ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mås= Maas= Matsson  (läst 841 gånger)

2011-08-20, 18:43
läst 841 gånger

Johan Westermark

Eftersom rubriken efterlysning är stängd kanske någon kan lösa en rysare. Jag köpte ett väggur tidigare i sommar. Det urverket är gjort i gustaviansk stil ca 1770 talet. Urfabrikören heter Johan Fredrick Mås. Eftersom det endast är ett urverk känt i landet så råkade bli detta jag köpte.Var denne var bosatt och arbetsför vet ingen??? Men jag tänkte lite längre. Dennes efternamn är Mås, gammal stavning av Mats är Maas. Kan fabrikören ha hetat Matsson eller liknande. Många personer från Dalarne hade denna stavning förr. Jag tar en chansning.. Någon som funnit en urmakare i Dalarna som hade detta namn Johan alt Fredrick eller båda och Mathsson, Maas eller just bara Mås?

2011-08-22, 13:33
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Gårdsnamnen i Dalarna (både egentliga Dalarna och utanför) ofta uppkomna efter den som byggt gården. Det kan vara bara förnamnet eller sammansatt av både förnamn och patronymikon.
Gårdsnamnet Mas är uppkommen ur förnamnet Mats som i olika daladialekter uttalas Ma(t)s (därav blev beteckningen på vandrande dalkarlar masar eftersom många hette Ma(t)s). Däremot är det inte sannolikt att ett gårdsnamn Mås har uppkommit ur mansnamnet Mats. Det är mera sannolikt att det kommer ur mansnamnet Mårten som blir Mår(t)s och möjligen senare Mås. Även förnamnet Måns kan vara anledning till gårdsnamnet Mås (exempelvis i Svärdsjö sn.)

2011-08-22, 21:18
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
I Centrala Soldatregistret (DIS) finns ca 30 soldater med detta namn, framför allt i Småland. Ett väggur i gustaviansk stil behöver ju inte vara tillverkat i Dalarna.

2011-08-23, 16:25
Svar #3

Utloggad Sandra Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2019-06-07, 14:29
    • Visa profil
Jag vet att på Sollerön i Dalarna så har det funnits (finns kanske fortfarande) personer med tillnamnet Mås. Detta har varit ett släktnamn på Sollerön. Känner dock inte till något om just Johan Fredrick Mås.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna