ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Delegare i Linköpings Lifrenteanstalt  (läst 669 gånger)

2005-09-29, 09:20
läst 669 gånger

Utloggad NilsErik Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2022-11-13, 13:02
    • Visa profil
När jag läste husförhörslängderna för min mormor i slutet av 1880-talet, då hon var piga i Vallerstad respektive Normlösa fanns en uppgift om att hon var delägare i Linköpings Livränteanstalt.
En sökning via Google visar att Livränteanstalter delade ut medel till fattiga, sjuka osv.
Men delägare? Innebar det att hon betalade en viss avgift, eller?  
En annan intressant fråga är varför en fattig piga ute på landsbygden blev delägare. Ingen annan på gårdarna var med, så det kan knappast ha varit någon agent ute och värvat kunder.
Någon som har mer uppgifter att lämna?
 
NilsErik Eriksson
Södertälje

2005-10-03, 20:36
Svar #1

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Hej!
Även jag har hittat den här noteringen på min mormors mormor och undrat över den. Hon är född 1865 i Vallerstad. Samtidigt som  detta noteras på henne första gången som står det att hennes far är utfattig så det troligaste är väl att det har utbetalats något till henne.
 
Mvh Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna