ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fattigbestyrer  (läst 1087 gånger)

2013-03-06, 22:49
läst 1087 gånger

Lisskulla Engström

Hej!
Jag undrar vad en Fattigbestyrer var, eller är?
 
Lisskulla

2013-03-07, 13:47
Svar #1

Utloggad Viveca Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 20:32
    • Visa profil
Hej,
Som jag förstår det var det någon som var ansvarig / arbetade på Fattighuset.
 
Mvh, Viveca

2013-03-07, 19:58
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Att bestyra eller ha bestyr med något är att ha hand om, uträtta, sköta om, styra med etc. Antar att det är detsamma på danska.

2013-03-07, 21:37
Svar #3

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej,
 
Jeg har været noget i tvivl om hvad ordet dækkede, men har nu fået set i Dansk Kultuthistorisk Opslagsværk.
 
Efter reformationen blev der i købstæder - og måske også ude i sognene - oprettet fattigkasser.
De fik bl.a. deres indtægter fra godser der tidligere tilhørte kirken, de fik også penge fra andre steder.
Pengene blev fordelt til de fattige af en eller flere fattigbestyrere. Disse fattigbestyrere var udvalgt af øvrigheden, og de måtte aflægge regnskab over for øvrigheden.
 
Som jeg forstår det, var en fattigbestyrer altså ikke en person som Kommandusen, fra  Emil fra Lønneberg.
Der var tale om en person, der ikke direkte arbejdede på Fattiggården.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2013-03-07, 23:51
Svar #4

Lisskulla Engström

Tack för svar!
Jag instämmer i Gudruns förklaring på vad en Fattigbestyrer var i Danmark.
Ordet fanns icke med i mitt lexikon, men av omständigheterna i övrigt förstod jag
nästan hur det var, och det är fint är få bekraftat detta. Jag antar också att Fattigbestyreren hade att ansvara inför Fattigbestyrelsen och var redovisningsskyldig inför denna.  
 
Lisskulla

2013-03-08, 14:10
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Nu kollade jag mitt danska lexikon som översätter bestyrer till förvaltare, ledare på svenska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna