ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skråhandlingar  (läst 844 gånger)

2013-04-29, 11:41
läst 844 gånger

Hanna Eriksdotter

Undrar om det finns någon förteckning över skräddare. Jag har hittat en Johannes Larsson Nejmans f. 1810. Vet ej var men han gifte sig i Svenshals 20 juli 1834. 1848 flyttade han till Risinge och dog 1860 i Kvillinge. Han omnämns som kringvandrande skräddare. Vad menas med det? Lite nyfiken på skräddarnas tillvaro på den tiden.
Margaretha

2013-04-29, 18:30
Svar #1

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Varför inte börja med en Googlesökning?
Där finns en hel del om kringvandrande skräddare och andra hantverkare.
 
Med vänlig hälsning
Solvig

2013-04-29, 20:21
Svar #2

Hanna Eriksdotter

Hej Solveig!
ja, det förstås. Klart jag ska söka den vägen. Men jag tänkte om det finns någon förteckning över skräddare just runt Svanshals där Johannes verkade.men det kanske det inte finns. Men tack för tipset!
Hälsningar
Margaretha

2013-04-29, 22:43
Svar #3

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Margaretha,med Googlesökning avsåg jag din fråga om vad som menas med kringvandrande skräddare
och hur deras tillvaro såg ut.
Kanske någon hembygdsförening e d känner till vilka som kringvandrade som hantverkare i just Svanshalsområdet.
Med vänlig hälsning
Solvig

2013-04-30, 07:59
Svar #4

Hanna Eriksdotter

Hej Solveig!
Tack, ska kolla om det finns någon hembygdsförening där.
Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna