ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rögslagen  (läst 820 gånger)

2004-08-16, 10:04
läst 820 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
När Johan Jakob Eklöf gifter sig 24/9 1773 i Gävle med Eva Björkman så sägs det att han kom från Rögslagen. Jag har inte lyckats återfinna detta ställe någonstans. Traditionen hos en gren av hans efterlevande säger att någon av förfäderna kom från Pommern.
 
Hälsningar, Mikael!

2004-08-16, 10:23
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det låter som en sammanblandning av Roslagen och R?gen. J
 
Ön R?gen ligger i alla fall i Pommern och hörde till Sverige 1648-1814.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-08-17, 09:11
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Ja, jag har varit inne på det spåret också, men inte funnit något specifikt. Möjligen skulle jag kunna kalla det svaga indicier. (Jag fick också vid något tillfälle svaret att Rügen INTE ligger i Pommern. Är du säker i detta fall?)  
Vid mina sökningar på Eklöf i de trakterna har jag inte funnit något. Däremot gav Eckloff (med stavningsvarianter) lite bättre utdelning ... Vissa av förnamnen i 'min' familj fanns också med i den familj/släkt som jag fann (Johan, Jakob, Fredrik, Peter och Katarina), men jag kan nog inte ta upp dem som mina förfäder på enbart den grunden ...
 
Hälsningar, Mikael!

2004-08-17, 10:26
Svar #3

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Mikael! Furstendömet R?gen var inte en del av hertigdömet Pommern.
 
Misstaget att räkna R?gen dit är emellertid ursäktligt. Under den preussiska tiden hade Pommern och R?gen en för båda länderna gemensam Lantdag.  
 
Förvaltningsmässigt var landet Pommern und  R?gen delat på två distrikt, nämligen           a) Vorpommern och R?gen samt b) Hinterpommern.
 
Under svensktiden mutatis mutandis.
 
En titt i Almanach de Gotha 1828 ger besked om att lantmarskalken för den gemensamma pommersk-r?genska lantdagen då var en furst Putbus, som  var jordägare och potentat på R?gen.  
 
Ätten Putbus tillhörde även svenska adeln och var inmatrikulerad på Riddarhuset och där antecknad som grevliga ätten nr 79 Putbus (utdöd 1894). Huvudmannen var dock - sedan Gustaf IV Adolfs tid - även svensk furste.
 
Längre fram upphörde denna hävdvunna indelning och det preussiska Pommern delades istället i tre distrikt, nämligen  a) Stettin, b) Köslin och c) Stralsund.
 
Hälsning, Bengt

2004-08-18, 13:17
Svar #4

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
Tack för det klarläggandet. Vilken praktisk nytta jag har av det beror förstås på hur sann den muntliga traditionen är. Hur som helst är det intressant att veta.  
 
Hälsningar, Mikael!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna