ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Armenien  (läst 1917 gånger)

2004-10-31, 18:59
läst 1917 gånger

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Fångar från första världskriget.  
 
Jag har en bekant från Armenien. Hennes farfar var soldat i den ryska armén under första världskriget. Han blev tillfångatagen och var i tysk krigsfångenskap. Han blev kvar i Tyskland, adopterad och sedemera gift där. När han under Stalin-tiden blev lockad att återvända till Armenien blev han tvungen att stanna där. Han bildade ny familj men drog åter ut i krig, denna gång under andra världskriget. Han återvände aldrig. Enligt uppgift stupade han i Prag. Släktingarna i Armenien tror dock att han återförenades med sin tyska familj.  
 
Min fråga:  
Hur och var kan jag söka efter uppgifter om en sådan person? Finns det register över ryska krigsfångar? Kan jag söka på hans namn på någon tysk släktforskningssida motsvarande denna?  
 
Med vänlig hälsning  
Ove

2004-10-31, 21:54
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag har ett annat problem gällande Kaukasien. Vet någon hur man forskar i släkter som regerat i detta område. Då tänker jag främst på hur och var man kan hitta information om släkter som:
 
Abashidze
Amilakhvari
Agiashvili
Amirejibi
Andronikashvili
Argutashvili
Avalishvili
Bagration
Baratashvili
Buchkiashvili
Chavchavadze
Chijavadze
Chkheidze
Cholokashvili
Dadiani
Diasamidze
Eristavi
Guramishvili
Gurieli
Mikeladze
Orbeliani
Palavandishvili
Ratishvili
Shervashidze
Tarkhan-Mouravi
Tsereteli
Tsitsishvili
Tumanishvili
Vachnadze
Vezirishvili
 
Då dessa är alla Prncely families borde det vara kanske minimalt lättare än annors. Så om någon vet varifrån man får material till forskning i Kaukasien ENORMT intresserad!!!!!!!!

2004-11-01, 17:00
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När det gäller släktforskning på armeniska familjer kan jag rekommendera Genealogy for armenians av Nephi K. and LaPreal J. Kezerian. I denna finns förteckning på mikrofilamde kyrkoarkiv och bra startinformation för hur man forskar på armeniska familjer.
 
Ralf Palmgren, namnen du listar är typiskt georgiska efternamn och då dessa är furstliga familjenamn (vad är förresten Prncely för något? )  bör du kunna hitta dem nämnda i äldre ryska furstegenealogiska böcker. Mitt tips är att du tar kontakt med någon rysk forskare på just furstesläkter och heraldik, ty de bör veta vilken relevant litteratur du kan ha nytta av.
 
Ove Carlsson, mitt tips är att du tar kontakt med internationella Röda korset, de bör ha  material eller veta var din vän bör söka sin farfar (se här och här).

2015-06-27, 09:59
Svar #3

Utloggad Tatjana Titova

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-07-07, 18:43
    • Visa profil
http://obd-memorial.ru/html/advanced-search.htm  
georgiska soldater / krigsfångar, och en hel del av deras namn
 
http://translit.net/
pre tolk namn på ryska

2017-02-23, 21:42
Svar #4

Utloggad Örjan Werkström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2020-02-29, 21:54
    • Visa profil
Till Ralf Palmgren.
En stor del av de kaukasiska fursteätter, som Du ovan nämner, är redovisade i Jacques Ferrands på 1990-och 2000-talen utgivna genealogiska arbeten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna