ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnskick i Dalarna  (läst 4118 gånger)

2006-03-05, 10:15
läst 4118 gånger

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Allmogen i Dalarna har ofta ett tilläggsnamn av typen Finn, Håll eller Såg. Kan någon ge mig tips om var man kan hitta information om hur detta namnskick har uppstått och vilka regler som gäller för hur namnet ärvs. Och hur skall jag  hantera det i forskningen? Är det till exempel att betrakta som ett förnamn eller ett efternamn?

2006-03-05, 19:13
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
I Uppland skriver man Åke Andersson i Hammarby.
I Övre Dalarna Hammarby Åke Andersson.
I Uppland skrivs Hammarby som en ort.
I Dalarna som ett extra förnamn.
 
Flyttar masen och blir husbonde i en ny gård så byts ofta gårdsnamnet.

2006-03-05, 19:26
Svar #2

Eva Leksell

Frågan har tidigare diskuterats här:
Språk, ord och namn: Personnamn: Övrigt om personnamn: Gårdsnamn i Dalarna
 
och här:
Landskap: Dalarna: Allmänt: Gårdsnamn eller soldatnamn?

2006-03-06, 11:39
Svar #3

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Tack Eva för tipsen om andra diskussioner om samma ämne. Jag har skummat dem och förstår att ämnet är ganska snårigt. Däremot verkar det helt klart på vilken rad man skall registrera det s k gårdsnamnet.

2011-05-10, 16:29
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad säger namnen:
 
1. Olars Herman Hansson
 
2. Erik Mats faster Lisa (Betyder detta Erik Matsons faster Lisa?)
 
3. Göras Hans Hansson
 
Dessa namn finns på kort i Porträttfynd. Det blir lättare att hitta personen om jag vet vad t ex Göras betyder?
Ann-Mari Bäckman

2011-05-10, 18:22
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej Ann-Mari.
I Dalarna förekommer något som man kallar gårdsnamn. De kan användas som namn både på en gård i en viss by och för de personer som bor på gården. De flesta gårdsnamn är personnamns-knutna, som de som du har i dina frågor ovan, men det krävs noggrann och ibland svår släktforskning på gården för att kunna hitta den person som blev namnbildare. Det finns mycket mer att säga om gårdsnamn. Nedanstående länkar kan hjälpa dig om du vill läsa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5rdsnamn
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/1063/12250.html
http://www.sofi.se/7693
Googla gärna vidare på gårdsnamn.
 
Just dina angivna gårdsnamn går inte att säga varifrån de kommer, då du dels inte angett socken, eller ens byn. Alla dina gårdnamn är vanliga i hela Dalarna, men bara ett kan förekomma per by så att säga, eftersom det var byn som var gräns för det unika gårdsnamnet. Olars Erik Andersson kan alltså finnas i flera byar, men i prinicip bara en i var by.
Olars kommer från Olof, och är en gammal dalaform av namnet, Ola, Olar, om det har betoning på första stavelsen. Det kan också vara kommet från en Olof Larsson (O-Lars), men då är betoningen av namnet på sista stavelsen.
Erik Mats  är förstås från en Erik Matsson på gården. Faster i det här sammanhanget kan mycket väl i dialekten bara vara en äldre kvinna på gården, behöver inte nödvändigtsvis vara en faster till någon.
Göras, till sist, är kommet av någon Göran som bott på gården.
 
Du får gärna återkomma med mer specificerade frågor om dina gårdsnamn, annars önskar jag dig lycka till med forskningen!
Leif Olofsson

2011-05-10, 18:23
Svar #6

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Ann-Mari
Olars och Göras är vanliga gårdsnamn.  Herman och Hans var antingen födda på eller ingifta i gårdarna Olars resp Göras.  Även Mats är ett gårdsamn - i alla fall här på Östbjörka i Rättvik.
 
Mvh
Else-Marie Dyrsmeds

2011-05-10, 18:44
Svar #7

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Oftast är gårdsnamnet Olars, en Olof Larsson som gett upphov till namnet. Oftast berättar gårdsnamnet vem som byggde upp gården. Det kan vara under 1700-talet eller 1400-tal eller kanske ännu tidigare. I stora byar kan det finnas flera gårdar med samma gårdsnamn, men de uttalas olika t.ex. Ol-lars eller Olârs. Ibland kan det bli något tillägg till gårdsnamnet som t.ex. Gammel eller Lissel för att skilja flera gårdar med samma namn.
 
I Enviken finns eller fanns de tre gårdsnamnen i nästan alla byar.

2011-05-10, 18:45
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för de intressanta svaren. Jag kanske inte lägger ned så mycket jobb på dessa personer, eftersom det verkar vara ganska komplicerat detta. Jag kommer inte ihåg var de var fotograferade, men albumet kommer från Svärdsjö. Är ni nyfikna på korten så finns de i album #114616 i Porträttfynd (skriv numret med # utan mellanslag, i sökrutan i Porträttfynd)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-05-11, 22:52
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här finns fler kort från Svärdsjö-albumet:
 
Svärdsjö
Ann-Mari Bäckman

2011-05-12, 11:15
Svar #10

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Om gårdsnamn som personnamn har prof Inger Larsson forskat. Se Inger Larsson, Dåpp Inger, Tupp Lars och Jacobs Olof  : om gårdsnamn i Nås socken i Dalarna  (1995).
GS

2015-12-31, 17:15
Svar #11

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det står Per Lars Anders Andersson och jag vet att hans namn är Anders Andersson, kan man dra några slutsatser om mannens yrke? Det står hela tiden bara Per Lars, kan jag dra slutsatsen att han är hemmansbrukare eller hemmansägare?  
 
I dödboken står det tex så här: Nr 105: Leksand EI:3 (1792-1826) Bild 120 (AID: v130830.b120, NAD: SE/ULA/10826)

2016-01-01, 08:35
Svar #12

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Vi har ju våra gårdsnamn i bruk fortfarande. Ett gårdsnamn Perlars betyder oftast att en Per Larsson har byggt gården för någon eller många generationer sedan. Så är det i de flesta socknar att gårdsnamnet alltid följer gården. Några socknar kan gårdsnamnet följa en manlig medlem till nya gårdar och ny byar. Det gäller bland annat Bjursås.
Gårdsnamn gällde ursprungligen bondgårdar som lunde vara små eller större. Gårdsnamn kan följa med även till icke bondgårdar. Utan att jag vet något om ditt exempel är det nästan helt säkert att det är en gård medjordinnehav.

2016-01-01, 22:01
Svar #13

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej, Bygger lite vidare på Björns svar.  dessa namn kan ibland också komma från de militära rotenamnen och som sedan lever kvar som gårdsnamn.
Carl-Magnus, sedan har du också det intressanta fenomenet att när en man gifter in sig i en annan gård att han då får kvinnans gårdsnamn som sitt.  
Dessa namn spelade/spelar en stor social roll eftersom det direkt talar om från vilken gård/familj vederbörande kommer och vart han/hon hör.
Hälsningar
 
(Fem Sten)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna