ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Køge Skt. Nikolaj  (läst 2631 gånger)

2002-01-10, 09:00
läst 2631 gånger

Andreas Wikström

Hej!
Jag undrar om någon känner till en viss Emil Vilhelm Pedersen som ska ha kommit ifrån Danmark i början 1900-talet.
 
Han kom till Torpa socken i Västmanland där han hade ett eget plåtslageri. Han fick flera barn med en kvinna som hette Elsa Eva Axelia Höglund (född 3/8 1889), men de var aldrig gifta.
 
När sedan Elsa dog (runt 1920) så försvann Emil  utan att ta med sig barnen som fick bo hos sin mormor. Emil kan ha rest tillbaka till Danmark.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
/Andreas

2002-01-10, 18:03
Svar #1

Hans Svedberg

Hjälp! Finns det någon som kan hjälpa till med en släkting till mig, som gifte sig med en dansk och flyttade till Köpenhamn.
/Hasse S

2002-01-11, 00:01
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hej Hans!
Nu har du frågat under en rubrik som någon lagt upp specifikt för en Emil Vilhelm Pedersen..
-Bättre är att du lägger upp en egen rubrik under 'Danmark' med namnet (och ev. år & datum) för den person du söker.
Mvh//Peter

2004-01-31, 18:38
Svar #3

Emma-Sofie Andersson

Hej behöver hjälp med min mammas mormor släkt.
Hennes namn är Rouciné och hon föddes 1872, vad hon hette i flicknamn vet jag ej. Hon födds i Köge i Roskildes sogn.

Men hon gifte sig med Ludvig Andersen i Köpenhamn och fick
Sven Andersen. Född 1906i KBH.
Dawny Andersen. Född 1908i KBH.
Lousie Andersen. Född 1902i KBH.
Pål Andersen. Född 1916i KBH.
Sofie Amalie Andersen. Född 1905 i KBH.
Felika Tora Andersen. Född 1903 i KBH.
Carl Andersen. Född 1898 i KBH.
Else Andersen. Född 1898 i KBH.
Karla Antonette Andersen.Född 1910 på Falster. Död 1989 i KBH

Rouciné arbetade som tvätterska i Köpenhamn.

Är det nån som kan hjälpa mig. Det borde inte vara så svårt att hitta Rouciné eftersom det är ett ovanligt namn men jag hittar henne inte i någonstans..

2004-06-02, 12:25
Svar #4

Andreas Wikström

Hej, jag söker fortfarande efter min mammas morfar. Han verkar inte finnas omnämnd någonstans. En uppgift (muntlig) jag har fått om honom, är han skulle komma från Roskilde.
Genom att söka på Danska Data Arkiv (http://ddd.dda.dk) så fann jag en pojke som eventuellt kunde stämma.
Hans namn var Emil Wilhelm Pedersen och var född 8/8 1889 i Køge, Roskilde. Hans föräldrar hette:
Peder Pedersen från Lille Taarnby och Johanne (född Andersen) från Haby Sverige.
 
Jag har ingen aning om denna familj är den rätta.
Finns det någon som känner till någon om denna familj, eller på något annat sätt kan hjälpa mig.
 
Mvh Andreas Wikström

2004-06-03, 00:23
Svar #5

Ulla Andersson

Hej Andreas
 
Jeg bor i Köge, og kan godt slå hans fødsel op i kirkebogen for Köge. Hvilket år fandt du ham i folketællingen i DDA? Han er måske også konfirmeret i Køge, hvis ikke er han konfirmeret i Roskilde. Måske kan jeg nå det idag torsdag, men du hører fra mig.
 
Med venlig hilsen
 
Ulla Andersson
Köge

2004-06-03, 07:52
Svar #6

Andreas Wikström

Hej Ulla,

Jag hittade honom i följande folketællingen:
Roskilde amt, Ramsø herred, Køge Købstad, folketællingen 1901.
Adressen han bor på skulle vara 16 Baghus Kirkestræde.
Här är en länk till honom.
Om det nu skulle vara den Emil Wilhelm Pedersen som jag letat efter så borde han lämna Danmark kanske någon gång mellan 1905-1915.
Jag har som sagt inte hittat honom i några svenska kyrkoböcker.

Det skulle vara jättesnällt om du kunde kolla upp honom i kyrkoböckerna.

Mvh Andreas Wikström

2004-06-06, 23:48
Svar #7

Ulla Andersson

Hej Andreas

Jeg nåede ikke på Lokalarkivet i denne uge, men jeg fandt nogle ting til dig, som jeg skriver her. Så har du nogle fødselsdatoer og steder at gå videre med. Du hører fra mig når jeg har været på arkivet.

Kilde: Kirkestræde
Navn: Peder Pedersen Køn: M
Fødselsdato: 12/3 1858
Stilling i husstanden: Husfader Civilstand: Gift
Erhverv: Arbejdsmand
Fødested: Lille Taarnby
Sogn: Køge Købstad Herred: Ramsø
Amt: Roskilde Stednavn: Kirkestræde
Husstands-/familienr: 3
Gift hvornår: 1884 Adresse: 16 Baghus
Matrikel: 141 a Arbejdsplads: ??
Flyttet til kommunen: 1884
Sidste oph.sted: Torvet 16
Trossamfund: Lutheran
Indtastningsnr: C0148 Løbenr.: 1717
Kommentarer: ?? arbejdsplads utydeligt


Kilde: Kirkestræde
Navn: Johanne født Andersen Køn: K
Fødselsdato: 3/3 1862
Stilling i husstanden: Husmoder Civilstand: ??
Erhverv: Ingen
Fødested: Haby, Sverige
Sogn: Køge Købstad Herred: Ramsø
Amt: Roskilde Stednavn: Kirkestræde
Husstands-/familienr: 3
Gift hvornår: 1884 Adresse: 16 Baghus
Matrikel: 141 a
Trossamfund: Lutheran
Indtastningsnr: C0148 Løbenr.: 1718
Kommentarer: ?? Oplysning om civilstand mangler


Kilde: Kirkestræde
Navn: Ida Chalotte Pedersen Køn: K
Fødselsdato: 3/3 1887
Stilling i husstanden: Barn
Fødested: Haby, Sverige
Sogn: Køge Købstad Herred: Ramsø
Amt: Roskilde Stednavn: Kirkestræde
Husstands-/familienr: 3 Adresse: 16 Baghus
Matrikel: 141 a
Trossamfund: Folkekirken
Indtastningsnr: C0148 Løbenr.: 1726

Kilde: Kirkestræde
Navn: Emil ?? Vilhelm Pedersen Køn: M
Fødselsdato: 8/8 1889
Stilling i husstanden: Barn
Fødested: Køge
Sogn: Køge Købstad Herred: Ramsø
Amt: Roskilde Stednavn: Kirkestræde
Husstands-/familienr: 3 Adresse: 16 Baghus
Matrikel: 141 a
Sidste oph.sted: Nyportstræde
Trossamfund: Folkekirken
Indtastningsnr: C0148 Løbenr.: 1727
Kommentarer: ?? mellemnavn utydeligt


Kilde: Kirkestræde
Navn: Ingeborg Pedersen Køn: K
Fødselsdato: 14/10 1894
Stilling i husstanden: Barn
Fødested: Køge
Sogn: Køge Købstad Herred: Ramsø
Amt: Roskilde Stednavn: Kirkestræde
Husstands-/familienr: 3 Adresse: 16 Baghus
Matrikel: 141 a
Sidste oph.sted: Nyportstræde
Trossamfund: Folkekirken
Indtastningsnr: C0148 Løbenr.: 1728


Kilde: Kirkestræde
Navn: Fritz Axel Pedersen Køn: M
Fødselsdato: 8/2 1898
Stilling i husstanden: Barn
Fødested: Køge
Sogn: Køge Købstad Herred: Ramsø
Amt: Roskilde Stednavn: Kirkestræde
Husstands-/familienr: 3 Adresse: 16 Baghus
Matrikel: 141 a
Sidste oph.sted: Kirkestræde
Trossamfund: Folkekirken
Indtastningsnr: C0148 Løbenr.: 1729


Mange hilsner

Ulla Andersson

2004-06-07, 13:07
Svar #8

Andreas Wikström

Det var intressanta uppgifter som du hittade.
Nu återstår det bara att försöka se om Emil Wilhelm Pedersen åkte till Sverige eller inte.
 
Jag fösöker tyda vad som menas, men min danska är inte den bästa. Kan man få fram den adressen de bor på år 1901?
Vad jag kan se så finns det två adresser:
Kirkestræde och 16 Baghus. Och vad betyder det Kilde som står först på varje person?
 
/Andreas

2004-06-07, 20:12
Svar #9

Ulla Andersson

Hej
En masse mennesker er igang med det projekt at taste samtlige danske folketællinger ind, således at man kan søge i dem via DDA. Det er ulønnet og helt frivilligt. Man får udleveret nogle tællinger og Kilde hentyder til den specifikke tælling man er igang med f. eks. i dette tilfælde en gade. Det kan også være et område/sted (ort).
Peder Pedersen bor i Kirkestræde 16 Baghuset i Køge. Han er født d. 12. Marts 1858 i Lille Tårnby. Han er husfader og arbejder som arbejdsmand. Han er gift i 1884 og kom til kommunen i 1884. før han flyttede til Kirkestræde boede han på Torvet 16 (ca. 50 m derfra). Han er Lutheran. Sognet er køge Købstad og Herredet er Ramsø, amtet er Roskilde.
 
Med venlig hilsen
 
Ulla Andersson

2004-06-08, 10:29
Svar #10

Andreas Wikström

Ok...då förstår jag lite bättre. Så de bodde på Kirkestræde 16 Baghuset i Køge.
Baghuset..är det detsamma som bageri på svenska?
Alltså en plats där de bakar bröd?

Jag hoppas du får tid att kolla i kyrkoböckerna efter Emil Wilhelm Pedersen och om han faktiskt
åkte till Sverigen eller inte.

Mvh Andreas

2004-06-08, 23:49
Svar #11

Ulla Andersson

Hej Andreas
Nej, baghuset er det hus der ligger bagerst. Ud mod gaden lå et hus, og bag det var der en gårdsplads og bag denne endnu et hus ( baghuset ). I forhuset boede som regel de som havde flest penge og i baghuset boede de "fattige". Håber at du forstår, ellers må jeg maile en tagning til dig. Jeg vil se om ikke jeg kan finde et billede af Kirkestæde til dig og sende det.
Jeg får nok først tid til at se i kirkebøgerne i næste uge, men jeg glemmer det ikke.
Prv at kigge lidt på vores hjemmeside
www.sitecenter.dk/famandersson,
det kunne jo være at der var fællles aner :-)
Med venlig hilsen

Ulla Andersson

2004-06-09, 09:10
Svar #12

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Gårdshuset tror jag det heter på svenska, alltså huset inne på bakgården. Nu ser kanske Köpenhamns (och Danmarks städer generellt) kanske lite annorlunda ut än Stockholms och andra svenska städers gårdar, där oftast båda husen vetter mot de omkringliggande gatorna.
M.V.H. Steve

2004-06-09, 11:52
Svar #13

Ulla Andersson

Hej Steve

Gårdshuset - ja det lyder troligt. Jeg skal fosøge at tage et foto af huset en dag. Alle husene i Kiekestræde og flere andre gader i Køge er som de var for to hundrede (eller flere ) år siden, så det vil blive et billede af huset, som det så ud dengang. Køge har faktisk det ældste hus i Danmark, som stadig bliver benyttet!! Vi passer meget på vores gamle miljø her i byen. Neonskilte og andre grimme reklamer er forbudt inde i byen.

Mange hilsner

Ulla Andersson

2004-06-09, 12:44
Svar #14

Andreas Wikström

Det borde jag har förstått...att baghuset var det hus som låg längst in på gården.
Det skulle vara roligt att se en bild på hur huset ser ut idag. Men vänta med det innan vi får reda på om det är rätt Emil Vilhelm.
Innan dess behöver du inte ta dig en massa tid för att leta fram kort och sådant.
Jag har för mig att det finns ett ställe som heter Køge Byhistoriske Arkiv i Køge? De kanske
har mer information om familjen och platsen där de bodde.

Det var en fin hemsida...så du har släkt i Sverige..vad trevligt.
Jag och två till håller på att göra en hemida om en by i utanför Sundsvall (i Medelpad) som heter Vigge. Titta gärna in på våran hemsida:
www.viggesidan.com


/Andreas

2004-06-09, 13:56
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ulla

Jeg har også været i Køge et antal gange, der er rigtigt hyggelig. Køge Kommune har jo desuden udtalt at de vil være den førende kommune i Øresunds integrationen. Noget jeg selv også arbejder med ved siden af, jeg er udnævn sammen med flere andre til s.k. Øresundsambassadør d.v.s vi hjælper foreninger og institutioner m.fl. med rådgivning hvordan man kan arbejde over lande grænserne at danne foreninger mellem Sverige og Danmark. Så vi ser frem til Køge som Øresunds Metropol!
M.V.H. Steve

2004-06-09, 14:59
Svar #16

Andreas Wikström

Hej Steve och Ulla,
Køge verkar vara en mycket trevligt stad med många fina gamla hus. I alla fall om jag tittar på det jag hittat om staden på Internet.
Om det skulle vara så att denna Emil, jag (och min mamma) söker, stämmer med den Emil som bodde i Køge. Då kanske vi gör ett besök i staden.
/Andreas

2004-06-09, 15:09
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Hej Andreas,
 
Det får jag rekommendera. Det är en väldigt vacker och idyllisk gammal stad.
 
Jag har varit där många gånger, eftersom min bror bor i grannbyn.
 
Glöm inte kameran, där finns mycket att fotografera. Bl.a. det gamla Rådhuset.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-06-09, 23:37
Svar #18

Ulla Andersson

Hej Andreas

Ja, som Eivor og Steve skriver, så er Køge en aldeles skøn by. Der er fine overnatningsmuligheder, så måske skulle I overveje at tage hertil under alle omstændigheder, og så er det kun ½ times kørsel fra København. Sig endelig til hvis I kommer, så kan vi ( min mand og jeg ) måske være guider:-)
Jeg vender tilbage, når jeg ved lidt mere.

Mvh

Ulla Andersson

2004-06-09, 23:43
Svar #19

Ulla Andersson

Hej Steve
 
Min mand undrer sig om du har/har haft familie i Valby. Han har nemlig engang for 30 år siden været kæreste med en bagerdatter ved navn Palmquist i Valby. Skulle du mon kende den familie??
 
MVH
 
Ulla Andersson

2004-06-10, 00:03
Svar #20

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Ulla:

Nej, jeg kender ikke bagerdatteren Palmquist fra Valby desværre(selv om det ville være dejligt med nybagte boller hver morgen!!! :)
Jeg tror næppe vi er slægt heller (men man kan aldrig vide!). Tidligere (før den her påske!) vidste jeg ikke at jeg havde nogen dansk slægt overhoved, men gennem et mirakel... :) viste der sig at jeg er slægt med både Gyldenstierne og Rosencrantz (med tanke på at jeg er skuespiller og Shakespeare "bruger" dem som karakterer i "Hamlet").Vi ses i Køge!

Med varme nybagte Palmquistske hilsner i regnvejret: Steve

2004-06-10, 01:40
Svar #21

Malin Ericson (Malinka)

Steve, vad har du sett för hus i Stockholm egentligen?  Nästan vareviga innerstadshus från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal har gårdshus.
 
Det finns en fantastisk flygbild över stan, där man ser hur mycket tomt utrymme det finns bakom de kompakta fasaderna, men tyvärr hittar jag den inte nu.
 
Sorry för intrång i dansk diskussion!

2004-06-10, 06:28
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Du skal bare blande dig, Malin! (dvs blanda dig i diskussionen bara!)  Jag tänkte igenom de fastigheter jag har bott i bl.a. Vasastan och Gamla Stan på 80-talet samt några vänners fastigheter på Söder och kunde inte komma ihåg en enda av dem med gårdshus. Så kom jag ihåg att man kunde gå över gårdarna och komma direkt ut på nästa gata. Men Du har säkert rätt, Stockholm och andra svenska städer har också gårdshus åtminstonne hade de utedass på många gårdar fortfarande på 80-taletjag tror dock inte att de var till användning längre.  jag minns en TV serie Barn I Stan där jag spelade en roll, det handlade om en gårdsfest på 30-talet och jag hade liksom uppgiften att gå på dass i en scen, så fick jag gå in och ut från den dasslängan åtskilliga gånger. Jag skulle liksom bara slinka in där i bakgrunden, men det var så många medverkande i scenen att det var alltid något som blev fel. Jo, gårdshus fanns det ju, också gamla stall och hantverks och fabriksbyggnader. Jag undrar bara om de inte började riva ned dem tidigare än här? Bra, så fick Du satt det på plats Malin!
M.V.H. Steve

2004-06-18, 14:37
Svar #23

Ulla Andersson

Hej Andreas
Ja, så kom jeg endelig afsted til arkivet her i Køge, men det var ikke meget jeg fandt ud af.
Emil Oskar Wilhelm Petersen var født d. 8. august 1889, og blev døbt i Køge kirke d. 13. oktober 1889. Hans forældre hed Peter Petersen og Hanne Petersen. (Johanne kan sagtens være lavet om til Hanne da hun kom til Danmark.) Jeg kunne ikke finde Peter Petersen og Johanne Andersens vielse i kirkebogen, og da deres første barn er født i Haby i Sverige vil jeg foreslå dig at lede i kirkebogen dér, for at se om du kan finde deres vielse, som skulle være i 1884, og samtidig kan det jo være at der står noget ved Caroline's fødsel d. 3. marts 1887.
Jeg har heller ikke kunnet finde Emil som udvandret til Sverige eller Johanne som indvadret til Danmark. Jeg vil fortsat lede videre her i Danmark, og jeg håber at du vil skrive, hvis du finder (eller Ikke finder) noget.

Mange hilsner

Ulla Andersso

2004-06-20, 14:53
Svar #24

Andreas Wikström

Hej Ulla,

Jag är verkligen tacksam att du tar dig tid att hjälpa mig!
Haby finns på två ställen i Sverige, den ena i Askum socken och den andra i Örby-Skene socken.
Födelseböcker för Askum finns på Internet, men i dessa kunde jag inte hitta varken Johanne (Hanne) eller dottern Ida Chalotta (f. 3/3 1887).
Så kanske det inte är Askum socken utan Örby-Skene socken istället.

På mitt bibliotek så har jag möjlighet att kolla upp Askum sockens kyrkoböcker och delar av Örby-Skene. Men frågan är vad jag får reda på...

Det som först behöver kollas upp är om det verkligen rör sig om rätt Emil Wilhelm Pedersen.
Om man ändå kunde se om Emil i Køge åker till Sverigen eller inte...

Mvh Andreas

2004-06-20, 17:19
Svar #25

Ulla Andersson

Hej Andreas
Det bedste vile måske være om du kunne finde Peter og Johannes vielse i Sverige. Der står som regel noget om hvor de kommer fra. Findes der ikke et sted, hvor man kan slå indvandrede op i Sverige?? Hvad siger husforhörslängderne?? Står der ikke noget om Emil der? Hvornår er de børn, som han blev far til i Sverige født?? Måske kan du finde Peter Petersen og Johanne i  husforhörslängderne?? Der kunne jo stå hvor Peter Petersen er født??
 
Mvh
 
Ulla Andersson

2004-06-22, 07:47
Svar #26

Andreas Wikström

Hejsan Ulla,

Problemet är som sagt att jag vet ju inte om Emil i Køge (f. 8/8 1889) är den rätte. Det enda sättet att bekräfta det är att hitta någon koppling mellan honom och Torpa som ligger i Västmanland (Sverige).
Det är där som jag hittat min Emil Pedersen, här fick han barn tillsammans med Elsa Eva Axelia Höglund (född 3/8 1889). I födelseboken för några av dessa barn står han angiven som fader. Då står det hans namn och att han kom ifrån Danmark, men inget annat.
Han finns inte heller med i några andra kyrkoböcker vad jag har kunnat hitta. Varken i husförhörslänhderna, vigselböcker, flyttlängder eller några andra register.

Så även om jag lyckas hitta Peter och Johanne i Sverige så är det långt ifrån säkert att de skulle vara föräldrar till "min" Emil Pedersen.
Och för att vara säkra på detta så behöver jag någon slags koppling mellan Emil i Køge och Emil i Torpa.

Vad finns det för slags register i Danmark som man skulle kunna leta i för att bekräfta detta?

Mvh Andreas

2014-02-24, 21:54
Svar #27

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Jag skriver för en arbetskamrats räkning, som står i begrepp att börja släktforska. Hon kommer själv från Danmark (Sönderjylland) och har en ana som är född i Sverige 1846, troligtvis i Stockholm. Hon har levt en del av sitt vuxna liv i Sverige och sedan flyttat till Danmark. Namnet på denna ana är Paulina Sjögren. Detta är allt min arbetskamrat vet om Paulina.
Finns någon som kan hjälpa till med födelsedatum och församling?
 
Inlägget med efterföljande svar flyttades hit från den numera raderade rubriken Metodfrågor - Hur gör jag? » Född i Sverige, död i Danmark. /Moderator Danmark

2014-02-24, 22:31
Svar #28

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Vet hon var Paulina dog i Danmark samt årtal? Vad hette hon som gift?
 
 
 
 
 
 
Med vänlig hälsning
Anita

2014-02-25, 18:05
Svar #29

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Hon hade ett par uppgfter till. Paulina var gift Sörensen i Danmark och hon bodde i Köge, där hennes man var präst. Hon vet inte när Paulina dog och när det gäller födelseåret, var hon inte helt säker på att det var 1846.
 
Med vänlig hälsning
Lisbeth

2014-02-26, 00:11
Svar #30

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Jag har sökt i dödböcker från 1882-1939, har inget funnit.  
Vet hon namnet på maken? De fick väl barn, har hon något namn där?
Köge vilket Amt ligger det i? Kanske jag har sökt på fel ställe.
 
 
 
Med vänlig hälsning
Anita

2014-03-02, 19:14
Svar #31

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Samtlige personer i husstanden  
 
Hej Lisbeth og Anita
 
Familien er her, ved folketællingen 1880:
 
roskilde, Ramsø, Køge Købstad, Vestergade, Salen, Matr. 43 F6, FT-1880, C4616  
 
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
 
Pouline Sørensen 33  Enke Pensioneret Enke efter Peder Sørensen  Vadstena, Sverrig  
Carl Sørensen 6   Hendes Søn  Stege paa Møen  
Ove Sørensen 3   Hendes Søn  Ordrup, Gjentofte  
Grethe Hansen 18  Ugift Tjenestepige, hos ?? Sørensen  Kiøge  
 
Den ældste søn, Carl Søren Sørensen, er født i Stege, Præstø amt.
Han er født den 2. sept. 1873.
Opslag 63 i relevant kirkebog for Stege.
 
Den yngste søn, Aage Edvard Sørensen, er født den 1. januar 1877 i Gentofte, Københavns amt.
Opslag 17 i relevant kirkebog for Gentofte.
 
Paulina er altså født i Vadstena, det er måske et vidt begreb?
 
Venlig hilsen
Gudrun

2014-03-02, 19:53
Svar #32

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Funnen via Ancestry.com i ett släktträd - jag sökte på sonen Carl Sørensen f. 1873
http://trees.ancestry.com/tree/20329200/person/931550994?ssrc=&ml_rpos=1
 
far    
Søren Mikkelsen Sørensen
Birth 8 AUG 1843 in Aarslev, Aarhus
Death APR 1878 in Køge
 
mor  
 
Paulina Emerentia Sjöholm
Birth 1845
Death MAR 1918

2014-03-02, 19:55
Svar #33

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Och från CD Emibas:
 
Post 140305
 
Sjöholm Magnusdotter, Paulina Emerentia
Demoiselle (ogift kvinna)
 
f. 29/11 1846 i Vadstena, Östergötlands län (Östergötland)
 
Utvandrad 30/9 1872
från Gård Nr 53, Vadstena, Östergötlands län (Östergötland)
till Danmark
 
Källa: Husförhörslängd, s. 114
 
Emibas emigrationsakt: Vadstena E 1872 005

2014-03-02, 20:01
Svar #34

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Slutligen Paulinas födelsenotis från  Vadstena CI:5 (1825-1853) Bild 118 / sid 222 (AD Online)
 

2014-03-02, 22:07
Svar #35

Utloggad Lisbeth Jolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-01-16, 16:00
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen Anita, Gudrun och Bo! Jag har meddelat min kollega att ni har hittat Pouline och hon är jätteglad och tacksam för all hjälp. Nu kan hon börja söka i de svenska kyrkböckerna.
 
Med vänlig hälsning
 
Lisbeth Jolin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna