ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kylander,Helena 1700-talet , Sturefors el. annan ort.  (läst 1195 gånger)

2001-03-15, 21:18
läst 1195 gånger

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej!
Har du stött på Helena Kylander? Hennes bostadsort är okänd.Var enl. en handling troligen bosatt å Sturefors 1772.
Hon blev senast år 1760 änka efter Johan Kylander som var från Uppland.
Vet du något så är jag mycket tacksam om du hör av dig.
MVH
Yvonne

2018-08-06, 12:04
Svar #1

Utloggad christina freiland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-11-07, 12:39
    • Visa profil
Hej Yvonne,

jag är också släkt med Brita Kylander gift med Tengvall. Jag har sett dina inlägg där du hittat att hennes mor var Helena Kylander som skrivit testamente mha prästen i Vist församling. Jag hittade då att en Andreas Andrea Kylander varit kyrkoherde där 1696-1725 och åkte in till Lund för att kolla i herdaminnena. Där hittade jag att han hade en dotter Helena Juliana d. 1788 27/5, dock inget födelseår. :-)

Jag har också sätt uppgifterna om att en Helena Kylander var sällskapsdam till Christina Piper. Christina dog 1752 och ägde Sturefors slott som hon gav till sitt barnbarn.

Vidare har jag hittat att Christina Piper varit med och renoverat kyrkan i Vist som verkar ha varit huvudkyrka till Sturefors slott.

Kan det vara vår Helena????  :)

Mvh Christina Freiland

2018-08-09, 11:16
Svar #2

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej Christina och alla Helena Juliana Kylander forskare!
Tack för mail Christina! Jag har ju väntat i 17 år på att någon annan också skulle forska på Helena Kylander. Trevligt!
Jag har tidigare gjort inlägg om Helena i Anbytarforum senast 2001.
Har nu funnit henne i  följande handlingar:
Helena Kyllanders skiftliga testamente 1772 till sin dotter ,Brita Christina Tengvall och barnbarn ,och  i ett muntligt ytterligare  förordnande 27 januari  1778 till fam Bielke på Sturefors.
Källa:
1/ Gärds häradsrätt (L) AIIa:3 1770-1774 bild 2600, Arkiv Digital.
2/ Hanekinds häradsrätt (E) AIIa:3 (1776-1782) sid 331. Dvs ett testamentsprotokoll daterat den 12 november  1778.
Det finns inte i registret för bouppteckningar i Östergötland!
Hon avled i Vist (E) den 27 maj 1778, boende på Sturefors hos Christina Pipers barnbarn  Niels Bielke.
Professor Svante Norrhem i Lund har skrivit boken Christina och Carl Piper. I den boken framgår att bl.a officersänkan Helena Kyllander var sällskapsdam åt Christina Piper och de bodde på Krageholms slott i Skåne ca 1731-1752 (Christina Pipers död). En lång tid. Hon var också med när man satte sigill på Christina Pipers kvarlåtenskap.
Efter Christina Pipers död bodde hon på Sturefors (E)  hos Christinas barnbarn tills hon dog 1778.
Man kan se det i flera mantalslängder i Vist. Hon är ofta omskriven som Madam Kylander.
Jag har läst Christina Pipers testamente, i vilket framgår att hon 1748 enl gåvobrev ger fänrikfru Madam  Helena Kyllander 6.000 Riksdaler.
KälllaSvea Hovrätt:  Adelns bouppteckningar EIXb:52(1755-1755) Bild 20 och bild 250 ( AID:v364187.b250; NAD: SE/RA/42042201)  = Källa Arkiv Digital.
Jag kan inte finna annat än att det är min ana och således moder till Brita Christina Kyllander Tengvall, Maglem (L) som hon testamenterar till + sina namngivna barbarn Helena, Cecilia och Lars Julius Tengvall, -   i båda protokollen !
Helena Juliana Kylander är upptagen i Herdaminnen i Östergötland som dotter till Prosten Andreas Kylander. Det anges att hon avled 1788 27/5 !!
Enl DB i Vist avled Helena Juliana 27 maj 1778 och likaså enl testamentet, förmodligen är det förväxlat 78 och 88 i Herdaminnet?
Det finns ingen annan Helena Juliana Kylander avliden och begravd i Vist(E)  på annan datum, som jag kunnat finna.
Med hänsyn till alla dessa saker anser jag att släktskapet med Helena är dokumenterat .Kan C.Piper ha snappat upp henne i Vist?
??? Men… kan någon hjälpa till och hitta hennes make i tex Krigsarkivet och andra arkiv.
Källa: Hans namn , Johan Kylander och yrke , är nämnt i uppbudshandlingen 1760, 9 febr i Gärds Häradsrätt, Småprotokollen. Enligt denna köper Helena Kylander, änka, ett rusthåll i Lillehem, Maglehem (L)  som hon köper åt sin dotter Brita Christina Tengvall, vars make var sjuk![size=78%].[/size]
[/size]Varma, spännande o.soliga hälsningar [size=78%][/size][size=78%]![/size][size=78%] :) ???
Yvonne

2018-08-10, 08:44
Svar #3

Utloggad christina freiland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-11-07, 12:39
    • Visa profil
Hej Yvonne,

vilket fantastiskt jobb du gjort. Det är ju så spännande och roligt att alla dessa gamla dokument sparats i så många år så att vi idag kan hitta lite av vårt ursprung och historia.

Helena Kylander är alltså vår ana och genast vill man leta vidare och förstå hur hon hamnade i Skåne hos Christina Piper och vem hennes man var.

Tack Yvonne för ditt otroliga arbete, jag ska föröka leta vidare för att dra mitt strå till stacken.

Varma Hälsningar Christina

2018-08-10, 10:17
Svar #4

Utloggad Yvonne Strömbäck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 17:19
    • Visa profil
Hej igen Christina!
Ja,det var mycket jobb men roligt!
Fantastiskt av en slump när jag var på väg att ge upp, så bara fick jag se Norrhems bok och eftersom många av mina anor kom från Andrarum, så  beslöt mig för att läsa boken och fann min ana, som jag inte visste då, men anade, eftersom jag redan visste också av en slump att en Helena Kylander köpt ett rusthåll i närheten.
Jättebra om du kan hjälpa till att finna maken. Men hör av dig då så man tar en ny väg! ;)


Yvonne


2018-08-11, 10:02
Svar #5

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Jag har en uppgift som möjligen kan ge något.


Casper Reinhold von (der) Osten som 4 september 1734 i Lommaryd gifter sig med Annika Rylander eller Kylander. Han född c:a 1696 och dör 1766 i Lommaryd. Hon verkar har varit gammal fröken vid vigseln så inga kända barn finns. Vet någon något om hans ursprung eller tidigare liv? Med det namnet och den åldern så skulle han kunna vara Arendt v.d. Ostens första barn i det andra giftet. Vet inget om hennes bakgrund heller.

 

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna