ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ollevik  (läst 897 gånger)

2005-06-14, 16:21
läst 897 gånger

Margaret Strand

Hei! Jeg jobber med en slekt fra Rygge i østfold, Norge og slekten ender her med en Carl Olsson fra Ollevik i Sverige. HVOR ER OLLEVIK? Jeg finner intet kirkesogn i Sverige ved det navnet, så jeg antar at det kan være en gårdsnavn eller navnet til et mindre sted innenfor en sogn. De fleste (men ikke alle) innvandrere til østfold kom fra Bohuslän. Carl Olsson er et såpass vanlig navn at det ville være umulig å finne hans fødsel uten å finne ut hvor Ollevik lå/ligger. Er takknemlig for hjelp! Med vennlig hilsen.Margaret Strand, Moss, Norge

2005-06-14, 18:52
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det finns en gård Ållevik i Stavnäs socken, Gillbergs härad och nuvarande Arvika kommun.  
Möjligen värd att undersöka.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-14, 22:20
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Margaret. En annan möjlighet skulle kunna vara Ålevik i Lysekil på Sveriges västkust.

2005-06-16, 07:53
Svar #3

Margaret Strand

Takk, begge to! Jeg hadde ikke tenkt på stavemåten Ålevik/Ållevik. Skal unders?ke begge muligheter - takk igjen! Margaret

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna