ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liberoth, Lieberoth eller Liebroth, finns släkten i Sverige?  (läst 300 gånger)

2005-03-21, 13:49
läst 300 gånger

Ulrik Liberoth

Jag har forskat i min släkt i Danmark och hittat min stamfader, som invandrade från Tyskland i början av 1700-talet, ca 1715. Han hettar August Heinrich Liebroth och skulle vara född i Halberstadt 1693. I Danmark blev han Stadschirurgus i Svendborg efter Stora Nordiska Krigets slut i 1720.
 
Familjenamnet har i Danmark stavats på olika sätt genom tiderna, Liberoth, Lieberoth och Liebroth. I följe upplysningar från gamla dokument i familjen skulle han möjligen vara efterkommer av en av Gustav Adolfs soldater som stannade kvar i Tyskland efter 30 års Krigets avslutning i 1632.
 
Kan någon i Sverige bekräfta denna teori?  -  och finns det fortfarande familj till släkten Liberoth, Lieberoth eller Liebroth i Sverige?
 
Ytterligare information om släkten finns på www.liberoth.dk
 
Med vänlig hälsning
Ulrik Liberoth

2005-03-21, 22:43
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Kan släkten Lieberath ha samma anor? Den verkar finns från 1700-talets början i Ystad och 1871 föddes scoutpionjären i Sverige, Ebbe Lieberath. Detta är uppgifter jag hittat i Disbyt.  
Hälsningar
Stig Geber

2006-06-12, 13:10
Svar #2

Fanny Sandberg

Släkten Lieberath i Ystad har sitt ursprung i Tyskland, där t.ex Heinrich Lieberath var borgare i staden Plön i Schleswig-Holstein-området. Denne var farbror till bröderna Petter och Claus Lieberath, vilka var bosatta i Ystad i mitten av 1600-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna