ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greta Broman från Västra Svartnäs  (läst 2103 gånger)

2011-08-28, 18:35
läst 2103 gånger

Johan Lindberg

Jag söker min farfars mormors mor, Greta Broman, vilken var född i Västra Svartnäs i Dalarna den 19 mars 1819. Hon gifte sig sedermera med min farfars mormors far, dagkarlen Aron Sundgren, vilken var född i Sundborn den 16 april 1820. Jag har inte funnit henne i husförhörslängderna och undrar om någon kan hjälpa mig att finna hennes närmaste anor. Söker framför allt grundläggande information om hennes föräldrar och syskon samt dessas födelseår och födelseplatser samt uppväxtplats och boplats. Söker också hennes vigseldatum samt dödsdatumet. I Sveriges befolkning 1900 var hon skriven på Svartnäs bruk i Dalarna, där hon var bosatt åtminstone från 1845; men jag har inte funnit dödsdatumet. Hon var gift åtminstone från 1843 och blev änka den 8 juli 1883.  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-28, 20:53
Svar #1

Utloggad Birgitta Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-10-14, 20:22
    • Visa profil
I Svärdsjö födelsebok C:4 (1799-1841) bild 1300 AD 19 mars 1819 som nr 45 föds en Margareta och döps den 1 april Föräldrar: Broman Jan Persson och hustru Anna Greta Örn vid V Svartnäs Modern 28år.
 
Hälsningar
Birgitta Olofsson

2011-08-28, 21:05
Svar #2

Utloggad Birgitta Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-10-14, 20:22
    • Visa profil
Johan
I Svärdsjö husförhörslängd AI:21 (1824-1833) bild 220/sid 214 Västra Svartnäs finns familjen
Bromans Jan Persson född 6/2 1792 och hu Greta Örn född 1791 med flera barn bl.a Margareta
 
Birgitta

2011-08-28, 21:53
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Johan! En komplettering till ovan: Greta Broman dog 27/3 1903 i Långaryd, Jönköpings län. Hon är också begravd där enligt Svartnäs SCB döda 1903 (Genline). Paret hade ju minst 8 barn, så man kan väl tänka sig att hon vistades hos något av dessa när hon blev så gammal, trots att hon fortfarande var skriven i Svartnäs.
 
Hälsn Monika W

2011-08-29, 01:19
Svar #4

Johan Lindberg

Tack för din hjälp, Birgitta! Undrar vidare om Svärdsjö är det samma som Västra Svartnäs eller huruvida församlingarna en gång var ihopslagna eller ej.  
 
Till Monika: Det är rimligt att anta att gamla Greta kan ha varit skriven hos min farfars morföräldrar, byggmästaren Svenning Rylander och hans hustru Lisa Brita, född Sundgren. Lisa var en av Greta och Aron Sundgrens barn och var bosatt i Södra Gassljunga i Långaryd med sin make åtminstone från 1897. Går det att se om Greta var skriven därstädes?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-29, 09:55
Svar #5

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Svärdsjö socken omfattade fram till 1850-talet både Enviken och Svartnäs. De senare blev då egna församlingar även om kyrkobokföringen tydligen under en viss tid skedde både i moderförösamlingen och de nya församlingarna.
 
Svartnäs ligger längst bort, vid gränsen till Hälsingland och Gästrikland. Ursprungligen en finnby blev det senare ett betydande järnbruk. Västra Svartnäs ligger väster om sjön Svarten och Svartnäs på östra sidan.
 
Det finns en intressant bok om Svartnäs av Nils Almegård: Svartnäsfinnar (1993) som kan rekommenderas.
 
Kaj Larsson

2011-08-29, 16:34
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Greta Bromans föräldrar var Jan Persson Broman (lite oklart om han kallades Broman efter sin far eller att det bara användes som gårdsnamn) 1792-1844 och Anna Greta Örn 1790-1843. Bägge var ättlingar till den förste Broman som var född i Fellingsbro 1713. Greta hade haft minst 9 syskon varav 3 dör i unga år. Fem av syskonen bildar familjer och ett syskon tappar jag bort. På faderns sida finns släktskap med Prins Daniel.
 
Både Svartnäs och Enviken var oegentliga kapellförsamlingar innan de blev egentliga kapellförsamlingar och sedan egna församlingar. Svartnäs är numera en del av Svärdsjö församling igen. Västra Svartnäs är en av de ursprungliga finnbyarna som befolkades vid sekelskiftet 1500/1600 eller några år tidigare av inflyttade svedjefinnar från Savolax-området.

2011-08-29, 18:12
Svar #7

Utloggad Karin Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 18:56
    • Visa profil
Min svärmors farmor Johanna Wahlström var älsta syster till Lisa Brita. Svärmor kunde berätta att hennes farmors mor på äldre dagar fick vara hos den av barnen som hade det bäst ställt och att hon dog där. Syskonbarn hälsade på sin moster i Småland i samband med besök på Baltiska utställningen i Malmö och fick då en olvonstickling som planterades och nu är en stor buske som blommar varje sommar i Vintjärn.
Karin Bengtsson

2011-08-29, 21:19
Svar #8

Johan Lindberg

Mycket roligt att ha funnit någon som i viss mån har en koppling till Greta personligen! Min farfar berättade en gång för mig om sin mormor Lisa. Efter att hans mor, alltså Lisas yngsta dotter Tekla, dog den 20 augusti 1909 hamnade min farfar hos Lisa och hennes make Svenning Rylander som var byggmästare i Södra Hestra. Efter vad jag har förstått så var de mycket omhuldade och älskade, i synnerhet mormodern men jag vet inte så mycket mer om henne som person.
 
Jag måste få fråga dig: äger du möjligen något kort föreställande denna Johanna? Kände genom släktforskning till att Lisa hade en syster som hette Johanna även sedan tidigare men visste inte så mycket mer. Äger själv ett kort på en äldre dam som jag misstänker är Lisa; om du känner igen Johanna från något kort så kanske du kan hjälpa mig att identifiera henne? Kan sända dig ett mejl i så fall!
 
Vänligen
Johan Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna