ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förnamnet Tysk  (läst 1479 gånger)

2004-09-12, 18:31
läst 1479 gånger

Utloggad Paula Törnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har inte riktigt fattat hur dessa förnamn fungerar. Mina anor från Dalarna har namnet Tysk före sig, både kvinnor och män. Vore tacksam om någon kunde förklara varför och hur dessa namn fungerade.  
 
Tack på förhand
Paula Törnqvist

2004-09-12, 18:53
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Paula
Det är namnet på gården, där dom bodde/bor.
mvh
rune

2004-09-22, 13:40
Svar #2

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
En utförligare förklaring hittar du t.ex. på
http://www.jegelius.se/gårdsnamn.html .
 
MVH Kennet

2004-09-23, 10:00
Svar #3

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Beträffande gårdsnamn, eller det framförställda tillnamnet som jag föredrar att kalla det eftersom det inte alltid är knutet till en specifik gård.
Alla personer (som jag följt bakåt) i Mora med namnet Tysk härstammar från två olika släkter som har det gemensamt att de har sitt ursprung hos två soldater som hämtade sina hustrur från det nuvarande Tyskland.
Den ena var Fänriken vid Mora Kompani, Erik Andersson Hök (1640-1705) i Noret som var gift med Anna Mårtensdotter (Swandelia) (1650-1710) som enligt en svårtydd notering i dödboken anges vara född i Brandenburg.
Om Annas födelseort kan läsas på http://www.genealogi.se/bildgata.htm fråga #4
 
Den andra var soldaten Erik Olofsson Klubba (+ ca 1676) från Venjan som enligt åldersuppgift i dödboken var gift 1671 i Stettin med Regina Mårtensdotter Rullwidtz (1647-1708) från Strassb?rg.
 
Att namnet Tysk i Mora skulle ha något annat ursprung än dessa kvinnors hemvist har jag svårt att tänka mig.

2004-09-24, 00:11
Svar #4

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I Enviken finns en ursprunglig Tysk-gård , i Svärdsjö en Tysk-gård och i Rättviks Boda finns också en Tysk-gård. Ingen av dessa har jag lyckats hitta något klart ursprung. Men det mest troliga orsaken är soldatnamnet Tysk, som härstammar från äldre indelningsverket.
Gårdsnamnet är nästan alltid från den som har byggt gården och i samtliga dessa fall är ursprunget äldre än kyrkböckerna. Det är inte omöjligt att de härstammar från tiden för trettioåriga kriget. Det kan också vara soldatnamn från den delvis och tidvis roterade Bergsregementet.  
 
Hälsningar
Björn Engström

2004-09-29, 00:37
Svar #5

Utloggad Paula Törnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan!
 
Först vill jag tacka alla som svarat på min fråga om förnamnet tysk. Jag är jätte glad för nu tror jag att jag fått kläm på hur det funkar. Mina tysk-anor kommer från Siljansnäs  slutet på 1800-talet. Just nu så håller jag på med en annan del av släkten så jag skall låta dala-delen vila lite tills jag känner mig redo att ta tag i den utmaningen.  
 
Många tacksamma hälsningar  
Paula Törnqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna