ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Chile  (läst 5311 gånger)

2002-04-16, 19:39
läst 5311 gånger

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Chile verkar inte vara frekvent. Kanske finns det ändå någon som kan komma med ett tips om hur man släktforskar där härifrån? Tacksam för alla förslag!
Berit Eriksson

2002-04-16, 20:54
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Berit!
 
Nedan följer några web-sidor med släktforskningsminformation i Chile. Alla sidor jag hittat hittills är på spanska.
 
Genealogia de Chile
 
Genealogy Surname Navigator
 
Anillo de Genealog?a Hispana
 
Chile Genealogy Forum
 
Om Du söker efter +geneologia +Chile med någon sökmotor på internet, t.ex. www.google.com så hittar Du flera sidor, men som sagt allt på spanska.
 
Con un cordial saludo
Mats Högberg

2002-04-16, 21:10
Svar #2

Nina M. Nordby

Vil tro at denne kanskje kan være mer nyttig dersom du ikke kan spansk!
http://www.rat.de/kuijsten/navigator/chile/chile.html

2002-04-16, 22:42
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På mormonernas Familysearch finns en avdelning med forskningsguider för alla möjliga länder på engelska, och där finns då en för forskning i Latinamerika, då de tycks ha ganska likartade system för folkbokföring. Kan ju vara värt en titt!

2002-04-17, 18:52
Svar #4

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Tusen tack alla! Skall jobba med detta!
P&K
Be

2002-04-18, 08:59
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Berit, om du vill släktforska på chilenska källor härifrån Sverige, finns bara en metod - och den inkluderar tyvärr inte ovan nämnda resurser, som i och för sig kan vara ett bra komplement till din forskning.
Ska man forska själv på distans bör man använda sig av mormonkyrkans utmärkta service, där man tar hit mikrofilmer på de aktuella kyrkböcker man behöver läsa. Jag har själv forskat i argentinska kyrkböcker, i mormonska släktforskarcentra, och har enbart positiva erfarenheter.
Som vanligt behöver man ordentliga uppgifter på var man ska börja, t.ex. en födelseuppgift på någon ana. Har man detta klart för sig, kan man ta kontakt med mormonerna (det finns åtskilliga mormonkyrkor runt om i Sverige), som kan kolla om den aktuella församlingen finns i deras katalog. Där finns också uppgifter på vilka kyrkböcker som finns filmade. Sedan är det bara att beställa de volymer man behöver. Forskningen kan dock bara äga rum i mormonkyrkorna - man får alltså inte låna hem filmerna. De avgifter som tas ut måste betecknas som små. Man ska också vara beredd på att det kan ta månader innan filmerna kommer fram...
Vad gäller folkbokföringsuppgifter från slutet av 1800-talet och framåt, är det troligt att man måste söka dem i civilregistren. Dessa finns i allmänhet hos den kommun församlingen ingår i, men det är inte säkert att sådant material finns mikrofilmat. I så fall kan man säker skriva till den aktuella kommunen och be om uppgifterna.
Alla länder som lytt under den spanska kronan har sannolikt behållt den form av byråkrati som dominerade då, vilket innebär att de har identiska arkivmetoder. De liknar i mångt och mycket vårt eget system som är ett arv från den katolska tiden (m.u.a. husförhörslängden). Det finns således födelse-, vigsel- och dödsböcker inom hela den kristna världen, och dessa sträcker sig i allmänhet så långt tillbaka som församlingarna existerat.

2003-03-28, 11:36
Svar #6

Elizabeth Nord

Hej!
behöver ni hjälp med översättning eller liknande kan ni kontakta mig. Är själv från Chile och jobbar bla. som just tolk.

2005-10-10, 14:17
Svar #7

paola johnsson

hej
 
jag behöver hjälp med att hitta  agustin antonio gonzalez gonzalez han föddes 19/8-18
 
Med vänliga hälsningar  
Paola

2006-04-07, 09:05
Svar #8

Kristina Hellberg-Wahlström

Jag söker uppgifter om min farbror Daniel Hellberg som var sjöman och mönstrade av i Chile. Han bosatte sig i Santiago eller Valparaiso och gifte sig och fick en son. Vad frun och sonen hette vet jag inte. Daniel var född 1888 i Hellefors, Sverige. I mitten av 50-talet så åkte han hem till Sverige för att hälsa på sin åldriga mor en sista gång men han dog på ett hotellrum i Stockholm. Det jag undrar är om någon vet något om hans liv där borta och om det finns några ättlingar kvar?

2006-05-21, 06:48
Svar #9

Svante Hammarberg

Hej Kristina Hellberg-Wahlström!
Jag har anknytning till Chile, och slog upp efternamnet Hellberg på Chiles motsvarighet till Eniro. För att söka personer via chilenska telefonkatalogen måste man slå på 12 olika regioner, jag slog på RM som betyder Region metropolitana (huvudstadsregionen). Där finns två Hellberg. De övriga regionerna har jag inte tittat på.
Med vänliga hälsningar
Svante Hammarberg

2006-06-15, 22:13
Svar #10

Svante Hammarberg

Hej!
Jag har anknytning till Chile, (som kan utläsas ur tidigare inlägg) och undrar om det bland svensk-chilenare eller andra intresserade i Sverige skulle vara av intresse att lägga ut chilenska anor här? Min hustru och jag har bedrivit forskning i Chile, och har en diger lunta med uppgifter.
Tacksam för kommentarer kring detta!
Hälsar Svante H

2006-06-18, 00:09
Svar #11

Svante Hammarberg

Lägger härmed ut några av min hustrus anor, så får jag se om det kan komma någon till glädje:
 
I. Andr?s Hurtado de Mendoza, Granada, Spanien. Död i Lima 1561. Markis av Ca?ete. Vicekung av Peru. Gift med Maria Magdalena de Manrique, dotter till greven av Osorno, Spanien.
II. Garc?a Hurtado de Mendoza y Manrique. Född 1535 i Cuenca, Spanien. Guvernör i Chile. Markis av Ca?ete. Död i Madrid, Spanien 1609. Gift med Teresa de Castro.
III. Juan Andr?s de Hurtado. Född i Santiago, Chile. Gift med Leonor God?nez.
IV. Catalina Hurtado de Mendoza y God?nez. Död 1643 i Santiago, Chile. Gift med Juan de Ahumada. Född 1533 i Medina de Rioseco, Spanien.
V. Crist?bal Ahumada Hurtado de Mendoza. Född omkr. 1600 i Santiago, Chile. Gift med Francisca Huerta de la Vega. Född i Santiago, Chile.
VI. Clemencia de Ahumada y Huerta. Född i Santiago, Chile. Död där 1711.  Gift med Francisco de Cuadros (Cuadrado) y Rojas. Född 1625 i Madrid, Spanien.
VII. Francisco de Cuadros y Ahumada. Född 1670 i Chile. Gift med Agustina Escobar.
VIII. Buenaventra Cuadros y Escobar. Född 1700 i Casablanca, Chile. Död 1781. Gift med Mar?a Sofia Fern?ndez.
IX. Diego Cuadros y Fern?ndez. Född i Casablanca, Chile. Gift med Isabel Morales y Gonz?lez-M?ndez.
X. Jos? Mar?a Cuadros y Morales. Född i Casablanca, Chile. Gift med Antonia Mar?a Carrasco y Rojas (Rojas-Puebla).  
XI. Juana Cuadros y Carrasco (Morales). Född i Casablanca, Chile. Gift med Agust?n (P?rez) Rojas y Y??ez (Rojas-Puebla och Y??ez de Escobar). Casablanca.  
XII. Jos? Miguel P?rez y Cuadros. Född 1824 i Casablanca, Chile. Gift med Petronila Pi?a y Olmedo. Casablanca, Chile.
XIII. M?xima P?rez-Pi?a. Född 1882 Hacienda San Juan, San Antonio, Chile. Gift med Jos? Miguel G?mez-Pontigo.
XIV. Rogelia del Carmen G?mez-P?rez. Född 1904 i Lo Abarca, San Antonio, Chile. Gift med Juan Francisco Farias-Olmedo. Född 1892 Hacienda San Juan, San Antonio, Chile.
XV. Juan Francisco Farias-G?mez. Född 1919 i Lagunillas, Casablanca, Chile. Gift med Celmira del Carmen Abarca-Araos. Född 1927 i Casablanca, Chile.
Alla personer är avlidna.  
Förutom dessa efternamn förekommer bl.a. de inhemska Pailamilla, Catapluma och de tyska Xedler, Lisperguer och Blumen.

2006-06-19, 18:56
Svar #12

Svante Hammarberg

Lite fler anor:
I. Mart?n Gregorio de J?uregui y Hoyo, 1694 Sevilla, Spanien. Gift med Agustina Alvarez de Uceda.
II. Teresa J?uregui y Alvarez Uceda. Född i Casablanca, Chile. Gift med Lorenzo Cano y Cordova.  
III. Manuelaa Cordova y Cano. Född i Casablanca, Chile. Död där 1767-11-22. Gift med Santiago Carrizo y Castro. Född i Santiago, Chile.
IV. Viviana Carrizo y Cano. Född 1748 i Casablanca, Chile. Gift med Hermenegildo de la Cruz (Tongo) y Ru?z. Född 1745 i Casablanca, Chile.
V. Ana Maria de la Cruz y Carrizo. Född i Casablanca, Chile. Gift med Jos? Pedro Mesa y Castro. Född i Casablanca, Chile. Son till  Juan de Mesa (Purray) och Michaela Castro.
VI. Maria Andrea Mesa de la Cruz. Född 1807 i Lagunillas, Casablanca, Chile. Död 1891 i hjärtattack. Gift med Luciano Ar?oz. Född 1800 i Lagunillas, Casablanca, Chile.  
VII. Raimundo Ar?oz-Mesa. Född 1838 i Lagunillas, Casablanca, Chile. Död 1888. Gift med Antonia Mella (Nu?ez). Född 1849 i Casablanca, Chile. Dotter till Pabla Mella y Tapia.
VIII. Juan Isidro Ar?oz-Mella (Nu?ez). Född 1879 i Lagunillas, Casablanca, Chile. Karabinjär. Gift med Rosa Mercedes Pailamilla. Född 1885 i Casablanca, Chile. Dotter till Clotilde Pailamilla.
IX. Rosa Zunilda Ar?oz-Pailamilla. Född 1903 i Casablanca, Chile. Död 1969 i Casablanca, Chile. Gift med Guillermo Belisario Abarca-Contreras. Född 1884 i Casablanca, Chile. Son till Francisco Abarca-Carrasco och Domitila Contreras-Gamboa.

2006-12-05, 12:18
Svar #13

Kristina Hellberg-Wahlström

Hej Svante, detta var otroligt. Kan du flytande spanska?

2006-12-29, 20:12
Svar #14

Svante Hammarberg

Hej Kristina!
Jag talar flytande spanska, eller låt säga så här; så passa att jag klarar mig i vardagliga situationer. Med god vilja och ett par bra lexikon så går det mesta ganska bra, dessutom har man i Chile gott om tolerans och tålamod med utlänningar som jag. Viljan att förstå mig är oerhört god.
Gott nytt år!
Häslningar
Svante Hammarberg

2008-10-28, 17:09
Svar #15

Utloggad Monica Svan

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2015-09-28, 16:58
    • Visa profil
hej
letar efter lars roger född 26 april 1947
blev adopterad till chile
moder i sverige
gertrud född 20 april 1926
fader
harry olsson född 30 maj 1915
finns det någon som vet skulle vara kul med mer information till min forskning
m.v.h.
monica svan

2010-10-05, 17:09
Svar #16

Utloggad Eva Hedvind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2010-12-19, 02:51
    • Visa profil
Söker uppgifter om Fredrik Rådberg (Radberg) som i Chile gifter sig med en kvinna med efternamnet Contreras och som med henne får en dotter vid namn Carmen.
Han kommer till Chile som ingenjör för att jobba i gruvindustrin i norr under 1800-talet.

2010-11-18, 23:05
Svar #17

Utloggad Kristin Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-10-27, 02:51
    • Visa profil
hej jag skulle vilja ha hjälp att söka om min släkt. jag heter kristin margareta soledad jansson och bor i västerhaninge/ haninge 3 mil söder om sthlm. mitt chilenska namn är soledad abarzua abarzua min mamma heter aurora abarzua curpian och bor i calama norra chile. min pappa heter victor gajardo rodriguez och bor i santigo. men hur tar man reda på mer info om deras släkt tillbaka? jag har aldrig varit åter  chile trots att jag gärna vill det! nu e man ju 30 år! snälla skriv om ni kan hjälpa mig eller komma med tips! mvh kristin jansson

2010-11-19, 10:19
Svar #18

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Hej Kristin!
Jag tror att du har större möjlighet på dessa adresser
 
http://www.iwasadopted.com/
 
http://www.adopteeconnect.com/p/a/0//aq
 
Lycka till!
Har du kollat namnen på Facebook?
EvaA

2010-11-20, 19:16
Svar #19

Utloggad Kristin Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-10-27, 02:51
    • Visa profil
hej jag har ju kontak med mina föräldrar men eftersom jag inte kan spanska är det lite svårt att få reda på släkt bakåt i tiden. men tc för länkarna!

2010-11-23, 16:37
Svar #20

Utloggad Anita Nilsson Serrano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2015-09-24, 17:09
    • Visa profil
Jag kan spanska och kan ev hjälpa dig med att översätta kortare brev eller liknande

2013-10-27, 02:51
Svar #21

Utloggad Kristin Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-10-27, 02:51
    • Visa profil
Hejsan igen! Nu har jag varit i Chile och hälsat på släkt. Men jag kan ju inte så bra spanska så frågor återstår! jag vill veta mer om min släkt på min mamma och pappas sida någon som vet var jag kan börja eller hjälpa mig översätta vid eventuellt ett telefon samtal till min mamma och pappa i Chile. som numera har två olika familjer. Med vänlig hälsning Kristin adopterad från Chile

2014-01-14, 15:34
Svar #22

Utloggad Leif Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 17:48
    • Visa profil
Magnus Larsson born 20/10 1870 in Villie in the south part of Sweden left Sweden for the USA, without properly informing the Swedish authorities, in 1889, probably via Copenhagen.
In 1905 his brother Alfred Larsson born 11/12 1881 in Slimminge emigrated in a proper way to the USA. Upon arrival in New York with S.S Caronia October 25, 1905, he told the immigration officer that he should visit his brother M Martinson and meet him at Box 55 Opechee P. O..  Alfred had a ticket to Calumet, Michigan a copper area from the agent in Sweden.
The next trace is the US Naturalization Record for Alfred Martinson which he initiated on 23 Feb 1910 while in Seattle, Washington before going to Alaska in 1910. Source citation: National Archives and Records Administration (NARA) Name - Alfred Martinson age - 28 years -Occupation - Railroad man. The next trace is the 1910 United States Federal Census stating that he lived in a lodge, Valdez, Division 3, Alaska.  
As Alfred was a railroad man it is most probable that he took part in the building of Copper River & Nothwestern Railway from Cordova to Kennecott at the time. The owner of the mines was Kennecott Mines Company. This company worked simultaneously with El Teniente copper mine in Chile South America and there is a vague rumour that the two brothers went to South America. Does anyone know how to possibly find the brothers at the mine El Teniente in Chile?
The parents of the two brothers are:
Lars Mårtensson born in Villie Sweden 9/9 1841 Sissa Olsson born Skivarp Sweden 18/9 1843 Both the brothers took the surname Martinson in the USA, the same as their father, according to the common name convention at the time in Sweden.
I have no trace from the younger brother and only the above from the older one.
Any information about the two brothers or possible descendants is most welcome.

2019-02-09, 11:21
Svar #23

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Hej !


Undrar om man kan söka i kyrkoregister och finns det en länk dit ?!


Söker släktingar till vår adoptivson.


/Per-Olov Sjölund

2019-02-10, 18:14
Svar #24

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej,

jag hade hjälp av Servicio Nacional de Menores (SENAME) som var mycket hjälpsamma, fast det tog ganska lång tid. Jag tog hjälp av en spansktalande för att kunna kommunicera med dem (är nog ett måste).

/ Lars

2019-02-10, 22:20
Svar #25

Utloggad Per-Olov Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 382
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 01:23
    • Visa profil
Hej och tackar så mycket för tipset !


Finns det kyrkoböcker a la Arkiv Digital, som man kan söka i ? Hittar inget i Family Search ännu s¨å länge


/Per-Olov

2019-08-12, 11:37
Svar #26

Utloggad Kenneth Grönwall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-12-04, 19:47
    • Visa profil
    • Kenneth släktforskar
Hej! Min farmors farbror anders *Ivan Grönwall föddes den 21 februari 1883 i Stockholm (Adolf Fredrik).

Hej! Jag söker efter en Anders *Ivan Grönwall. Född 1883-02-21 (Stockholm, Adolf Fredrik). 1903 stack han (via Köpenhamn) till New York (Ellis Island). Där slutade spåren, tills jag hittade en efterlysning i en chilensk tidning i Puerto Natales från 6 oktober 1938.

Översättningen lyder (se bilder i kommentarerna):
”Försvunnen person
Ersättning utfästes enligt denna tidningsutgivare till den person som har information om var Herr Ivan Grönwall befinner sig. Han är känd med smeknamnen ”Pool” och ”Mila don Grande” och har försvunnit den 5 januari det här året i denna by.”

Hur fasen går man vidare? Min spanska är lika med noll :/.
Fridens / Kenneth
gronwall.se

2019-08-12, 17:46
Svar #27

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Min spanska är också dålig, men när jag forskade efter min sons släktingar i Santiago använde jag mig av Google translate som ju finns på nätet. Trots att jag tvingades korrespondera med myndigheter visade det sig att det gick ganska bra. Eftersom jag är ganska hygglig på engelska gjorde jag så här:
författade vad jag ville säga på svenska
körde Google translate till spanska
tog sedan den spanska översättningen och översatte till engelska
gjorde eventuella rättelser och skickade sedan brevet på spanska till Chile.
Jodå, de förstod mig!
Men jag har alltså sett att Google translate mellan engelska och spanska är mycket bättre än mellan svenska och spanska.

/ Lars

2019-08-12, 20:17
Svar #28

Utloggad Kenneth Grönwall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-12-04, 19:47
    • Visa profil
    • Kenneth släktforskar
Hej Lars! Tack, det låter ju som en bra plan. Jag får testa med det helt enkelt. Var hörde du av dig till? Fick du hjälp att komma vidare?
Fridens / Kenneth
gronwall.se

2019-08-13, 17:50
Svar #29

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
I mitt fall gällde det att hitta sonens biologiska föräldrar - och efter ett par års skriftväxling med Chilenska myndigheter gav det resultat. Se högre upp i denna tråd där jag tipsar om SENAME.

Vänligen

/ Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna