ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skiftesreformerna  (läst 1333 gånger)

2013-05-28, 20:49
läst 1333 gånger

Utloggad Carita Lidén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 21:30
    • Visa profil
Skiftesreformerna genomfördes sent i Dalarna och med tröghet, har jag förstått. När de till slut genomfördes innebar det att de gårdar som tidigare var placerade i en by flyttades dit marken var koncentrerad. Fick då dessa gårdar ny beteckning/nummer. Jag har släktingar, som i kyrkböckerna står som jordägare,  som under perioden 1856-1881 hinner bo på tre olika gårdsnummer i samma by. Kan skiftet vara en förklaring? För inte säljer och köper man gårdar så ofta, eller? Finns andra tänkbara förklaringar?
 
Carita

2013-05-28, 21:48
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Lite beroende på var i Dalarna det är, men om man tittar på Ovansiljansområdet så är det först efter storskiftet som gårdarna får något så när fast nummer. Innan detta har nästan alla gårdar olika nummer i varenda husförhörslängd.
Hur det är i andra delar av landskapet kan jag inte uttala mig om.

2013-05-28, 21:56
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:42
    • Visa profil
Carita, det blir lättare att svara om du anger socken där du hittat fenomenet. Det kan finnas flera anledningar till nummerbytena. Så jag stöder Torbjörns tanke här.
Leif O

2013-05-29, 16:16
Svar #3

Utloggad Carita Lidén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 21:30
    • Visa profil
Husnumren gäller Ål socken och byn Heden.
 
Carita

2013-05-29, 16:18
Svar #4

Utloggad Carita Lidén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 21:30
    • Visa profil
Kanske ska tilläggas att det är mellan 1856-1881 jag finner fenomenet med olika nummer.
Carita

2013-05-29, 22:45
Svar #5

Utloggad Lars Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2014-12-31, 17:58
    • Visa profil
I och med storskiftet hände mycket. Även skogarna skiftades några år senare och
fick större ekonomisk betydelse. Många byar expanderade, Nya gårdar bildades och
numreringarna ändrades. Så jag håller inte riktigt med Torbjörn, när han menar att
numreringarna var mer varierande före storskiftet, åtminstone inte när det gäller
stora delar av Mora socken.
 
Så gårdsnummer i sig, i hfl, kan ge en hel del info om gårdsdelningar och lägen,
men säger också en hel del om prästens föredragna väg mellan gårdarna. Men två helt
olika nummer kan också betyda två nybildade hushåll på i princip samma gårdstun, eller
tvärt om, att närliggande nummer avser en äldre och en nyare gård som ligger relativt
avlägsna från varandra. Man måste nog följa hushållen fram till laga skiftet - genom
ägenderättsutredningarna - för att nå visshet om var gårdar/hushåll rimligen var belägna.

2013-05-29, 23:59
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Gårdsnummer i jordsammanhang hittas i revlängderna och blir sedan Littra. Det är verkliga fastighetsbeteckningar. Gårdsnummer i husförhörslängderna har inget samband med fastighetsbeteckningar och kan ändras beroende hur prästen gjorde sin skriftresor. Efter ett eventuellt storskifte flyttas ofta gårdar i byarna och inte ovanligt att gårdar byter byar. Det förekommer också att gårdar byter by utan att gården flyttas utan bara bygränsen.

2013-05-30, 08:07
Svar #7

Utloggad Carita Lidén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 21:30
    • Visa profil
Tack för alla inlägg. Intressant och man förstår att det inte alltid är lätt att helt rätt tolka uppgifter i husförhörslängderna.  
Carita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna