ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdsnamn eller soldatnamn?  (läst 2896 gånger)

2000-10-14, 21:31
läst 2896 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Bland mina många anor från Dalarna hittar jag många namn som tex. Ståbi, Rull, Rask, Kånå, Sicko, Tutvig, Bogg, Knutar, Smeds m.m.  
Är alla dessa namn gårdsnamn, soldatnamn eller både och? Hur vet man vad som är vad i så fall?  
 
Vissa namn vet jag är soldatnamn tex. Ståbi och andra som tex Rull är ett gårdsnamn. Men hur vet jag vad de övriga namnen står för? Finns det någon ledtråd eller gäller det att söka den vetskapen själv om varje enskilt namn?
 
Mvh Anita

2000-10-14, 22:32
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
Gårdsnamnen brukar vanligtvis skrivas före förnamnet och sist patronymikon. Soldatnamnen efter förnamnet.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-10-15, 07:26
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Torbjörn,
 
Samma tanke slog mig igår kväll när jag skrivit inlägget, och nu fick jag det bekräftat.  
 
Tack från en ättling till Hans Hansson Grå Flatterskalle...
 
Mvh Anita

2000-10-20, 11:31
Svar #3

ekenslo

I mitt fall är jag ättling till soldaten Anders Persson Ek. Ek är soldatnamnet och gården han bebodde kallades Ekens, som dock inte är något gårdsnamn.

2002-10-03, 17:00
Svar #4

Utloggad Rolf Berger

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2020-05-05, 14:59
    • Visa profil
Ang. inlägget 14 oktober 2000:
Visserligen sent påtänkt, men bättre sent än..osv.  
En kommentar till gårds- resp. soldatnamn är att en hel del gårdsnamn helt enkelt är genitiver (aldrig för soldatnamn), oftast av egennamn. Då må man känna till lite om hur genitiv bildas i dalamålen. Knut/ar, Hans/er (el. Hassa), Mats/Masser, Lars/Lassar (el. Lassa) osv. är exempel på mansnamnsbildningar. Jag är bäst hemma på Orsamålet men jag föreställer mig att liknande finns i andra mål.
Det här med namnet före eller efter egennamnet håller inte riktigt idag eftersom många har tagit ett gårdsnamn och gjort ett efternamn av det. Sådant förvirrar förstås.
Hälsningar
Rolf

2002-11-01, 12:32
Svar #5

Hans Mård

Gårdsnamnen kan ha många olika härledningar. Förutom en tidigare gårdsägares personnamn kan det också ha givits av dennes yrke, utseende, ursprung, eller av gårdens utseende, storlek, belägenhet etc. Ganska ofta kan gårdsnamn också härledas till soldatnamn, och vice versa. Man skall kanske inte vara alltför strikt i kategoriseringen. Ofta har ju gårdsnamnet ingen egentlig koppling till en gård, utan fugerar bara som en ytterligare specifiering av personen i fråga, utöver personnamn och patronymikon. Även om gårdsnamnskicket i Dalarna varit mer formaliserat än på andra håll.
 
Annars är bildandet av gårdsnamn intressant tycker jag. Hur kan det komma sig att många gånger långsökta gårdsnamn kan förekomma i identiska former från Älvdalen till Dalarnas sydostligaste spets?

2002-11-01, 22:20
Svar #6

Utloggad Agneta Rung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej Anita!  
 
Ståbi, Rask och Tutvig är soldatnamn i Dalregementet, de övriga du nämner är det inte - det finns en förteckning som Elisabet Hemström tagit fram.
 
Hälsningar  
Agneta

2003-02-05, 13:25
Svar #7

Utloggad Lennart Mårding

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2008-11-19, 22:01
    • Visa profil
Hej Anita
 
Det finns utmärkt litteratur om gårdsnamnens uppkomst och användning. Jag rekommenderar bl a samlingsverket om Rättvik och dess historia. Verket heter rätt och slätt Rättvik. Del III innehåller ett kapitel författat av docenten Harry Ståhl med rubriken Gårdsnamnen. Jag har även läst en uppsats av Tideström: Gårdsnamnen i Bjursås. Jag tror det var en akademisk uppsats på lägre nivå. Om jag minns rätt fick jag reda på den genom ett tips från Ortnamsnarkivet i Uppsala. Jag har själv skrivit en liten artikel om gårdsnamn i Rättvik för en släkttidning i USA. Om jag får Din e-mailadress kan jag sända en kopia.
Lennart

2003-02-06, 05:31
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack alla som svarat!
Lennart, tack för litteraturtipsen. Jag tar tacksamt emot din artikel om gårdsnamnen i Rättvik.
 
Mvh Anita

2003-04-07, 10:34
Svar #9

Leif Olofsson

Själv har jag skrivit ganska utförliga böcker/årsböcker om gårdsnamnen i Husby, St. Skedvi och Säters socknar.
Blygsammast
Leif Olofsson

2003-04-08, 07:14
Svar #10

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Leif,
var inte så blygsam.  Jag har Husby- och Stora Skedviböckerna samt delar av Säterböckerna och de har varit till stor glädje för mig.  Det är roligt att kunna läsa vilka gårdar ens anfäder brukat.
Du skall ha stort tack.
Hälsningar

2005-03-09, 17:29
Svar #11

Utloggad Eva Ljungberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-12-28, 12:25
    • Visa profil
Laggargården i Änderåsen Boda
Är det någon som vet hur detta namn har tillkommit?

2005-03-09, 23:37
Svar #12

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Laggargården kommer helt säkert från en Laggare dvs. en som gjorde laggkärl.
Från vissa ställen kunde det vara en sockengärningsman och betalade gärningsören i skatt istället för jordeskatt.
Jag känner inte till vem den förste laggaren var i gården. Det kanske någon Boda forskare kan säga.
 
Hälsningar
Björn Engström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna