ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winstad  (läst 940 gånger)

2004-03-31, 17:04
läst 940 gånger

Lise Sandersen

Winstad. Jeg kan ikke finde det noget sted i Sverige. Måske er der navnelighed med andre lokaliteter. Er der nogen, der har forslag ?

2004-03-31, 18:01
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
I Bolmsö socken, Kronobergs län, Småland, finns en gård som heter Vinstad.
 
Svenska ortnamn 1999

2004-03-31, 18:52
Svar #2

Eva Leksell

Eller kan det vara gammal stavning för Vinsta, en gård i Spånga socken?
 
hem.passagen.se/vinstabo/Histad.htm
home.swipnet.se/hesselby/vinsta/vinsta.html
 
Gårdar eller byar Vinsta och Vinstad kan säkert finnas på många håll, men det finns ingen socken som heter så. Om du stött på namnet i en kyrkbok är det troligt att det är en plats inom socknen och inte till exempel i andra ändan av landet.

2004-03-31, 20:39
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Svenska ortnamn 1999 tar faktiskt bara upp två förekomster Vinsta; i Vällingby och i Södra Ving, så det tycks inte finnas så värst många, åtminstone inte i dagens Sverige.

2004-04-01, 19:36
Svar #4

Lise Sandersen

Tak til Eva Leksell og Bo Berndtsen for gode råd. Jeg arbejder hårdt med at komme videre.   Bogen
*Svenska ortnamn* - hvor langt tilbage går den i tiden ?    
 
Med hilsen
Lise Sandersen

2004-04-01, 20:25
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Svenska ortnamn 1999 är en CD utgiven av Sveriges Släktforskarförbund och tar upp platser som fanns år 1999.

2004-04-02, 17:35
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Intressant här är nog hur och var din förekomst av 'Winstad' finns också.. Namn kan ändras, skrivas, tolkas fel genom tiderna, så precisera gärna närmare här var du sett namnet.

2004-04-04, 16:01
Svar #7

Lise Sandersen

Til Peter Karlsson.
Du har helt ret - navne kan ændres, skrives, tolkes m.m. forkert, men her er hvad jeg ved. Christina Månsdottor blev født 6/10.1858 i Sverige. Hun kom som ung til Danmark, giftede sig her, og fik en stribe børn. Hun ses ikke i nogen indvandrer kilde, men de er heller ikke fuldstændige - desværre! Familien flyttede rundt i Danmark, men første gang (og eneste gang) ordet *Viksö* optræder er i en dansk folketælling fra 1921, hvor der står at hun er født i *Viksø*.

Da Christina dør 17.5.1942 står der i den danske kirkebog, at hun er født i *Winstad* i Sverige.Jeg har korresponderet med præst og degn, og de siger, at der står sådan i kirkebogen.

Det hedder sig i familien, at hun kom fra Lappland, men hun var ikke same. Og hun talte ikke med skånsk akcent ! Det er alt, hvad jeg ved.
Gode råd for min fortsatte søgen modtages gerne.
Med venlig hilsen
Lise Sandersen

2004-04-05, 10:16
Svar #8

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Lise!
 
Kan det vara Viksjö, som ligger i Ångermanland, ca 30 km NV om Härnösand? Det är inte i Lappland, men i den riktningen. En förklaring skulle kunna vara att namnet Vik-sjö på danska uppfattas som Vik-sö. Något som talar emot detta är att Måns inte är ett så vanligt namn i den trakten, men du kan prova att göra en efterlysning under Ångermanland/Socknar/Viksjö.

2004-04-09, 10:46
Svar #9

Lise Sandersen

Til Stig.
Alt kan tænkes, og jeg har selv været inde på samme tanke, så jeg har taget kontakt med Hembygdsföreningen deroppe. Nu får vi vel se !
Du siger, at navnet Måns ikke er så almindeligt deroppe - men hvor er det almindeligt ? Jeg kommer i tanke om, at jeg ved én ting mere om Christina: Hun var vældig god til at arbejde med mælk. Hendes standard for renlighed ved mælkens behandling var langt over andre danske bønder, og hun fik derfor også en bedre pris på mejeriet.
Hilsen
Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna