ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ortnamnsregistret från SOFI  (läst 1401 gånger)

2003-02-15, 10:40
läst 1401 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Språk- och folkminnesinstitutet (SOFI) har nu lagt ut en försöksversion omfattande bl a Östergötland. Detta borde vara intressant även för släktforskningen.
Har själv problem med att komma in i länkarna; ex vis får jag upp Namntabell, men länkarna där är ej klickbara. Hur fungerar det för er andra?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-15, 15:25
Svar #1

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Det fungerar bra. För mig är länkarna klickbara, men jag undrar om det inte krävs Adobe Akrobat för att det skall funka. Är ingen expert på sånt, men tyckte att Akrobat-funktionen flimrade förbi när jag gick in på sidan. En gång hakade det sig och klickbarheten upphörde. Det kan ha berott på att en av bilderna (uttalskort för gårdsnamn) låg kvar bakom när jag försökte öppna andra. Jag gick ur och startade om igen och då fungerade det bra.
Tack för tipset på sidan.
Mvh
Inga Wallenquist

2003-02-16, 10:27
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Meddelande till den som möjligen får samma problem som jag hade ovan. Anti-pop-up-program fungerar inte tillsammans med detta Ortnamnsregistret från SOFI. (Problemlösare: Anders Berg)
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-16, 12:19
Svar #3

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er
 
Jag hade som Inga heller inga problem att kolla detta. Men klickar man på gårdsnamnen i sockanrna så öppnar sig dem med Adobe Akrobat-funktionen.
Detta program måste man ha ifall man vill kolla om det finns något mer på gårdsnamnen.
 
Hälsningar Elisabeth Leek

2010-09-02, 09:08
Svar #4

Sten Magnusson

Såg detta av en slump när jag hade gjort en sökning på egna inlägg om detta register och nu förtiden är det möjligt att kunna spara en kopia av den PDF-fil/ort man är intresserad av på sin egen hårddisk.
 
Mvh/Sten Magnusson

2018-07-29, 18:01
Svar #5

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Jag kör ett projekt där Wikidata kopplar samma delar av Sveriges kultur arv och försöker få oss Släktforskare att börja förstå möjligheterna med att koppla ihop saker


Mer info:
* FB grupp Släktforskning Semantisk Web
* Projekt Tasks wmse-riksarkivet-tora
* Twitter #wmseriksarkivettora


Idag kopplade vi SOFI till socknar i Wikidata => att dom kan visas på en karta länk





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna