ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensk Malmberg som byggde järnväg i Argentina  (läst 1312 gånger)

2010-04-17, 20:16
läst 1312 gånger

Utloggad Ylva Floderus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 20:43
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Carl Axel Emanuel Malmberg, född 7 april 1851 i Uppsala.
Han var bl a bokhållare, verkmästare, smidesmästare och ingenjör (elev vid Bergskolan i Falun 1875-1876) och anställd bl a vid Älvkarleby bruk.
Den 24 oktober 1883 flyttar han som ensamstående från Brefvens bruk, Asker (T) till Ockelbo. Där har böckerna brunnit så jag vet inte när han gav sig av därifrån. Han finns inte i folkräkningen 1890 eller 1900.
Han befinner sig dock minst sedan våren 1890 i Argentina då han var anställd vid ett järnvägsföretag vilket uppges i brev till Rådhusrätten från brodern som ber om ett godmansförordnande vid bouppteckning efter fadern. 1893 avger gode mannen slutredovisning av förmyndarskapet och han har då haft kontakt med Malmberg om arvet via konsulatet i Buenos Aires.
Vid broderns frånfälle 1910 uppges att det finns en bror så han bör ha levt då.
Jag har inte lyckats hitta honom i något emigrantregister men min teori är att han egentligen inte emigrerade först utan bara åkte dit för att jobba, men han kanske blev kvar?
Tacksam för alla tips för att komma vidare. Vem vet något om järnvägsbyggande svenskar i Argentina?

2010-04-17, 20:57
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om myndigheterna kontaktat Malmberg via konsulatet i Buenos Aires finns det förmodligen information i deras arkiv.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-18, 13:09
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ylva!
 
F.d Bruksförvaltaren Carl Axel Emanuel Malmberg, född den 7 april 1851 i Uppsala, återfinns under totalt 4 poster i Stockholms Rotemansarkiv from 1901 och fram t om 1915. I Rotemansarkivet stavas Carl med K, dvs Karl.  
 
Han inflyttar till Stockholm stad och Hedvig Eleonora fs år 1901 och kommer då närmast från Källerö. 1906 utflyttar han till Västerhaninge. 1909 återkommer han till Stockholm och Hedvig Eleonora fs för att 1915 utflytta till Nacka fs.  
 
Se Stockholms Stadsarkivs hemsida och sökning i Rotemansarkivet för närmre datum avseende hans flyttningar samt information om boendeadresser.  
 
http://www3.ssa.stockholm.se/Rotemansarkivet/Search.aspx  
 
Avseende hans tid i Argentina har jag tyvärr inga uppgifter men börja med att kika i flyttlängderna för Källerö runt 1900-1901 (osäker på denna församling, eventuellt att man avser Källeryds fs).
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2010-04-18 13:12)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna