ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boetberg  (läst 776 gånger)

2015-06-03, 20:07
läst 776 gånger

Utloggad Erkki Hjelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 08:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker uppgifter gällande en svensk invandrare till Amerika, som hette John Smith. Allt vad jag fått veta av mannens barnbarn är:
Our Grandfather was John Smith, he was born in Sweden, Boetberg on 5 June 1851, came to the USA between 1874-1879. In Chicago Illinois on 17 of May, 1882 he married Johanna Helquist. They later came to Oregon. John Smith died on the
3rd of November, 1923.
 
Jag tror att Boetberg menar boet Berg. Jag måste alltså hitta en viss Johan eller Johannes som är född 5.6.1851 i något hemman som heter Berg eller ligger i någon område som heter Berg. (Släktnamnet Smith har kommit först på Ellis Island, tror jag.) Jag har gått genom alla fyra församlingarna Berg i SVAR. Dessutom har jag sökt från Holms och Örs församlingarna, för där finns många gården Bergs odlingar. Ingenting har kommit fram och därför frågar jag efter goda ideer om hur jag skall fortsätta.  
 
Hälsningar från Helsingfors
Erkki Hjelt
Erkki Hjelt
Helsingfors

2015-06-03, 21:41
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Hej!
 
Det finns en församling som heter Beateberg. Jag får ingen exakt träff men där finns en oäkta son Johan August född 16/5 1851. Det kanske kan löna sig att följa honom. Bällefors C:5 (1807-1852) Bild 147
 
Hälsningar Sören Axelson
Sören Axelsson

2015-06-04, 09:35
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
En plats boet Berg är inte trolig. En sådan konstruktion skulle knappast användas av en svensk eller svenskamerikan. Tror mer på Sörens förslag Beateberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna