ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erikmatsgården Hedemora  (läst 736 gånger)

1999-07-15, 18:19
läst 736 gånger

Anneli Kronberg

Är det någon som vet något om Erikmatsgården i Hedemora? Erikmatsgården tillhörde Morfars Far Johan Emil Johansson född 1877 12 19 i Hedemora Landsförsamling och Morfars Mor Elin Josefina Ros född 1872 07 14 i Gävle.

1999-07-15, 22:39
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Anneli,
 
Hedemora är en stor och folkrik socken, så du måste ange by eller åtminstone fjärding, för att det ska gå att hitta dem du söker. Jag har tyvärr inte tillgång till kort för Hedemora, men jag kan se efter i min svägerska Siv Thorsells skrifter om de olika fjärdingarna, om du bara talar om litet mer exakt lokalisering.

1999-07-17, 11:36
Svar #2

Anneli Kronberg

Hej Elisabeth!
Jag tror att Erikmatsgården ligger i Backa,Hedemora.Tyvärr vet jag inte vilken fjärding det tillhör.

1999-07-18, 23:51
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Anneli, enligt min svägerska ligger Backa i Nås fjärding, så det enklaste är väl om du lånar litet kort för denna fjärdign och tittar efter vad du kan hitta. Sen borde väl detta och din andra fråga ligga under Dalarna - socknar- Hedemora, så att det vore lätt för andra hedemoringar i förskingringen att hitta detta.

2000-03-25, 03:43
Svar #4

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Hej! Det finns ett bokverk som gavs ut under 1930-talet som hette Svenska Gods och Gårdar. Där finns upplysningar om gårdar och dess invånare vid uppgiftsinsamlandet, ofta uppgifter om vilka i släkten som haft gården tidigare.Troligen fick man betala något för att hamna där, eftersom inte alla fastigheter i en viss socken finns med.
Troligen finns Hedemora i volymen Södra Dalarna. Har du tur hittar du dina gårdar där!
Mvh
Mikael

2000-03-25, 08:07
Svar #5

Rune Edström

Om jag minns rätt så var det bara den som skrev beställning på boken, när bilden är tagen och uppgifterna, som finns i den, är besvarade.  En del tyckte sig väl inte ha råd att köpa den. Och då finns dom inte med.
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna