ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kaskolet?  (läst 852 gånger)

2002-11-17, 14:48
läst 852 gånger

Utloggad Elisabeth Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-01-23, 20:33
    • Visa profil
Finns det någon som vet något om Kaskolet? Jag tror att det är en gård eller ett torp någonstans i Grangärde.
 
MVH Elisabeth

2002-11-17, 15:23
Svar #1

Bertil Danielsson

Just så. Det är en gård som ligger i Grangärde Finnmark. Cirka en mil väster om Saxdalen.

2002-11-17, 16:55
Svar #2

Utloggad Elisabeth Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2018-01-23, 20:33
    • Visa profil
Du vet inte vad namnet betyder? Eller vart man skulle kunna ta reda på det? Det skulle vara intressant att veta.

2002-11-17, 17:26
Svar #3

Bertil Danielsson

I hastigheten hittar jag inte Nils Holmdals och Helene Liuttmarcks förträffliga Paljacka, Pajso och Myllimak, som kom 1986 och handlade om finska ortsnamn i Grangärde, men jag ska konsultera Finnmarken förr och nu få se vad deras ortnamnsseria har att förtälja oss.Återkommer.
 
Bertil D.

2002-11-17, 18:51
Svar #4

Bertil Danielsson

Tillbaka igen. Konsulterade min gode vän, och finnmarkskännare, Lars-Olof Herou som berättade att gården ligger invid Bringsjöberg och kallas också Lövåsen. I Holmdals bok skrivs gården Kaskillet. Själva namnet har troligen någonting med lövsvedjande (heter det så?) att göra, menade Lars-Olof och han är en man att tro på i de fall som rör finnmarken och svedjefinnarnas verklighet.
 
BERTIL D:

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna