ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elg, Lars Samuelsson, soldat i Folkärna  (läst 946 gånger)

1999-02-27, 23:25
läst 946 gånger

Eva Leksell

Västmanlands regemente gick i kriget 1808-09 först gick mot Norge, fick sedan kontraorder och vände mot Finland. Soldat nr 92 i Folkärna, Folkare kompani, Lars Samuelsson Elg, försvann antagligen någonstans på vägen. Han var född i Grangärde 1767. Finns med i en mönstringsrulla 1808 men struken utan kommentar 1809. I husförhörslängden som börjar 1811 står hustrun Greta Mårtensdotter fortfarande som hustru, då inneboende ensam med barn. I maj 1812 får hon som knektänka en oäkta dotter. Har någon händelsevis stött på knektens dödsnotis? Bra tips om var det lönar sig att leta skulle jag också uppskatta.

2000-04-06, 22:07
Svar #1

birgitta

Hej!
Folkare Släktforskarförening håller på att inventera soldaterna i Folkare kompani och denna Elg finns hos oss med familj, som du nämnder finns han inte i dödboken, han försvinner mellan 1809-1812. År 1809 får han och hans hustru barn och det finns ingen notering där att hustrun skulle vara änka. Sedan får hustrun en oä dotter 1812 och då nämns hon som änka efter soldat Älg. Det blir väl bara att försöka finna material i Krigsarkivet förstår jag.
mh
Birgitta

2000-04-15, 13:11
Svar #2

Eva Leksell

Jodå, jag har varit och letat bland mikrokorten på Krigsarkivet. Mina anteckningarna därifrån hittar jag inte nu och dumt nog har jag inte fört in allt ordentligt i datorn. Jag har bara skrivit att Lars Samuelsson Elg fanns med vid en mönstring 1807, men i nästa mönstring 1808 var hans namn överstruket utan kommentar (jag skrev tyvärr fel årtal förra gången). Om jag minns rätt var det en brödmönstring i april 1808. Jag räknade i alla fall ut att han inte kunde ha varit med vid överfarten till Finland som visst ägde rum senare på våren eller sommaren.  
 
Nattvard tog han sista gången i Folkärna 1807. Det sista barn jag har till honom är en dotter född 1806 och död 1809 26/10. Om han fick ett barn till 1809 måste han rimligen ha varit hemma efter april 1808. Jag får kolla i födelseboken en gång till. I husförhörslängder finns i alla fall inget sådant barn med.
 
Kanske är Folkare släktforskarförening intresserad av de uppgifter jag har om Lars Samuelsson Elg - t ex föräldrar och det som stod i mönstringsrullor (när jag letat rätt på mina anteckningar)? Jag har förresten två andra soldater i Folkärna bland mina anor, Lars Olsson Humla i Tobiaebo, född 1719, och Abraham Persson Gröning, född 1688 i By, men dem har jag inte har så mycket om än.
 
Tack för hjälpen, Birgitta. (Men varför vill du inte skriva ut hela ditt namn?)

2000-07-24, 12:52
Svar #3

Birgitta Larhm

Hej Eva
Jag menade när jag skrev om Krigsarkivet att du får försöka kolla i det material som inte är mikrofilmat som finns för Västmanlands regemente.
Angående uppgifter som du har om folkaresoldater vill vi gärna ha de uppgifterna.
Med hälsning
Birgitta

2002-01-10, 20:33
Svar #4

Eva Leksell

Tänkte bara rapportera vad jag nu vet om Lars Samuelsson Elgs öde - om nu någon är intresserad. Och så vill jag rätta till det jag rörde ihop i fråga om årtal tidigare. Jag har gått igenom mönsterrullor på Krigsarkivet igen (ur serien Rullor 1724-; generalmönsterrullor saknas). Förra gången hittade jag så dåligt i materialet och var så inriktad bara på honom att jag var totalt blind för vad som stod på de andra.
 
I en kassationsmönsterrulla, daterad Sala den 1 december 1809, står under Österstelöjtnantens kompani, alltså Folkare kompani: Vacant d. 1 sept. 1809 på nr 92 Elg och Lars Samuelsson är struken utan kommentar. Men så upptäcker jag att det står exakt samma sak på den ena soldaten efter den andra, totalt 45 stycken, och de är också strukna.  Nästan en tredjedels kompani. Ungefär lika många är noterade som döda vid olika tidpunkter 1808 och 1809, och säkert ett 20-tal fick eller hade fått avsked på grund av skador. Vad är detta om inte de sorgliga följderna av finska kriget 1808-09.
 
En förklaring av noteringen hittade jag i Koncept till utgående skrivelser 1807-1810 för Västmanlands regemente. Närmare bestämt i Ordres nr 45, daterad Arboga 28/10 1809, major Leijonflycht: De som varit sjuka på Norra Arm?ns sjukhus men i sommar ej funnits där utan ettdera där dött eller blivit fångne och vars avgångsdatum ej är känt upptages som vakanta från den 1 sept. 1809. (Innebörden är inte helt glasklar för mig. Gällde det bara de som varit  på sjukhuset? Och blev några tillfångatagna just där? )
 
Sista gången jag hittar Lars Samuelsson Elg som närvarande är i en kassationsmönsterrulla, daterad Hedemora den 7 mars 1808. Alltså kom han bort någon gång efter det och senast sommaren 1809. Om han hamnade i fångenskap återkom han i alla fall aldrig. Han ersattes 1810 8/5 på roten av Lars Ersson. Hans hustru kallas inte änka i den husförhörslängd för Folkärna som börjar 1811 - varför inte? - utan först när hon får sin oäkta dotter i maj 1812.  
 
Om Norra arm?ns sjukhus var detsamma som fältsjukhuset i Umeå så härjade fältsjukan där åtminstone vintern 1808-09. Det gjorde den nog på många fler håll förresten.

2006-06-16, 18:15
Svar #5

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Eva Lexell.
Om Du begär att få soldatakten för nämda soldat Älg från det regementa som han tillhörde.
Så skulle jag tro att Du samtidigt får en hel del uppgifter om både hans tjänst och familjen som han var  överhuvud  för.
Vid Din begäran så skriv ner allt som Du känner till om soldaten Ex: födelseår och plats , även viktigt att få med hans tidigare namn .
Jag har på detta sätt fått mycket hjälp från  
 Dalregementets register om gamla soldater från Gustafs.
Lycka till med Ditt sökande Maj-Brith i Leksand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna