ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pålar Per Jonsson  (läst 1515 gånger)

2012-11-01, 20:35
läst 1515 gånger

Utloggad Jeanette Mudifaj

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-11-03, 16:37
    • Visa profil
Hej, är ny på detta men söker vidare på: familjen Pålar Per Jonsson fr Östmark 1855-10-14 gift med Anna Hansdotter från Oljonsbyn Orsa 1852-03-15, de får sex barn. Men när jag söker på Pålar Per Jonnson födelse hittar jag detta men kaninte läsa det. Kan nån hjälpa till med det? Vad betyder Pålar? Letat efter gård som heter men hittar ej det heller. Några tips hur jag skall vidare då jag vill bakåt från Pålar Per Jonsson, vilka är hans föräldrar?  Jag hittade texten i Östmarks Kyrkoarkiv s.194 Tacksam för hjälp. Vänligen Jeanette

2012-11-02, 03:12
Svar #1

Utloggad Anders Frost

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2016-09-17, 21:28
    • Visa profil
Per Jonsson är född i Käppanstorp, Östmark (S) den 14/10 1855. Du hittar familjen i Östmark AI:17 Husförhör 1856-1859 sid 389.
 
Om jag förstår detta rätt så flyttar Per Jonsson från Östmark till Orsa och gifter sig i Orsa med Pålar Anna Hansdotter. Pålar är ett s k gårdsnamn - enl traditionen så tog den ingifte svärsonen kvinnans gårdsnamn när han flyttade till hennes gård efter giftermålet. Man brukar använda termen särknamn för detta.(Jfr med att mannen tar hustruns efternamn efter giftermålet idag!)
 
Om du tittar på Annas födelsenotis i Orsa C:6 Födde 1833-1862 nr 34 för år 1852 så står det att föräldrarna är Pålar Hans Hansson och Kerstin Persdotter. Tittar vi sedan i Orsa AI:40 Husförhör 1850-1859 sid 262 Oljonsbyn nr 21 så ser vi att det i själva verket är mamman som heter Pålar Kerstin Persdotter och att pappan som innan giftermålet finns i Orsa AI:41 Husförhör 1850-1859 sid 233 Oljonsbyn nr 31 i själva verket heter Bärtas Hans Hansson, men alltså har tagit särknamnet Pålar Hans Hansson eftersom han flyttade till hustruns gård efter att han gift sig.

2012-11-02, 11:33
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Vad heter det när kvinnan tar/får/benämns med mannens gårdsnamn?

2012-11-02, 16:47
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Denna särknammnssed återfinns också i Malungs socken, Dalarna under 1800-talet. Däremot har jag hört att särknamnsbruket ska vara ovanligt i Lima socken - som för övrigt gränsar till Malungs socken i söder.  
 
Vad det heter när kvinnan tar sig mannens gårsnamn är mig obekant.  
 
MVH Björn

2012-11-03, 16:37
Svar #4

Utloggad Jeanette Mudifaj

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-11-03, 16:37
    • Visa profil
Tack Anders! Det var väldigt bra information. Kan man veta vart den här gården finns/fanns? Är det i husförhörslängder man kan få veta mer om personerna? Är gårdsnamn särknamn? Varför heter man Bärtas Hans Hansson? Vad menas med Bärtas? ja, många frågor när man är ny..  
vänligen Jeanette

2012-11-08, 10:26
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det normala är att gårdsnamnet följer gården oavsett vem som bor där. Vanligen även om gården säljs till helt nya ägare. Oftast är gårdsnamnet en beteckning på den som byggt gården och ibland kan man inte härleda ursprunget till den första som gett upphov till namnet eftersom gården är så gammal och gårdsnamnet kan vara ett medeltida namn. Många gånger har gårdsnamnen ålderdomliga former som inte alltid kan säkert härledas. Ibland händer att gården byter gårdsnamn och man kan fundera varför. Ibland sker det i samband med att gården delas och man kan tänka att en ny ägare ger upphov till namnet men det kan ske ett byte av gård. Lokalt förekommer det att mannen tar med sig gårdsnamnet till hustruns gård. Detta sker vanligt i bland annat Bjursås, men nästan aldrig i svärdsjö. I Svärdsjö är det vanligt att om byter gårdsnamnså byter man till ett äldre gårdsnamn.  
 
Man får ju komma ihåg att uppgifter om gårdsnamn är prästens uppfattning, som inte behöver överensstämma med gårdsfolkets beteckningar.
 
För att hitta ett gårdsnamns ursprung måste man ofta följa förändringarna genom tiderna. Ett gårdsnamn Löfbergs i Enviken har t.ex. i en akademisk uppsats självklart förklarats med löv + berg. I verkligheten är ursprunget en Lebert eller Liebert Larsson som dog i mitten av 1600-talet. Namnet har varit Leberts-Läbbers-Löfbergs.
 
Bärtas borde kunna härledas till en Berta (förkortning av Berthild(a)), men då jag saknar gårdens historia får det anses som bara en gissning.

2012-11-08, 22:53
Svar #6

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Någon Berta har inte vandrat i Orsa på 16-1700 talen mig veterligen.
Bärtas kommer från Bertils Nils Hansson som levde i Hansjö Orsa under tidiga 1600-talet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna