ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalkarshus i Stockholm??  (läst 741 gånger)

2009-12-15, 23:12
läst 741 gånger

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
Jag har läst en serie sockenböcker om Leksand och fann att dalkarlar reste till Stockholm under 1700-1800-talen för arbete. De skulle då ha bott i så kallade Dalkarlshus i Stockholm.  
Finns det någon dokumentation om detta? Jag har frågat statsarkivet i Stockholm som svarade att de inte känner till något om saken.
 
Med vänlig hälsning
 
Nellie

2009-12-16, 11:09
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Visst fanns det sådana härbärgen. Jag känner dessa under begreppet dalkarlshärbärgen. Märkligt att svara på detta viset!  
 
Tyvärr revs husen i dessa övernattningskvarter under 1950- och 60-talens rivningshysteri i Stockholm. De omtalas i Bjarne Beckmans stora bok om Dalupproret 1743 som av Olof Dalin föraktfullt kallades Stora Daldansen. I kapitlen som behandlar när dalfolket kommer till Stockholm sägs att folk från olika socknar hade sina traditionella gränder i Stockholm där de övernattade. (om jag nu minns rätt)  
 
En annan bok om upproret 1743 har givits ut av Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut. Se deras hemsida. Kan stå något där också. Göran Rosander har skrivit en bok om dalfolksvandringarna.  
 
Mer vet jag inte just nu.  
 
mvh Björn

2009-12-16, 14:17
Svar #2

Utloggad Inger Holmertz Ohlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2020-08-27, 20:29
    • Visa profil
Tack Björn!
 
Jag har en ana, Daniel Danielsson, bosatt vid Noret, Tre-gården, Leksand, som 1859 blev änkling och därefter lämnade sina tre små barn i Leksand. I en husförhörslängd anges att han reste till Stockholm och jag har antagit att han reste för att arbeta där. Men jag har inte hittat honom i några Stockholmsregister. Min tanke har varit att han möjligen bodde i ett dalkarshärbärge och inte var mantalsskriven. Min förhoppning har varit att det skulle kunna finnas register över dessa dalkarlar i Stockholm. Men sådan tur har man väl inte.
 
Jag får försöka forska vidare och hoppas på litet tur.
 
M V H
Nellie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna