ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybyggare i Argentina  (läst 3110 gånger)

2004-06-06, 21:32
läst 3110 gånger

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Någonstans i Argentina.

E Nielsen

Emil t.v. Reynaldino t.h.









Finns det någon som vet vilka personerna är. Det enda jag vet är namnet på mannen i familjen och två av sönerna samt dottern Henriette, och att hustrun troligen är svensk med anknytning till Timrå.

2004-06-07, 11:29
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Av naturen runtomkring att döma, kan det röra sig om utvandrare till provinsen Misiones i Argentina - dit de kom via Brasilien. Det var några hundra svenskar som hamnade mitt i regnskogen, där de fick skogslotter tilldelade sig. Denna grupp finns omskriven under Anbytarforum: Länder: Argentina i detta forum.
Emigrantinstitutet har gett ut en bok om svenskarna för att antal år sedan, där det finns en lista med alla misiones-svenskar. Jag har listan hemma, och återkommer gärna senare med ett eventuellt svar.

2004-06-07, 23:33
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har kollat i den litteratur jag har om misiones-svenskarna, utan att hitta någon Nielsen. Ett foto i boken Svenskar i Latinamerika av Martin Rogberg 1954 (s.51) [exakt samma artikel finns publicerad i boken Vår svenska stam på utländsk mark, Örebro 1953 - jag tror att den förstnämnda boken är ett särtryck ur den senare]) överenstämmer på många sätt de här ovan. Jag vill också minnas att jag någonstans har sett många fler foton, bl.a. med jaktbyten, men kan inte komma på vart.
Det som går att säga är att om fotografierna är tagna någonstans i Argentina, så måste det vara i Misiones. På andra håll ser naturen inte ut på det sättet! Kolonin räknades till en bit över 500 svenskar 1924, så det borde finnas en betydande chans att det kan vara en av dessa familjer.
Om du har mer information om vem som haft dessa foton och hur de kommit i din hand, är det förmodligen lättare att placera dem någonstans. Jag föreslår att du försöker finna mer information på hemmaplan.
Om du kikar in på min hemsida (bläddra till släkten Källsten), kan du f.ö. hitta en Nielsen med anknytning till svenskarna i Misiones. Han var en dansk immigrant till provinsen Buenos Aires, som lämnade bort sin dotter till en svensk familj i Ober?, när han gifte om sig med en argentinska. Hon blev sedermera mor till den ende svenskättling i Misiones som jag känner. Har du förbaskat gott med tur, är han den rätte mannen.

2004-06-08, 15:55
Svar #3

Utloggad Lars Anders Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 18:03
    • Visa profil
Jag har fått bilderna av en kvinna som vars man härstammar från Timrå, och hon trodde det var några avlägsna släktingar till honom. Tyvärr lever hon ej i dag. Jag har släktforskat kring släkten men inte hittat någon familj som passar in på dessa människor. Bland fotona fanns även ett vykort från Ober?. Det som är skrivet på fotona tycker jag ser ut som norska men det kanske är danska.

2004-06-08, 22:52
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Scanna baksidorna om du kan, och lägg in dem här. Om det rör sig om min vän Ruben Källstens morfar, så kan jag försöka förmedla fotografierna (jag har f.n. tappat kontakten med honom). Kanske gåtans lösning är närmare än vi tror?!
Om du kollat in Rubens anträd i min hemsida, så har du säkert lagt märke till att han har anor från Vasatrakten i Finland. Annars finns det gott om norrlänningar bland misiones-svenskarna, dock ingen från Timrå på listan jag har.
Ett annat alternativ är att ta kontakt med svenska församlingen i Ober?, eller den svenska konsuln där. De kan säkert jämföra fotografier, eller rent av hitta någon gamling som känner igen personerna på fotona.

2004-06-08, 23:05
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
När Ruben var till Sverige för cirka 4 år sen och jag spenderade en vecka med att guida honom i Stockholm med omnejd, bodde han hos en t?a (faster tror jag) i Lidingö. Hon såg ut att vilja leva åtskilliga år till, så jag antar att hon fortfarande är pigg och i god form. Om jag kan få tag på henne, borde hon kunna vara till hjälp.
Hans föräldrar hade en märklig historia. Mamman, som var adopterad och vars föräldrar var dansken Nielsen och dennes första (danska) hustru, växte upp i familjen och gifte sig således med en av sina fosterbröder!
Jag vill dessutom upprepa att du måste vara mindre sparsam med uppgifterna här, om du ska kunna få hjälp med att lösa gåtan. Du har t.ex. inte lämnat den minsta ledtråd för oss andra om vad det kan finnas för samband med den kvinna du fick fotona av, och personerna på bilderna.

2004-08-11, 23:04
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har skickat fotona till min svensk-argentinske vän, som säger sig komma ihåg en Reinaldo Björklund. Mannen skulle ha varit i 80-årsåldern eller mer, om han inte omkommit i en trafikolycka för ett antal år sedan.
Han nämner också att namnet Nielsen inte är helt ovanligt i trakten.

2004-09-15, 20:37
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Efter att ha konsulterat systern till den man som fungerar som svensk konsul i Ober?, bekräftar min vän Ruben Källsten att det måste röra sig om Reinaldo och Emil Björklund (Byorklund) i Ober?.

2004-11-05, 04:09
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har nu personligen besokt Svenska Kyrkogarden i Ober?, Misiones i Argentina, och kan bekrafta att Reinaldo Bjorklund ligger begraven dar. Foton tagna pa den gamla daligt underhallna kyrkogarden kommer att publiceras har efter min resa som fortfarande pagar (darav inga prickar eller ringar).

2009-11-05, 18:49
Svar #9

Utloggad Margareta Elg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-11-05, 18:49
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha original eller en högupplöst inskannad bild av bilden där två av tre pojkar är namngivna. Vill publicera den i Språken i Sverige, ett nytt band i Sveriges nationalatlas. Där finns det ett avsnitt om Missiones.

2010-04-18, 20:12
Svar #10

Ingrid Wikberg

En ny bok, kommer så småningom. Min vän, författaren och journalisten Per Erik Tell befinner sig i Argentina sedan september 2009 och samlar uppgifter, information, kontakter och upplevelser om bl a ättlingarna till de svenska nybyggarna i Misiones. Han har även träffat och spelat in några av de sista(?) svensktalande ättlingarna.  
Det kommer att bli spännande att ta del av boken när den kommer- för Per Erik Tells Argentinablogg är mycket intressant:
http://argentina.webblogg.se/
 
Per Erik Tell återvänder till Sverige i maj och då börjar själva arbetet med boken.
 
(Meddelandet ändrat av inkan 2010-04-18 20:23)

2012-03-20, 16:43
Svar #11

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Hej! Har fått bekräftat från en (rätt nyfunnen) släkting i Oberá att det verkligen är därifrån dessa foton är. Det var i och för sig redan bekräftat här ovan.

2013-05-17, 12:44
Svar #12

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej!
Finns det någon som har tillgång till källor där det går att få fram varifrån, när och varthän Emil Magnus Theodor Gauffin, f 1846-08-29 i Kristianstad, utvandrade från Sverige. Han fanns i hemstaden fram till 1863 och skall ha återkommit dit i februari 1867 efter korta vistelser som apotekslärling i Hörby, Vadstena och Jönköping. Men jag finner inte honom i Kristianstad därefter. Han bodde 1885 i Metán, provincia de Salta, Argentina och fick där en son med hustrun Hermelinda Heredia Tamayo.
Hälsar och frågar Mats

2013-05-17, 15:27
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Name:   Emil Magnus Theodor Gauffin
Year:   1866-1871
Place:   America
Source Publication Code:   6412.20
Primary Immigrant:   Gauffin, Emil Magnus Theodor
Annotation:   Time period between date of pharmacy exam and ending date for the production of membership rosters for the Farmaceutiska Foreningen, a national association of druggists in Sweden, with place where listee was first cited as residing in the New World; a few
Source Bibliography:   OLSSON, NILS WILLIAM. Swedish Pharmacists in America, 1840-1907. In Swedish American Genealogist (Swenson Center, Augustana College, Rock Island, IL), vol. 11:2 (June 1991), pp. 147-174.
Page:   151
 
Enligt samma källa fanns han i Buenos Aires 1871

2013-05-17, 16:28
Svar #14

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej Chris och tack för detta!  
Då kan man gaffla in utresan till kring svagåren 1867-1871, dvs i anknytning till den s k första emigrantvågen till Brasilien/Argentina.  
Hälsar Mats

2013-05-17, 23:28
Svar #15

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Mats!
 
Emil Gauffin ska ha flyttat till Buenos Aires i augusti 1871.

2013-05-18, 09:10
Svar #16

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Hej Stig!
Jag håller på att ta fram uppgifter om barnen i Gauffinarnas Kristianstadsgren (G R Gauffin - han med dubbelblandningen) och fick via Nils William Olssons text även kläm på att Emil efter apoteksanställning i Buenos Aires köpte en ranch i San José de Metan i Saltadistriktet. (Det jag inte klurat ut är var han fanns mellan 1867-1871 och om han reste med sällskap till Sydamerika?) Huset där sonen/författaren bodde omhuldas nu som Casa Natal Federico Gauffin. Jag hade nyligen kontakt med Emils/Emilios sonsons sonson Federico, som var mycket tacksam för alla släktuppgifter han fått av Dig och Ingegerd Gille. Federico Alejandro Gauffin är numera (motsvarande) kommunsekreterare på den plats där Emil slog sig ner.
Hälsar Mats
 
(Meddelandet ändrat av matsy 2013-05-18 09:46)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna