ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utflyttningen till Norrland.  (läst 1163 gånger)

2000-04-09, 06:29
läst 1163 gånger

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Under början och till mitten av 1800-talet var det många människor från Dalarna som flyttade till norra delarna av Sverige (bla till Ångermanland).Många av dem fick jord att odla och skapade nybyggen mitt ute i skogen. Vad var orsakerna till denna utflyttning? Hade jordtilldelningen något med Laga skifte 1827 att göra? Jag skulle bli mycket tacksam om någon har information om detta. Finns det litteratur?
 
Mvh Anita Berglund

2000-08-13, 16:39
Svar #1

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej, Anita!
Jag är inte säker på vad som var orsakerna till utflyttningen i början av 1800-talet. En trolig orsak är att runt 1800 började flera bruk anläggas i Norrland. Jag har själv stött på många som kom från Dalarna och övriga bergslagen under denna tid. De blev ofta bruksarbetare, kolare och torpare. Detta är alltså utvandringen före 1860-talet, då skogsindustrin tog fart.
Mvh
Mikael Lejdeby

2000-08-13, 20:01
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Mikael,
Tack för ditt svar. Jag berörde denna fråga under Ordet är fritt/Äganderätt till jord, och fick flera intressanta svar och tips på litteratur som jag just nu läser. Orsakerna till utflyttningen till Norrland är komplexa, men fattigdom och viljan att skapa överlevnad var starka drivkrafter hos dessa utflyttare liksom  utvandrarna till Amerika.
 
Mvh Anita Berglund-Eriksson

2000-08-14, 15:18
Svar #3

Leif Andersson

Jag vill minnas att jag nångång, nånstans läst att det fanns en utrycklig önskan från statsmakten att öka populationen i Norrland. Bl a av försvarsmässiga skäl. Därför delades jord ut till personer som flyttade norrut. Senare under 1800-talet hade statsmakten också den norrländska nybyggnationen som ett altenativ till utvandringen till USA.
 
Hälsn
 
Leif

2004-01-31, 12:21
Svar #4

Bo Larsson

Hej!
Jag har hittat ett gammalt trasigt fotoalbum
 i ett hus som ska tömmas på saker,det är c:a
60 stycken foton dom är tagna i Elvdalen,Mora,
Rättvik,Orsa ,Borlänge,Falun,Leufsta Bruk,
Uppsala,Gävle,med flera platser.
I Albumet fanns följande anteckning.
Köpt i Mora 1900 Johan Blom.
Är det någon som är intresserad av dessa?
         MVH Bosse

2004-01-31, 22:26
Svar #5

Leif Mörkfors

Hej Bosse ! Gamla kort är alltid mycket intressanta. Skulle gissa att Ovansiljans släktforskare skulle vilja ha det. Finns det ingen koppling till de sist boende i huset och denna Johan Blom ? Maila till Jojje Lintrup eller någon annan i den föreningens styrelse.
Vad du än gör, släng inte bort bilderna !
Mvh
Leif M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna