ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Henrik Backman g m Signe Aune - till Misiones 1905  (läst 2051 gånger)

2001-02-18, 05:11
läst 2051 gånger

Utloggad Erik Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-11-29, 08:37
    • Visa profil
Jag har i min släktforskning ännu inte på allvar crossat Atlanten, och tar tacksamt emot all hjälp att finna kunskap om familjen Backmans vidare öden i Argentina. Sonen Eric klarade överresan, men dottern Astrid fick grav i hav under överresan till missionskolonin. Med vänlig hälsning Erik Sjöblom

2001-02-18, 16:30
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej Erik!
 
Jag har i min bokhylla en bok som heter Brasiliensvenskarna  av Göran Friborg.  Den har ett kapittel om Misionessvneskarna med bl.a en lista på svenskar i Misiones 1928.  Där hittade jag din Backman i en ort som heter Bonpland Norte. 1924 bodde där 47 svenskar.
Erik Henrik Backman f 1875-05-21 i Nylands, Finland, jordbrukare, gift med Signe Maria Aune f. 1877-10-08 Åbo. Sonen Nils-Erik f. 1908-05-12, Misiones.  Till Misiones 1907. Sonen Erik hittar jag inte, såvida han inte är identisk med Nils-Erik.  Det är inte säkert att listan är helt att lita på, även om jag fann mina släktingar med hjälp av den.
Bonpland Norte låg/(ligger?) i norra Argentina i det finger som stikker upp mellan Brasilien og Paraguay: I närheten av staden Ober?, som i dag har en stor svenskättad koloni.  
Hälsningar  
Ulla

2001-02-19, 18:02
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Erik,
 
Nils Erik Backman föddes i Bompland Norte, i den finska kolonin. Inte långt därifrån ligger Bompland Sur, där svenskarna höll till. Båda kolonierna fraterniserade flitigt, och blandades med varandra. Det var just folk från Bompland som bröt ny mark i det som senare skulle bli svenskstaden Ober?, och dit hörde Hilmer Källsten, farfar till min kontaktman och vän, som just har svarat på mitt mail jag skickade igår.
Han tvivlar på att Nils Erik fortfarande är vid liv, men lovade mig att kolla om det finns några ättlingar till honom eller någon annan Backman i livet. Jag återkommer igen när jag fått veta mer.
 
MVH
Jojje

2001-02-21, 22:00
Svar #3

Utloggad Erik Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-11-29, 08:37
    • Visa profil
Hej och tack Ulla K. & Joije L.
 
Jag har nyss fått låna en ganska ny bok (på finska, men språket kanske är ett mindre hinder om man upptäcker att den innehåller intressant material): Olavi Lähteenmäki, Colonia Finlandesa, Uuden Suomen perustaminen Argentiinaan 1900-luvun alussa. (Summary: The founding of New Finland in Argentina at the beginning of the 20th Century), [Societas Historica Finlandiae, Historiallisia Tutkimuksia 154], Vammala 1989, 282 s.
Där finns bland annat intressanta bilder - tyvärr utan namngivande av personerna i bild. Vid tillfälle scannar jag av en bild på finländarna i Colonia Finlandesa år 1931 och sänder den hoppfullt till Er för identifiering - eller Ni kanske har tillgång till boken själva?
 
Med vänlig hälsning
Erik

2002-09-26, 14:39
Svar #4

jan heidenberg

Hej alla!
jag har varit där och hjälper gärna till om jag kan.
mvh  
Jan Heidenberg

2022-10-24, 17:46
Svar #5

Utloggad Isidro Adrian Zar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 18:26
    • Visa profil
Hej jag har jobbat i Världkulturmuseet och hittade indianer saker att Backman skickade till E. Nordensjiöld i 1915/1916. Är du släkt med Erik Backman? Jag skulle vilja kontakta dig. mvh

2022-10-24, 22:18
Svar #6

Utloggad Erik Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2022-11-29, 08:37
    • Visa profil
Tack för e-posten Isidro Adrian Zar, och lycka till med det intressanta projektet. Jag checkade släktforskningen, och tänk det, min nära släkting Erik Henrik Backman skrev alltså också till intendenten för dåvarande Etnografiska Museet, Erland Nordenskiöld ... och Backman var intendentens avlägsne släkting, längs massor av släktlinjer, men därom visste ingendera något, förmodar jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna