ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnbytet från Jansson till Pysander  (läst 2565 gånger)

2005-12-06, 14:03
läst 2565 gånger

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!
 
Provar väl och frågar här!
 
Var tar man reda på exakt när och varför man byter efternamn???  
 
Har en Daniel Pysander f. Jansson f.1821-04-14 d.1894-02-13  i Ludvika , som någon gång , men före 1844 byter efternamn till just Pysander eftersom han barn bär namnet när de föds, och  den första föds 1844!
 
MVH Pernilla

2005-12-06, 15:37
Svar #1

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Ett tips kan vara att titta i bouppteckningen efter den som bytte namn. Där hittade jag mitt efternamn som byttes från Persson den 29/4 1888 då min farfars far skulle bli gesäll.
 
Mvh
Leif

2005-12-06, 16:21
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har du tittat i hfl för den tid namnbytet skedde? Som du (troligen) vet var det inga formaliteter för namnbyten - eller kanske mer korrekt antagande av släktnamn - före 1901. Det räckte att tala om för prästen vad man tänkte heta f o m nu, så antecknade prästen detta i hfl. Har du tur kan det kanske finnas en anteckning om varför släktnamnstagandet skedde. Släktnamn antogs av hantverkare, vid flytt till stad etc, i regel för att vederbörande skulle bli unik. Då man lämnade gården eller torpet kunde man ju inte längre förknippas med denna/detta. Då var det inte heller   praktiskt med ett patronymikon som många bar. Man antog ofta släktnamn som anknöt till platsen man kom från. Varför soldaterna fick soldatnamn vet du säkert , det var ju för att göra dem unika inom kompaniet. I dag har vi pnr som gör oss unika! Var den förste Pysander möjligen soldat? I så fall har du nog hittat gåtans lösning. Han kan ju ha skjutit en pysare d v s ett skott med för dålig laddning eller blött krut. Öknamn var inget ovanligt bland indelta soldater. Där kunde förekomma namn som Kruslock och Storfot etc. På bruken brukade man också ha unika namn för att undvika förväxling. Ett kul exempel på detta är den gamle LO-ordföranden Arne Geijer vars farfar fick sitt släktnamn av en brukspatron på ett Dala-bruk. Anledningen till att patron valde just namnet Geijer var att Arne G:s farfar, liksom författaren Erik Gustaf Geijer var född i Värmland. Något släktskap mellan författaren och LO-ordföranden/farfadern förelåg således ej.

2005-12-06, 23:12
Svar #3

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej! såvitt jag vet så handlar det inte om soldatnamn  . Utan min person var född 1821-04-14 som Daniel Jansson I Skeppmora son till en Lars Jansson f. 1779 och hans maka Lisa Östberg f. ca.1782 om jag nu har hittat rätt personer i Födelseboken över Ludvika. (Iofs så kan fadern varit soldat! det har jag inte kollat upp)
Daniel blev sedemera arbetare och spelmästare innan han i Boupteckningen står som arbetare när han dör 1894-02-13. Han bor i Spräklan  till 1861 och  flyttar sedan från Norrbärke vidare till Gräsberg ,men han dör i Smedjebacken.
Jag får kolla I Hfl om Namnbytet finns omnämt där, Om jag kan hitta ngt.(tack för tipset)
 För det står ingenting om namnbytet i Bouppteckningen.  
 
Jag har ett vagt minne att någon har berättat för mig att dom bytte namn av den orsaken att det fanns flera familjer med liknande efternamn i samma område. Och eftersom hemmanet omnämns som Pysanders i Gräsberg (enligt källor)så undrar jag kan gården ha hetat så innan min familj kom dit??  
 
Har någon stött på det namnet???  
har fått 2 st beskrivningar var det ska ligga någonstans . Enligt ena så ska det legat i trakten av Dan Andersson hus och brevid stationen efter gamla vägen.. i Gräsberg !!  
eller
Ruiner ska visst finnas kvar, men man ska åka över järnvägen upp mot Nybrottet, ruinerna efter huset ska ligga mittemot ett nybyggt hus, men det här ligger inte vid stationen.  
 
Här har jag fått lite olika informationer någon som kan hjälpa mig att räta ut ????  
 
Finns det någon bra littratur över gårdar,torp osv just runt Ludvika ?? Jag kollar i boken om Persbo ifall jag kan finna ngt!  
 
Får väl ta mig en tur bort till Gräsberg och spana men det ända jag vet om Gräsberg är ruinen man åker förbi på väg söderut!!!
 
Mvh Pernila
 
Ps.. ett barnbarn till Daniel har enligt en anteckning från Konungens befallningshavandes Resolution fått tillstånd att byta efternamn från Pysander till Lindqvist varför vet jag inte!! vad innebar detta tillstånd?Ds

2005-12-07, 03:02
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om din person var son till Lars Jansson borde han ha hetat Daniel Larsson - ej Jansson - eftersom man använde patronymikon vid denna tid. Om Daniels barnbarn fått tillstånd att byta namn torde det ha skett tidigast 1901, innan dess behövdes inget tillstånd för namnbyte. Tillståndet innebar väl helt enkelt att vederbörande fick antaga det nya namnet, på samma sätt som man idag vid namnbyte får ett s k Namnbevis från PRV (tillstånds- och handläggande myndighet för efternamnsbyten).

2005-12-07, 10:27
Svar #5

Marianne Magnusson

Pernilla, det har nog blivit lite fel ...
du har svängt på namnen, det är lätt gjort.
 
1821-04-17 föddes i Ludvika Daniel Jansson i Skeppmora, föräldrar Jan Larsson och Lisa Östgren, modern 39 år. (GID 156.10.3200)

2005-12-07, 14:49
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det finns ingen anteckning i kyrkböckerna om Pysander fram till 1861. I Norrbärke (W) står det Daniel Jansson både i födelsebok och hfl, i inflyttningslängden för Ludvika (W) står det också Daniel Jansson. Likaså i födelseboken 1861, när dottern Johanna föddes. Så namnet Pysander tycks ha tillkommit senare.
MVH   Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-12-07, 16:30
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det ser ut som Daniel Jansson fått namnet Pysander någon gång mellan 1861 och 1864. I hfl AI:7B sid 35 Ludvika (W) finns Pysander tillskrivet ovanför Jansson.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-12-07, 20:07
Svar #8

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Tack Sven-Ove!
 
Kan du se om dom har flyttat till ?? gården I Gräsberg vid den tidpunkten?? det som ev kan hetat Pysanders gård?? eller vet du vad gården heter som dom flyttar till?
Kan du se vad som hänt/hände Johanna Pysander f.1861 i Ludvika har sökt efter henne men inte funnit ut hennes öde???
 
MVH Pernilla

2005-12-07, 20:09
Svar #9

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Tack Tord  för dina förklaringar och Marianne för att du uppmärksammat att jag svängt på namnen!!
 
MVH Pernilla

2005-12-07, 20:19
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Johanna avled 1872-02-02 enligt Ludvika hfl AI:8A sid 134. Det finns ingenting som visar något gårdsnamn, det står bara Gräsberg.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-12-07, 21:32
Svar #11

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Tusen tack Sven-Ove för att jag äntligen fått besked på Johannas öde!! Efterlängtat och eftersökt av mig!! När föddes Johanna och står det vad hon dog av?
Att det av sex sykonen Pysander överlevde bara 3 till vuxen ålder(Hårda tider)!
 
Återstår bara hur dom fick namnet Pysander?? Men det ?? kanske rätar ut sig så småning om?
 
Nu blir det till att fortsätta bakåt på Daniel Jansson/Pysander!!! Vem övertog Gården i Gräsberg vid Daniels frånfälle 18940213 ??  
 
MVH Pernilla

2005-12-07, 23:12
Svar #12

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Om Anders ägde huset borde detta framgå av bouppteckningen. Av hfl för jag intrycket av att alla de som var skrivna i den delen av Gräsberg var anställda av någon, och att de bodde där så länge de arbetade. Kanske det finns en hembygdsförening som vet ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-12-08, 21:10
Svar #13

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!
 
Kan inte utläsa av Daniels Boupppteckning om han ägde huset, kan man ta reda de förhållandena på ngt vis??
Bara innehållet finns noterat!  
Och vad betyder Legved/likvid?? vid gräsberg står det i uppräkningen! som en tillgång på 100:-
 
Bouppteckningen är undertecknad av förättningsmännen Carl Moreen och Carl Jansson i Persbo!
 
I Hans son Jan Erik  Pysander och hans fru Johanna Persdotter(<)bouppteckningar finns det i fordringar Revers och ränta som de skulle betala till Daniel Pysander, samt hyra för?? bostad??
 
Så som sagt var hittar jag jag mer fakta om Fastighetsköp/överlåtelser osv... från denna tidpunkt!
 
MVH Pernilla

2006-04-04, 19:48
Svar #14

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Har fortfarande inte lyckats klura ut hur det är med fastigheten....?  
 
Snälla nån hjälp mig??
 
Mvh Pernilla

2018-07-22, 22:49
Svar #15

Utloggad Jan-Henrik Marinder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 15:53
    • Visa profil
Var det du som ville besöka platsen för Pysanders gård i Gräsberg? Om du kontaktar mig innan du kommer so ska jag visa dig var den har legat. Den är riven nu!
MVH
Jan-Henrik Marinder

2018-07-23, 20:30
Svar #16

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!


Ja det var jag som ska leta upp platsen, återkommer när jag har vägarna förbi och vill se! Ja vi har ju kontakt även i annat forum!


Vet du möjligen namnet Pysander var det kommer ifrån? Är det ett gårdsnamn? Var det här Daniel Jansson sedemera Pysander bodde vid sin död?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna