ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klosterutjorden  (läst 1078 gånger)

2003-11-08, 18:13
läst 1078 gånger

Utloggad Joakim Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2010-11-21, 18:34
    • Visa profil
Jag har en fundering angående den s.k. klosterutjorden. Jag har anor som under 1800-talet skrevs utjordsägare (och utjordsbrukare) i Orlunda. Exakt vad innebar detta? Jag antar att det rör sig om jord som avyttrats från Vadstenaklostret, men när skedde detta? Om det var redan vid reformationen är det väl osannolikt att man ännu 300 år senare skulle ha en särskild beteckning för det? Eller var det så att ägare av sådan jord hade en annan legal status än ägare av vanlig skattejord?

2003-11-09, 10:20
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Joakim Ekberg,
Att utjorden - som i hfl 1869-1874 t ex verkar vara uppdelad på ett stort antal ägare och brukare - kallas Klosterutjorden, betyder sannolikt att denna ursprungligen legat till någon av gårdarna i Orlunda by men skänkts till och därefter ägts av klostret. Namnet har troligen levat kvar då denna klosterjord sannolikt blivit kronojord vilken senare skatteköpts och därefter splittrats (genom arv och/eller köp) på ett antal ägare. De siffror som står framför de olika ägarna i hfl betecknar mantalsdel i förhållande till hur stor hela utjorden en gång betecknats. Råder dock till försiktighet och förhastade slutsatser då vissa noteringar kan avse endast en del av delen. Ett studium av samtliga hfl kan möjligen ge en sammanhållen bild. Sannolikt kan skatteköpet återfinnas i domboken. En kontakt med lantmäteriverket kan också rekommenderas.
Ibland kan dessa utjordar under en tid ha blivit förlänade. Vid genomgång av Almquist, Frälsegodsen för Aska härad finner jag flera Orlundagårdar men ingen Klosterutjord nämnd.
I Sveriges bebyggelse, Statistiskt-topografisk beskrivning ..., finner jag i Orlunda sn (1947) fastigheten Orlunda 11:5, Klostergård, total 6 ha åker. Det skulle inte förvåna mig om detta är densamma som ovanstående Klosterutjorden, men detta bör undersökas mera noggrant.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-09, 21:42
Svar #2

Mi Alforsen

Hej
Om man söker i Google, så finner man en gård, som heter Klosterorlunda cirka 5 km från Vadstena nästan vid Tåkerns strand. Kan det vara en del av denna gård?
Hälsningar
Mi

2003-11-09, 23:20
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Klosterorlunda ligger i Hov sn och är inte detsamma som Klosterutjorden i Orlunda sn.
 
F ö kunde jag inte låta bli att kolla lite mer på Klosterutjorden i Orlunda hfl. I 1852-1861 års hfl (pag 157) har den nr 11. (Jmfr ovan).  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-11-10, 09:21
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 04:01
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kom på att det möjligen kan finnas en genväg när det gäller Klosterutjordens historiska förekomst. Ortnamnsregistret vid SOFI kan ibland innehålla uppgifter. Dessa visar sig dock saknas för Orlunda, Klosterutjorden. Lägger dock med en uppteckning av hur utjorden uttalades, vilket i alla fall jag tycker är intressant  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna