ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hvide  (läst 3381 gånger)

2005-09-06, 13:42
läst 3381 gånger

Utloggad Sigurd Söderquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-11, 21:51
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med anorna för ovanstående kvinna.
Hon var gift med Sverker den yngre, kung av Sverige som dog 17/7 1210 i Gestrilren.

2005-09-07, 12:46
Svar #1

Utloggad Anita Hultgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2008-04-03, 19:34
    • Visa profil
Benedikta tillhörde en Själländsk familj av magnater och var dotter till marsken Ebbe Sunesen Hvide, som dog vid slaget i Lena i Sverige 31/1 1208.
Hälsn.
Anita Hultgren

2005-09-07, 20:14
Svar #2

Leif Persson

Ang. Benedikta så kanske det är värt att flytta den här rubriken till Övriga ämnen - Kunglig genealogi då hon var svensk drottning? Mer om hennes farfar Sune Ebbeson finns att läsa i bl.a. Nordisk familjebok (finns på nätet) där hans sju söner kallas Sunesönerna. Även i SBL, band 3, s. 170 finns en artikel om denna Benedikta.
 
F.ö. så är hon möjligen även släkt med sin make kung Sverker d.y. då hans mor Kristina Stigsdotter också sägs härstammade från denna familj.

2005-12-07, 19:19
Svar #3

Leif Persson

Den här rubriken skulle fortfarande gå att flytta till ett bättre ställe...  
 
Den är också möjligen värd mer diskussion då både namnet Sune och en koppling till den Sverkerska ätten förekommer... Även i folkungaätten förekommer ju namnet Sune Folkesson, som har en okänd mor och en okänd farfars mor.  
 
Jag har även nämnt det tidigare men Benedikta var troligen släkt med sin make Sverker (om följande uppgifter stämmer), då hennes farfars far Ebbe Skjalmsen (död 1151) var bror till hans morfars far Toke Skjalmsen (död 1145). Uppgifter om släkten finns hos Saxo. Likaså att hans bror Lars också stupade i slaget vid Lena år 1208 (kanske även en bror Torbjörn?)
 
Exempel på släktens namn är bl.a brodern till de båda ovan nämnda som hette Asser Rig (död omkr 1148) som var far till ärkebiskopen i Lund Absalon snare (död 1201) och brodern Esbern snare i sitt äktenskap med en dotter till Knut den heliges dotter Cecilia. Jag har med Absalons efterträdare som ärkebiskop som hette Anders (Andreas) Sunesson (hans kusins son) i den familjen (som åtminstone i Nordisk familjebok går under namnet Sunesönerna).  
 
Fler som vill lägga till info om dessa?

2005-12-07, 20:44
Svar #4

Leif Persson

Ett förtydligande är att den brodern Lars som också dog i slaget vid Lena även hette Sunesson och var Ebbes bror (ihop med Torbjörn) farbror till Benedikta.
 
Något jag såg på nätet (någon Wadbrings sida, ej med angivna källor) är att släkten Hvides vapen var två hjorthorn, som påminner väldigt om det som även finns i släkten Boberg (som är de äldsta privatsigillen i vårt land enl. Koits artikel i ÄSF I:1 sid.22) med enda skillnaden att de senare även har en lilja mellan dem. Där finns ju också namnet Lars? Men det är ju en helt annan diskussion än om Benedikta Ebbesdotter...

2005-12-08, 12:08
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kan du även förtydliga de exakta släktleden där Benedikta är släkt med kung Sverker (II). Vilka källor har du att Sverkers morfar Stig ska vara son till Toke Skjalmsen?
 
Varför inte skriva eller ringa till Wadbring och fråga efter källorna till påståendet för hjorthornsvapen. Verklighetens kontakter med människor och arkiv brukar leda forskningen framåt, vilket inte alltid surfande på nätvågor gör. Likaså bör du länka till hans hemsida om du refererar därifrån, vilket ger möjlighet att studera tillförlitligheten på hans uppgifter. Har du förresten kollat i Dansk biografisk Leksikon?
Namnet Sone (Soni) och eventuella belägg på runstenar kan Riksantikvarieämbetet ge svar på. Likaså hur vanligt namnet var under medeltiden och dess  geografiska spridning i bevarade källor kan du få belägg för hos Sveriges medeltida personnamn (SMP)

2005-12-08, 13:45
Svar #6

Leif Persson

Nej Niclas, jag kan tyvärr inte förtydliga de exakta släktleden mellan Sverker och hans morfars far (även om Skjalm uppges ha åtminstone två söner, kanske fler, via två äktenskap, se  den här sidan). Men jag skriver inte heller att det finns några såna..? OK, jag använder orden troligen släkt med sin make men även parentesen: (om följande uppgifter stämmer), därav borde det framgå att detta inte är något fasställt eller ens klarlagt. Jag skulle väl kanske ha skrivit kan möjligen vara släkt med sin make...?  
 
Ang. surfande på nätvågorna håller jag med om kan ställa till det en hel del för oss stackars vanliga människor... men man kan även få uppslag och id?er till nya teorier och tankar som åtminstone skulle kunna prövas, anser jag. Det viktiga är ju att ange detta samt att det endast är gissningar och egna arbetshypoteser, för uppenbarligen läser folk endast det de vill läsa... Men visst, det absolut enklaste är ju att bara skriva att det inte finns några belagda källuppgifter på detta och låta bli hela saken...

2005-12-08, 16:18
Svar #7

Leif Persson

En sida som iofs tar upp Stig Tokesen, sonen Toke Stigsen (död efter 1214) och dennes dotter Christine, (men inte Ebbes dotter Benedikta) är  denna. De hänvisar till Dansk Adels Aarbog (DAA), DBL och nämner Saxo, men även med reservationen att det inte inkluderar alla medlemmar av släkten...

2005-12-08, 16:23
Svar #8

Leif Persson

Fel igen (ursäkta alla dessa rättelser, men jag ser dem ju), men det ska ju givetvis vara släktraden: Skjalm-Toke-Stig-Christina gm. Karl Sverkersson...

2005-12-09, 10:40
Svar #9

Kalle Thorsberg

Den nyaste sammanställningen om Hvideätten torde väl vara Marianne Johansens och Helle Haldings 'Thi de var af stor sl?gt  om Hvidesl?gten og kongemagt i Danmarks h?jmiddelalder' som utkom 2001.

2013-08-15, 17:21
Svar #10

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Finns det någon behandling av det kronologiska problemet i det här sammanhanget?  
Ebbe Sunesen (Hvide) anges född 1165, dottern Benedicta anges född 1170 (även om de andra barnen anges födda 1185-1198), och Benedictas barn 1192-1195. (Jag har möjligen inte fått med alla barn.)  
Det blir lite trångt att få plats med generationerna här, tycker jag.

2013-08-16, 11:05
Svar #11

Leif Persson

Ebbe Suneson Hvide anges vara född omkr 1158 enligt uppgifter i det gamla uppslagsverket Dansk biografisk Lexikon http://runeberg.org/dbl/16/0592.html och kanske var Benedicta född i mitten av 1170-talet, vilket skulle få det att fungera med generationerna? Ang hennes äktenskap med den svenska kungen Sverker den Karlsson yngre så diskuteras det en del i rubriken om honom, bl.a. åldern på hennes övriga syskon osv.

2013-08-16, 16:06
Svar #12

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Tack för svar Leif. Det verkar mest som att alla de olika födelseårs-uppgifterna mest är gissningar för att få personerna att passa in. Det verkar inte finnas någon fast punkt som man kan utgå ifrån.  
I artikeln du nämner står det också att dottern Benedicte bara fick en dotter (utan att dennas namn anges), samt att hon dog tidigt, vilket skulle ange att de andra två barnen som brukar anges som hennes inte är det. Så där dök det upp en ny fråga ...
 
Hälsningar, Mikaël

2013-08-18, 18:48
Svar #13

Leif Persson

Vilka är de två övriga barnen du  menar, och vem/vilka anger det? Artikeln i Svenskt Biografiskt Lexikon nämner inga andra barn än dottern Helena,

2013-08-18, 22:49
Svar #14

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
De två jag hade uppgift om tidigare är Margareta (f 1192, g m prins Wizlaw I av R?gen) och Karl (f 1195). Jag kommer inte ihåg var jag hittade de uppgifterna. I Wikipedia finns Helena, dessa två (även om det bara är hans dödsår 1198 som anges), men även en dotter Kristina (D 1252, g m Henrik Burwin II av Mecklenburg), om än det också nämns att hon ibland har ansetts vara dotter till Kung Karl I.  
I SBL nämns det inget om Ingegerd Birgersdotters - som också var g m Sverker Karlsson d.y. - barn, förutom Johan (f 1201). Om det ska betyda att hon inte fick några andra, vet jag inte. I Wikipedia anges även en dotter Ingrid som blev abbedissa i Vreta kloster.  
 
Artikeln i Wikipedia anger Nationalencyklopedin som källa, förutom i fråga om dottern Ingrid. Jag har ingen möjlighet att kolla källan nu.

2013-08-18, 23:30
Svar #15

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
I det danska verket Thi de var af stor slaegt anges också bara dottern Helena. Tror för övrigt jag fick tips om det verket i en annan tråd. Boken är utgången på förlaget, men jag fick den på fjärrlån från Danmark (suverän service). Till dess förtjänster hör ett antal släkttavlor som bilagor.
Thi de var af stor slaegt - Om Hvideslaegten og kongemagt i Danmarks höjmiddelalder
Marianne Johansen
Helle Halding
Skippershoved 2001
ISBN 87-89224-62-0

2013-08-19, 00:19
Svar #16

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Hej Lars! Jag har försökt läsa den boken, men blev mest förvirrad av de många motsägelserna. Så jag har gjort vad jag kunnat för att glömma det jag hann läsa. (Vilket innebär att jag inte kan referera till motsägelserna jag nämner, vilket ju inte är helt sjysst från min sida, när jag nu nämnt dem ...)

2013-08-19, 17:32
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Risk att förvirra läsare, men med motivet att framlyfta och tolka vad som är fel/korrekt på de äldsta leden av hvideätten i Thi de var af stor slaegt:
 
Släkttavla 1a:


Släkttavla 1b:


2013-08-19, 17:37
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Släkttavla 6 Ebbe Sunesens greni Thi de var af stor slaegt:


2013-12-14, 14:58
Svar #19

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I Danmarks adels årbog 2009-2011 har Michael Kræmmer skrivit en artikel om Skjalm Hvides efterkommande Efterslægtstavle for Skjalm Hvide, s. 525-646. Mycket fakta och källhänvisningar till skillnad från tidigare Hvide-släkttavlor i årbogen.

2017-08-21, 14:35
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!

I vilken eller vilka samtida källor omnämns den Inger som var mor till Esbern Snare och dennes yngre bror ärkebiskopen i Lund Absalon? Är hon historiskt belagd i samtida primära källor eller är hon ett senare påfynd? Jag hittar inga samtida uppgifter om henne. Fadern till bröderna hette Asser Rig. Han är en känd person i Danmarks historia på 1100-talet. Asser Rig och Inger omnämns inte i Saxo Grammaticus verk Gesta danorum från omkring år 1200. Jag hittar dem i alla fall inte i personregistret.

2017-08-27, 22:02
Svar #21

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:08
    • Visa profil
Jag skall enligt uppgift härstamma från både Esbern Snares barn Celilie och Niels Mule, släkterna går ihop igen några generationer senare. Fler här som är av den släkten?

2017-09-01, 13:31
Svar #22

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag härstammar från den medeltida danska släkten Hvide. I ditt fall så härstammar jag inte från Esbern Snare (Hvide) men från hans tredje hustru Helena. Detta genom hennes frillobarn Knud som var Hertug af Estland, Blekinge og Lolland.

Den svenske monarken härstammar på bland annat följande sätt från Esbern Snare (Hvide):


Esbern Snare (Hvide)

Ingeborg Esbernsdatter (Hvide)

Ingeborg Pedersdatter Ulfeldt

Graf Albrecht III. von Gleichen

Gräfin Christine von Gleichen

Graf Heinrich X. von Schwarzburg-Blankenburg

Graf Günther XXV. von Schwarzburg-Rudolstadt

Graf Günther XXX. von Schwarzburg-Sondershausen

Graf Heinrich XXIV. von Schwarzburg

Graf Heinrich XXVI. von Schwarzburg-Blankenburg (1444-1488)

Graf Günther XXXIX. von Schwarzburg-Blankenburg-Rudolstadt (1503-1521)

Gräfin Ottilia von Schwarzburg-Blankenburg-Rudolstadt

Sophie zu Limpurg-Speckfeld

Graf Wolfgang II. zu Castell und Remlingen

Graf Wolfgang Georg zu Castell und Remlingen

Graf Wolfgang Dietrich zu Castell und Remlingen

Gräfin Sophie Theodora zu Castell und Remlingen

Graf Heinrich XXIV. Reuß zu Ebersdorf (1747-1779)

Gräfin Auguste Reuß zu Ebersdorf

Herzog ERNST I. von Sachsen-Coburg und Gotha (1826-1844)

Prinz Franz August Carl ALBERT Emmanuel von Sachsen-Coburg und Gotha

Prince ARTHUR William Patrick Albert
The Duke of Connaught and Strathearn

Princess MARGARET Victoria Charlotte Augusta Norah of Connaught and Strathearn

Prins Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund av Sverige
Hertig av Västerbotten

Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-)

Regeringsåren är angivna inom parentes då jag känt till dem.

2017-09-01, 17:51
Svar #23

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5025
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:08
    • Visa profil
HMK tycks ju ha hållit sig i samhällets toppskikt hela vägen från Gorm den Gamle. För mig är det en annan sak, det började bra men gick sedan stadigt nedåt. Från Danmarks konung till högadel, lågadel, storbönder, småbönder, bönder utan jord och slutligen hantverkare. Tusen år av nedgång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna