefall (1654-1645)  
Om honom har jag antecknat: Han var 80 år 1637 enl roul. Upptog ca 1609 nybygget Skördefall på Örsebo ägor (domb 1649 18/10) och omnämns som nybyggare där 1614 (ÄL). 1622 anmärks det att han har salpetersjuderi. Skänkte 1621 vin 2 kannor, och trol något år efter detta, en sked till kyrkan. Tp lämnas dödsåret 1645, 1 dlr. Patronymikon framgår av lagmans/hovrättens dom 1690 17/9.  
2) Per(?) Nilsson i Fagerhult
Namnet Per har jag inte funnit på någon i Fagerhult boende person för den aktuella tiden. Frågan är om han inte hette Jon Nilsson? En Jon i Fagerhult är belagd i kyräk 1606/1608 - han står faktiskt först av alla i gåvolängden. Har också funnit honom(?) i roul 1621. Aurelius anger i En bok om Kisa sn, del 2, sid 146, Jon i Fagerhult n 1613-1618 och som nämndeman 1614 och 1617. Sannolikt är detta uppgifter från ÄLII. I domboken  anges ej nämndemännen för dessa år - i alla fall inte i avskrifterna.
 
Den Daniel i Fagerhult som 1616 skrevs ut som knekt och som sådan satt inhys 1617 (Aurelius, trol ÄLII) kan ju möjligen vara en annan son, men lika gärna en lejd karl. (Obs! ochså Aurelius uppgifter om att Fagerhult var indelat till ryttarhemman någon gång från 1583-1599 och att en Nils 1601 anges som ryttare. Här torde grundligare forskning i ev landskapshandlingar möjligen kunna ge bättre besked.)
 
En uppgift finns också om en av Nils i Fagerhults söner i Mäster Abrahams räfst 1596: Nils sohn i Fagerhult hafwe brutit trolofuen.
 
Det var allt jag hade om Nils i Fagerhult och hans barn. Hoppas någon annan kan fylla på. Nils i Fagerhult är en av mina söners Kisaanor.
 
(När vi diskuterar Fagerhult är det viktigt att notera det nära samband som senare finns mellan Hult och Fagerhult, men det är ju en annan historia som vi kanske kan utveckla ytterligare…)
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-21, 23:01
Svar #16

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Tack Olle och Carl-Henric för inläggen.
Jag är också av den uppfattningen, och har sett det många gånger, att man läser fel på namnen Carl och Lars. Vid nästa besök i Vadstena skall jag därför läsa originaltexten, som jag nu vet var den finns, och som jag inte hittade i måndags.
 
Kring Wastes i Kisa släkt och anor har jag fler uppgifter än vad jag skrivit ovan, men ofta sådana jag samlat från andra forskare, varför jag skall studera dem närmare först när jag är helt säker på att Waste-Kisa och Waste-Risinge är samma person.
 
Ola Lönnqvist

2001-09-22, 01:13
Svar #17

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Hej Olle
Jag har sedan ett år tillbaka kontinuerlig kontakt
med Fagerhultsforskarna, Aina Tilly och Vivan Jönsson och därför har jag också tagit del av domen från 1690. När jag själv läst så mycket jag
kunde av texten (bra träning) hjälpte mig Göthe
Jansson på GE att göra en renskrift. Jag har hastigt gjort en jämförelse och det finns inte så
många avvikelser. Skall gå igenom dem mera noggrant och återkommer. (Kan dröja några dgr, pga
tidsbrist f.n.)
Mvh/Lilian

2001-09-24, 23:18
Svar #18

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Rebecca Wetterström, maka till Waste Svensson Kinström, gifte sig med honom i Risinge 1706. Någon åldersuppgift på henne, eller senare, eller när hon avled finns inte. Rimligt är dock att anta att hon var minst 18 år gammal när hon gifte sig. Detta innebär att hon föddes senast 1688.
 
Jag har studerat Wetterström-släkterna, enligt Svenska ättartal, och konstaterar då följande:
 
1. Bland urfadern för den s k Äldre Motala-släkten, Anders Jonssons, angivna söner finns det bara två tänkbara fäder till Rebecca.
a. Cornelius, född 1668, ingick sitt första äktenskap 1688 och fick enl Sv Ättartal sitt första barn 1689, Nils. Att Rebecca skulle vara född 1688 tycks då osannolikt och kanske lika osannolikt att hon skulle vara tvillingsyster till Nils.
 
b. Johan (Johannes) är tänkbar om han överhuvudtaget hade några barn. Några sådana anges ej i Sv Ättartal.
 
c. Anders Jonsson hade åtminstone en bror, Håkan, om vilket Sv Ättartal inget anger. Hade han barn som också kallade sig Wetterström?
 
2. Den Yngre Motala-släkten består, precis som det framgår av namnet, av yngre personer. Namnet Wetterström användes först av barnen till urfadern, som i sig själv är yngre än Rebecca. Hon torde inte tillhöra den här släkten.
 
3. Ydre-släkten inledes enl Sv Ättartal av en Anders Wetterström, född ca 1669. Kan han ha en syster född 1688?
Malexander och Ydre är ju inte så avlägset från Kinda (Kisa), varifrån hennes man ju sannolikt kommer.
 
4. Dessutom har jag funnit några ströpersoner, som kanske skall placeras in i någon av ovanstående släkter, eller bildar del av andra Wetterström-släkter.
 
Tips mottages tacksamt.
Ola Lönnqvist

2001-09-30, 08:26
Svar #19

Utloggad Lilian Frelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 14:09
    • Visa profil
Jag återkommer till mitt inlägg den 22 sept. om  
Fagerhult. Den utskrift som jag har av 1690 års dom ställer jag till Olle Elms förfogande. Det är endast några få detaljer som skiljer renskrifter-na. Jon i Fagerhult nämns också i boskapslängden
1622. Han är då sexman och har undertecknat längden med sitt bomärke som ser ut som 'R'. Upp-
giften finns i 'En bok om Kisa socken' del IV, sid
41 och ingår i kapitlet 'Från sockenstämma till
kommunfullmäktige' av Paul Aineström.
 
I kyrkoräkenskaperna 'gåvolängden' som finns som
mikrofiche på C:2 men också renskriven av Olle Elm, finns två uppgifter i början av 1600-talet som jag gärna skúlle vilja få belysta. 1629 finns en kortfattad notis J (P?) i Fagerhult och 1632 hustru Marit i Fagerhult. Kan notiserna handla om Jon och hans hustru?
 
Mvh/Lilian

2001-09-30, 23:11
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lilian och andra Kisa forskare,
1629 30/10 antecknades (efter sockenstämman) bl a:
J ij Fagirhultt   - 2 (Penningar/tecknet)
(emellan Fagirhultt och - 2 står ett tecken som återkommer på flera givare i längden på denna sida, möjligen avseende de som ger kontanter)  
1632 28/10 antecknades (efter sockenstämman) bl a:
hustru Mariet i Fagerhult päningar - 1 (Penningar/tecknet)
(Detta protokoll är också den första anteckningen med Nils Jönsson i Klefsfalls hand som finns i kyräk)
 
J i Fagerhult kan ju betyda att Jon Nilsson i Fagerhult lever, (lever ju troligen ännu 1622 (se ovan)). Vem Mariet i Fagerhult var hustru till är väl svårare att säga.
 
I inlägget nämns också mina avskrifter av Kyräk/Gåvolängen (6 833 poster). Om någon använder dessa avskrifter, vill jag uppmana till att alltid jämföra med originalet! Det förekommer fel i avskriften. Min läsförmåga har väl förbättrats sedan 1994.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-30, 23:32
Svar #21

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Nils NN i Fagerhult
 
Hej!  
 
Jag ser att frågeställningarna kring Fagerhult lever vidare, vilket jag tycker är mycket intressant då jag själv (enligt förvärvad forskning, tack Bosse Lindwall) härstammar från både Sven och Jon. Jag härstammar från barnbarnen Måns Svensson (dubbel härstamning) respektive Anna Jonsdotter. Kan det tillföra diskussionen något att publicera vilka barnbarn till Nils NN i Fagerhult som är kända?
 
MVH
 
/Magnus

2001-10-02, 12:15
Svar #22

Karl O Gustafsson

Hej !
Kan någon hjälpa mig med anor till:
 
Sofia Charlotta Bengtsdotter f. 1856-03-29 i Kisa
 
 
Tack på förhand
 
Kalle G

2001-10-02, 22:37
Svar #23

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Waste och/eller Waste!
 
Nu är jag övertygad om att de båda Waste Kinström är en och samma person. Vid besök i Vadstena, idag tisdag 2/10, fann jag följande:
 
1. Nils Svensson, bror till Waste Kinström (Kisa) fick åtminstone 9 barn. Jag kontrollerade dopvittnen till barnen Margareta * 1711, Karin * 1714, Lars * 1718, Britta * 1722 och Sven * 1727. Till inget av dem anges Waste Kinström, hans hustru eller barn som dopvittnen. OM familjen levt i Kisa borde det varit rimligt att man varit representerad vid något av dopen, såvida inte familjerna legat i osämja.
 
2. Ingen Waste Kinström har ingått äktenskap i Kisa, ingen Waste Kinström har fått barn i Kisa och ingen har avlidit, enligt de tillgängliga handlingarna. Detsamma gäller hustru och barn, dvs Waste Kinström (Kisa) har inte levt i Kisa under perioden ca 1710-1739.
 
3. Häradsrättens skrivning betr köpebrev, daterat februari 1739, och behandlat på tinget 1 juni samma år, namnger som ovan noterats, tre barn till Waste Kinström: Jakob, Carl och Johanna, enligt avskrift av en maskinskriven avskrift.  
Originalet anger barnen heta: Jakob, Lars och Johanna. Detta utan minsta tvekan. (Originalet är lite längre än kopian ovan - efter ordet ”underskrifwiet” följer en text som fram till ordet ”Kiyrkoherden” är ca 3 rader längre och givetvis med lite annat innehåll. Jag tog mig dock inte tid att skriva av detsamma, får bli en annan gång, då jag vill lägga mer energi på tolkningen.)
 
4. Något ytterligare om den Jakob jag följt som bruksbokhållare i Västra Ed ca 1738 till ca 1751, tillbaka till Risinge 1712, lyckades jag inte med. Dock kan noteras att hans blivande hustru Anna Catharina Wigia, från Helgenäs vid vigseln i Västra Ed 1738, år 1737 den 7/9 är dopvittne hos Jacobs farbror i Västervik komministern, senare kyrkoherden i Västra Ed, Erik Svensson Kinström. Hon kallas då Jungfru i Helgenäs. Notera att Kinströms namn i födelseboken stavas utan ”d”.
 
5. Bland dopvittnena vid samma tillfälle finns även Jungfru Joan Cat Kinström. Den enda jag funnit med detta namn är Jacobs syster, dottern till Waste Kinström i Risinge.
 
6. Slutligen ägnade jag lite tid till åt att försöka ta reda på Rebecca Wetterströms ursprung. Jag fann en koppling mellan henne i Risinge och släkten Wetterström i Malexander.
 
Vid Rebecca Wetterströms (och Waste Kinströms) dop av sin son  Jacob i Risinge 1712 finns en J Gyllenståhl (jungfru Gyllenståhl) som dopvittne. Vem hon var vet jag inte, ortsuppgift saknas.
I Svenska Ättartal 9:1893 sid 483 anges den förste i Ydre-grenen av släkten Wetterström vara Anders Wetterström, född ca 1669. Han gifte sig 1708 med Hedvig Margareta Gyllenståhl, född ca 1681, i hennes andra äktenskap.
 
Denna Gyllenståhl förekommer i flera fall i olika familjer som dopvittne i Malexander. Så gör också en fru Märta Christina Gyllenståhl, liksom Anders Wetterström själv. Enl Sv Ättartal hette Hedvigs far Gabriel Gyllenståhl, major.
 
Självklart spekulerar jag p g a Gyllenståhl i Risinge och Gyllenståhl gift i Malexander i en koppling så att Rebecca Wetterström kanske är en yngre syster till Anders Wetterström.
 
Därför, forskning kring släkten Gyllenståhl, om sådan finns, kan kanske ge en ledtråd? Och givetvis kring Ydre-grenens bakgrund.

2001-10-02, 23:34
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ola,
Den enda möjliga Gyllenståhl som fortfarande var ogift 1712 var Ulrika Christina Gyllenståhl (1694-1742) som 1715 29/3 gifte sig på Börsjö i Risinge sn, med sin mosters svägerskas son, kaptenen Carl Du Rietz (1692-1758) i hans första gifte. U C Gyllenståhl var syster till Hedvig Margareta Gyllenståhl (1681-1737). (Källa:EÄ)
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-02, 23:39
Svar #25

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Vid en liten snabbsökning på nätet fann jag att det troligen är så att J Gyllenståhl (Jungfru Gyllenståhl), dopvittnet vid Jacob Kinströms dop i Risinge 1712, är identisk med Ulrika Kristina Gyllenståhl (1694-1742) vigd i Risinge 1715 med Karl Du Rietz (1692-1758) och dotter till Gabriel Gyllenståhl i hans andra äktenskap med Catrin Cronhem (som ockå var dopvittne i Risinge hos Jacob Kinström 1712).  
Det innebär således att Anders Wetterströms svärmor med dotter således är dopvittnen hos Rebecca Wetterström i Risinge 1712. Varför?

2001-10-03, 22:10
Svar #26

Utloggad Ola Lönnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-11-26, 22:07
    • Visa profil
    • user.tninet.se/~sqb494f/Index.html
Förklaringarna ökar kanske.  
Gabriel Gyllenståhl var en relativt lång tid delägare av ett bruk, en hammare, i Finspångstrakten, tillsammans med de Geer. Kontakterna mellan södra och norra länsdelen var inte så små som man kunde tro. Vem vet om inte Waste Kinström handplockades till Finspångs slott av just Gabriel Gyllenståhl (som ett tips till kollegan de Geer), vars dotter KANSKE var svägerska till Waste.?? Var det därför som också Gabriels andra dotter hamnade i Risinge. Vet någon lokalhistoriker något som kan visa detta?

2001-10-03, 23:47
Svar #27

Christer Påhlsson

Hej Ola
Blev nyfiken på din Waste Kinström & Rebecca Wetterström. Du nämner en handling från 1739 med 3 barn nämnda, varav ett är Johanna. Jag undrar om de kan ha något att göra med Johanna (!) Charlotta Kinström (1739-1785), gift 1776 med hovbryggaren Carl Rehn (1753-1801) i Stockholm i dennes 1:o äktenskap. Denna Johanna Charlotta har en äldre syster Rebecca (!) Christina Kinström (1737-1806), gift f.1786 med bryggaren Georg (Jöran) Rehn (1727-1810), som är farbroder till Carl Rehn.
Mvh

2001-10-04, 17:44
Svar #28

Christer Påhlsson

Den J(ungfru) Gyllenståhl som finns bland dopvittnena vid dopet av Jacob Kinström 1712 i Risinge är sannolikt = Ulrica Christina Gyllenståhl (1694-1742), som 1715 gifter sig med kornetten Carl (Charles) Du Rietz: hon är halvsyster till Hedvig & har (tsms med modern) efter sin fars död 1705 ärvt bl.a. säteriet Börsjö (numera Stjärnvik) i Risinge sn.

2001-10-04, 18:38
Svar #29

Christer Påhlsson

”Förklaringarna ökar kanske”. Det är då intressant att notera att Rebecca Wetterströms & Waste Kinströms dotter Johanna Catharina gifter sig med en Lundbom (har någon mer uppgifter om honom?). Men: så gör även Brita* Cornelia Wetterström (f 1725), dotter av Cornelius Wetterström i Motala & Charlotta Benedicta Koskull, som 1749 gifter sig med stadskassören i Vadstena Anders Peder Lundbom (d f.1770). Något samband?
Själv har jag länge haft en tro att Wetterströms i Ydre stammar från den äldre släkten Wetterström i Motala & att Anders Wetterström i Ydre är son av Anders Jonsson, men har hittills inte funnit något ”bevis” på detta. Två indicier finns: (1) en son Anders ”fattas” bland Anders Jonssons kända & förtecknade barn, och ändå är det ett namn som nog annars finns i släkten; samt (2) inga kända barn finns upptagna för Anders & 1:o hustrun Carin Månsdotter, som dör först 1693, under hela 1680-talet, vilket inte verkar särskilt sannolikt. Det finns alltså både skäl & plats för en Anders Wetterström. Carin är visserligen 54 år när hon dör 1693, men sista (kända) dottern Catharina föds när Carin endast är 39 år (1678), och hela 15 år skulle alltså återstå utan ett enda barn..
Anders Jonsson brukar ju anges som stamfader för den senare släkten, men ytterligare en generation bakåt kan nog anses belagd - Mtl 1671 upptar nämligen följande: Aska Häradh. Mothala Sochn, Mothala. Jöns Andersson och h:, 2. Denne är rimligen Anders Jonssons fader: Anders Jonsson kallas nämligen Anders Jönsson i Bou 1750 16/7 efter avlidne sonen Gustaf Wetterström (1669-1736) & likaså i Setterdahls Östgöta Nation i Lund, s 122.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna