ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronofjärdingsman  (läst 962 gånger)

2000-06-14, 14:08
läst 962 gånger

Anneli Nåhdin

Min mormors morfars far var kronofjärdingsman bland annat i Sjögestad. Vad gjorde en kronofjärdingsman och vilka var hans uppgifter? Var detta ett förtroendeuppdrag eller ett regelrätt yrke? Någon som kan hjälpa mig med uppgifter. Dessutom hittar jag honom inte i födelseböckerna. Han ska enligt uppgift vara född 27/11 1800 i Ödeshög och hans namn var Anders Öberg(h). Han återfinns inte där. Var det vanligt att kronofjärdingsmän tog nya namn? Men om Öberg(h) är taget så stämmer det inte ändå, för jag hittar ingen Anders född i november 1800 i Ödeshög. Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig med lite svar.
 
Tack på förhand!

2000-06-14, 20:58
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Anneli.
Sök under Yrken -> Länsman. Där finns en del matnyttigt.
Lycka till!
 
Rolf L

2000-06-14, 21:02
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Anneli.
Sök under Yrken -> Fjärdingsman. Där finns en del matnyttigt.
 
Rolf L
 
(PS. Om det finns ytterligare ett meddelande med mitt namn före, strunta i det. Jag råkade skriva fel och upptäckte det för sent. Vet inte om Ångra-knappen funkade. DS)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna