ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bredberget, Grangärde  (läst 551 gånger)

2001-10-30, 00:11
läst 551 gånger

Utloggad Anette Bergenström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2009-09-22, 13:34
    • Visa profil
Min pappas morfar och mormor bodde på Bredberget under hela min barndom(har lite minnen därifrån)
Dom hette Andersson i efternamn och så himla mycket mer vet jag inte mer än att deras hus låg bland de första när man kom uppför den långa backen och deras garage var på andra sidan vägen sett och dom hade en gammal Morris Minor(är inte säker). Vet du något om dom och om vi kan vara släkt så skulle det vara jätte kul att komma i kontakt. Håller på med lite forskning och har börjat på mammas sida, så jag kanske rör till det! Blir i alla fall glad om någon har något till mig.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning Anette

2001-10-30, 23:33
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Anette!
Skall man känna till detta så måste man nästan vara en gammal granne eller nära släkting med dig.. (alternativt stor beundrare av Morris Minor.. :-) -det skulle nog inte vara så dumt om du ifrån ännu levande (äldre) släktingar kunde få reda på lite mer än 'Andersson' - gärna lite årtal och datum också..
-Om du råkar veta (eller kanske kan få reda på) när och var din farmor var född (Grangärde då antagligen) -så har du ju en god möjlighet att få reda på detta pars fullständiga namn och födelseår osv. genom att kontakta församlingen.. -Jag har för några år sedan fått mycket god hjälp från pastorsexpeditioner; bl.a i Grangärde..
(Dom brukar föredra brevfrågor, vet jag..)
Adressen dit:
 
Grangärde församling  
Gamla Vägen 44 B  
770 13 GRANGÄRDE  
Tel: 0240-640008  
Fax: 0240-640225  
(grangarde.forsamling@svenskakyrkan.se)  
 
Här kan du förresten hitta adresser till alla församlingar i landet: http://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling/
 
-Funderade lite på namnet 'Bredberget' - vad jag kan se så finns det endast ett 'Brädberget' i Grangärde.. - på vägen mot Rämshyttan, någon dryg halvmil österut från Grangärde.. -Är det rätt plats tror du.. -eller finns det kanske något (mycket litet) 'Bredberget' på annat håll..?
 
Lycka till! //Peter

2001-11-25, 00:24
Svar #2

Utloggad Anette Bergenström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2009-09-22, 13:34
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag har för mig att det heter så som jag skrivit, men beskrivningen på var det ligger stämmer med det du skrev. Jag håller för tillfället på med släkten på mammas sida och detta var något jag lade ut för att se om jag fick mer napp på pappas sida, tyvärr är min farmor död och hon berättade alla släkthistorier för mig när jag var liten, men kommer tyvärr inte ihåg så mycket längre. Jag återkommer med mer namn och årtal lite längre fram för här ska nystas. Har kommit en gren ganska långt på mammas sida, vilket är jätte kul.
Mvh Anette

2001-11-25, 07:50
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Jo, Brädberget är det gamla (riktiga) namnet har jag hört av en deltidsortsbo.. -det verkar ha stått som Bredberget under ett antal årtionden i kartorna - men nu har man sett till att återgå till de ursprungliga namnen.. //Peter

2003-05-15, 16:36
Svar #4

Utloggad Ewa Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-11-01, 16:26
    • Visa profil
Jag har bott i Bredberget hela mitt liv, och jag säger Bredberget, äldre människor säger Brädberg...Finns en fam som heter Andersson, men de bor i ett nybyggt hus!!! Det va ett gammalt hus till på deras tomt som de rev för flera år sedan!! Britt-Mari och Lennart Andersson, heter de har 2 barn Tobias och Fredrik. Nån av deras mamma bodde där (har jag för mig, tror det va Lennarts mamma Sonja)
//Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna