ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tre systrar från Rättvik flyttar till Stockholm  (läst 747 gånger)

2006-03-15, 14:10
läst 747 gånger

Utloggad Helen Ohlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 21:53
    • Visa profil
Min farfars mamma flyttade med sina två systrar till sthlm 1901. De var då 23, 27 och 30 år.
 
Mellandottern hade då redan en son som var två år.
 
Jag undrar hur det kommer sig att tre systrar (alla barnen i familjen) flyttar samma år till storstaden?
Var det vanligt att de var så här?
Säsongsarbetade de men blev ändå kvar sen?
 
Varför var de inte gifta? Var det ont om män i dalarna vid den här tiden eller vad var det som kan ha gjort att ingen av dessa tre var gifta och att alla tre for till sthlm samma år?
 
Några gissningar?

2006-03-15, 22:27
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Det finns en sak till att berätta från Klaraskivan. Brita och Kerstin flyttar in vid Brunkebergstorg 1901. 1902 gifter sig Brita, troligast med en dalkarl, han heter Blåns Olof Olson.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2006-03-16, 21:45
Svar #2

Utloggad Helen Ohlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 21:53
    • Visa profil
Tack Ingrid!
Jag har tidigare frågat om just den här Blåns här å forumet. Hittade minneskort från begravningen och där står vilka som närvarade och vilka som lämnat blommor och att min farmor och farfar lämnat krans.
Men ...jag blev inte klok på vem denne Blåns var.
Nu vet jag. :-)
Äntligen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna