ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindgren, Emma Charlotta f1861 Brunneby. Utv 1892  (läst 1124 gånger)

2012-09-13, 23:18
läst 1124 gånger

Utloggad Jack Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 07:43
    • Visa profil
Jag söker efter Emma Charlotta Lindgren sömmerska, modist och pälsbearbetare som föddes 1861-09-26 i Brunneby mellan Linköping och Motala.
Den sista källan i Sverige är ett utflyttningsbevis från Sundsvall 1892-04-29. Jag har brev från henne dock utan bevarad adress. Hon levde åtminstone till 1927 förmodligen längre.
Hon var singel när hon emigrerade men sägs ha gift sig och ev adopterat en dotter. Hon sägs ha bott i Seattle samt ev Californien.
Jag har hittat några Emma Lindgren i US Census samt death records men inte hittat något som kan knyta dessa uppgifter till rätt person.
Jag hittade också en Emma Lindgren i en passagerarlista från 1903 där det står att personen återvänder till USA och är bosatt i Butte Montana.
Det intressanta med den uppgiften var att vederbörande hade varit på besök i Hille utanför Gävle där den rätta Emma vid denna tidpunkt hade sin enda  
i Sverige bosatta familjemedlem, systern Augusta.
Tacksam för alla tips och förslag på hur jag tar mig vidare!

2012-09-14, 07:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en Emma C Lindgren, 30 år, från Sundsvall som reser med Romeo från Göteborg 6 maj 1892. Det är en hel grupp från Västernorrland, destination Winnipeg, Manitoba, Canada (Ancestry, Pssagerarlistor).
Hon kommer fram 24 maj till Quebec med Sarnia från Liverpool. Tyvärr är uppgifterna mycket få i den listan.

2012-10-09, 15:14
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En efterlysning av en helt annan person än den som tråden rör har flyttats av moderator till en ny egen tråd.
Den som rör Lindgren, Jenny Elisabeth, hittas numera här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/365154.html?1349788317

2013-09-26, 23:09
Svar #3

Utloggad Jack Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 07:43
    • Visa profil
Jag har nu fått bekräftat att Emma tydligen bott på två adresser i Butte Montana omkring1901-1903. Dels N Main street dels 119 W Copperstreet.  
 
In English:
 
I am looking for all kind of information concerning Emma Charlotta Lindgren born sep 26 1861 in Brunneby Östergotland Sweden.
Emma arrived in Quebec Canada 24 th may 1892. Emma lived probably in Butte Montana at the end of 19 th century ( maybe from 1892) until at least around 1903.
Sha has maybe lived in Washington state or California later on. I have information on her journeys over the atlantic.
I am primarly interested in her life in America, I can not find her anywhere in the censuses. She worked with fur and fur hats in sweden.
I have found one Swedish Emma born in sep 1861 that married a norse called Axel Oppgard. They lived in Helena in 1900 according to the census. If someone have knowledge about the Oppgard family in Helena please let me know if ther could be something of interest.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna